sarf-aktuellt?

#1 - 7 oktober 2006 18:45
Senaste nummret jag fått av sarf-aktuellt är 4-2005 (med Christian på omslaget). Har det inte kommit några nya nummer under året som (nästan) gått?
:confused:
#2 - 7 oktober 2006 20:07
Jag har i alla fall fått nummer 1/2006.
#3 - 7 oktober 2006 20:17
SARF skickar ut en bunt tidningar till varje lokal akvarieförening (som inte ligger allt för mycket efter med medlemsavgiften). Det är sedan din lokala akvarieförening som distribuerar. Fråga dem!
#4 - 7 oktober 2006 20:23
Jag har tvåan med. Ett bra nummer för en ciklidist :)
#5 - 8 oktober 2006 06:46
SARF skickar ut en bunt tidningar till varje lokal akvarieförening (som inte ligger allt för mycket efter med medlemsavgiften). Det är sedan din lokala akvarieförening som distribuerar. Fråga dem!

Jag var rädd för att det var en distributionsfråga igen...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 8 oktober 2006 07:59
erikthur skrev:
Jag var rädd för att det var en distributionsfråga igen...

Det handlar ju tyvärr om att man måtse masa sig iväg till mötena för att få tidningen - själv missade jag vårens sista möten så jag har inte heller tvåan.
Räknar dock med att plocka upp mitt exemplar på nästa GAF-möte
#7 - 8 oktober 2006 08:11
Jag går väl inte på alla mötena precis men det skall väl inte ha någon betydelse.
Sarf-aktuellt skall ju distribueras ändå.
Inte ens fått bevis på inbetald medlemsavgift heller.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 8 oktober 2006 08:36
erikthur skrev:
Jag går väl inte på alla mötena precis men det skall väl inte ha någon betydelse.

Sarf-aktuellt skall ju distribueras ändå.

Inte ens fått bevis på inbetald medlemsavgift heller.

Det är upp till varje SARF ansluten akvarieförening hur de distribuerar tidningen till sina resp. medlemmar. Göteborgs Akvarieförening där jag är medlem skickar inte ut tidningen och det tror jag förövrigt att det är rätt få föreningar som gör. Så man får nog som sagt se till att masa sig iväg till medlemsmötena.
#9 - 8 oktober 2006 08:51
Men det är nog inte alltid funktionärerna tar med sej sarf-aktuellt till mötena...
#10 - 2 januari 2007 16:20
Väcker liv i den här tråden igen eftersom jag nyss läste följande streamer:
[COLOR="Red"]Om Du är medlem i en Akvarieförening så skall Du få SARF-Aktuellt hem i Din Brevlåda![/COLOR] just här
Fortfarande inte sett till något från 2006.
:(
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 2 januari 2007 16:27
erikthur skrev:

[COLOR=red]Om Du är medlem i en Akvarieförening så skall Du få SARF-Aktuellt hem i Din Brevlåda![/COLOR] just här

I min förening får vi den i alla fall inte hem i brevlådan utan den finns för avhämtning på medlemsmötena. Så jag tycker ovanstående text låter lite underlig. Trots allt är ju medlemsavgiften till SARF bara 30 spänn och om de då skulle bränna 40 spänn på att skicka ut tidningen + tryckkostnaderna så är det nog inte någon bra affär för deras del om man säger så:p
#12 - 2 januari 2007 16:37
Gammal streamer Står ju annat i texten under. Sedan är hela hemsidan under kraftig omarbetning så tycker man kan tilllåta några fel. Huvudsaken är ju att sidan får lite fart igen.
#13 - 2 januari 2007 16:45
Detta står också att läsa
[FONT=Arial][SIZE=2] Har du inte erhållit någon exemplar kontakta då kontaktmännen alt. styrelsen i din förening.
[/SIZE][/FONT]
[SIZE=2][FONT=Arial]
Tror inte att det är någon förening som skickar hem SARF-Aktuellt utan de väljer andra sätt.
[/FONT][/SIZE]
#14 - 2 januari 2007 17:59
Trots allt är ju medlemsavgiften till SARF bara 30 spänn och om de då skulle bränna 40 spänn på att skicka ut tidningen + tryckkostnaderna så är det nog inte någon bra affär för deras del om man säger så:p

Utmärkt affär egentligen för föreningen om dom får en tidning att skicka ut för bara 30 kr per medlem. Så portot borde väl dom klara av på resterande 120 kr (summa 150 kr i medlemsavgift för JAF) tycker jag.

Guy Palm skrev:
Detta står också att läsa

[FONT=Arial][SIZE=2] Har du inte erhållit någon exemplar kontakta då kontaktmännen alt. styrelsen i din förening.

[/SIZE][/FONT]
[SIZE=2][FONT=Arial]

[/FONT][/SIZE]

Webmastern på JAF träffar jag ibland men då pratar vi mest mask. :)
Men skriva något på JAF:s forum lär nog drunkna bland allt robotarna har för sej. Dessutom tror jag nog några av JAF:s styrelsemedlemmar håller koll även här på Zoopet. Åtminstone en har loggat på idag såg jag nyss. Ibland tror jag att Zoopet går snabbare faktiskt även om ingenting alls hände lokalt för knappt två månader sedan när jag startade tråden . :)
#15 - 2 januari 2007 19:49
Nyss skickat pm till kassören så vi får se hur det går...
#16 - 3 januari 2007 07:21
I Bollmora Akvarieförening skickas SARF-Aktuellt ut till samtliga medlemmar varje gång den dyker upp. En av poängena med tidningen är ju att samtliga som är med i en akvarieförening som i sin tur är ansluten till SARF skall få tidningen.
#17 - 3 januari 2007 08:00
Hej.

Har du frågor till oss i styrelsen i JAF så vand dig gärna direkt till oss, det finns inte en möjlighet i världen att vi ska lusläsa alla akvarierelaterade forum i jakt på frågor, kritik eller förbättringsförslag till oss.
Mail, telefon eller PM som nyss användes är ypperligt.

30kr/medlem betalar föreningen som medlemsavgift till SARF (ej för tidningen). Detta medför i sin tur att man får en medlemstidning. Dessa skickas till en ansvarig i föreningen. Hur dessa sedan fördelas till medlemmarna varierar säkert från förening till förening, just JAF önskar att medlemmarna kommer till mötena och på så sätt slipper "onödiga" portokostnader.

Väck gärna frågan på kommande årsmöte, förhoppningsvis är det nya krafter som tar tag föreningsarbetet under 2007.

God fortsättning på 2007!
/Pär
#18 - 3 januari 2007 08:30
Boss skrev:
I Bollmora Akvarieförening skickas SARF-Aktuellt ut till samtliga medlemmar varje gång den dyker upp. En av poängena med tidningen är ju att samtliga som är med i en akvarieförening som i sin tur är ansluten till SARF skall få tidningen.

Bollmora Akvarieförening har så långt jag kan minnas alltid skött sin verksamhet på ett föredömligt sett. :)

Pär J. skrev:
30kr/medlem betalar föreningen som medlemsavgift till SARF (ej för tidningen). Detta medför i sin tur att man får en medlemstidning. Dessa skickas till en ansvarig i föreningen. Hur dessa sedan fördelas till medlemmarna varierar säkert från förening till förening, just JAF önskar att medlemmarna kommer till mötena och på så sätt slipper "onödiga" portokostnader.

Så då finns det med andra ord lite fler kronor att fördela till porto. ;)
När jag var (mycket) aktiv inom föreningsakvariestiken en gång i tiden var vi mycket noggranna med utskick för att få medlemmarna just till medlemsmötena. En helt motsatt taktik med andra ord. Kanske något att fundera över. :confused:
Hälsn Erik T
PS Jag vill också understryka att jag i grunden är mycket positiv till SARF och övrig akvarieföreningsverksamhet.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 3 januari 2007 08:47
Pär J. skrev:
Hej.

just JAF önskar att medlemmarna kommer till mötena och på så sätt slipper "onödiga" portokostnader.

Så resonerar nog de flesta föreningar
#20 - 3 januari 2007 09:16
Pär J. skrev:
just JAF önskar att medlemmarna kommer till mötena och på så sätt slipper "onödiga" portokostnader.

Så resonerar nog de flesta föreningar

erikthur skrev:
När jag var (mycket) aktiv inom föreningsakvariestiken en gång i tiden var vi mycket noggranna med utskick för att få medlemmarna just till medlemsmötena. En helt motsatt taktik med andra ord.

Det här var min nya poäng i resonemanget. Upprepar detta för klarhet.
Vi upplevde nog att man måste vara aktiv även mot medlemmarna (och ge dem viss service) för att ha en bra verksamhet. Jämför med t ex affärsverksamhetens reklamutskick som kostar men är viktig för deras verksamhet. Så om portokostnader är "onödiga" utgifter vete f**n...
#21 - 3 januari 2007 09:24
Problemet som många föreningar har är just att det blir mindre o mindre personer som vill vara aktiva på annats sätt än att bara delta. Generellt är att det är svårare o svårare att få folk till styrelser o andra poster som kräver arbetsinsatser samt personligt engagemang.
Och här som i samhället för övrigt förväntas det att färre o färre skall göra jobbet men servicen skall bestå eller kanske tom bli bättre.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 3 januari 2007 09:32
kaj.p skrev:
Problemet som många föreningar har är just att det blir mindre o mindre personer som vill vara aktiva på annats sätt än att bara delta. Generellt är att det är svårare o svårare att få folk till styrelser o andra poster som kräver arbetsinsatser samt personligt engagemang.

Och här som i samhället för övrigt förväntas det att färre o färre skall göra jobbet men servicen skall bestå eller kanske tom bli bättre.

Instämmer med kaj. Ett utskick innebär mer arbete och en kostnad på 40 spänn per medlem
#23 - 3 januari 2007 10:00
Kaj och Kjell,
Ni får det att låta som vi var fullständigt fantastiska som slet med Uppsala Akvarieförenings tidning (salig Aqua Upsaliensis) och månadsutskick i början av 1980-talet. Men kändes i alla fall inte så. Visst var vi entusiaster och man häckade inte lika mycket framför varken den gamla eller nya dumburken. ;)
#24 - 5 januari 2007 15:25
Jag meddelade Perre (som är webmaster för SARFs nya hemsida) om diskussionen om streamern och fick följande svar:

Hej Erik!

Jag har läst eländet, avsikten med SARF:s låga medlemsavgift inkl tidning är att om medlemmen inte får den på ett anslutande möte, så SKALL föreningen skicka ut den, precis som Bollmora AK, Karlstads AF med flera föreningar gör, detta är en fråga för resp förening, samt att vi får ta upp problemet i SARF:s styrelse och som en punkt på Riksstämman i april.

Då jag inte är "medlem" på Zoopet kan du gärna vidarebefordra mitt svar.
#25 - 5 januari 2007 16:01
Elände o elände :D Så farligt är det väl inte utan tycker nog det är bra att diskuteras. I halland har vi utlämningsställen T.ex Halmstad zoologiska för de som bor söderut o hos mig för de som bor norrut. Det aviseras sedan på hemsidan när det finns ett nytt nr för avhämtning. (Förutsätter så klart att föreningar har en hemsida):)
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 5 januari 2007 16:23
Jag meddelade Perre (som är webmaster för SARFs nya hemsida) om diskussionen om streamern och fick följande svar:

Hej Erik!

Jag har läst eländet, avsikten med SARF:s låga medlemsavgift inkl tidning är att om medlemmen inte får den på ett anslutande möte, så SKALL föreningen skicka ut den, precis som Bollmora AK, Karlstads AF med flera föreningar gör, detta är en fråga för resp förening, samt att vi får ta upp problemet i SARF:s styrelse och som en punkt på Riksstämman i april.

Då jag inte är "medlem" på Zoopet kan du gärna vidarebefordra mitt svar.

Nog tycker jag att det under alla omständigheter är fel att det finns en streamer som skriver - [COLOR=#ff0000]Om Du är medlem i en Akvarieförening så skall Du få SARF-Aktuellt hem i Din Brevlåda![/COLOR] - uppenbarligen stämmer det ju inte och då finns det ingen anledning att skriva så. Det är ju inte heller något som SARF kan besluta att alla föreningar skall göra - eftersom det är upp till varje förening.
För min del är det annars helt OK att hämta den på något möte.

PS: Det tar högt räknat en minut att registrera sig på Zoopet - men det klart det liksom att ändra en felaktig streamer är väl för jobbigt;)
#27 - 5 januari 2007 16:42

PS: Det tar högt räknat en minut att registrera sig på Zoopet

Om du anade vad mycket tid Zoopet har tagit sedan jag registrerade mig...som jag kunde använt till nyttiga saker istället.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 5 januari 2007 16:44
Om du anade vad mycket tid Zoopet har tagit sedan jag registrerade mig...som jag kunde använt till nyttiga saker istället.

OK - nu förstår jag varför du aldrig får klar valörlistan för odlingen:p
#29 - 9 januari 2007 00:03
SARF - till JAF

HEJ PÅ ER ALLA!

Jag heter Ricard och är ordförande och alltså ytterst ansvarig i den styrelse som väljer att inte skicka hem SARF-aktuellt till Eric. Förra året hade vi en liknande diskussion som jag tror, Eric jag litar på rättelse om jag har fel ;), löste vi det genom att jag la dem i ett kuvert och skickade hem till dig. Kan bara dela vår kassörs mening och spä på den och personligen ge uttryck för mitt ogillande å det starkaste för ditt sätt att vid missnöje skriva här på detta forum. Zooopet må vara guds (ta åt dig Kjell! ;)) gåva till akvaristen och jag har förståelse för att många av läsarna här ägnar timmvis per dag på denna site, men jag gör det inte. Jag ser det tämligen meningslöst att skriva om din kritik på en plats där de personer du tycker missköter sig, sällan vistas. Tycker det är botten att inte först ge uttryck för det till mig eller ngn av de andra sk. funktionärerna. Är trött på att få höra att du skriver så om vår förening på detta forum.
E D I T: fick ett pm av en trevlig styrelsekollega från annan förening som gav några konstruktiva påpekanden ang. detta stycke. Det är aningen kantigt men andemeningen i vad jag vill säga är att om man vill föra ett samtal så är väl poängen att påverka och förmedla budskap/information? Då måste nästa fråga bli: är min mottagare motaglig och inom hörhåll?

Glädjande nyhet inför 2007:

vi får ny hemsida - www.jonkopingsakvarieforening.se som sjösätts 23 januari i samband med vårt årsmöte.
vidare får vi ny grafisk profil som följer hemsidans startsida. Värt att nämnas är att vi får förstärkning med en verksamhetsansvarig vice ordf. - en styrelsepost och ett ansvarsområde som tidigare ej funnits.

Förlåt om det blev lite kapning av tråd men så ser det ut och som sagt, Eric, vill du ha samtal på forum så visst, kör för det du men låt mig veta om den så blir den så meningsfull den kan blir! :)

Mvh.
Ricard
#30 - 9 januari 2007 01:55
Hej Erik!

Finns det ett avtal som förbinder föreningarna att skicka ut tidningen till de medlemmar som inte får den på ett anslutande möte?

Vi i MAF, där jag är styrelsemedlem, skickar inte ut tidningen. Den finns till avhämtning på varje möte. Jag var inte styrelsemedlem när beslutet om att inte skicka ut tidningen fattades men har uppfattat att detta framför allt är en kostnadsfråga.

Vi skickar redan ut ett medlemsblad på 4-8 sidor (1-2 vikta A4) till alla medlemmar 4-6 ggr per år så det hade nog inte varit ett enormt merarbete att skicka ut SARF-aktuellt också, men vikten på brevet hade ökat radikalt. En merkostnad på 40 kr som nämnts tidigare i tråden hade varit mycket tuff att klara av med nuvarande medlemsavgift.

Att skicka information till medlemmarna tror jag kan vara ett viktigt verktyg för att skapa en föreningskänsla, men i detta fall prioriterar vi vårt eget föreningsblad framför SARF-aktuellt.

Jag ska ta upp frågan på vårt nästa styrelsemöte.
#31 - 9 januari 2007 05:17
Jag vill bara svara Ricard att jag fortfarande väntar på samtliga 4 nr av Sarf-aktuellt från 2006 som jag indirekt betalt för och sedan får det vara nog för mej. :)

Och hur man än vrider och vänder på det hela får ett inlägg mer uppmärksamhet om jag skriver det på Zoopet även om det tydligen inte tycks stimulera till förbättringar på det lokala planet. Jag har i bland annat den här tråden fått intressant information om att sarf-aktuellt faktiskt utkommit och att olika föreningar tycks hantera tidskriften på olika sätt. Alla tycks dock inte förfara som SARF avsett - däribland Jönköping. ;)

Vi har fortfarande yttrandefrihet i det här landet hur mycket än Ricard ogillar det hela. Och jag kunde ha framfört samma kritik i JAF:s forum efter att inhämtat informationen på Zoopet men det forumet är ju så sönderhackat att förmodligen få läser något där. Jag har fått upp till 5 spam-mail från JAF:s forum på en dag då robotarna hittat en "ny" gammal tråd att posta något "häftigt" i. [:o]
#32 - 9 januari 2007 09:50
erikthur skrev:
Jag vill bara svara Ricard att jag fortfarande väntar på samtliga 4 nr av Sarf-aktuellt från 2006 som jag indirekt betalt för och sedan får det vara nog för mej. :)

Då har du mycket spännande läsning framför dig! :) De kommer att finnas för avhämtning på årsmötet.

erikthur skrev:
Och hur man än vrider och vänder på det hela får ett inlägg mer uppmärksamhet om jag skriver det på Zoopet även om det tydligen inte tycks stimulera till förbättringar på det lokala planet. Jag har i bland annat den här tråden fått intressant information om att sarf-aktuellt faktiskt utkommit och att olika föreningar tycks hantera tidskriften på olika sätt. Alla tycks dock inte förfara som SARF avsett - däribland Jönköping. ;)

Låt mig då vrida och vända på det som följer: om Du skulle passa på och dyka när du är på Filipinerna men då plödsligt få slut på syre i tuberna och då för full hals ropar på min hjälp, som själv sitter på en föreläsning i annan stad och reion av världen, kan Du då förvänta Dig någon hjälp från mig, eller några "förbättringar på det lokala planet"? Knappast. Beror det då på avsiktlig ovilja? Knappast! Problemet är och var att dem du vill ge konstruktiv kritik inte var inom hörhåll.
Ang. utskick och hur olika föreningar sköter sitt sarfAförmedlande till sina medlemmar så är mitt förslag å det varmaste att du lämnar in en motion till SARFs årsmöte och där ser om inte föreningnarna tillsammans kan enas om en gemensam policy. För oss eller mig är det absolut inga problem att skicka dessa tidningar till dig. Problemet är om man inte känner till problemet, alltså att du önskar det. Sen kan man iof diskutera varför du ensam skall ha den förmånen, men som sagt, om du p.g.a. arbete eller annan orsak inte kan komma på föreningsmöten så visst.

erikthur skrev:
Vi har fortfarande yttrandefrihet i det här landet hur mycket än Ricard ogillar det hela. Och jag kunde ha framfört samma kritik i JAF:s forum efter att inhämtat informationen på Zoopet men det forumet är ju så sönderhackat att förmodligen få läser något där. Jag har fått upp till 5 spam-mail från JAF:s forum på en dag då robotarna hittat en "ny" gammal tråd att posta något "häftigt" i. [:o]
Var det sakligt? Är det kärnfrågan? Att ordförande i din lokala förening ogillar att nationen har yttrandefrihet? Väljer att inte vidare kommentera det. Ditt inlägg får stå för sig själv Eric. Grattis! Problemet är ,än en gång, att de du adresserar inte nås av dina budskap.

Ang. hemsidan så släpper vi en ny i och med årsmötet. Det gamla är förbi och något nytt har kommit!

www.jonkopingsakvarieforening.se

Avslutningsvis: för något år sedan hade du Eric ett samtal på zoopet om vår förening, då med min företrädare. Även den gången upplevde vi det beklämmande och svårhanterat att du hängde ut vår förening till allämt spe.
Vi är inte många men har en uppsluppen stämning och skön gemenskap. Vi står inför positiva förändringar i och med nästa verksamhetsår och som sagt, vi är ett "gôtt gäng"! (visst vill vi vara fler och har massor med tankar kring det men gällande stämning och känsla - go gubbar & gummor :)) Utifrån det är det beklagligt att detta samtal förs på detta forum. Kjell, Daniel, Kaj och ni andra måst känna en viss avmättnad inför denna minst sagt interna fråga.

Till slut: För egen del avser jag inte skriva mer i denna tråd utan vänder mig vid behov till admin/moderator. Det enda jag kan skicka med i detta sista inlägg är:
1. försök hitta konstruktivare kanaler att kommunicera med din styrelse Eric.
2. Lycka till med hobbyn och övriga till livet knutna äventyr!

Mvh.
Ricard Hulteke
Jönköpings Akvarieförening
ordf.
#33 - 9 januari 2007 10:55
Jag vet inte vad som är den bästa lösningen, men det är uppenbart att det finns ett problem med distributionen av SARF-aktuellt. Det är väl lämpligt att ta upp det på Riksstämman i Bollmora om några månader.

Jag talade med en bekant igår som också hade svårt att få SARF-aktuellt på medlemsmötena eftersom han bor i Peru...
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 9 januari 2007 10:56
Kontentan av denna tråd tycker jag är att om någon skall kritiseras så är det i så fall endast SARF eftersom de har en felaktig streamer på sin hemsida som utlovar något annat än vad som de facto gäller.
De kan inte lova att tidningen skall skickas ut till sina medlemmar eftersom det är upp till varje förening att själva besluta hur de skall göra.
Vill man som medlem i en förening att föreningen skall skicka ut SARF-nytt till sina medlemmar så är det en fråga som man får ta upp på föreningens årsmöte. Om medlemmarna tycker det är en bra idé så kan man ju då i samband med årsmötet också då passa på att höja medlemsavgiften så att portot för utskicket täcks.
Men detta är då upp till varje enskild akvarieförening att besluta om och definitivt inte någon som kan bestämmas här på Zoopet.

Jag vill också fått sagt att jag tycker att SARF-nytt är en rätt OK liten tidskrift och att man får den är en av anledningarna till att man skall gå med i en SARF-ansluten förening.
Själv tänker i alla fall jag masa mig iväg till GAF-mötet ikväll. Jag hade egentligen inte tänkt det - men jag vill gärna ha senaste numret av SARF-nytt så det blir nog så ändå;)
#35 - 9 januari 2007 11:15
Ricard!

Jag förstår inte varför jag måste gå till nästa årsmöte, när jag nu tänker lämna föreningen, för att hämta mina sarf-aktuellt? Kassör Pär J och jag hade ju på gång en överföring via Juneporten. :confused:

Dessutom har jag inte sett till någon skriftlig kallellse till årsmötet överhuvudtaget.
Men det har ju varit si och så med tidigare årsmöten vill jag minnas. [:o]

Slutligen undras jag över din skeva debatt-teknik.
Något liknande har jag då aldrig träffat på vare sej i Uppsala eller Norrbotten där jag varit aktiv debattör och föreningsmänniska i många år.
Ganska mångordigt från dej men inte alltid med största klarhet och precision. :(

PS Jag har förstått att du inte vill ha en öppen debatt om JAF men det här tycks nog vara den mest konstruktiva formen för kommunikation ändå med tanke på ditt engagemeng i tråden. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 9 januari 2007 11:26
Som sagt - en diskussion om hur det skall fungera internt i en akvarieförening har inte här på Zoopet att göra utan är självklart något som skall föras i föreningen.

Kontentan är att
1/ Det står fel på SARFs hemsida (tack för att du informerade oss om detta Erikthur)
2/ Det är upp till varje förening att själv besluta huruvida de skall skicka ut SARF-nytt eller inte.
JAF, GAF och de flesta andra föreningar har valt att inte göra detta. Är man inte nöjd med sin förenings beslut så får man ta upp det på årsmötet.
#37 - 9 januari 2007 11:45
Som sagt - en diskussion om hur det skall fungera internt i en akvarieförening har inte här på Zoopet att göra utan är självklart något som skall föras i föreningen.

Anar påtryckningar någonstans ifrån.
Men om man nu får kritisera t ex akvarieaffärer (förutsatt att det inte sker anonymt) så är det väl rimligt att även akvarieföreningar kan kritiseras. Annars vore det väl märkligt säj.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 9 januari 2007 11:57
erikthur skrev:
Anar påtryckningar någonstans ifrån.

Skitsnack - ingen har utövat några påtryckningar mot mig.

Men om man nu får kritisera t ex akvarieaffärer (förutsatt att det inte sker anonymt) så är det väl rimligt att även akvarieföreningar kan kritiseras. Annars vore det väl märkligt säj.

Visst och det har du ju gjort nu. Fakta är ju att ingen akvarieförening har någon som helst skyldighet att skicka ut tidningen till medlemmarna om inte annat har bestämts på något årsmöte i föreningen. Uppenbarligen har så inte skett i JAF så det finns absolut ingen anledning att då fortsätta gnälla på det här.
Vill du ha en förändring - ta upp det på årsmötet i JAF.
#39 - 9 januari 2007 13:44
Jag gnäller inte - utan har åsikter faktiskt.
Något hövligare kan man väl ändå vara som moderator...
;)
Varför skulle jag ta upp det på årsmötet då jag faktiskt försöker avsluta medlemskapet ifråga?
#40 - 9 januari 2007 15:50
Jag berättar om jag får tag på mina ex någon gång. [:-159]
Eller om jag inte får det. [:-129]
#41 - 2 februari 2007 05:41
Fortfarande inte fått några sarf-aktuellt men än är inte hoppet helt ute.
Jag fick ett meddelande i söndags om att de skulle försöka vaska fram dem.
:)
#42 - 2 februari 2007 08:13
Jag har inte orkat läsa hela tåten... den kändes rätt långrandig...

Jag är ordförande i Glada Fisken, en liten förening i Östersund. Fram till nu har vi haft med tidningarna, även gamla ex, till våra möten... alla har fått hämta dem där. Möjligheten har funnits för medlemmarna att betala en slant per år för att få dem hemsända...

Efter årsmötet kommer vi nog att ha samma regler, men hoppas få igenom att vi skickar tidningarna till dem som bor utanför kommunen. Östersund har ett upptagningsområde som är rejält stort, så några har 10 mil till Östersund. Vi försöker också att lägga våra möten i utkanterna ibland... men då blir det ju genast många som får rejäla resekostnader...

Jag tycker att du Erik ska ta och fixa fyra frankerade och adresserade kuvert /år som du lämnar till den som ansvarar för tidningarna. Annars kan du ju ta och engagera dig i föreningen, så försvinner problemet direkt, eller hur???

Apropå föreningars rättigheter och skyldigheter, så undrar man ju om en akvarieförening får utesluta en medlem som hela tiden tjafsar??? Jag skulle nog överväga det ...
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 2 februari 2007 08:22
Kan väl nämna att i senaste numret av SARF-nytt så fanns det bl.a. en mycket intressant artikel om odling av dvärgkulfisken Carinotetraodon travancoricus
#44 - 2 februari 2007 08:52
Tant Nancy, egentligen är jag ju glad att du är på G igen. :)

Jag var medlem tre år i JAF och gick på några möten - oftast när jag hade något föredrag att hålla där (tre stycken föredrag tror jag det blev, något fler möten). Jag kan inte minnas att jag någonsin fått sarf-aktuellt någon gång på mötena, men jag kan minnas fel.

Vad gäller JAF:s stadgar så har jag aldrig sett till dem heller och inte hittat dem på deras sajt heller för den delen så om man kan utesluta en medlem för att han eller hon är missnöjd vet jag inte. :confused:

Dessutom är det nog vansinnigt svårt att utesluta någon som inte längre är medlem. :p
#45 - 2 februari 2007 09:28
Kan väl nämna att i senaste numret av SARF-nytt så fanns det bl.a. en mycket intressant artikel om odling av dvärgkulfisken Carinotetraodon travancoricus

Vilket nummer är då detta?
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 2 februari 2007 09:29
erikthur skrev:
Vilket nummer är då detta?

4/2006
#47 - 2 februari 2007 09:33
Jag hoppas fortfarande få tillfälle att läsa den
#48 - 2 februari 2007 12:13

Japp.... det finns överhuvudtaget fantastiskt bra artiklar i den tidningen med tanke på vad den kostar (med eller utan porto).
#49 - 3 februari 2007 02:40
Erik, varför inte gå med i en förening som skickar ut tidningen...
#50 - 3 februari 2007 08:36
Hade gjort det om jag bodde i Stockholmsområdet.
#51 - 3 februari 2007 09:06
Det finns tom utlandssvenskar som är med i en lokal svensk akvarieförening - och får sina SARF-Aktuellt med posten.
#52 - 3 februari 2007 09:38
Får ta mej en funderare på detta faktiskt. :)
Vet du om alla fyra föreningarna skickar ut sarf-aktuellt?
#53 - 3 februari 2007 09:45
Det finns tom utlandssvenskar som är med i en lokal svensk akvarieförening - och får sina SARF-Aktuellt med posten.

erikthur skrev:
Får ta mej en funderare på detta faktiskt. :)

På att emigrera eller :D.
#54 - 3 februari 2007 10:20
Micke skrev:
På att emigrera eller :D.

Det gör jag alltid - särskilt vintertid - hustrun har ju en villa kvar i Filippinerna (se nedan). :D
Och i så fall blir det ju troligen saltvatten med eget inhåvat.
Och några Nothos förstås.
Sötvattnet var nog rejält hårt men doppvärmare ej nödvändigt.
Akvarieaffär fanns också i Cebu.
Här finns några bilder jag tog på Filippinerna för ett par år sedan
#55 - 3 februari 2007 10:23
Det låter som ett omständigt med trevligt sätt att få sitt ex. av SARF-aktuellt :).
#56 - 3 februari 2007 10:23
http://www.akvariet.tripnet.se/sarf/index.htm

Nog finns det fler än fyra föreningar:D :D :D :D

Menar du kanske i stockholm??? ;)

mvh erik l
#57 - 3 februari 2007 23:49
Erik Om du Skickar din adress till mig via Pm så skall jag sponsra dig med SArf aktuellt. Har haft fadderbarn i latinamerika i många år o kan tänka mig att ha ett i Jönköping också.:D
#58 - 4 februari 2007 00:49
erikthur: På måndag kan du avhämta dina tre exemplar av nämnd tidskrift, enligt vad vi gjort upp tidigare.
#59 - 4 februari 2007 07:54

Irene Mikruts eminenta artikel;)
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/kulfisk/kulfisk.htm
Själv försöker jag leka Tetraodon leiurus:) , Dock utan resultat ännu:)
I BAK får vi SARF med månadstidningen:)
#60 - 4 februari 2007 08:08
Pär J. skrev:
erikthur: På måndag kan du avhämta dina tre exemplar av nämnd tidskrift, enligt vad vi gjort upp tidigare.

Jag hade nog förväntat mej alla fyra numren från 2006. Varför bara tre?
:confused:

kaj.p skrev:
Erik Om du Skickar din adress till mig via Pm så skall jag sponsra dig med SArf aktuellt. Har haft fadderbarn i latinamerika i många år o kan tänka mig att ha ett i Jönköping också.:D

Tackar för erbjudandet - men nu tycks JAF åtminstone leva upp till 75% av sitt löfte.
;)
#61 - 4 februari 2007 09:50
kaj.p skrev:

Jo, det är ju inte lätt när man bara har en läkarlön att försörja sig på.... tur att det finns snälla människor som tar hand dig Erik!!!
#62 - 4 februari 2007 09:55
Kunde inte SARF-aktuellt distribueras digitalt? Som en PDF, t.ex?
#63 - 4 februari 2007 10:04
Tack för omtanken, Nancy. Men vi har faktiskt två läkarlöner. :)

Men det har föga hjälpt när det gäller att få tag på sarf-aktuellt i den här staden. Det tycks vara lättare och bättre anordnat i Stockholm. Hallandslösningen med hämtställen är väl inte så dålig den heller. I Halland vill säga.

Som lite OT vill jag berömma eran hemsida med stadgar och allt. Jag har för mej att jag gick på ett föreningsmöte i Östersund när Armén tvångsplacerade mej där som vpl förbandsläkare en smällkall vinter 1983 (tågrälsen sprack här och där - så kallt var det då). Så föreningen var tydligen nedlagd ett tag...
#64 - 4 februari 2007 10:10
Azur skrev:
Kunde inte SARF-aktuellt distribueras digitalt? Som en PDF, t.ex?

Om vitsen är att locka medlemmar till en sarf-ansluten förening är nog en pdf en mindre bra idé eftersom den då kan och troligen kommer att spridas fritt till alla och envar. Då skulle sarf lika gärna lägga upp dem på sin hemsida.
#65 - 4 februari 2007 16:18
erikthur skrev:
Tack för omtanken, Nancy. Men vi har faktiskt två läkarlöner. :)

...

Då är det väl ännu mera otroligt att du begär att du ska särbehandlas och få dem hemsända! Tror som sagt inte det är några problem om man lämnar kuvert och porton...

Så föreningen var tydligen nedlagd ett tag...
Jodå, men sedan dök det upp folk som var intresserade av att engagera sig.

Vet inte om du fattat dom fina vinkarna... men nog är det helt sanslöst överdjävligt att gnälla på en ideell förening där man själv är medlem och inte lägger två fingrar i kors för att hjälpa till.... eller gör du det????

Med detta så har jag sagt det sista i den här tåten...
#66 - 4 februari 2007 16:27
Tant Nancy skrev:
Då är det väl ännu mera otroligt att du begär att du ska särbehandlas och få dem hemsända!

Som SARF tänkt sej faktiskt men du orkade ju inte läsa tråden skrev du tidigare. Se inlägg nr 24 om du inte orkar leta upp det själv. ;)

Tant Nancy skrev:
Vet inte om du fattat dom fina vinkarna... men nog är det helt sanslöst överdjävligt att gnälla på en ideell förening där man själv är medlem och inte lägger två fingrar i kors för att hjälpa till.... eller gör du det????

Med detta så har jag sagt det sista i den här tåten...

Dags för somliga att lugna ner sej lite...
Jag gör mitt bästa för att köra det lilla lugna här.
Hjälpa till - 3 föredrag är då ingenting???
#67 - 4 februari 2007 18:35
Det var då märkvärdigt!

erikthur skrev:
Tack för omtanken, Nancy. Men vi har faktiskt två läkarlöner. :) Men det har föga hjälpt när det gäller att få tag på sarf-aktuellt i den här staden. Det tycks vara lättare och bättre anordnat i Stockholm. Hallandslösningen med hämtställen är väl inte så dålig den heller. I Halland vill säga.

Men det har föga hjälpt? Vad har din inkomst med din illvilja att göra? Skulle den ge dig förmåner framför andra i föreningen? Är det dääär tån klämmer Eric? Att vi skall köra hem dem till dörren åt dig för du har ett jobb? :) Fantastiskt!

Ja, jag vet att jag inte skulle skriva mer och du får gärna den poängen, för jag antar att du håller räkningen ... Att bli kallad oseriös, uthängd och ja ... Förstår du inte att du gör bort dig själv Eric? Förstår du inte att människor som sitter och läser denna tråd, och andra där du slänger käft, i bästa fall skrattar och ser alltihop som parodi? Du skall veta att det är frestande att hänvisa till pm jag får av människor som uttrycker sitt stöd. Dessa pm har varit viktiga för din nit har gjort att jag på allvar har funderat på om vi faktiskt har gjort bort oss å det grövsta gällande dig och dina tidningar. Nu är det inte så utan man har vänligt uppmuntrat mig att stå på mig. Du hade samma rättigheter och skyldigheter i vår förening. Varken mer eller mindre.

Du måste vara den mest envetne vuxna människa jag stött på ... Detta är förmodligen positiva egenskaper när man letar ägg i torven men på denna sida får det rent puerila uttryck. Jag gratulerar alla med humor som fokus när de läser denna tråd, er andra vill jag verkligen beklaga och jag vill också be om ursäkt för det sätt på vilket vår fd. medlem för sin debatt. Ledsamt.

Varför jag reagera så starkt nu är för du har en överenskommelse med vår kassör sedan en tid. Handlar det om SARF-aktuellt eller om ngt annat? Det verkar så.

Och som jag sagt tidigare: heja Nancy!
#68 - 4 februari 2007 19:13
Ricard,
Folk som läser dina inlägg i tråden tror jag märker nog varför jag inte betraktar dej som ssk seriös. Jag ser dej som en lustiger figur som inte bryr dej ssk mycket om formaliteter. Det är inte ssk svårt att inse att du har en narcissistisk personlighet men det kanhända många personer som blir ordföranden har. Det är ju en fördel där. Men aningen infantilt. Så uppfattar jag dej rent ut sagt eftersom du nu tagit bladet ur mun och gått till öppen attack.
Vad det handlar om? Det handlar numera endast om ni på något portofritt sätt kan lämna över de ex av sarf-aktuellt som ni är skyldiga att distribuera medlemmarna. Inget mer. Sedan vill jag inte höra talas om Jönköpings akvarieförening på ett bra tag.
Vad gäller tidningarna har jag nu tydligen endast ett löfte om 3 nummer men det har tagit veckor av diskussioner att få fram det. Det torde dock stå klart att JAF måste förbättra sin distribution av sarf-aktuellt eftersom jag väl minst varit på 5 möten under åren och aldrig fått ett enda nummer i handen på dessa. Läs vad övriga föreningar gör i denna tråd. Följ åtminstone Tant Nancys distributionsråd.
Erik
#69 - 4 februari 2007 19:43
erikthur skrev:

[COLOR="Red"]Om Du är medlem i en Akvarieförening så skall Du få SARF-Aktuellt hem i Din Brevlåda![/COLOR] just här

Det står också i tråden du hänvisar till:
"Har du inte erhållit någon exemplar kontakta då kontaktmännen alt. styrelsen i din förening."
vilket från mitt första inlägg i denna tråd har varit min poäng ...
#70 - 4 februari 2007 19:56
Ricard - på 5 möten genom åren ingen tidning - so...
Ingen påtaglig distribution således. Läs hur Tant Nancy gör:
Tant Nancy skrev:

Jag är ordförande i Glada Fisken, en liten förening i Östersund. Fram till nu har vi haft med tidningarna, även gamla ex, till våra möten... alla har fått hämta dem där.

Så här vill tydligen SARF att man gör:
[QUOTE=Inlägg #24 i denna tråd]Avsikten med SARF:s låga medlemsavgift inkl tidning är att om medlemmen inte får den på ett anslutande möte, så SKALL föreningen skicka ut den, precis som Bollmora AK, Karlstads AF med flera föreningar gör, detta är en fråga för resp förening, samt att vi får ta upp problemet i SARF:s styrelse och som en punkt på Riksstämman i april. [/QUOTE]
Just nu vill jag bara ha årgång 2006 och är beredd att åka till Juneporten i centrala Jönköping för att få tag på dem. Du vet att jag jobbar i Nässjö men har även en del verksamhet på Ryhov så visst är det en omväg.
#71 - 4 februari 2007 21:24
1. enda anledningen till att folk på denna tråd skulle betrakta mig som oseriös är att jag ikväll har fallit för frestelsen att hugga på dina påhopp och därigenom hamnat på den nivå vi är nu.
2. "en lustiger figur" - tack! Vill du ha en paj tillbaka?
3. "du har en narcissistisk personlighet" - look who's talking!

Som jag ser det diskuterar vi två olika saker. Du är oerhört störd över att inte få SARF-aktuellt distrubierad på ett vettigt sätt. Det är korrekt uppfatttat hoppas jag!? Så vi är överns om vad som bekymrar dig ...
Om vi börjar där då, och tar det en gång till: dina synpunkter skall framföras till funktionär eller styrelse, allt i enlighet med den hemsida (SARF) du så görna refererar till! (rad 4 på denna sida:http://www.akvariet.tripnet.se/sarf/aktuellt.htm) Detta är en självklar ordning. Mig veterligen har detta inte skett. Och tro mig, jag är högst insatt och ansvarig för att tidningarna kommer till möten eller ner i brevlådan, både som föreningens ärkenarcisstiske orförande, men också då densamme mottar tidningarna från SARF.
OM du hade haft synpunkter och låtit mig/oss få veta det hade det inte varit ngr problem. Det är detta som är kärnan hoppas jag? Och det är också detta som gör att jag värjer mig mot dina påhopp. Jag kallar dig enveten - vilket du väl ändå inte kan ta som ngt annat än sakligt konstaterande efter denna tråd? Emedan jag, enligt doktor ET's sakliga expertis (detta är verkligen ditt område!) är oseriös, infantil & har en narcissistisk personlighet. Ja, vad skall man säga? Världsklass!

Du diskuterar varför du inte får tidningen - vilket du får om du ger oss chansen!
Jag diskuterar varför du inte vänder dig till dem som kan göra ngt åt att du inte har tidningarna?
#72 - 4 februari 2007 21:37
Repliken är uppenbar - aldrig fått en enda tidning på ett enda JAF-möte - eller hur?
I stort sett aldrig fått någon respons från JAF om t ex sarf-aktuellt förutom inlägg via Zoopet.
Mer än så behövs väl ej noteras.

Edit - aldrig fått ett enda exemplar utan att behöva tjata mej till det under 3 år!
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 4 februari 2007 21:37
Uppriktigt sagt så tycker jag att detta problem är något som borde lösas via intern kommunikation mellan erikthur och JAF direkt istället för att ältas om och om igen här.
#74 - 4 februari 2007 21:39
Uppriktigt sagt så tycker jag att detta problem är något som borde lösas via intern kommunikation mellan erikthur och JAF direkt istället för att ältas om och om igen här.

Se mitt inlägg ovan - hur skulle det gå till???
#75 - 4 februari 2007 23:02
erikthur skrev:
Repliken är uppenbar - aldrig fått en enda tidning på ett enda JAF-möte - eller hur?

I stort sett aldrig fått någon respons från JAF om t ex sarf-aktuellt förutom inlägg via Zoopet.

Mer än så behövs väl ej noteras.

Edit - aldrig fått ett enda exemplar utan att behöva tjata mej till det under 3 år!

Hej mr. aldrig!

jag har varit medlem under fem år och gått på de flesta av månadsmöten under dessa år. Under de runt 30-40 möten jag har varit på, har du besökt 3 tror jag. Sedan hade du, om jag minns rätt, ett föredrag jag ej kunde gå på. Men detta är av föga allmänintresse. Hoppas vi ses så småningom. Skall bli intressant att se hur du bemöter en infantil lustig vad det nu var du kallade mig irl. Vi lär ju inte mötas i JAF men kanske håvandes loppor vid ngn av våra fångstplatser! :-) Där får vår diskussion ha sin fortsättning! :)

Till Kjell: ledsen. Skall verkligen försöka hålla mig. Hade tänkt så men med alla påhopp får man till slut nog. För min del är det över. Lite OT men jag är så glad och ivrig gällande detta: jag är igång med ett saltkar! Superkul! Hade jag kunnat hade jag skickat med en bild! Mvh /Ricard
#76 - 4 februari 2007 23:03
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Men vad sysslar ni med i JAF? :confused: Har ni gömt tidningarna på de möten Erik varit med på? :rolleyes: Eldar ni med dem eller vart har de tagit vägen!! [:-52][:-30]

Ursäkta men för att vara en så välutbildad man som du Erik så tycker jag mig ana vissa sociala ofärdigheter... Du framstår som rent ut sagt löjlig, Erik, genom hela tråden.

Jag väljer att öppet stödja dig Ricard istället för att skicka pm. Jag beundrar dina sansade och sakliga svar som av någon märklig anledning bara passerar objektet rätt förbi. Märkligt... Och ta absolut inte åt dig av ett enda av de påhopp Erik gjort. Det finns ingen som helst substans i något av det han skriver förutom att han inte fått sina tidningar vilket han är missnöjd över.

Ponera att jag hade varit Erik... Då hade jag blivit medlem i Bollmora AF. Problemet löst!

Hink och spade.....[/COLOR][/FONT]
#77 - 4 februari 2007 23:10

... sant Kjell! Ber om ursäkt. Det är bara så svårt att låta bli när det ältas om och om igen. Med risk för att bli anklagad för att vara emot yttrandefriheten i allmänhet och ET's samtliga åsikter i synnerhet undrar jag om man inte kan bannas från sidan om man upprepade gånger inte följer de anvisningar moderator - eller i detta fallet - Fiskfadern ger? Har du synpunkter på mitt uppförande så vänligen, skicka ett pm så följer jag självklart de anvisningar jag får. Har ingen anledningen att mopsa runt!

Med vänliga och akvaristiska hälsningar från mig ...
#78 - 4 februari 2007 23:13
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Men vad sysslar ni med i JAF? :confused: Har ni gömt tidningarna på de möten Erik varit med på? :rolleyes: Eldar ni med dem eller vart har de tagit vägen!! [:-52][:-30]

Ursäkta men för att vara en så välutbildad man som du Erik så tycker jag mig ana vissa sociala ofärdigheter... Du framstår som rent ut sagt löjlig, Erik, genom hela tråden.

Jag väljer att öppet stödja dig Ricard istället för att skicka pm. Jag beundrar dina sansade och sakliga svar som av någon märklig anledning bara passerar objektet rätt förbi. Märkligt... Och ta absolut inte åt dig av ett enda av de påhopp Erik gjort. Det finns ingen som helst substans i något av det han skriver förutom att han inte fått sina tidningar vilket han är missnöjd över.

Ponera att jag hade varit Erik... Då hade jag blivit medlem i Bollmora AF. Problemet löst!

Hink och spade.....[/COLOR][/FONT]

Om du tillåter: jag älskar dig! :) Tack!

Gällande tidningar så har jag dem. Hade också med dem på årsmötet för att ET skulle bli glad ...

Bollmora - lycka till! (jag menar det verkligen!)
#79 - 5 februari 2007 04:52
Lenmar skrev:

[/COLOR][/FONT]

Ett utmärkt fråga egentligen. Som sagt distributionen tycks inte fungera.
5 möten - ingen tidning.

Ricard skrev:

Gällande tidningar så har jag dem. Hade också med dem på årsmötet för att ET skulle bli glad ...

Jag förstår fortfarande inte varför Ricard så gärna vill ha dit mej till årsmötet eftersom jag redan innan deklarerat att jag lämnat föreningen.
#80 - 5 februari 2007 05:45
Då Lenmar ställer sig på rickards sida så får jag nog ta Eriks parti för han har mask (jaja... halvdan humor men ändå ;) )

Jag förstår faktiskt inte Ricards prestigekamp här. Skicka de förbenade tidningarna och lös problemet... Om invändningen blir "Jamen, då vill ju alla ha tidningen hemskickad" så visar ni bara att Erik belyser något som fler önskar och då får ni ta ställning till det.

Inom Hallandsakvaristerna har vi just nu denna diskussion och det är långtifrån något som är ett problem. De enda frågorna är "Behöver vi höja medlemsavgiften för att täcka portokostnader och Vem är villig att ta på sig ansvaret för utskicken?". Båda frågorna är lättlösta.

Det verkar som om det måste till hallänningar för att se de enkla lösningarna ;P

/J
#81 - 5 februari 2007 05:57
Joacim skrev:
Då Lenmar ställer sig på rickards sida så får jag nog ta Eriks parti för han har mask (jaja... halvdan humor men ändå ;) )

Jag förstår faktiskt inte Ricards prestigekamp här. Skicka de förbenade tidningarna och lös problemet... Om invändningen blir "Jamen, då vill ju alla ha tidningen hemskickad" så visar ni bara att Erik belyser något som fler önskar och då får ni ta ställning till det.

Det verkar som om det måste till hallänningar för att se de enkla lösningarna ;P

/J

Hej på dig!
Det är bra att du tar Erics sida. Han behöver dig! Distrubition av tidningen är inga problem - alls! Inte för någon medlem! Problemet har varit det sätt varpå ET har valt att hantera detta. Jag var, innan jag fick en hint om att vi var ämne för allmänt spott och spe, sällan inne på zoopet. Sällan är i mitt fall ngr gånger/år. Därför är det inte rimligt att begära att det som skrivs här skall komma mig eller oss till del. Om inte distr. funkar så skall man kontakta mig eller ngn annan i styrelsen. Ngn sådan kontakt har mig veterligen inte ägt rum. Frågan är en ickefråga numera då kassören och ET har samspråkat om överlämning.
Prestige? Ja, det kanske det heter när man vill ge inte bara en sida av en konflikt utan också den andra.

Heja Halland!
#82 - 5 februari 2007 06:11
Heja Erik skulle jag vilja säga! Inte nog med att han fått till en diskussion om SARF-aktuellts distribution han har även lyckats få hit dig.

Välkommen :)

/J

PS. Prestigelöst hanterande hade varit: "Va? Har du inte fått dina tidningar? Uh, ok går det inte att lösa på annat sätt så skickar vi dem väl då." Detta sätt att hantera frågan (dessutom öppet) hade gett mycket mer respekt. DS.
#83 - 5 februari 2007 13:23
Hoppsan detta var en riktigt roande tråd!! Men vad jag inte fattar är när ErikT och kassör kommit överrens tidigt i tråden så borde ämnet slutat men icke,
Sedan i inlägg 32 kommer info att tidningarna finns att hämta på årsmötet.Hade det inte varit en mycket enkel sak att hämta dessa då och få saken ur världen,men icke ( om man vill finns inget som tvingar nån att närvara på mötet)

När man sedan läser tråden noggrannare så upptäcker man att det tycks vara en prestigefråga som varit på tapeten tidigare och lyckats få sin vilja igenom/fått undantag och tidningar hemskickade.

Jag får tyvärr då den uppfattningen att ET anser att han ska ha bättre service än övriga i JAF,och då han inte får det så kör man ett varv till och hoppas på ett undantag igen!

Enligt demoktratin spelregler så är det ju så att majoriteten väljer styrelse och har man sedan något att säga så bör man vända sig till rätt forum. Då är det väldigt lämpligt att gå på möten annars kan man inte ändra på något.!

Naturligtvis kan man tolka info på sarfs sida olika men detta borde vara utrett nu. och om inte annat så kommer det säkert att förtydligas.

Slutligen hoppas jag att ni kan reda ut detta stora och svårlösta problem! ;) (även om jag haft roligt att följa tråden)

mvh erik l
#84 - 5 februari 2007 15:50
en kille med humor ...

HeJ ErikI. Kul att du uppskattar det sjuka i detta! Var inne på det tidigare att i bästa fall är det så man reagerar över denna cirkus! :) Önskar trevlig kväll! Hittar du annan tråd med liknande pajkastning så skicka gärna länken!

Mvh
#85 - 5 februari 2007 15:50
erik l skrev:

När man sedan läser tråden noggrannare så upptäcker man att det tycks vara en prestigefråga som varit på tapeten tidigare och lyckats få sin vilja igenom/fått undantag och tidningar hemskickade.

Det är ju iaf så Ricard t ex vill få dej att tro eller hur?
Men så ser jag det inte alls. Jag vill bara ha mina tidningar - punkt slut.
Jag har varit på minst 5 möten (inkl 3 föredrag) under de här 3 åren och inte sett till några tidningar på dom men lyckats tjata mej till 2004 o 2005 tidigare. Och ännu en gång - varför skall jag då behöva gå till ett årsmöte i en förening där mitt medlemskap är avslutat för att få tidningarna. Och nu kommer slutklämmen - det är faktiskt mitt förslag (via pm och liknande) att avhämta tidningarna på Juneporten men jag hann inte idag. Hoppas hinna imorgon. :)
#86 - 5 februari 2007 15:51
Ricard skrev:
HeJ ErikI. Kul att du uppskattar det sjuka i detta! Var inne på det tidigare att i bästa fall är det så man reagerar över denna cirkus! :) Önskar trevlig kväll! Hittar du annan tråd med liknande pajkastning så skicka gärna länken!

Mvh

Är inte Ricard en lustiger figur eller hur?
I got a stalker...
#87 - 6 februari 2007 15:45
Jag har just hämtat årgång 2006 på Juneporten och tackar för detta.
Kommer att betala in medlemsavgiften till Bollmora Akvarieklubb snart för att säkerställa fortsatt läsning av sarf-aktuellt med kortare intervall. :)
Och därmed kan den här diskussionen vara avslutad för min del.
#88 - 6 februari 2007 16:16
Det vore ju synd om denna underhållande tråd skulle dö ut bara så där utan vidare. Så jag undrar varför den överhuvud taget finns då kärnfrågan hanterats lungt och sansat via pm av berörda parter medans här mest handlat om personliga påhopp från flera håll.

1) SARF diskuterar detta på sitt styrelsemöte och kanske beslutar att alla anslutna föreningar måste skicka ut SARF-aktuellt till sina medlemmar pga av en person påpekat det som brist hos en förening (vilken ändå kommer få tidningarna hemskickade av sin nya förening).

2) Personlig ilska kan smidigt avyttras via text och på så sätt fungera som terapi medans andra både blir ilksna och roade.

3) Genom att lägga sig i och elda upp diskussionen få mer inlägg noterade i sin profil.

4) Döda ytterligare några minuter av våran världelösa tid här på jorden istället för att se på tv eller annat onödigt.

5) Visa omvärlden vilka oerhört stora problem vi ställs inför som i-landsmänniskor som att vägra betala portokostnader eller riskera bli utan kvällslektyr.

Denna saga fick ju ett lyckligt slut tillslut.
/Kassör (omnämnd ovan)
#89 - 6 februari 2007 17:20
Pär J. skrev:
Det vore ju synd om denna underhållande tråd skulle dö ut bara så där utan vidare. Så jag undrar varför den överhuvud taget finns då kärnfrågan hanterats lungt och sansat via pm av berörda parter medans här mest handlat om personliga påhopp från flera håll.

(Jodå tråden har varit mycket underhållande!Men bra om det lugnar ner sig när sakligheten försvinner.Men att den dragits här fattar jag inte?speciellt inte om du påstår att det hanterats lugnt och sansat via pm vilket är bra.)

1) SARF diskuterar detta på sitt styrelsemöte och kanske beslutar att alla anslutna föreningar måste skicka ut SARF-aktuellt till sina medlemmar pga av en person påpekat det som brist hos en förening (vilken ändå kommer få tidningarna hemskickade av sin nya förening).

(att frågan belysts är i alla fall positivt då en diskussion har kommit i gång angående hantering.streamers och uppdateringar på sarfs hemsida. detta är ju till nytta då många på detta fora är med i någon AF.)

2) Personlig ilska kan smidigt avyttras via text och på så sätt fungera som terapi medans andra både blir ilksna och roade.

(Ja jag tillhör då en av de roade! Särskillt då jag tänker på att hur enkelt det kan bli tok. trots att de flesta ändå har samma intresse/hobby men tack vare olika förutsättningar,annat tänk olika baggage hamnar långt ifrån varandra.)

3) Genom att lägga sig i och elda upp diskussionen få mer inlägg noterade i sin profil.

(Om detta var ämmnat åt mig? så hade jag aspirerat på att elda upp diskussionen så hade jag naturligt vis lagt in små korta inlägg ofta, istället för ett längre på slutet när diskussionen är på utgång. Framförallt när jag följt tråden från början.)

4) Döda ytterligare några minuter av våran världelösa tid här på jorden istället för att se på tv eller annat onödigt.

(Tycker nog att det är intressantare att vara på forum som är intressanta än dåliga såpor.)

5) Visa omvärlden vilka oerhört stora problem vi ställs inför som i-landsmänniskor som att vägra betala portokostnader eller riskera bli utan kvällslektyr.

(porto eller inte så vet jag från ett par föreningar att frågan inte är så liten. speciellt inte när klubbarnas ekonomi i regel inte tillåter utsvävningar.)

Denna saga fick ju ett lyckligt slut tillslut.

/Kassör (omnämnd ovan)

Vad Bra att erat ärende är avklarat! Men vi får hoppas att klarare riktlinjer upprättas från sarf och att hemsidan rätar ut frågetecken så att missförstånd och liknande undviks i framtiden.Tycker nog att de flesta akvarister man träffar runt om i riket är mycket trevligt folk i helhet, även om mindre meningsskiljaktigheter uppstår, vilket är helt naturligt.

Lycka till Erikthur med ny förening, och till JAF i föreningsarbetet och med den nya fräscha hemsidan.

mvh erik l
#90 - 6 februari 2007 20:42
erik l skrev:
/../Lycka till Erikthur med ny förening, och till JAF i föreningsarbetet och med den nya fräscha hemsidan.

mvh erik l

Tack för det Erik! Vill passa på att önska BAF lycka till och konstatera att detta slutade på bästa tänkbara sätt - för alla!

Mvh.

Annons