Sårbehandling efter slagsmål

#1 - 9 november 2009 17:35
Hej

Jag har köpt på mig ett gäng med channa stewartii . Destvärre så ve de ganska tuktade när jag fick dom då de hade gått med andra större fiskar.

Hur som hellst så mår alla bra efter omständigheterna , men 2 st av dom har fortfarande sår på var sin sida som inte läker riktigt . Det blir inte värre , men inte heller nån förbättring .

Jag kör med vattenbyten och lite salt och vill hellst inte tillsätta olika medeciner i karet . Är lite emot om det inte behövs . Nu verkar det som att jag får tillsätta nåt ändå .

Så min fråga är . Vad ska jag köpa som är snällt mot fiskarna och vattnets kvalite ? Vill helst inte rubba för mycket på vattnet .

Har inte heller nåt karantänskar för tillfället . Men jag funderade på om man inte kan ta upp fisken och behandla enbart såret med nåt medel eller pasta ?
Tycker att det borde finnas nåt som man kan stryka på fisken så att såret läker / skyddas bättre ?

Tacksam för svar.

Mvh Jonny
#2 - 9 november 2009 23:20
Kanske du behöver använda något bakteriedödande om det har blivit infektion i såret. Om så är fallet rekommenderar jag att du köper typ en stor plastbalja på ikea och använder som sjukkar, annars kommer alla bakterier i ditt filter stryka med och karet kan anses som nystartat.

mvh Tim
#3 - 10 november 2009 07:11
Behnadla fiskarna på sidan, i tex em plastbalja. du behöver inte nödvändigtvis använda någon medicin, men överdosera saltet lite..beroende på hur stor baljan är, så prata med din handlare, de säljer ( oftast) salttabletter för 1 kr. st.

När du i fortsättningen sätter ner ny fisk, släpp ner en salttablett eller två....beroende på storlek på akvariumet också. Saltet tar död på evt parasiter eller bakterier om nya fiskar kan dra med sej.
#4 - 10 november 2009 12:27
Tack för svaren Tim och ciklidtok :D

Jag har någorlunda koll osv när det gäller nyköp och allt detdär . Ja brukar salta lite och göra vattenbyten innan och efter de nya fiskarna åker i .

Detta är dock första gången som jag behöver behandla mot sår . Annars kan det ha vart vissa andra sjukdomar .

Köpte fiskarna privat så tyvär säljer inte han medel osv , men däremot så ska jag åka till min lokala handlare . Han har hyfsad koll på fiskarna och kan säkert rekommendera nåt lämpligt .

Fast det blir nog som ni säger , jag kommer behandla i plastbaljor om det krävs mediciner . Jag har fått för mig att vissa channor är lite känsliga för salt , annars hade jag behandlat med en kort simtur i välsaltat vatten .

Jag ska åka ner till zooaffären idag så får vi se om vi kommer på nåt bra.

Jag såg föresten ett klipp på tuben där de opererade siamesiska arowanor , då använde de si av nån gul pasta som de kletade in såret i ??
Nån som vet vad det kan vara , eller kanske är det nån hemmakokad kur de körde ?
#5 - 10 november 2009 12:34
Fråga även här:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61608&page=7

"hansch" är mer eller mindre expert på channor
#6 - 10 november 2009 12:52
Ahh , bra tipps Dre !

Jag bugar och bockar för den :D

Annons