Som jag skrev i
den andra tråden du skrev så är det viktigt att inte ha fler än max 5 fiskar den första månaden för att undvika problem med nitrit. Köp ett dropptest för nitrit och börja mät nivån varje dag. Allt över noll är giftigt för fiskarna och de kan få permanenta skador.
Byt 30% av vattnet en gång i veckan och gör inte rent filtret alls den första månaden, så kanske du klarar dig undan! Mata också mycket sparsamt, typ varannan dag, så mycket att fiskarna äter upp allting direkt.
(Sök på nitrit i forumet så ska du se att otroligt många nybörjare får problem med detta, på grund av att de köpt för många fiskar för fort, och fiskarna börjar dö).
Man kan inte lita på zooaffärer. Ofta är de okunniga om fiskar, och vill bara sälja så mycket som möjligt, även om de ger ett kunnigt intryck. Om dina fiskar dör köper du ju nya, om man ser det på ett hårt sätt = de tjänar mer. Man kan helt enkelt inte lita på dem. Jag litar mycket mer på alla kunniga personer som varit på detta forum i många år.
Vad gäller växterna: Det tar cirka en månad eller mer innan de rotar sig ordentligt. Alla växter ska tas ur sina krukor, och man ska ta bort allt "ludd" som ligger i krukan. Man kan även klippa av lite av rötternas spetsar, så att de stimuleras till att bilda nya rötter.
Om du efter 1-2 månader märker att växterna inte trivs, så är det troligen brist på näring eller brist på bra ljus (alla lysrör är inte bra, trots att de ger mycket ljus).
Men man blir fast i akvariehobbyn och du kommer vilja ha större akvarium och fler fiskar i framtiden, det är jag säker på :) Lycka till nu.