Jag har fått sniglar i mitt kar. Inte de strutformade eller de som ser ut som kanelbullar utan dessa har mörkt skal och är stora. Man kan se 2 antenner på dem. De äter upp mina växter, bladen är alldeles genomskinliga med hål.
Kan jag sätta en praktbotia eller sebrabotia till att äta dom? Hur hade ni gjort?
Tacksam för svar.
Botior överlag, både pakistan, zebra, histtionica, kubotai mfl och praktbotior är utpräglade stimfiskar och ska hållas om minst 5 för att de ska komma till sin rätt. Många köper 1 eller 2 för att bli av med snäckor men ledsnar sen på dem för att de blir aggressiva mot de andra fiskarna - detta blir de bara om de inte hålls i grupp och med tillgång till gömställen. Undantag finns såklart men som regel blir det fel i slutändan.
Praktbotior blir ju redigt stora med tiden och ett stim sådana blir för mycket för ett 250. Däremot kan du köpa 5 av de mindre botiorna, pakistan, zebra eller liknande - de kommer få plats, blir ca 10-12 cm.
Visst tar det lång tid innan praktbotiorna kommer upp i full-längd men desto vanligare att de tar ut aggression på andra fiskar i karet, inte alltid som sagt men däremot väldigt vanligt.
Om du inte vill ha ett stim så rekommenderar jag som ovan skriver, Anentome Helena - ett gäng sådan är också effektivt och de ynglar inte av sig i mängder. De lägger sina ägg bla på växtstjälkar och med molly och svärdbärare i karet så norpar möjligtvis de dem då de söker över växter efter alger tex.