Sätta strömbrytare på cirk.pumpen?

#1 - 2 februari 2011 12:18
Hallå. Funderar på att lägga en strömbrytare till cirk.pumpen eftersom jag brukar stänga av den när jag matar så inte maten flyger runt överallt. Tror jag har en strömbrytare från min gamla belysning till karet. Skulle det vara möjligt att lägga dit den?

Mvh
Markus
#2 - 2 februari 2011 12:28
ja visst. kapa sladden o sätt dit strömbrytaren. inte särskillt svårt.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 februari 2011 12:31
hannesc skrev:

Fast inga garantier lär gälla på pumpen, men det spelar kanske ingen roll
#4 - 2 februari 2011 12:47
hannesc skrev:

Ah, då kanske jag tar o gör det :)

Fast inga garantier lär gälla på pumpen, men det spelar kanske ingen roll

Det är ju sant.. Den är inte speciellt gammal. Får ta en funderare.
#5 - 2 februari 2011 12:50
om du nu måste bryta strömmen när du ska mata (begriper inte varför),

hur jobigt är det att dra ur kontakten....och sedan stoppa in den igen ?

.
Bilagor:
#6 - 2 februari 2011 12:54
kontakten kanske sitter lite avigt till? jag får montera isär halva bänken när jag ta dra ut en kontakt till mitt malawi tex.
#7 - 2 februari 2011 13:00
hannesc skrev:
kontakten kanske sitter lite avigt till? jag får montera isär halva bänken när jag ta dra ut en kontakt till mitt malawi tex.

har du verkligen planerat rätt då......?

sorry.....kunde inte låta bli...
#8 - 2 februari 2011 13:02
Ja, kontakten sitter på ett ställe där de blir jobbigt att hålla på och dra ut den. Eftersom jag inte vill att kontakter, kablar osv ska synas då blir det så. :)

Sen sitter den i en timer också. Som gör det omständigare, lite trögt o dra ut den.
#9 - 2 februari 2011 13:08
varför vill du bryta vid matning ???
#10 - 2 februari 2011 13:25
Kensa skrev:
varför vill du bryta vid matning ???

Skrev det i första inlägget.
#11 - 2 februari 2011 13:31
Kensa skrev:
har du verkligen planerat rätt då......?

sorry.....kunde inte låta bli...

precis det jag har. inga kablar syns. precis samma tanke som makki.

bara för du har kablar över halva huset kensa behöver inte alla andra ha det
#12 - 2 februari 2011 13:33
hannesc skrev:

Haha :D
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 2 februari 2011 13:34
Om nu kontakten sitter avigt till så är det väl bara att använda en förlängningskabel så kan du ha kontakten vid akvariet. du kan ju då också använda en strömbrytare på förlängningskabeln.
Sedan är ju också risken att man glömmer slå på strömbrytaren igen när den skall slås på en stund efter matningen.

Det finns faktiskt färdiga enheter strömenheter som främst är avsedda för saltvatten. Där trycker man bara på en knapp när man matar och då stängs filtren av och startar sedan automatiskt efter en viss tid. Men dessa strömenheter kostar en hel del.
#14 - 2 februari 2011 13:40
makki skrev:
Skrev det i första inlägget.

är av åsikten att fiskar gärna jobbar lite för maten,
är det så att de inte kan få tag i maten pga att det virvlar för mycket,
så är pumpen fel, antingen för stark pump till karets sammansättning,
eller felriktad, kan isf enkelt rättas till med ett strilrör.

.
#15 - 2 februari 2011 13:42
hannesc skrev:

hmmmm ..... inga kablar i halva huset här inte.....

men planerat rätt....

ex under 240 karet så ligger grenkontakten i skåpet bakom dörren,
bara att öppna dörren och rycka kontakten om det behövs....

planering-----logistik-------

.
#16 - 2 februari 2011 13:46
Om nu kontakten sitter avigt till så är det väl bara att använda en förlängningskabel så kan du ha kontakten vid akvariet. du kan ju då också använda en strömbrytare på förlängningskabeln.

Sedan är ju också risken att man glömmer slå på strömbrytaren igen när den skall slås på en stund efter matningen.

Det finns faktiskt färdiga enheter strömenheter som främst är avsedda för saltvatten. Där trycker man bara på en knapp när man matar och då stängs filtren av och startar sedan automatiskt efter en viss tid. Men dessa strömenheter kostar en hel del.

Kontakten sitter inte långt bort från akvariet, det är i skåpet under bara. Men är lite trångt där och sen har jag "ljuddämpat" skåpet med lite kuddar så måste börja riva ut dom varje gång. Vill inte ha den synligt utanför akvariet. Har tyvärr inte råd med en strömenhet. Hur menar du med strömbrytare på förlängningskabeln? :confused:

Kensa skrev:
är av åsikten att fiskar gärna jobbar lite för maten,

är det så att de inte kan få tag i maten pga att det virvlar för mycket,

så är pumpen fel, antingen för stark pump till karets sammansättning,

eller felriktad, kan isf enkelt rättas till med ett strilrör.

.

Jodå nog får dom jobba lite för maten också. Har ett strilrör på min vanliga pump men nu är det en cirk.pump vi pratade om. Tror inte det är för stark pump, malawis gillar ju lite mer flås. :)
#17 - 2 februari 2011 14:04
Kensa skrev:
hmmmm ..... inga kablar i halva huset här inte.....

men planerat rätt....

ex under 240 karet så ligger grenkontakten i skåpet bakom dörren,

bara att öppna dörren och rycka kontakten om det behövs....

planering-----logistik-------

.

jodå jag har planerat mitt väl med. var precis så här jag ville ha det. kablar gömda så de inte syns. finner ju ingen anledning att dra ut kontakter. möjligtvis vid rengöring av ytterfilter men den har jag satt lite mer tillgängligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 2 februari 2011 14:04
makki skrev:
Kontakten sitter inte långt bort från akvariet, det är i skåpet under bara. Men är lite trångt där och sen har jag "ljuddämpat" skåpet med lite kuddar så måste börja riva ut dom varje gång. Vill inte ha den synligt utanför akvariet. Har tyvärr inte råd med en strömenhet. Hur menar du med strömbrytare på förlängningskabeln? :confused:

Nja lika gärna som att du sätter strömbrytaren på pumpkabeln så kan du väl sätta den på förlängningskabeln.

Dock så kan jag inte rekommendera att man använder en strömbrytare som slår på av sig självt för en dag så glömmer man garanterat att slå på den igen efteråt och då kan det vara kört
#19 - 2 februari 2011 14:07
äh lite minne får man väl ha kjell. nu var det ju bara cirk.-pumpen vi pratade om att stänga av (eller?) och ytterfiltret går ju fortfarande om jag inte fattat det hela helt fel. så det är ju inte hela världen om man glömmer att sätta på cirk.pumpen igen.
#20 - 2 februari 2011 14:08
Ja istället för att klippa och montera en strömbrytare på pumpens kabel så gör du det på en förlängningssladd.
Sedan placerar du strömbrytaren direkt innanför dörren.
Borde göra det hela enklare vid brytning av stramen till pumpen.
#21 - 2 februari 2011 15:10
Ja det var bara cirk.pumpen. Själva ytterfiltret går fortfarande fast jag stänger av. Men förstår inte riktigt hur ni menar med förlängningssladd? Dom som jag har är ju tjocka och inte lika smala som tex. sladden till pumpen. Ser det likadant ut inne i dom om man klipper av sladden?
#22 - 2 februari 2011 15:26
För att sladdar till apparater för användning i vatten ska bli godkända måste de vara isolerade tillräckligt, dvs helgjuten kontakt m.m. Om man klipper en sådan sladd och sätter på en kontakt är den inte längre godkänd och kan betraktas som farlig, framförallt om det händer någon elolycka med den. Den som klippt och skarvat kan då räkna med bekymmer med myndigheterna.

Rådet är alltså dumt och olagligt.

Tobbe
#23 - 2 februari 2011 15:36
Hm, ok. Det var inget råd från någon utan mer en fråga av mig. :)
#24 - 2 februari 2011 16:15
de är tjockare för att den förmodligen är jordad. dvs i sladden finns en blå, en svart o en grön/gul kabel. om du ska sätta stömbrytare på den får du se till att strömbrytaren är av den typ att alla tre kan kopplas i den.
#25 - 2 februari 2011 16:44
hannesc skrev:
de är tjockare för att den förmodligen är jordad. dvs i sladden finns en blå, en svart o en grön/gul kabel. om du ska sätta stömbrytare på den får du se till att strömbrytaren är av den typ att alla tre kan kopplas i den.

Okej. Men det är från min gamla org. belysning så den är säkert inte jordad då?
#26 - 2 februari 2011 17:05
Tobbe R skrev:
För att sladdar till apparater för användning i vatten ska bli godkända måste de vara isolerade tillräckligt, dvs helgjuten kontakt m.m. Om man klipper en sådan sladd och sätter på en kontakt är den inte längre godkänd och kan betraktas som farlig, framförallt om det händer någon elolycka med den. Den som klippt och skarvat kan då räkna med bekymmer med myndigheterna.

Rådet är alltså dumt och olagligt.

Tobbe

Då tycker jag att du kan ta och ta fram där det står att du inte får klippa i sladden.
För som du resonerar så är alla elektriker brottslingar.
Att klippa av en sladd för att skarva i något är INTE olagligt så länge som det görs på rätt sätt.
Samt så har vi redan sagt att han ska skita i att skarva på sladden från pumpen och göra det på skarven istället.
#27 - 2 februari 2011 17:19
... eller kanske en fjärrströmbrytare? Då slipper du klippa någon kabel och du kan ha den "nästan" var du vill. ;)

En av många varianter här.
#28 - 2 februari 2011 17:21
smart ason.
#29 - 2 februari 2011 17:31
Ason skrev:
... eller kanske en fjärrströmbrytare? Då slipper du klippa någon kabel och du kan ha den "nästan" var du vill. ;)

En av många varianter här.

Hade varit perfekt.. ;) Men har inte pengar till de.
#30 - 3 februari 2011 07:37
ecco skrev:
Då tycker jag att du kan ta och ta fram där det står att du inte får klippa i sladden.

För som du resonerar så är alla elektriker brottslingar.

Att klippa av en sladd för att skarva i något är INTE olagligt så länge som det görs på rätt sätt.

Samt så har vi redan sagt att han ska skita i att skarva på sladden från pumpen och göra det på skarven istället.

Kopierat från Elsäkerhetsverket:

Ansvar för produkten
Ändra aldrig en elektrisk produkt om du inte är helt säker på vad du gör. När du ändrar och/eller modifierar en CE-märkt produkt tar du över ansvaret för CE-märkningen från den som ursprungligen CE-märkt den. Det samma gäller om en produkt används på ett sätt, som inte tillverkaren har avsett.

Allmänt är det inte så bra att ge råd om något man inte begriper.

Tobbe
'
#31 - 3 februari 2011 08:37
Köpte en fjärrkontroll och fjärrströmbrytare. Inte många spänn på Claes Olsson. Ett knapptryck så stängs pumpar och doppvärmare av. Perfekt vid vattenbyte eller matning med foder som grisar ner.

Edit: Såg att nån tipsat om det redan =)
#32 - 3 februari 2011 09:21
Kan det funka med sån här i änden på skarvsladd om du bara vill ha till ett uttag? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156722954
#33 - 3 februari 2011 12:25
eriahl skrev:
Kan det funka med sån här i änden på skarvsladd om du bara vill ha till ett uttag? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156722954

Det skulle säkert funka bra men då måste jag ändå in i skåpet där kontakten sitter.
#34 - 3 februari 2011 16:10
Tobbe R skrev:
Kopierat från Elsäkerhetsverket:

Ansvar för produkten

Ändra aldrig en elektrisk produkt om du inte är helt säker på vad du gör. När du ändrar och/eller modifierar en CE-märkt produkt tar du över ansvaret för CE-märkningen från den som ursprungligen CE-märkt den. Det samma gäller om en produkt används på ett sätt, som inte tillverkaren har avsett.

Därmed ok att sätta dit en strrömbrytare på sladden om du vet vad du gör och detta kräver verkligen inget geni ;-)

Jag har gjort detta pga att en pump suger in luft som bara den under vattenbytet. Klick - töm - fyll - klick.
#35 - 3 februari 2011 17:00
Tips: Klipp inte någon kabel... Sätt en Nexa strömbrytare (nexa self learning) i uttaget där pumpen sitter, så kan du enkelt slå av/på pumpen med en fjärrkontroll. Kan vara smidigt om man inte har kontakten så lättillgängligt. http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok87.php

EDIT: Såg att andra tipsat om detta redan... ;-)
#36 - 3 februari 2011 21:21
Dre skrev:
Därmed ok att sätta dit en strrömbrytare på sladden om du vet vad du gör och detta kräver verkligen inget geni ;-)

Jag har gjort detta pga att en pump suger in luft som bara den under vattenbytet. Klick - töm - fyll - klick.

Idag har du lite otur när du tänker. Om man ska ha el i vatten räcker det inte med jordat uttag utan det måste vara enkelt uttryckt dubbelisolerat, dvs isoleringen måste ses som ett system från apparaten till den gjutna kontakten. Bryter man man den isoleringen, och sladden är då normalt inte jordad, skapar man en mycket farlig situation. Din tolkning om när man kan sätta på brytare är alltså totalt fel och att hävda det på ett sådant här forum med folk som inte vet något om el är minst sagt oansvarigt.

Tobbe
Bilagor:
#37 - 3 februari 2011 22:31
Anledningen till att det ska vara dubbeljordat är ett antal.
1) Om den elektriska apparaten befinner sig i ett rum med extremt hög fuktighet, nära 100%, kan kortslutning ske.
2) Om det finns risk att brottet på kabeln där kopplingen sker kan nå vatten

I detta fall kan inget av det hända reellt. Visst CE märkning i all ära, men smått överdrivet i många fall. Dock idiotsäkert. Så om ni inte vet vad ni gör ska detta undvikas.
#38 - 4 februari 2011 23:07
Dre det är ingen ide att försöka resonera :)
#39 - 5 februari 2011 04:39
köp en kabel som inte är ce märkt då;) ne men skämt o sido, jag kan som många andra rekommenderar att du köper dig en fjärrström brytare, köpte en på jula för 99kr
#40 - 5 februari 2011 07:41
danne0301 skrev:
Dre det är ingen ide att försöka resonera :)

Du har för en gångs skull rätt, det är inget att diskutera om.

Jag har rätt, han har fel, punkt

Tobbe
#41 - 5 februari 2011 09:09
Hehe ;)
#42 - 5 februari 2011 18:53
gud vad ni krånglar.
Ge f-n i och klippa kabel, skit i förlägningen. Pallra dig till Jula, Clas ohlsson eller dylik affär och skaffa........hör och häpna en fjärrstyrd brytare hupp.... hur smidigt som helst har det till mesta belysningen till kvällaran, du slipper skippa garantin, slipper extra kablar, med en enkel knapptryckning bryter du strömmen

Edit: Ja så går det när man inte läser klart. nu har du massor tips om fjärrbrytare ;)
#43 - 5 februari 2011 23:11
Icecoffee skrev:
gud vad ni krånglar.

Ge f-n i och klippa kabel, skit i förlägningen. Pallra dig till Jula, Clas ohlsson eller dylik affär och skaffa........hör och häpna en fjärrstyrd brytare hupp.... hur smidigt som helst har det till mesta belysningen till kvällaran, du slipper skippa garantin, slipper extra kablar, med en enkel knapptryckning bryter du strömmen

Edit: Ja så går det när man inte läser klart. nu har du massor tips om fjärrbrytare ;)

Jepp. Och om du hade läst så skulle du även ha sett att jag skrivit "har inga pengar" eller något liknande ;). Var väll därför jag startade den här tråden från första början.
Bilagor:
#44 - 6 februari 2011 01:41
Tobbe har helt klart rätt då det i den fuktiga miljön kommer räknas som en felaktig koppling och den som gjort modifieringen är den som tar över hela ansvaret. Om man sedan genomför detta ändå är var och ens beslut men då kommer ingen försäkring, garanti eller säkerhet gälla.
Bilagor:
#45 - 6 februari 2011 08:37
hade du bott i närheten hade du kunnat få 3 st jag ej använder. kosta 99 kr. ett sk bra att ha köp som inte kommit till användning på 2 år :)
#46 - 6 februari 2011 11:44
Icecoffee skrev:
hade du bott i närheten hade du kunnat få 3 st jag ej använder. kosta 99 kr. ett sk bra att ha köp som inte kommit till användning på 2 år :)

Hehe, okej! :)

Annons