Sårig pansarmal - salt ?

#1 - 18 augusti 2007 19:24
Jag har en stackars liten fisk som har fått rejält med stryk, han har sår över hela kroppen !
Eftersom han har lite svårt att simma har jag flyttat honom ifrån 222 liters karet till mitt 20 liters, där han är ensam.
Ska jag tillsätta salt ?
Isåfall hur mycket salt ?
Jag har en burk som heter "Akvariesalt" här hemma, fisken är en albino pansamal, som nu ikväll har piggnat till rejält.
Snälla sänd mig ett svar
#2 - 19 augusti 2007 00:25
pansarmalar är känsliga för salt så skippa saltet
#3 - 19 augusti 2007 00:34
Ja, det går bra att behandla pansarmalar med salt precis som man gör med andra fiskar. Jag har själv gjort det med en sjuk Corydoras paleatus.
#4 - 19 augusti 2007 03:03
Vad tycker ni då, den lille har sår och blåmärken. Ska jag vänta och se, eller salta nu.
Kimra
#5 - 19 augusti 2007 07:03
Jag såg att ett av sårena var luddet så jag, gjorde som det stod på burken 2 mått (4 kryddmått) akvariesalt, gick därifrån en liten stund. Nu är han död [:-118]
Nu återstår att göra rent akvariet.
Snyft.......
#6 - 19 augusti 2007 11:23
Salt hjälper inte alltid.

Men... 4 kryddmått? Det är ju ingenting... Vad var det för salt och hur stort akvarium?
#7 - 19 augusti 2007 15:14
det var nog saltet som tog livet av den! överallt står det att pansarmalar är känsliga för salt så varför ger man dumma råd att ändå salta?! Det finns vattenberedningspreparat så som qautan som hjälper till att skyffa fiskens slemhud och gälar!
#8 - 19 augusti 2007 15:18
Corydoras är inte känsliga för salt, det är en myt.
Jag har behandlat med salt, jag har frågat runt på planetcatfish och massor med folk där har behandlat med salt. Jag har tillochmed haft corydoras i bräckvatten i över ett halvår.

Det hela kommer sig av att malar inte har fjäll, vilket gör att de har lite sämre skydd mot omgivningen än vad fiskar med fjäll har. Det är därför vissa mediciner är hårdare mot dem än andra, men bordssalt hör inte dit.

En svårt sjuk fisk går i ett kar där man tillsätter salt. Fisken dör. Alltså dog den pga saltet?
#9 - 19 augusti 2007 15:22
Att det är en myt är något som jag har hört ett antal gånger med.
Då jag hade brist på karantänskar vid ett svampangrepp på en diskus, valde jag att salta med 1 dl salt till 100 liter vatten och det funkade utan problem. Diskusen blev frisk och pansarmalarna tog ingen skada de heller.
#10 - 19 augusti 2007 15:34
kan inte bemöta 2st påståenden, tycker att det är korkat att gå emot en så etablerad rekommendation som jag kan lova inte bara är hämtad ur luften!
#11 - 19 augusti 2007 15:37
åheim skrev:
kan inte bemöta 2st påståenden, tycker att det är korkat att gå emot en så etablerad rekommendation som jag kan lova inte bara är hämtad ur luften!

:p
Jag fick ett gott skratt åtminstonde:D!
#12 - 19 augusti 2007 15:39
åheim skrev:

:p
Jag fick ett gott skratt åtminstonde:D!

Jag var inne på din linje tidigare, men har läst en del om salt VS pansarmalar sedan dess och då även provat själv och sedan ändrat uppfattning[:o].
#13 - 19 augusti 2007 16:37
Åheim: kolla in i den här tråden imorgon. Jag kommer att ha ett inlägg som jag tror du kommer finna intressant då.
#14 - 19 augusti 2007 18:45
Jag har också varit tvungen att behandla mina fiskar med salt några gånger & mina Corydoras lever fortfarande & mår gott..

Hälsningar från Anneth
#15 - 19 augusti 2007 21:31
Jag har också gjort en del dumma saker som jag kunde ha gått fel men haft turen med mig men jag skriver inte här på zoopet att jag tycker att fler ska göra samma sak ;)
#16 - 20 augusti 2007 09:02
Här är inlägget jag lovade, i form av en websida. Input välkomnas.
http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm

EDIT: Hoppla, det har blivit fel i uträkningen om jodid & antiklumpningsmedel. Åtgärdat.
#17 - 20 augusti 2007 09:54
Den artikeln kommer att bli länkad många gånger framöver!
Tror du det kan finns skillnader mellan olika Corydoras arter, lite beroende var de ursprungligen kommer ifrån eller om de är odlade eller VF?
#18 - 20 augusti 2007 10:04
Tja, vem vet?
Det är möjligt att det finns Corydoras-arter som är känsligare mot salt än schultzei och paleatus, men min gissning är att alla Corydoras tål salt lika bra/dåligt.
#19 - 20 augusti 2007 13:13
Hej på er !
Jag tror inte att saltet tog död på min pansarmal, jag är säker på at det inte gjorde det, malen var värre skaddad än vad jag kunde se när den simmade omkring. Den hade ett fått ett bett i buken som antagligen var dödsorsaken.
Kimra
#20 - 20 augusti 2007 15:37
ja den webbsidan var inge vidare vetenskaplig, jag kan också fixa en hemsida där jag kan påstå både det ena och andra[:o] det står också att detta att corydoras inte tål salt har spridits som ringar på vattnet och alltså inte är sant det är rent skitsnack! vetskapen om att man inte böra använda salt till corydoras klargjordes långt före internets intågande, det är först nu med internet som massa konstiga och felaktiga rekommendationer poppar upp från folk och "sprids som ringar på vattnet"!
#21 - 20 augusti 2007 18:14
Corydoras tål salt, till en viss gräns, men det är svårt att få yngel på dem i bräckt vatten eftersom äggen torkar ut...

Mina C.sodalis gick i bräckt (ca 7-10ppt) i flera månader, men varje gång de lekte så sprack äggen... sen kan man prata hur mkt vetenskap man vill... myten ÄR bustad :D
#22 - 20 augusti 2007 18:40
@Åheim: Ja, myter fanns även innan internet. Om du tror det är bluff är det ju lätt att verifiera vad jag säger.
Skall också tillägga att du inte alls skall se sidan som ett angrepp på dig personligen; det är, som du säger, en gammal och vitt spridd myt (precis som "använd inte jodsalt").

@Vandal: Jag är inte förvånad att leken misslyckades; just äggen och spermierna är extra känsliga mot koncentrationen joner i vattnet, och 7-10 ppt är ordentligt salt, där börjar man nog allvarligt löpa risk att fisken får njur/lever skador.
#23 - 20 augusti 2007 19:25
närå jag tar det med en nypa salt, men inte mina corydoras;)

Annons