SARFs nya valörlista läggs nu ut

#1 - 18 mars 2007 16:12
Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund (SARF), är paraplyorganisation för de lokala svenska akvarieföreningarna. SARF driver "Odlingskampanjen", en tävling mellan akvarieföreningar och mellan akvarister, som har som mål att öka kunskapen om odling av akvariefisk och att öka intresset för odling. Inom Odlingskampanjen har olika arter värdet brons, silver eller guld (samt hedersomnämnade och elit).

Listan över alla arter har just blivit omarbetad, hela regelverket har blivit översett och SARF har samtidigt fått nya hemsidor på en ny adress. Drygt 50% (mer än 800 arter/populationer) av den nya listan ligger nu ute.

Hela härligheten går att hitta här:
http://www.sarfakvarist.se/
(klicka på "Artlistan" nere till vänster)

Även de som inte är medlemmar i någon akvarieförening skall kunna hitta information här även om vi naturligtvis hoppas att så många som möjligt är med i en lokal akvarieförening. Vi planerar att successivt bygga ut listan med fler arter och ytterligare information om odling.
#2 - 19 mars 2007 18:27
Alla kommentarer är välkomna direkt till mig. Antingen via forumet eller privat.
#3 - 19 mars 2007 19:01
Kollade i artregistret på zoopet om guldancistrus L144 hade valör. Där står ett frågetecken ? Har denna art fått nån valör i år?

Mvh Starman_
#4 - 19 mars 2007 19:09
Kollade presis in nya listan. Där står andra varianter av ancistrus. Då måste den räknas i som brons. Kjell har kanske missat denna varianten på zoopet och uppdatera. Mvh Starman_
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 19 mars 2007 19:50
[quote=starman_;942799]Kollade presis in nya listan. Där står andra varianter av ancistrus. Då måste den räknas i som brons. Kjell har kanske missat denna varianten på zoopet och uppdatera. Mvh Starman_[/quote]
Jag har "missat" en himla massa pga av att SARFs valörlista har legat nere i åtskilliga månader. Jag kommer nu att kolla igenom detta framöver och se om de nya arterna finns med.
#6 - 19 mars 2007 21:19
Jag har tittat lite på killis och tycker att de nya valörerna stämmer bättre med verkligheten än de tidigare listorna. Men visst saknas det en del arter.
Sedan kan man ju diskutera om A australe verkligen är en bronsfisk. Så många har problem med den arten nuförtiden och för en lyckad odling krävs ju en del finlir. Läste senast idag hur någon upplevde en pH-krasch och då noterade en trefaldig ökning av odlingsresultatet.
#7 - 20 mars 2007 02:59
[quote=starman_;942792]Kollade i artregistret på zoopet om guldancistrus L144 hade valör. Där står ett frågetecken ? Har denna art fått nån valör i år?

Mvh Starman_[/quote]

Jag utgår ifrån att guldancistrus är en mutation av den vanliga och det blir därmed brons.
#8 - 20 mars 2007 03:00
[quote=Kjell Fohrman;942827]Jag har "missat" en himla massa pga av att SARFs valörlista har legat nere i åtskilliga månader. Jag kommer nu att kolla igenom detta framöver och se om de nya arterna finns med.[/quote]

Vill du ha kopia på alla uppdateringar framöver. Det lär bli en del :)
#9 - 20 mars 2007 03:10
[quote=erikthur;942923]Jag har tittat lite på killis och tycker att de nya valörerna stämmer bättre med verkligheten än de tidigare listorna. Men visst saknas det en del arter.
Sedan kan man ju diskutera om A australe verkligen är en bronsfisk. Så många har problem med den arten nuförtiden och för en lyckad odling krävs ju en del finlir. Läste senast idag hur någon upplevde en pH-krasch och då noterade en trefaldig ökning av odlingsresultatet.[/quote]

Det är precis den typ av input jag vill ha. Vi höjer den till silver med omedelbar verkan! Gäller detta generellt för arten, eller bara vissa populationer?

Den här listan innehåller - när det gäller killis - i princip endast de arter som fanns på den gamla listan + de arter som jag har fått in odlingsrapport på. Jag vet inte riktigt hur det skall bli framöver. Du får väl lämna in lite odlingsrapporter själv till din akvarieförening;)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 20 mars 2007 07:36
[quote=Erik Åhlander;943014]Vill du ha kopia på alla uppdateringar framöver. Det lär bli en del :)[/quote]
Ja tack
#11 - 9 april 2007 20:28
Nu är hela listan ute på nätet. Under våren kommer malar och labyrintfiskar kompletteras, så där är vi extra tacksamma för kommentarer.
HazelCR
#12 - 10 april 2007 03:50
Finns det någon punktlista eller liknade på vad som gör att en art räknas som svårare än en annan art?

Jag tänker mig en lista, där man iaf till att börja med kan få en fingervisning var arten bör hamna, elit,guld, silver eller brons.

Brons och elit kanske är lätta.

Brons: Inga kända svårigheter, möjligtvis en från punktlistan.

Elit: ej odlad i akvarium.

Men sedan då. Punktlista: Ovillig att leka, aggresiv, kortlivad, enkla krav på vattenvärden, svårare krav på vattenvärden, kräver regntidssimulering, könsbestämning svår, känslig för nitrit, krav på speciell mat, mögelvilliga ägg m.fl.
(En punktlistan kan göras lång)

Silver: två eller tre svårigheter från listan.

Guld: fler än tre svårigheter från listan.

En annan undring från mig är;
Hur ser Sarf på detta med artificiell kläckning av t.ex. Scalarer ? Ska det vara yngelvårdande föräldrar i detta fall? Tas det någon hänsyn till detta vid godkännade av inskickade odlingsprotokoll?
Bör det helst vara så naturnära som möjligt?

Jag är helt enkelt nyfiken på "Hur har ni i SARF arbetat fram odlingslistorna, hur har de kommit tilll?"
#13 - 10 april 2007 06:40
hejsan. jag var inne på sidan å kikade lite på odlingslistan. tyckte den kändes omständig. Jag kan inte heller hitta att den finns till nerladdning? tror att fler än jag skulle uppskatta om den fanns som pdf att ladda ner så man kan skriva ut dn och ha den till hands. Eller var det bara jag som inte kunde hitta pdf dokumentet?
#14 - 10 april 2007 07:48
Jag upplever i alla fall guldancistrus mycket svårare att odla än vanlig... men det är kanske jag det! Dom är kinkiga med partner, det är inte alltid som två guldisar får guldyngel dessutom. Det är mycket svårare att få dem i lek, överlevnaden hos ynglen är lägre och de växer långsammare... Men det är kanske bara hos mig det? Jag skulle helt klart räkna dessa som "silverfiskar".
#15 - 10 april 2007 09:57
"silverfiskar" borde vara brons he he brukar ju ha en tendens att dyka upp i badrum utan att man gör nått alls.

(ursäkta det dåliga skämtet men kunde inte låta bli)
#16 - 10 april 2007 11:10
Jo, wierdalien, det fanns ju en anledning att jag satte citattecken runt uttrycket :-)
#17 - 10 april 2007 11:46
Blev väldig nyfiken på detta, kollade sidan men skulle vilja ha lite svar på en del frågor...

1. Almänna regler:
Vad innebär ett odlingsprotokoll? Har man det under odlingen och fyller i hur man har gått tillväga?

2. Almänna regler:
Odling godkänns bara av goda arter. Färgvarieteter och odlingsvarianter räknas bara som "grundarten" och godkänns bara för etablerade odlingsformer. I listan finns några exempel på hybrider som inte godkänns. På samma sätt är hybrider framtagna av odlaren inte godkända ens som odling av någon av föräldra-arterna. Däremot godkänns numera även ”populationer”:
Vad innebär detta? Det finns ett exempel, men om jag skriver det som jag har förstått det:
En guldscalare och en F1 får yngel, men man får pris för scalarer i allmänhet då?

3. Om jag som inte tillhör någon akvarieförening (än :D ) är intresserad, är det bara att glömma att få komma och kolla/delta?
Eller är det kanske så att man anmäler sej 1 Juli och deltar den kommande säsongen?

Mkt frågor, men jag blev lite intresserad.
Tack på förhand /Marcus
#18 - 10 april 2007 21:31
[quote=HazelCR;952468]Finns det någon punktlista eller liknade på vad som gör att en art räknas som svårare än en annan art?
...
Elit: ej odlad i akvarium.
...
En annan undring från mig är;
Hur ser Sarf på detta med artificiell kläckning av t.ex. Scalarer ? Ska det vara yngelvårdande föräldrar i detta fall? Tas det någon hänsyn till detta vid godkännade av inskickade odlingsprotokoll?
Bör det helst vara så naturnära som möjligt?

Jag är helt enkelt nyfiken på "Hur har ni i SARF arbetat fram odlingslistorna, hur har de kommit tilll?"[/quote]

Nej, någon konkret punktlista finns inte, bedömningen är ganska godtycklig, och rättvis kan den aldrig bli. Till förutsättningarna hör ju bl a hurdant kranvatten man har.

Man ska kanske inte heller ta tävlingen på blodigt allvar. En lättsam uppmuntran till odling!

För elit räcker det inte med att arten inte är odlad. Många duktiga skall ha försökt och misslyckats!

Artificiell odling godkänns, och är i princip enda möjligheten för många arter. Däremot försöker jag på olika sätt uppmuntra "natur-odling". Just scalare tycker jag dessutom är ganska lätt att få att vårda...

Jag har utgått från de listor som fanns sedan tidigare. När det kommit in odlingsrapporter på ovanligare arter har jag försökt göra en bedömning från fall till fall vilken valör som är lämplig. Själv är jag inte särskilt händig på odling utan baserar bedömningen på litteratur, hörsägen och internet. Men valörerna är inte skrivna i sten. Jag ser gärna diskussioner i ämnet och tar till mig argument. Listan skall hela tiden bli bättre och bättre.
#19 - 10 april 2007 21:33
[quote=wierdalien;952480]hejsan. jag var inne på sidan å kikade lite på odlingslistan. tyckte den kändes omständig. Jag kan inte heller hitta att den finns till nerladdning? tror att fler än jag skulle uppskatta om den fanns som pdf att ladda ner så man kan skriva ut dn och ha den till hands. Eller var det bara jag som inte kunde hitta pdf dokumentet?[/quote]

Nej det finns ingen pdf f n. Vi diskuterar saken...
#20 - 10 april 2007 21:43
[quote=Tant Nancy;952494]Jag upplever i alla fall guldancistrus mycket svårare att odla än vanlig... men det är kanske jag det! Dom är kinkiga med partner, det är inte alltid som två guldisar får guldyngel dessutom. Det är mycket svårare att få dem i lek, överlevnaden hos ynglen är lägre och de växer långsammare... Men det är kanske bara hos mig det? Jag skulle helt klart räkna dessa som "silverfiskar".[/quote]

Det kan bero på att det är en mutation/odlingsform som kanske inte har samma överlevnadsvärde. Albinistiska former av andra arter är ju också ofta känsligare och mindre livskraftiga. Den vanliga ancistrusen lär ju dessutom vara en hybrid i sig med oklart ursprung. Kanske borde jag ta bort odlingsvalör helt på dem som jag gjort med t ex Flower Horn...

Nej, det är en alldeles för etablerad art för att den skall plockas bort, men mer än brons blir det inte förrän jag har fått se en vildfångad guldancistrus med lokaluppgift (eller motsvarande tunga argument för att det är en annan art).
#21 - 10 april 2007 21:58
[quote=PlatyYngel;952615]Blev väldig nyfiken på detta, kollade sidan men skulle vilja ha lite svar på en del frågor...

1. Almänna regler:
Vad innebär ett odlingsprotokoll? Har man det under odlingen och fyller i hur man har gått tillväga?

2. Almänna regler:
Odling godkänns bara av goda arter. Färgvarieteter och odlingsvarianter räknas bara som "grundarten" och godkänns bara för etablerade odlingsformer. I listan finns några exempel på hybrider som inte godkänns. På samma sätt är hybrider framtagna av odlaren inte godkända ens som odling av någon av föräldra-arterna. Däremot godkänns numera även ”populationer”:
Vad innebär detta? Det finns ett exempel, men om jag skriver det som jag har förstått det:
En guldscalare och en F1 får yngel, men man får pris för scalarer i allmänhet då?

3. Om jag som inte tillhör någon akvarieförening (än :D ) är intresserad, är det bara att glömma att få komma och kolla/delta?
Eller är det kanske så att man anmäler sej 1 Juli och deltar den kommande säsongen?

Mkt frågor, men jag blev lite intresserad.
Tack på förhand /Marcus[/quote]

1. Odlingsprotokoll skall gå att ladda ned, men även det skall uppdateras och har inte hunnit bli klart ännu (och lär dröja ett tag, några andra saker måste få gå före).

2. Ungefär så. Egentligen kan man kanske se det som en nyframtagen hybrid, men eftersom vi inte vet hur inkorsade "vanlig akvarie-scalare" är, så måste jag godkänna odlingen i ditt exempel. Däremot försöker jag ju på andra sätt uppmuntra att hålla dem var för sig. Om F1-orna har någon form av ursprungsnamn och man odlar dem för sig och guldscalare för sig får man ju faktiskt två silver. Odlar man fram en kull guldscalare och en kull spökscalare får man bara ett silver.

Du får gärna ställa frågor med fler exempel om det är oklart.

3. Nej, du måste vara med i en SARF-ansluten akvarieförening för att få diplom/nål. Och det finns ju en del andra fördelar med att vara föreningsansluten.
HazelCR
#22 - 11 april 2007 03:21
Finns det motsvarande odlingstävlingar mellan akvarieföreningar eller odlingsdiplom att erhålla i andra länder än i Sverige?

M.a.o. finns det listor att jämföra med.
#23 - 11 april 2007 15:32
[quote=HazelCR;953011]Finns det motsvarande odlingstävlingar mellan akvarieföreningar eller odlingsdiplom att erhålla i andra länder än i Sverige?

M.a.o. finns det listor att jämföra med.[/quote]

Jo, åtminstone i Danmark och Norge, men med något annorlunda regler.
#24 - 11 april 2007 15:46
[quote=HazelCR;953011]Finns det motsvarande odlingstävlingar mellan akvarieföreningar eller odlingsdiplom att erhålla i andra länder än i Sverige?

M.a.o. finns det listor att jämföra med.[/quote]
Förstagångsodlingar i Danmark hittar du här
http://www.akvaunion.dk/

førsteopdræt rätt långt ner på sidan
#25 - 20 april 2007 09:46
[quote=Erik Åhlander;952991]1. Odlingsprotokoll skall gå att ladda ned, men även det skall uppdateras och har inte hunnit bli klart ännu (och lär dröja ett tag, några andra saker måste få gå före).

2. Ungefär så. Egentligen kan man kanske se det som en nyframtagen hybrid, men eftersom vi inte vet hur inkorsade "vanlig akvarie-scalare" är, så måste jag godkänna odlingen i ditt exempel. Däremot försöker jag ju på andra sätt uppmuntra att hålla dem var för sig. Om F1-orna har någon form av ursprungsnamn och man odlar dem för sig och guldscalare för sig får man ju faktiskt två silver. Odlar man fram en kull guldscalare och en kull spökscalare får man bara ett silver.

Du får gärna ställa frågor med fler exempel om det är oklart.

3. Nej, du måste vara med i en SARF-ansluten akvarieförening för att få diplom/nål. Och det finns ju en del andra fördelar med att vara föreningsansluten.[/quote]

Jag köpte F1:orna som grå scalare men hör sen fått höra att det med största sannorlikhet är F1...

Så man kan få pris för att man odlat en viss varient av scalare.
Alltså nån får pris för guldscalare, F1, Vf osv?

Hur gör man när man ska anmäla /visa upp sina djur? Samlas man på ett ställe alla som deltagit/ skickar man bilder/ kommer personer ur den lokala föreningen hem och kollar på fiskarna?

/ Marcus
#26 - 20 april 2007 17:12
[QUOTE=PlatyYngel;957331]Hur gör man när man ska anmäla /visa upp sina djur? Samlas man på ett ställe alla som deltagit/ skickar man bilder/ kommer personer ur den lokala föreningen hem och kollar på fiskarna?

/ Marcus[/QUOTE]

I Malmö Akvarieförening går det i alla fall till så att någon ur styrelsen kommer hem till odlaren och besiktigar föräldrar och yngel efter att du anmält din odling till vår odlingsansvarige. Exakt hur det fungerar i just din förening kan jag inte svara på men det kan de nog berätta för dig på ett föreningsmöte, eller om du kontaktar någon i styrelsen direkt.

Annons