scalar

#1 - 17 mars 2005 20:04
hej igen .. jag undrar hur men kan se om en scalar är en hona eller hane ??

tack för alla svar med fjärilscikliderna ..

/Mattias
#2 - 17 mars 2005 20:17
Att se vad som är vad bara på utssendet är svårt... ett sätt är att ge dem ordentligt med mat.... alltså så de är riktigt mätta.... för då pressas deras fortplantningsrör (vet inte vad det heter) ut... Hanen har en smal spetsig... honan har en kort trubbig.
#3 - 17 mars 2005 20:30
okej tack ska kolla nästa gång =D

/Mattias
#4 - 18 mars 2005 14:46
[QUOTE=Maya]Att se vad som är vad bara på utssendet är svårt... ett sätt är att ge dem ordentligt med mat.... alltså så de är riktigt mätta.... för då pressas deras fortplantningsrör (vet inte vad det heter) ut... Hanen har en smal spetsig... honan har en kort trubbig.[/QUOTE]
haha jag testade och ge dem mycket mat dem blev tjocka och jag såg skillnaderna på dem :D mina 2 scalarer från japan båda är hannar:P
#5 - 18 mars 2005 16:19
kanske skulle vänta till söndag innan du matar dom igen.
#6 - 18 mars 2005 19:06
Man kan väl också se på storleken? Mina honor är mindre än hanarna. Och hanarna har mer branta pannor än honorna. Och fenorna är större än honornas.
Men de kanske bara är mina :)
#7 - 18 mars 2005 19:11
att hundraprocentigt säkert se kön på scalarer är omöjligt, vet man vilka kön dom har är det gaska lätt och se hur man ser det på just den individen.

Det går att få fram det ganska säkert med "mata upp" metoden. Men det är inte 100% ända riktigt säkra sättet är att se en lek. (eller kanske disikering =) )

Annons