Sätta upp hyllor på betongvägg.

#1 - 2 december 2003 18:40
Jag vet inte om det här är rätt ämne men...

Jag ska sätta upp hyllor i hobbyrummet att ha flajbackar på med fiskar. Men väggen är i betong. Jag har en slagborrmaskin från tidigt 80-tal av märket Black&Decker men den verkar inte räcka till. Kan det vara så? För jag har köpt en ny borr så det kan inte vara den som är slö.
#2 - 2 december 2003 19:03
Har samma problem med mina väggar. Armerad blåbetong med singel i. "Vanlig" borrmaskin orkar aldrig. Har bränt många borr, tills jag tröttnade.
Vill du inte skaffa en riktig maskin, kan du alltid hyra en. Hilti eller Bosch brukar vara ok. Sätt rejäla vinklar, typ fönsterbrädmodell under hyllan.

(Du kan ju alltid ringa Timell och va' med i TV) Hehe...
#3 - 2 december 2003 19:24
Det stämmer att du har nytta av en riktig "två-hands-borr". Hyr när du markerat allt du behöver borra så är det prisvärt att hyra, om du inte känner nån snickare. Jag förutsätter att du har en riktig betongborr för annars kan det räcka att skaffa en sån. Jag tycker det är svårt att borra för hålen blir koniska. Tror dock en Goliat-borrmaskin gör att det är lättare.
Lycka till.
#4 - 2 december 2003 19:38
Har du en ny borr som en riktigt betongborr och du inte får hål i våggen så är det nog borrmaskinen som är för klen.
Finns det olika lägen på borrmaskinen? Kanske står i fel läge?
#5 - 2 december 2003 20:31
Att jämföra en "vanlig" slagborrmaskin med en sk Hilti maskin är som att jämföra äpplen och päron. Hyr en Hilti med riktig betongborr så kommer det garanterat att gå hur lätt som helst. Kostar inte mer än någon hundralapp eller två, om jag inte minns fel.
#6 - 2 december 2003 21:09
Använd en borrmaskin med slag...och en ny borr! Borde funka...
Om inte annat så kanske du borrar på ett armeringsjärn...eller så har jävligt hård betong...men det är ju bara att nöta på!
Black&decker är ju inte det bästa märket....har själv säkert bränt upp ett par maskiner av det märket!
#7 - 2 december 2003 21:37
Borrmaskinen står på slagborrläge och det hörs också. Hela maskinen skakar men den verkar helt klart inte slå tillräckligt kraftigt. Det är riktig betongborr och den är ny.

Jag ska sätta upp sånna där skenor på väggen som man hakar i hyllplanen sen med tillhörande "vinklar".
#8 - 2 december 2003 21:40
Börja med ett litet borr ca 5mm och byt sedan till ett större?
#9 - 2 december 2003 21:42
Fixa en annan borrmaskin då....
Den du hade var väl nästan 25år....
#10 - 2 december 2003 21:42
Har Woody maskiner för uthyrning?
#11 - 2 december 2003 21:44
Den jag har är ganska exakt 20 år. Inget tvåhandsgrepp på den.
#12 - 2 december 2003 21:45
Vet inte....om dom har uthyrning....men det är väl rödplug du ska borra för va? 5,5 m m, bör ju inte behöva förborra för det...om du inte ska ha någon större plug...
#13 - 2 december 2003 22:10
Japp rödplugg.
#14 - 2 december 2003 22:20
Du har ingen kompis som känner en kompis (eller din släkt) som kan låna ut en "bra" borrmaskin? Min erfarenhet av slagborrning är att man får pressa med hela kroppstyngden mot borren för att komma tillräckligt långt in, men det har väl du själv tänkt på?
#15 - 3 december 2003 01:00
Med en bra slagborr ska man inte behöva pressa alls. Men med min måste jag göra det och jag kommer ca 1cm/min vilket jag tycker är oacceptabelt. Då behöver jag förmodligen köpa en borr för varje hål för den slits ner. 20kr/hål á 6 hål = 120kr, då kan jag lika bra hyra en bra maskin och få raka bra hål istället för koniska.
#16 - 3 december 2003 05:21
Jag har samma problem här hemma, en slagborrmaskin duger inte i mina väggar, Vi behövde en borrhammare (fick inte tag i någon hilti) Bauhaus hyr ut maskiner.
#17 - 3 december 2003 06:54
kör med en riktig maskin då går det på 5 min sen är jag tveksam till om röd plugg håller en stälning med fljboxa på väggen jag hadde nog tagit riktiga grejer från början det är jätte tråkigt att ha vatten på golvet
#18 - 3 december 2003 06:59
Lägg ner det där med din "vanliga" slagborrmaskin. Av egen erfarenhet så är det ingen idé att stå där att nöta när man kan hyra en "proffs" maskin. Det kanske till och med blir billigare i slutändan som du skrev.
Har själv använt en Hilti-maskin (OK det är ett märke men det är ungefär som Jeep man använder det för att beskriva typen.) för att borra 8st 10mm ca 100mm långa hål för att fästa ett ställage. Det tog ca 5min inkl. inpassning. Jämför med din maskin och dina hål........
#19 - 3 december 2003 19:43
Farsan ska kolla om han får låna en maskin från jobbet, då blir det gratis. [:)]

Räcker inte rödplugg? Det blir 6 pluggar/skruvar för två hyllplan som kan ta 2 flajbackar vardera. Altså ungefär 60-100kg. Hur mycket rymmer en flajbox egentligen när man fyller den till 10cm från överkant?
#20 - 3 december 2003 19:49
Jag hade nog kört med 10:or. Enkelt test: vågar du själv sitta på hyllan ???
#21 - 3 december 2003 22:54
Blåbetong är väl förresten giftig (cancerframkallande). Andningsskydd etc. anbefalles!
#22 - 3 december 2003 23:20
Vad är egentligen "blåbetong" ?
Det jag tänker på som "blått" i samband med byggnationer är lättbetong och den är ju allt annat än svår att borra i, och framför allt så innehåller den inte singel.
Betongväggar (och tak) kan vara rent ut sagt fördj****ga att borra i, skulle vilja ha någon maskin från LKAB ibland när det skall borras i sådant matrial.
#23 - 4 december 2003 02:00
Varje flajbox kommer vara fylld med 17l vatten räknat med marginal. 34l per hyllplan, 68l på 6 pluggar/skruvar. Jag har haft hyllor fullproppade med böcker med samma konstruktion fast i gipsväggar och har hållit i 10 år.
#24 - 4 december 2003 07:45
jaja det är upp till dig jag sa bara en varning det är mycket möligt att det håller men det är jävligt tråkigt om det inte gör det.
Skulle troligtvis själv slarva med denna bite men jag är jävligt bra på att ge goda råd till andra.

Annons