Sarf?

#1 - 27 oktober 2010 08:32
Hur går det med SARF?

Finns nån info om extramötet?100911
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 oktober 2010 08:51
Jag vet inte alls utan har bara andrahandsinformation?
Men de hade ju som sagt ett extramöte den 11/9 och där ställde hela styreslen sina platser till förfogande? Dock så lyckades de inte med att välja en ny styrelse utan 3 personer i den gamla styrelsen fick sitta kvar för att bilda en interimsstyrelse för attv reda ut de problem som var och valberedningen fick till uppgift att fortsätta jobba med att få ihop en ny styrelse.

Sedan på "Akvariets Dag" som var nu i helgen (jag var inte själv där, men alla som jag pratat med som var där tyckte att det var en extremt lyckad Akvariets Dag) så lär det ha varit ett SARF-möte i samband med detta.
Så förhoppningsvis så går det nu framåt (mer bakåt kan det kanske inte gå;)) och kanske kan någon som var på SARF-mötet i helgen komma med en rapport om hur läget är.
#3 - 27 oktober 2010 09:34
Jag var på akvariets dag, men inte såg jag att det var något SARF möte!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 oktober 2010 09:37
Wilhelm skrev:
Jag var på akvariets dag, men inte såg jag att det var något SARF möte!

Om jag föstod det rätt så var det ett informellt sådant där de som är inblandade träffades - men det var kanske ett missförstånd. Jag var som sagt inte där.
Bilagor:
#5 - 27 oktober 2010 09:49
Hade ju varit bra om SARF "öppnat näbben" när det nu fanns akvarister från olika föreningar närvarande. Men nu är det ju för sent.
Det var väl SARF som arrangerade Akvariets dag tillsammans med Haninge akvarieförening! Kan ju hända att jag råkade få en microsömn just när SARF hade information. ;)
#6 - 27 oktober 2010 09:53
Du sov inte Wilhelm. Men där var väl iallfall 4 ur Sarf styrelsen o 1 suppleant så möte kan de ju haft ändå även om något spår av det inte framkom. :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 oktober 2010 09:55
Wilhelm skrev:
Hade ju varit bra om SARF "öppnat näbben" när det nu fanns akvarister från olika föreningar närvarande. Men nu är det ju för sent.

Det var väl SARF som arrangerade Akvariets dag tillsammans med Haninge akvarieförening! Kan ju hända att jag råkade få en microsömn just när SARF hade information. ;)

Det var som sagt informellt och antagligen bara de som jobbade med att för tillfället lösa SARFs problem som träffades efter Akvariets Dag var slut på söndagen. Fast som sagt - jag vet inte.

Däremot kan jag hålla med om att SARF borde ha tagit tillfället i akt på mötet och informerat om läget just nu - men det kanske de gjorde?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 27 oktober 2010 09:58
kaj.p skrev:
Du sov inte Wilhelm. Men där var väl iallfall 4 ur Sarf styrelsen o 1 suppleant så möte kan de ju haft ändå även om något spår av det inte framkom. :confused:

4 + 1 närvarande????
SARFs interimsstyrelsen består väl av 3 personer - eller har jag missat något? Inte första gången i så fall:p
#9 - 27 oktober 2010 09:59

Däremot kan jag hålla med om att SARF borde ha tagit tillfället i akt på mötet och informerat om läget just nu - men det kanske de gjorde?

Knappast! Då hade jag vetat vad som var igång!
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 oktober 2010 10:03
Wilhelm skrev:
Knappast! Då hade jag vetat vad som var igång!

Om du inte hade drabbats av microsömn just då förstås;)
#11 - 27 oktober 2010 16:44
SARF hade en extrastämma 11/9 2010.
Närvarande på stämman var Jesper Flygare, Mikael och Annika Yledahl från den avgående styrelsen, båda revisorerna, tidigare ansvarig för artlistan. 5 föreningar var representerade. Totalt 12 personer.
Hela SARFs styrelse hade avgått men valberedningen hade inte hittat några nya kandidater. Inte ens EN!!!!
Den gamla styrelsen beviljades inte ansvarsfrihet av stämman då revisorerna inte fått ta del av SARFs redovisning.

Jag, Jesper och Mikael övertalades att ingå i en interimstyrelse för att klara upp redovisningen fram till ordinarie stämma. Vi jobbar just nu bara med ekonomin. Den ordinarie stämman kommer troligtvis att hållas i april 2011, i samband med Ciklidstämman.

Under Akvariets Dag var jag och Mikael närvarande och vi hade ett informellt möte där även en person ur den gamla styrelsen deltog.

Jag har suttit i styrelsen och haft hand om programcentralen sedan 2005. Jag tycker att det är dags för någon annan att ta över.
#12 - 27 oktober 2010 16:50
4 + 1 närvarande????

SARFs interimsstyrelsen består väl av 3 personer - eller har jag missat något? Inte första gången i så fall:p

Nja Tror snarare att de har missat. En interimsstyrelse enda uppgift är att starta något nytt altså ny förening/bolag etc

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]-ge förslag och ta beslut på ledamöter och suppleanter som skall ingå i styreles[/FONT]

[FONT=Times New Roman]-ge föreslag och ta beslut på två revisorer och deras suppleanter (ej ingå i styrelsen)[/FONT]

[FONT=Times New Roman]-ge förslag och antaga stadgar[/FONT]

[FONT=Times New Roman]-[/FONT][FONT=Times New Roman]fastställa namnförslag på förenigen[/FONT]

[FONT=Times New Roman]-fastställa medlemsavgift[/FONT]

[FONT=Times New Roman]-förslag på personer som ska vara firmatecknare [/FONT]

[/FONT]

[FONT=Verdana][SIZE=2]En befintlig styrelse kan inte avgå utan årsmötets godkännande, vilket de inte fick.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2]Beslutet att bilda en interimsstyrelse är felaktigt Hela styrelsen är delaktig tills de beviljats ansvarsfrihet enligt stadgarna.[/SIZE][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 27 oktober 2010 16:50
Tack för infon Annika. Jag hoppas verkligen att det löser för som det ser ut idag så behövs verkligen SARF.

Rent allmänt kan man väl säga att det idag är meningslöst att kritisera det som varit och istället borde man se farmåt - och det är ju allas ansvar.
#14 - 27 oktober 2010 16:56
Kanske petigt från min sida men när man snackar om en nationell organisation så borde det vara formellt riktigt.

http://www.voluntarius.com/Saa-bildar-du-en-ideell-foerening.htm
#15 - 27 oktober 2010 17:01
Interimstyrelse är kanske fel ord men faktum kvarstår. Jag, Jesper och Mikael jobbar vidare med ekonomibiten tillsammans med revisorerna. Övrig verksamhet ligger nere.

Om det är så att någon förening vill låna ett DIA-program ur programcentralen eller köpa några förtjänstmärken så går det fortfarande bra att höra av sig till mig :)
#16 - 27 oktober 2010 17:04
Representerade föreningar på extrastämman:
Bollmora Akvarieklubb
Haninge Akvarieförening
Spånga Akvarieförening
Uppsala Akvarieförening
Örebro Akvarieklubb
Bilagor:
#17 - 27 oktober 2010 17:16
Jo jag vet o jag vet nog att ni gjort vad ni kunnat. Men jag o många andra har svårt o åka långt för en
"formell hobby fråga" Man kan inte räkna med högt deltagande då.
Skapa istället ett telemöte där en från varje förening kan logga in.
#18 - 27 oktober 2010 17:38
Annika skrev:

Under Akvariets Dag var jag och Mikael närvarande och vi hade ett informellt möte där även en person ur den gamla styrelsen deltog.

Det kunde man väl tänkt på! Så hade jag kunnat få lite information om vad som var på gång!
Men SARF var oerhört anonym på Akvariets dag!
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 27 oktober 2010 18:01
kaj.p skrev:
Jo jag vet o jag vet nog att ni gjort vad ni kunnat. Men jag o många andra har svårt o åka långt för en

"formell hobby fråga" Man kan inte räkna med högt deltagande då.

Skapa istället ett telemöte där en från varje förening kan logga in.

Wilhelm. Det kunde man väl tänkt på! Så hade jag kunnat få lite information om vad som var på gång!

Varför älta om det som varit. Det var en extrastämma och den som ville göra sin stämma hörd kunde ha kommit dit.
Att nu kritsisera interimsstyrelsen är lite meningslöst - eftersom det då uppenbarligen bara var deras uppgift att reda ut ekonomin. Trots allt har det under en väldigt lång tid fungerat väldigt dålligt och de som sitter där idag har ju förutom att få den stora äran att få jobba gratis inte ens fått ut ersättning för faktiska kostnader (t.ex. för resa och uppehälle vid möten).

Så att dra upp det gamla på individnivå känns lite meninsglöst - men visst måste problemen redas ut och man måste ta reda på om vi verkligen vill ha ett fungerande SARF i framtiden.
vad är det egentligen som SARF gör (eller kanske borde göra)?
Vad kräver föreningarna?
Kan SARF uppfylla det som föreningarna efterlyser?
Finns det åtminstone en grundekonomi som gör att styrelsemedlemmarna kan få ut ersättning för faktiska utlägg (en arbetande styrelse måste då och då träffas) och t.ex. kunna betala för ett telemöte?

Först därefter kan man ta ställning till om SARF skall fortsätta att existera.

Som jag skrev ovan så står vår hobby inför många problem (t.ex. med nya myndighetsrestriktioner) och jag tror att det är väldigt viktigt att SARF fortlever - men vill inte medlemmarna det så fins det inget val.
#20 - 27 oktober 2010 18:01
Wilhelm skrev:
Det kunde man väl tänkt på! Så hade jag kunnat få lite information om vad som var på gång!

SARF hade inte så mycket att göra med Akvariets Dag i Haninge. Det är Haninge Akvarieförening som har skött hela arrangemanget själva och det skall de ha en stor eloge för! :) Det var välordnat och mycket trevligt.

Jag såg dig och du såg mig under helgen. Du kunde ha frågat mig.
#21 - 27 oktober 2010 18:11
Hmm varför inte tipsa valberedningen om att det finns en grupp med kreativitet. (björkängsmötet)
Oavsett dignitet så kommer man för eller senare fram till nivån. Vem skall göra jobbet ???????????
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 27 oktober 2010 18:15
kaj.p skrev:
Hmm varför inte tipsa valberedningen om att det finns en grupp med kreativitet. (björkängsmötet)

Oavsett dignitet så kommer man för eller senare fram till nivån. Vem skall göra jobbet ???????????

Vi hade trevligt i Björkäng - men än så länge har inget åstadkommits så vi skall kanske vänta med att prata om kreativitet;)

Fast du har rätt i att någon måste göra jobbet i SARF - fast då måste det ju finnas förutsättningar för att få något gjort.
#23 - 27 oktober 2010 18:59
Men det är väl så här enkelt.
Kan inte hobbyn enas om samma mål o förfaringssätt för akvariefiskhållning så är vi körda.
Oavsett om det är Sarf, ncs, nds, goc, poecillia etc etc
Om det inte är så så tror jag chansen är betydligt större om vi kör på samma linje.
Varför skall allting brytas ner till individ/föreningsnivå??? Vem tjänar på vår splittring?
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 27 oktober 2010 19:18
kaj.p skrev:
Men det är väl så här enkelt.

Kan inte hobbyn enas om samma mål o förfaringssätt för akvariefiskhållning så är vi körda.

Oavsett om det är Sarf, ncs, nds, goc, poecillia etc etc

Om det inte är så så tror jag chansen är betydligt större om vi kör på samma linje.

Varför skall allting brytas ner till individ/föreningsnivå??? Vem tjänar på vår splittring?

Tror också att vi behöver enighet - problemet är dock att flera organsisationer idag är mycket svaga och knappt klarar av att själva hålla huvudet över vattnet i och då är det svårt att få tid över för dem att också driva ett samarbetsprojekt.
Den sammanhållande länken borde dock SARF vara men om inte de är kapabla till det så vore det rent krasst bättre att helt avpolletera dom och istället hitta nya vägar.

Det börjar dock så sakta (med betoning på ordet sakta;)) röra på sig och Björkängsträffen var en sådan. Andra är att det nästa år arrangeras minst 3 stora akvariearrangemang i Sverige (utökad Ciklidstämma i Stockholm, Poeciliaweekend i Varberg, utställning och diskuschampionat i Malmö och dessutom lär det väl också bli ett Akvariets Dag).

Även i branschen börjar det hända saker - i morgon arrangerar Zoorf en "akvarieträff" i Norrköping dit det är anmälda ett 20-tal grossister och större affärer/kedjor.
På dagordningen finns som enda punkt en diskussion runt hur vi skall kunna utveckla akvaristiken framöver - jag är självklart där och kommer att hålla en inledning på ca. 1 timma och dessutom vara moderator på mötet.

Så - jag tycker som sagt att det ändå finns ljusglimtar i mörkret.
#25 - 27 oktober 2010 19:21
Annika skrev:
SARF hade inte så mycket att göra med Akvariets Dag i Haninge. Det är Haninge Akvarieförening som har skött hela arrangemanget själva och det skall de ha en stor eloge för! :) Det var välordnat och mycket trevligt.

Jag såg dig och du såg mig under helgen. Du kunde ha frågat mig.

Jag håller med att det var trevligt! Tittade på alla bilder nyss igen;)

Hade jag kommit ihåg att du var SARFare, så hade jag naturligtvis frågat dig! Kommer försöka att komma ihåg det nästa gång vi träffs!
#26 - 27 oktober 2010 19:28

På dagordningen finns som enda punkt en diskussion runt hur vi skall kunna utveckla akvaristiken framöver - jag är självklart där och kommer att hålla en inledning på ca. 1 timma och dessutom vara moderator på mötet.

Och hur mycket får du för det? :cool:
#27 - 27 oktober 2010 19:36
Wilhelm Helt ok att ha åsikter Men vad kan du bidra med mer än kritisera?
Kritiker finnns det flera av men de som vill göra jobbet är det ont av.[:(!]
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 27 oktober 2010 20:36
Wilhelm skrev:
Och hur mycket får du för det? :cool:

Det har du inte ett skit med att göra:p

Mitt yrke är akvarist och jag har såväl min inkomst där, samtidigt som det är min hobby.
Det jag jobbar för ideella akvarieföreningar är gratis - det jag jobbar för den kommersiella branschen är inte gratis. Jag har under 35 år lagt ner fler timmar än någon annan i Sverige på gratis ideellt akvaristiskt hobby-arbete.
#29 - 27 oktober 2010 20:44
Blir bara trött av de sista inläggen. Så länge vi inte kan lyfta diskussionen över individbasis så kommer vi ingenstans.
#30 - 27 oktober 2010 20:47
Det har du inte ett skit med att göra:p

:d Det har du rätt i! :d

Jag har under 35 år lagt ner fler timmar än någon annan i Sverige på gratis ideellt akvaristiskt hobby-arbete.

Det har jag med, fast i olika föreningar![:o]
#31 - 27 oktober 2010 20:52
kaj.p skrev:
Wilhelm Helt ok att ha åsikter Men vad kan du bidra med mer än kritisera?

Kritiker finnns det flera av men de som vill göra jobbet är det ont av.[:(!]

:confused: inga kommentarer!
Jag kan bidra med mycket!
#32 - 27 oktober 2010 20:55
kaj.p skrev:
Blir bara trött av de sista inläggen. Så länge vi inte kan lyfta diskussionen över individbasis så kommer vi ingenstans.

Citerar mig själv o hade jag kunnat modda på detta forum så hade behovet av detta inlägg inte funnits :)
#33 - 27 oktober 2010 21:07
Bra , då diskuterar vi SARF igen kanske!

Det fanns ju en hel del gamlingar (inkl. mig) på akvariets dag, och som varit med i föreningar sen 40 talet.
Det vore ju bra om lite yngre kunde axla manteln och ta tag i föreningslivet. Man kan ju inte sköta allt via facebook! Eller?
#34 - 27 oktober 2010 21:29
Men andra ord så har du gjort ditt så nu kan du bara sitta still o moralisera??
Wow med den inställningen är det inte förundrat att medlelåldern i akvarieföreningar ligger på 6o+
#35 - 27 oktober 2010 22:03
go for it!! jag är ung, lite retard, kan NADA om lagar och sånt där...en galen estet uppväxt i en galen tysk familj!
Visst vill jag hjälpa till, men vart ska jag börja??
Och inte kan jag ta över allt själv, det måste ju vara fler i min åldersgrupp som är med på det!
#36 - 28 oktober 2010 10:06
kaj.p skrev:
Men andra ord så har du gjort ditt så nu kan du bara sitta still o moralisera??

Wow med den inställningen är det inte förundrat att medlelåldern i akvarieföreningar ligger på 6o+

:confused:
#37 - 28 oktober 2010 12:31
kaj.p skrev:
Nja Tror snarare att de har missat. En interimsstyrelse enda uppgift är att starta något nytt altså ny förening/bolag etc

[FONT=Verdana][SIZE=2]En befintlig styrelse kan inte avgå utan årsmötets godkännande, vilket de inte fick.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Verdana][SIZE=2]Beslutet att bilda en interimsstyrelse är felaktigt Hela styrelsen är delaktig tills de beviljats ansvarsfrihet enligt stadgarna.[/SIZE][/FONT]

Du är ute och cyklar totalt. En interimsstyrelse är en tillfällig styrelse som är tillsatt för en kortare period. Det är vanligen aktuellt vid föreningsbildning men det finns inget som hindrar att en interimsstyrelse kan bli aktuell i andra sammanhang, som här t ex för att reda ut ekonomin fram till ett ordinarie årsmöte.

När det gäller det där med styrelsens avgång så kan en ledamot avgå när som helst utan några speciella skäl. Finns inget sätt att tvinga kvar en person som önskar avgå.

När det sen gäller stämmans möjlighet att välja ny styrelse så kan de självklart göra det utan att bevilja ansvarsfrihet, en annan ordning vore rent idiotiskt. Betydelsen av ansvarsfrihet är att stämman förklarar sig nöjda med det styrelsen gjort och beslutar att man inte tänker kräva skadestånd från styrelsen. Om det nu inträffar att en styrelse missköter sig grovt och att man ser att skadestånd skulle kunna bli aktuellt så skulle man med Kajs tolkning ha att välja på att antingen låta den misshagliga styrelsen sitta kvar eller att garantera att man inte kommer att kräva den på skadestånd för att bli av med den. Att inte bevilja ansvarsfrihet handlar oftast snarare om att visa missnöje än om att man faktiskt vill förbehålla sig rätten att kräva skadestånd men även i det läget kan man självklart kombinera missnöjesyttringen med att avsätta den gamla misshagliga styrelsen och utse en ny.

Sen är det förmodligen så att det där med att utse en interimsstyrelse förmodligen inte är något som har stöd i stadgarna. Om man vill kan man naturligtvis tjafsa om den saken, jag hanterar nu folk som till och med är beredda att gå till domstol för att bråka om liknande saker. Det är hanterligt i en stabil förening som i det fallet men när det gäller Sarf som ligger pyrt till ändå så kan formaliatragglande bli den sista spiken i kistan.

Man har konstaterat att föreningen har problem och man har tillsatt en grupp för att hantera saken tills vidare. Det är sunt och jag kan inte direkt se vad man skulle ha gjort åt saken annars. Det finns viktigare saker att ta itu med för Sarf än vad den där gruppen skall kallas, vi bör se mer till framtiden än till att gräva i detaljer i beslut.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 28 oktober 2010 19:29
Bygert skrev:
Sen är det förmodligen så att det där med att utse en interimsstyrelse förmodligen inte är något som har stöd i stadgarna. Om man vill kan man naturligtvis tjafsa om den saken, jag hanterar nu folk som till och med är beredda att gå till domstol för att bråka om liknande saker. Det är hanterligt i en stabil förening som i det fallet men när det gäller Sarf som ligger pyrt till ändå så kan formaliatragglande bli den sista spiken i kistan.

Instämmer och tycker nu att det är dags att se framåt - det känns meningslöst att traggla det som har varit
#39 - 30 oktober 2010 07:58
Mm, det är framåt som gäller, helt enig. Fullständigt övertygad om att folk gör och försöker göra sitt bästa, men vi pratar om gratis ideellt arbete - och med tanke på att detta blir mer och mer sällsynt, så är i princip allt engagemang av godo. Vi har många bra "ingredienser" i akvariesoppan i Sverige, så jag ser det som klart möjligt att få till något som smakar bra. Själv har jag haft det lite motigt ett tag, och behöver ta tag i en del mer framöver. Min lilla plan att det inte ska hänga på att en driver på saker verkar inte funka, så jag får ta mig en funderare här.

I´ll be back, för att citera en filmfigur... ;)

Hilsen,

/P

Annons