Satte i mina första fiskar..

#1 - 6 december 2007 10:35
igår och de verkar trivas utmärkt! :)

Det här med akvarium är ju jätteskoj..förstår inte varför jag väntat så länge med att skaffa det.

Tack till alla som givit mig svar på mina frågor..fler frågor lär väl dyka upp :)

/Camilla
#2 - 6 december 2007 10:40
kul att du tycker dey här med akvarium är kul!:)...vänta bara tills det riktigt biten i en och plötsligt så vill man ha fler akvarium, tro mig, hänt mig många gånger:p...säger bara lycka till i framtiden med dina akvarium och akvarieköp:D
#3 - 6 december 2007 10:50
Tackar! Har inte plats med fler men kanske ett något större i framtiden..
#4 - 6 december 2007 11:16
Vi hade inte heller plats för fler. Nu sitter vi här med fem olika kar... :D
Helt plötsligt inser man; jag behöver ju inte ha den bokhyllan där. ;)
#5 - 6 december 2007 11:23
haha..ja kanske jag kan slänga ut någon möbel :D
#6 - 6 december 2007 11:49
*funderar på om grabbarna verkligen behöver var sitt rum*
#7 - 6 december 2007 12:03
Vad blev det för firrar? Nyfiken! :)
#8 - 6 december 2007 12:08
Det blev 5 Neontetror, 2 Black Molly, hona och hane, 2 orange-svarta Platy, hona och hane. Ska bli fler sen.. Har ett 54 liters..vet inte hur många man kan ha men tänkte iallfall ha 5 tetror till.
#9 - 6 december 2007 12:31
låter som mycket fisk i nystartat kar.

se upp för nitriten bara.

annars en trevlig blandning.
#10 - 6 december 2007 12:35
Ja, ajajaj va biten man blir. Skulle bara ha fyra guldfiskar till dammen, nu sitter man med ett helt fiskrum i källaren...
#11 - 6 december 2007 12:41
Jaha, är det för många? I affären sa de att det var lagom att börja med..
När börjar det bli nitrit? Har några växter som ser ut att inte klara sig..ska jag dra upp de?
#12 - 6 december 2007 13:57
Som jag skrev i den andra tråden du skrev så är det viktigt att inte ha fler än max 5 fiskar den första månaden för att undvika problem med nitrit. Köp ett dropptest för nitrit och börja mät nivån varje dag. Allt över noll är giftigt för fiskarna och de kan få permanenta skador.

Byt 30% av vattnet en gång i veckan och gör inte rent filtret alls den första månaden, så kanske du klarar dig undan! Mata också mycket sparsamt, typ varannan dag, så mycket att fiskarna äter upp allting direkt.

(Sök på nitrit i forumet så ska du se att otroligt många nybörjare får problem med detta, på grund av att de köpt för många fiskar för fort, och fiskarna börjar dö).

Man kan inte lita på zooaffärer. Ofta är de okunniga om fiskar, och vill bara sälja så mycket som möjligt, även om de ger ett kunnigt intryck. Om dina fiskar dör köper du ju nya, om man ser det på ett hårt sätt = de tjänar mer. Man kan helt enkelt inte lita på dem. Jag litar mycket mer på alla kunniga personer som varit på detta forum i många år.

Vad gäller växterna: Det tar cirka en månad eller mer innan de rotar sig ordentligt. Alla växter ska tas ur sina krukor, och man ska ta bort allt "ludd" som ligger i krukan. Man kan även klippa av lite av rötternas spetsar, så att de stimuleras till att bilda nya rötter.

Om du efter 1-2 månader märker att växterna inte trivs, så är det troligen brist på näring eller brist på bra ljus (alla lysrör är inte bra, trots att de ger mycket ljus).

Men man blir fast i akvariehobbyn och du kommer vilja ha större akvarium och fler fiskar i framtiden, det är jag säker på :) Lycka till nu.
#13 - 6 december 2007 14:16
ja det dröjer inte länge förens man vill ha fler akvarier! jag skaffade mitt första egna för mindre en 5 månader sen.. och nu får jag hem mitt andra som blir ett räkkar i morrgon..
/sting

ps. vet inte om det är 5 månader säkert...
#14 - 6 december 2007 16:09
jaa det stämmer bra att som ni sääjer att man vill ha fler akvarium. började själv i sommras och har nu 2st (25L ,250L) och planer på minst 3 till =)

men kul är det bara plånboken som tar stryk :P
#15 - 6 december 2007 18:47
Zooaffären sa jag skulle hälla i Tetra safestart, då minskade man risken för ammoniak och nitrit så jag hoppas på det bästa nu..hade ju innan jag gick dit tänkt att köpa bara 4 st fiskar...men nu blev det ju 5 till. Ska köpa nitrittest i morgon...
#16 - 6 december 2007 18:55
okej.. det är nog ingen fara :)

Annons