Sår under tass

#1 - 9 januari 2008 13:44
Hej!
Min hund Simba har på nåt sätt skurit sig i en trampdyna under framtassen. Det är inte så djupt, men det blöder.
Räcker det med stopp-vadd och gasbinda eller är det nödvändigt att gå med honom till veterinären?

//Stina
#2 - 9 januari 2008 13:57
Prova vadd och binda, gärna den typen som är självhäftande (Vet-Flex, finns på Apoteket i lagom bredd för en spottstyver). Men håll noga koll, sår i trampdynor kan bli hemskt fula.
Sätt på en plastpåse när ni går ut, så det inte kommer smuts i bandage och sår.
#3 - 9 januari 2008 14:02
När våran Snövit skar sig tassen så såg det inte djup ut men det blödde bra det visade sig att hon även skurit sig mellan klorna,slutar det inte att blöda så blir det till att sy och sen gäller en rolig tratt på huvudet.Snövit fastnade överallt med tratten hon kunde inte ens gå igenom en dörr utan att slå i dörrkarmen så vi tog bort den.

Lycka till

Thomas
#4 - 9 januari 2008 14:28
lili76 skrev:
Prova vadd och binda, gärna den typen som är självhäftande (Vet-Flex, finns på Apoteket i lagom bredd för en spottstyver). Men håll noga koll, sår i trampdynor kan bli hemskt fula.

Sätt på en plastpåse när ni går ut, så det inte kommer smuts i bandage och sår.

Tack för svaret. Har tvättat nu och lagt stoppvadd och en bit kompress mellan trampdynorna. Avslutade med elastisk tejp och gasbinda som sitter bra. Det får bli påse ute...
Han stödjer inte på tassen, men det är nog för att det är lite obehagligt att ha nånting på den helt enkelt.
//Stina
#5 - 9 januari 2008 14:29
När våran Snövit skar sig tassen så såg det inte djup ut men det blödde bra det visade sig att hon även skurit sig mellan klorna,slutar det inte att blöda så blir det till att sy och sen gäller en rolig tratt på huvudet.Snövit fastnade överallt med tratten hon kunde inte ens gå igenom en dörr utan att slå i dörrkarmen så vi tog bort den.

Lycka till

Thomas

Tack för svar. Kollade noga och det såg ut som att det var en liten "flik" som han skurit upp, men har tryckt ihop den och gjort som jag svarade föregående inlägg.
Tror inte det behöver sys, men ska lägga om det varje dag så jag ser att det inte blir infekterat.
//Stina
#6 - 9 januari 2008 14:35
Simbisch skrev:
Tack för svar. Kollade noga och det såg ut som att det var en liten "flik" som han skurit upp, men har tryckt ihop den och gjort som jag svarade föregående inlägg.

Tror inte det behöver sys, men ska lägga om det varje dag så jag ser att det inte blir infekterat.

//Stina

Så fort det har slutat att blöda så skulle jag, obs jag, ta av bandaget så Simba får hålla det rent själv.. nya rön visar att det läker bättre om de får slicka och sen skulle jag sätta på en riktig gummitossa på promenader så att inte det kommer in sten och smuts... Hoppas det går bra.. ;)
#7 - 9 januari 2008 14:36
Simbisch skrev:
Tack för svaret. Har tvättat nu och lagt stoppvadd och en bit kompress mellan trampdynorna. Avslutade med elastisk tejp och gasbinda som sitter bra. Det får bli påse ute...

Han stödjer inte på tassen, men det är nog för att det är lite obehagligt att ha nånting på den helt enkelt.

//Stina

Ja, bandage på tassen brukar inte vara poppis.. Nu när min rottis fick sår på tassen senast, så satte jag på en barnstrumpa av bomull och sedan ett varv eller två kirurgtejp mellan tass och "tumme". Det kunde han inte få av nattetid. Annars är de ju gärna där och slickar, vilket ofelbart leder till infektion..

Hoppas han snart är bättre i sin tass och att det läker fint!
#8 - 9 januari 2008 14:39
Katharina skrev:
Så fort det har slutat att blöda så skulle jag, obs jag, ta av bandaget så Simba får hålla det rent själv.. nya rön visar att det läker bättre om de får slicka och sen skulle jag sätta på en riktig gummitossa på promenader så att inte det kommer in sten och smuts... Hoppas det går bra.. ;)

Måste säga emot de råden och rönen.. ;)
Just hund har jag erfarenhet precis tvärtom; det blir alltid infekterat när jag låtit "naturen ha sin gång" och de haft tillgång att slicka på sina sår. Katt har däremot fungerat bättre med.
Skor är däremot väldigt bra på promenad, men ska man ha en som verkligen är tät mot vatten så är de hiskeligt dyra. Förvisso bra att ha hemma.
#9 - 9 januari 2008 16:34
Hmm

Nu när vi varit ute på en OBS! KORT promenad så han fick kissa lite så har det blött igenom allt jag lagt på.
Vet inte hur jag ska göra nu, men det borde ju finnas nåt tjockare att ha på tassen så han inte "slår upp" det när han stödjer på den?

Kan det vara så att vi måste sy iallafall?
#10 - 9 januari 2008 16:44
Det är jättesvårt att råda såhär på avstånd..
Just trampdynan är ju så svår att få att läka i lugn och ro. Blöder det även när han ligger stilla? Blöder det mer om du rör tassen (fram och tillbaka)?
#11 - 9 januari 2008 16:49
lili76 skrev:
Måste säga emot de råden och rönen.. ;)

Just hund har jag erfarenhet precis tvärtom; det blir alltid infekterat när jag låtit "naturen ha sin gång" och de haft tillgång att slicka på sina sår. Katt har däremot fungerat bättre med.

Skor är däremot väldigt bra på promenad, men ska man ha en som verkligen är tät mot vatten så är de hiskeligt dyra. Förvisso bra att ha hemma.

Jaha.. Det var bra att veta.. Man ska inte lyssna på vetenskapen... ;)

Det är samma med Alsolsprit.. De säger att man inte ska ha det på men det finns inget bättre..
När min sambo hade en brännskada och hade sönder en blåsa på sjukhuset så fick han in fula bakterier i såret. De tog odling på såret och skickade ett brev efter 1 vecka att han behövde antibiotika. Då hade jag tagit bort det med alsolsprit för länge sedan.
Vetenskapen säger att Alsolsprit dödar de nyaste cellerna men hur mycket celler dör inte av en infektion i köttet då??? Det gröper ju verkligen ur... Stenkorkat, tycker jag.. Hellre alsolsprit på en halvtimme än att äta antibiotika, tycker jag...
#12 - 9 januari 2008 16:50
Simbisch skrev:
Nu när vi varit ute på en OBS! KORT promenad så han fick kissa lite så har det blött igenom allt jag lagt på.

Vet inte hur jag ska göra nu, men det borde ju finnas nåt tjockare att ha på tassen så han inte "slår upp" det när han stödjer på den?

Vi hade en färdigköpt gummitossa... Han gillade den inte men det fungerade bra..
#13 - 9 januari 2008 17:17
Katharina skrev:
Jaha.. Det var bra att veta.. Man ska inte lyssna på vetenskapen... ;)

Det är samma med Alsolsprit.. De säger att man inte ska ha det på men det finns inget bättre..

När min sambo hade en brännskada och hade sönder en blåsa på sjukhuset så fick han in fula bakterier i såret. De tog odling på såret och skickade ett brev efter 1 vecka att han behövde antibiotika. Då hade jag tagit bort det med alsolsprit för länge sedan.

Vetenskapen säger att Alsolsprit dödar de nyaste cellerna men hur mycket celler dör inte av en infektion i köttet då??? Det gröper ju verkligen ur... Stenkorkat, tycker jag.. Hellre alsolsprit på en halvtimme än att äta antibiotika, tycker jag...

Just det där med antibiotika är ett skit. Min ena hund har under sommaren tampats med djup pyodermi (stora sursår orsakade av stafylokocker). De 2 första gångerna fick han våldsama antibiotikakurer. Den tredje gången skiten dök upp var veterinären på semester. Rakade ner området och tvättade noga flera gånger om dagen. En vecka senare var det i princip borta.. Utan antibiotika! Och efter det kom det inte tillbaka mer. Ger mig tusan på att antibiotikan sänkte imunet som i sin tur gav inträde åt stafylokockerna att gro. (Hela pyodermihistorien påbörjades med försänkt imunförsvar pga blodförlust efter en spräckt artär.)

Är mycket för självbehandling, men vill inte gärna råda andra. Därför blir det så svårt när det blir situationer som i denna tråden..
#14 - 9 januari 2008 18:08
Hua... Ja, helt klart slår antibiotika ut hela kroppen... Jag har hört att det tar ett år för kroppen att hämta sig?!

Det finns en gammal salva på Apoteket som heter Inotyol som är jättebra på alla typer av hudirritationer... Alltså inte direkt infektion utan mer alla sorts utslag... Super om det blir fuktutslag lr slicksår t ex.. ;)
#15 - 9 januari 2008 18:32
Simbisch skrev:

Sår på trampdynor kan ta mycket lång tid att läka pga att när det blir belastning på spricker det upp igen.
Det går säkert att få det att läka utan att sy men det kommer att ta längre tid. Några saker är dock att tänka på : låt ALDRIG hunden slicka på såret (försenar läkning och tillför bakterier som finns i munnen och ska inte finnas i såret), byt bandage varje dag, låt såret luftas, kolla inte bandaget sitter för hårt (stoppar cirkulationen), stoppa tassen i en plastpåse eller liknande vid rastning. Noga koll inte det blir infekterat.
Lägg först kompress mot såret, bomull eller fetvadd mellan klorna, linda med soffban (fetvadd på linda) runt hela tassen och en bit på benet detta är för att förhindra stasning sedan lindar du vetflex över detta och håller det på plats. :)
Lycka till. Mycket pyssel men det är det enda som hjälper.
#16 - 9 januari 2008 23:57
Tack för alla bra svar!

e-k skrev:
Sår på trampdynor kan ta mycket lång tid att läka pga att när det blir belastning på spricker det upp igen.

Det går säkert att få det att läka utan att sy men det kommer att ta längre tid. Några saker är dock att tänka på : låt ALDRIG hunden slicka på såret (försenar läkning och tillför bakterier som finns i munnen och ska inte finnas i såret), byt bandage varje dag, låt såret luftas, kolla inte bandaget sitter för hårt (stoppar cirkulationen), stoppa tassen i en plastpåse eller liknande vid rastning. Noga koll inte det blir infekterat.

Lägg först kompress mot såret, bomull eller fetvadd mellan klorna, linda med soffban (fetvadd på linda) runt hela tassen och en bit på benet detta är för att förhindra stasning sedan lindar du vetflex över detta och håller det på plats. :)

Lycka till. Mycket pyssel men det är det enda som hjälper.

Så fort vi har varit ute (med plastpåse runt tassen förstås, i det blöta vädret) så har det blodat igenom. Men jag har bytt förband till torrt varenda gång. Jag hade blodstoppande vadd första två gångerna men har nu bara en vanlig kompress (torr) och sedan vanlig gasbinda över. Jag lindade ganska så hårt just runt tårna, eftersom "fliken" sitter mellan, men sen är det lösare runt tassen. Såpass att det inte ramlar av iallafall.
Tänkte jag skulle avvakta till imorgon nu med att pilla för mycket på det, för när han är stilla så blöder det inte.

Han får absolut inte slicka på tassen, men å andra sidan kommer han ju inte åt nu när bandaget sitter på.
Jag har fått för mig att hundar har bra läkkött, men är lite skeptisk då jag såg hur löst den lilla fliken sitter.

Nåväl, jag avvaktar som sagt, och lägger om det ofta. Läker det inte ihop till efter helgen så är det vovve-doktorn som gäller.
#17 - 9 januari 2008 23:58
Katharina skrev:
Hua... Ja, helt klart slår antibiotika ut hela kroppen... Jag har hört att det tar ett år för kroppen att hämta sig?!

Det finns en gammal salva på Apoteket som heter Inotyol som är jättebra på alla typer av hudirritationer... Alltså inte direkt infektion utan mer alla sorts utslag... Super om det blir fuktutslag lr slicksår t ex.. ;)

Tack för det svaret! Nu kanske jag har hittat en salva mot hans återkommande eksem också? Inotyol var det. Ska genast prova med det!!!!! Tack tack tack tack!!!! :) :) :) :)
#18 - 10 januari 2008 08:36
Nu har jag bara skummat tråden lite, men har du varit till veterinären?

Annars vid mindre skador (som då min hund blev påkörd och fick skrubbsår på alla trampdynor) så gav min veterinär ett ypperligt råd. Ring till de som faktiskt har bäst koll på det här med tassar - draghundsägare.
Dvs aktiva sådana, som tävlar och verkligen DRAR med sina hundar.
Och råden jag fick gjorde att Nalles 4 tassar läkte på rekordfart!
#19 - 10 januari 2008 21:44
Simbisch skrev:
Så fort vi har varit ute (med plastpåse runt tassen förstås, i det blöta vädret) så har det blodat igenom. Men jag har bytt förband till torrt varenda gång. Jag hade blodstoppande vadd första två gångerna men har nu bara en vanlig kompress (torr) och sedan vanlig gasbinda över. Jag lindade ganska så hårt just runt tårna, eftersom "fliken" sitter mellan, men sen är det lösare runt tassen. Såpass att det inte ramlar av iallafall.

Tänkte jag skulle avvakta till imorgon nu med att pilla för mycket på det, för när han är stilla så blöder det inte.

Han får absolut inte slicka på tassen, men å andra sidan kommer han ju inte åt nu när bandaget sitter på.

Jag har fått för mig att hundar har bra läkkött, men är lite skeptisk då jag såg hur löst den lilla fliken sitter.

Nåväl, jag avvaktar som sagt, och lägger om det ofta. Läker det inte ihop till efter helgen så är det vovve-doktorn som gäller.

Om det verkar som om såret inte vill sluta sig och sluta blöda måste du nog gå till vet. Räknar med att du kollat funktionen på "tårna" inte det är så djupt att eventuella senor eller nerver blivit skadade.
Bara korta rastprom under läkningstiden.
#20 - 10 januari 2008 22:25
Skärsår under tassarna läker innifrån, så så länge det inte är så öppet att det blöder, håll det rent och lufta när ni kan hålla koll på hunden. Börjar han slicka kan det lätt bli en ful ovana även sedan när det läkt. Lägg på en bakteridödande salva. Och som flera sagt: är det djupt och blöder fortfarande, gå till veterinären.
#21 - 10 januari 2008 22:53
Håller helt med cattus. Ha koll inte det blir inf.
#22 - 11 januari 2008 15:10
Uppdatering

Tack för alla svar!!!
Det har nu börjat sluta sig lite och vi går bara korta långsamma promenader. Har satt kompress mellan tårna och lindar med vetflex, vilket funkar kanon. Han får lufta såret korta stunder när jag byter förband och han slickar inte på det alls.....

Jag har även hållt koll efter ev infektion, men det verkar rent och fint. Enda anledningen till att han haltar nu är för obehaget med inlindningen.

Tänkte avvakta till efter helgen och de hur det läker. Har det inte läkt ihop helt och fortsätter spricka upp vid promenaderna så blir det veterinär. Dom kanske kan limma ihop om jag har tur. Det är inte heller så djupt att senor och sådant blivit skadat. Han piper inte en enda gång när man håller på att pilla med det så det är bara ytligt vad jag kan se.

Tack för tips om draghundsägare. Ska kolla upp det....

//Stina
#23 - 11 januari 2008 15:16
Vad skönt att det går på rätt håll!
Håller tummarna för att det ska fortsätta läka under helgen!
#24 - 12 januari 2008 14:26
Håller med cattus. Ha koll inte det blir infekterat.

Annons