sätta i malawiciklider i omgångar

#1 - 27 oktober 2006 14:40
Tjo!

Dagen för fiskinköp till mitt malawi närmar sig. Schemat ser ut som följer:

Pseudotropheus saulosi: 3 hanar och 12 honor
Pseudotropheus estherae: 3 hanar och 12 honor
Melanochromis cyaneorhabdos: Åtta individer som får växa upp tillsammans

Jag funderar på att öka antalet lite, kanske en hane och tre honor till av saulosi och estherae.

Frågan är bara, priserna som råder i butik jag brukar handla i är 75 för saulosi, 95 för estherae och 120 för cyaneorhabdos.
Med det ökade antalet blir det över 4000 pix minus 10% rabatt, lite väl roligt att hosta upp på ett bräde. Man brukar ju läsa hur det kan bli en del bråk om man introducerar nya exemplar i ett akvarium i efterhand men vad händer om jag köper en art i taget över tre månader?

Cheers
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 oktober 2006 14:52
Det är betydligt bättre att köpa en art i taget istället för att komplettera arterna i efterhand.
Släpp gärna ner de nykomlingarna i samband med ett vattenbyte samt passa då också på att möblera om lite i akvariet.
#3 - 27 oktober 2006 15:05
Jag har inga planer på att köpa några av varje åt gången utan det är en fråga om att köpa ovan specificerade antal fast en av arterna i taget för att sprida ut kostnaden lite.
Möblera om vet jag inte om det går, kan bli svårt åtminstone. Alla stenrösen/grottor är silikonade för att inte ramla isär. Möhjligen kan jag introducera lite mer sten men det är redan ganska fullt.

Är det möjligt ändå eller kommer det bli problem? Efter vad jag läst verkar cyaneorhabdos vara bråkstaken i trion så den får väl komma sist in.

Cheers
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 oktober 2006 15:10
Hur det funkar är svårt att säga - risken när det är få i akvariet är alltid att det blir en hane som totaldominerar och då brukar denne inte gilla nykomlingar nåt vidare. Är det därmot lite jämntufft i akvariet brukar det inte vara något problem
#5 - 27 oktober 2006 18:10
ursäktar om jag går in på lite annat i denna tråd....men xtream du måste bara sätta upp bilder på ditt kar sen när du är klar......tycker det låter spännande det du har gjort med det
#6 - 27 oktober 2006 18:19
Går det inte att sätta i första "kullen" fiskar... sedan när andra ska in så lägger du i en massa stenar så det ändå blir stor skillnad...
Sedan när 3e ska i är det bara att ta bort dom "massa stenarna" och ha det som det va när du satte i första kulle.

Bara en ide.. vet inte om den funkar
#7 - 27 oktober 2006 19:22
hall skrev:
Går det inte att sätta i första "kullen" fiskar... sedan när andra ska in så lägger du i en massa stenar så det ändå blir stor skillnad...

Sedan när 3e ska i är det bara att ta bort dom "massa stenarna" och ha det som det va när du satte i första kulle.

Bara en ide.. vet inte om den funkar

Det var ingen dum ide, det borde ju gå att lägga dit blomkrukor eller nåt liknande som inte är så tungt, då slipper man stöka om så mycket.
Det skulle vara intressant att höra om nån provat dettta.
#8 - 27 oktober 2006 22:20
macke_fisk skrev:
men xtream du måste bara sätta upp bilder på ditt kar sen när du är klar......tycker det låter spännande det du har gjort med det

Om du inte redan sett så finns det en bild på färdigbyggt men utan fisk och med fel ljusramp.
http://jonatan.nu/misc/DSC_0090.JPG

Cheers
HazelCR
#9 - 28 oktober 2006 04:26
[quote='[xstream];862073']Jag har inga planer på att köpa några av varje åt gången utan det är en fråga om att köpa ovan specificerade antal fast en av arterna i taget för att sprida ut kostnaden lite.
Möblera om vet jag inte om det går, kan bli svårt åtminstone. Alla stenrösen/grottor är silikonade för att inte ramla isär. Möhjligen kan jag introducera lite mer sten men det är redan ganska fullt.

Är det möjligt ändå eller kommer det bli problem? Efter vad jag läst verkar cyaneorhabdos vara bråkstaken i trion så den får väl komma sist in.

Cheers[/quote]

Jag skulle tro att Melanochromis cyaneorhabdos kommer att småbråka lite med varandra och att hanarna försöker hålla på ett litet revir. Röd Zebra hanarna kommer att "ta ett lekställe", när det är dags och då får nog M. cyaneorhabdos vara så god att flytta på sig.
P. Saulosi får nog mestadels hålla sig ifrån bråket med de andra firrarna. Det sägs att man bara får en utfärgad hane av P. Saulosi även om man har fler. Min erfarenhet är precis tvärtom, när jag bara haft en hane och många honor har hanen varit en blekfis. Men när däremot har två eller flera hanar så färgar de ut mycket mer.

Du kommer att få mycket fina och olika färger med en sådant fiskval. :)

Om du ska köpa grupperna en i taget, så skulle jag ta dem i denna ordning:
Saulosi, cyaneorhabdos, Röd Zebra
Det tror jag ger minst introduktionsbråk.
#10 - 28 oktober 2006 06:20
Undrar om det går att komma ifrån bråk? kvittar hur man gör ,dem starka vinner alltid i slutändan.
#11 - 28 oktober 2006 08:03
Någon som har något emot antalet förresten? Jag räknar inte med att odla någon fisk, överlever något yngel så överlever det men jag tänker inte anstränga mig.
#12 - 28 oktober 2006 18:32
Ett lite off topic råd. Var väldigt kräsen med kvaliteten på dina malawi. Jag tycker man ofta ser dålig kvalitet på helst rödzebra i affärerna nu. Trist att köpa fisk för ett par tusen spänn och sedan bli missnöjd när man haft dem hemma ett tag. Så tag god tid på dig att studera dem innan köp.
HazelCR
#13 - 29 oktober 2006 09:55
[quote='[xstream];862274']Någon som har något emot antalet förresten? Jag räknar inte med att odla någon fisk, överlever något yngel så överlever det men jag tänker inte anstränga mig.[/quote]

Antal fiskar är nog helt rätt tänkt. Om du har otur, kan jag tänka mig att den starkaste Röd Zebra hanen kan ha ihjäl de andra Röd Zebra hanarna. Men det behöver inte alls bli så. Det är bara att pröva! :)

Annons