Sär Skrivning! =)

#1 - 10 mars 2007 07:33
Jag är väl lite för mycket ibland.... Men en sak jag måste påpeka är alla särskrivningar på detta forum, oavsett om det är 10-åringar eller 30-åringar som gör det så tycker jag att det är skrämmande.

Har ingen ork att ta upp alla olika exempel på detta just nu, men det är alldeles för mycket.

Jag skulle vilja rekomendera att många på detta forum tog 15 minuter av sitt liv och kollade in denna site: www.skrivihop.nu
Där kan man lära sig ett och annat och förstå vilka pinsamma följder ens särskrivande kan ha.

Visst, inget fel på små felstavningar osv (det gör jag med) men att ha detta i åtanke när man skriver, oavsett i detta forum eller något annat skriftligt så tror jag att det kan gynna oss alla.

Hoppas ni tar detta på rätt sätt för det är inte meningen att att vara ord-polis eller något, men jag anser att det är viktigt att vara tydlig i både tal och skrift.
#2 - 10 mars 2007 08:03
Instämmer....

Mooose skrev:
Jag är väl lite för mycket ibland.... Men en sak jag måste påpeka är alla särskrivningar på detta forum, oavsett om det är 10-åringar eller 30-åringar som gör det så tycker jag att det är skrämmande.

Har ingen ork att ta upp alla olika exempel på detta just nu, men det är alldeles för mycket.

Jag skulle vilja rekomendera att många på detta forum tog 15 minuter av sitt liv och kollade in denna site: www.skrivihop.nu

Där kan man lära sig ett och annat och förstå vilka pinsamma följder ens särskrivande kan ha.

Visst, inget fel på små felstavningar osv (det gör jag med) men att ha detta i åtanke när man skriver, oavsett i detta forum eller något annat skriftligt så tror jag att det kan gynna oss alla.

Hoppas ni tar detta på rätt sätt för det är inte meningen att att vara ord-polis eller något, men jag anser att det är viktigt att vara tydlig i både tal och skrift.

:) ...vårt vackra svenska språk ska vi värna om. Tror ofta anledningen är slarv och stress. Det kostar ju litet tid att anstränga sig skriva förståeligt. Nu verkar "skrivihopsajten" ha lagt ner???? Synd, men jag tror det finns fler, liknande!:)
#3 - 10 mars 2007 08:06
Det finns tillräckligt med avskräckande expempel på skrivihop.nu för att man ska kunna förstå vilken innebörd särskrivning har på det svenska språket, även om siten inte är aktiv :)
#4 - 10 mars 2007 10:43
Brun hårig sjuk sköterska satte i brunstens batterier i sin dildo.. På mitt jobb florerar särskrivningar hos nästan alla under 40, oavsett utbildningsnivå och förmåga att uttrycka sig i skrift. Jag tror att två saker bidrar till detta:

1. I engelskan skrivs alla ord isär.
2. Rättstavningsprogram godkänner särskrivningar och är vanligen sämre på "småord" än sammansatta ord. Kan inte Word ordet särskrivning så blir det rödmarkerat men sär skrivning blir godkänt..

PS
Fast såhär i ett forum tycker jag att man kan få stava fel, så länge budskapet går fram. Då tycker jag att det är ett större problem när "folk" använder termer som inte alla förstår utan att förklara dem, då går ju inte budskapet fram och man hade lika gärna kunnat strunta i sitt inlägg.
#5 - 10 mars 2007 19:57
;) så finns det de med dyslexi och LoS som gör så gött dom kan:D
#6 - 10 mars 2007 20:18
Skönt att någon annan tar upp detta, själv har jag inte vågat....
Jag håller med om att detta forum verkar vara särskilt svårt drabbat, att läsa ämnesrubrikerna gör mej förstummad ibland... :confused:

Särskrivningar kan man väl knappast skylla på dyslexi? Vanliga stavfel och slarvfel gör alla, men att skriva "botten substrat", "yngel akvarium" eller "bläster sand"???? Jag undrar hur det låter när de som skriver så pratar?
- Hej, jag vill köpa lite alg tabletter.... :D
#7 - 10 mars 2007 20:27
joppe har väldans med dyslexi och LoS att göra....
allt beror på grad och vilken form:)
#8 - 10 mars 2007 20:38
Tycker att det är löjligt.
Folk ska väl inte behöva oroa sig för hur de stavar eller om de inte skriver i hop orden.
Mooose (med 3 o ???) måste ha läst jättemycket under februari månad, han/hon blev ju reggad då :p ;) :D
#9 - 10 mars 2007 21:38
Komihåg att svenska är en liten nordisk dialekt som endast cirka 10 miljoner eller så av mänskligheten behärskar. Även om Sverige anses som ett utvecklat land så blir supporten för en så pass liten dialekt begränsad. Mitt rättstavningsprogram protesterar just nu mot ihopskrivningarna av "kom ihåg", "rättstavnings program" och "ihop skrivningarna". Vem har rätt programmet eller jag???
#10 - 10 mars 2007 21:44
rödtoppen skrev:

Folk ska väl inte behöva oroa sig för hur de stavar eller om de inte skriver i hop orden.

Mooose (med 3 o ???) måste ha läst jättemycket under februari månad, han/hon blev ju reggad då :p ;) :D
Tack kunde inte sagt det bättre själv:D var det nu rätt jag skrev det kan finnas folk som blir upprörda av detta
#11 - 10 mars 2007 21:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Problemet (eller vad man nu vill kalla det, fenomenet, istället kanske :rolleyes:) är på intet sätt nytt. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=61671 Gjorde en sökning på gamla trådar för jag kände igen ämnet och HejjsanHopp!! Det finns omnämnt i mer än en tråd [:o].[/COLOR][/FONT]
#12 - 10 mars 2007 21:47
stene skrev:
Tack kunde inte sagt det bättre själv:D var det nu rätt jag skrev det kan finnas folk som blir upprörda av detta

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Upp Rörda kanske ;):p?[/COLOR][/FONT]
#13 - 10 mars 2007 21:50
Get a life some body...
#14 - 10 mars 2007 21:52
cobra skrev:
Get a life some body...

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]somebody menar du väl??:p[/COLOR][/FONT]
#15 - 10 mars 2007 21:57
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Upp Rörda kanske ;):p?[/COLOR][/FONT]
Jag skrev väl rätt:D det finns så många ord som man undrar om dem ska hänga ihop eller inte då måste man chansa oftast blir det fel eller ser roligt ut på skärmen nästan som man skäms och så ska man vara ett föredömme för yngre som i regel skriver bättre än vuxna gör:)
#16 - 10 mars 2007 22:04
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Av alla de trådar som skrivs så måste man ändå säga att språkbruket håller en väldigt hög nivå. Sidan handlar ju om akvaristik och att vara språkpolis är egentligen rätt onödigt. Alla har inte den skriftliga förmågan att uttrycka sig korrekt och det tycker jag är helt OK. Jag ser gärna mellan fingrarna på lite Sär Skrivning och språk miss bruk![/COLOR][/FONT]
#17 - 10 mars 2007 23:03
Själv så tycker jag att huvudsaken är att andra förstår vad man skriver och särskrivningar är inget som jag själv stör mig på. Kan också säga att jag själv märker att jag har tappat lite av svenskan då jag skriver mycket på engelska på exempelvis msn och diverse andra ställen på internet där man hänger:p

Men när det kommer till särskrivningar så undrar jag vilken som egentligen är den vanligaste, själv så skulle jag gissa på rök fritt eller vad tror ni andra?:)
#18 - 10 mars 2007 23:57
vill bara tala om att jag jobbar på zoo kompaniet inte Zookompaniet. Detta stör mig som f*n!
(Detta kommer säkert räknas som reklam och tas bort.)
#19 - 11 mars 2007 00:23
rödtoppen skrev:

Jag har aldrig haft någon avsikt att folk ska bli oroliga hur dom skriver. Däremot kan jag inte se något fel med att upplysa om att språkliga fel begås, sedan är det upp till var och en om man bryr sig.

Vad har det med hur länge jag varit reggad på detta forum med saken att göra?

Visst jag är ny här, men jag missade nog att läsa igen det finstilta, där det står att man måste minst ha varit reggad i 3 år och skrivit minst 1000 inlägg innan man får ha åsikter.

Mooose med tre O:n går under begreppet egennamn/smeknamn och är INTE en felstavning.

Att hoppa på folk om hur dom stavar har jag aldrig eller kommer aldrig att göra. I denna dataålder så är det väldigt lätt att slinta med fingrarna och skriva fel. Fast å andra sidan kan jag starta upp en ny tråd om att använda "förhandsgranskaknappen" innan man "postar" svar... :)

[quote=mooose]Hoppas ni tar detta på rätt sätt för det är inte meningen att att vara ord-polis eller något, men jag anser att det är viktigt att vara tydlig i både tal och skrift.[/quote]
Som sagt, det var inte meningen om att leka ord-polis, meningen var att kanske uppmärksamma de språkliga felaktigheter som förekommer och ta lärdom av det, inte på något sätt hänga ut folk.

[quote=cobra]Get a life some body...[/quote]
Då hade jag väl aldrig börjat med akvarier :)

[quote=giz];) så finns det de med dyslexi och LoS som gör så gött dom kan:D[/quote]
Självklart finns det folk som lider av detta. Men i ärlighetens namn så är dom inte så många att man skulle se det som ett generellt problem. (om nu det inte finns en studie att akvarister till 70% lider av detta)

ps.
[quote=*Ulrika*]Skönt att någon annan tar upp detta, själv har jag inte vågat....
Jag håller med om att detta forum verkar vara särskilt svårt drabbat, att läsa ämnesrubrikerna gör mej förstummad ibland... :confused:[/quote]

Har Ulrika varit reggad tillräckligt länge för att få ha en åsikt om språket i detta forum?
#20 - 11 mars 2007 00:40
Mooose skrev:
Fast å andra sidan kan jag starta upp en ny tråd om att använda "förhandsgranskaknappen" innan man "postar" svar...

Men hur ska man göra då man använder sig av snabbsvar då?:p;)
#21 - 11 mars 2007 09:40
Heh..kan nog villigt erkänna att jag någon gång särskrivit åt pepparn [:o]
Har nog missat på t.ex yngel akvarium o.dyl..

Men jag tror nog de flesta fattar innebörden :D

Vore nog värre om det handlade om (som Glenn sade) rökfritt /rök fritt :p
#22 - 11 mars 2007 09:46
Ähh. Alla gör väl misstag ibland.
#23 - 11 mars 2007 09:46
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Sidan handlar ju om akvaristik och att vara språkpolis är egentligen rätt onödigt. Alla har inte den skriftliga förmågan att uttrycka sig korrekt och det tycker jag är helt OK. Jag ser gärna mellan fingrarna på lite Sär Skrivning och språk miss bruk![/COLOR][/FONT]

Jag håller med Lenmar fullständigt!
#24 - 11 mars 2007 09:46
brams skrev:
vill bara tala om att jag jobbar på ___ kompaniet inte ___kompaniet. Detta stör mig som f*n!

(Detta kommer säkert räknas som reklam och tas bort.)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vilken tur att folk har hittat dit eftersom jag nämnt er affär felstavat fler gånger. Frågan är ju om er kedja då vet hur man skriver ;). En särskrivningsaffär helt enkelt!! Visste inte att det retade dig så infernaliskt...:( Kommer aldrig mer att göra det misstaget...[/COLOR][/FONT]
#25 - 11 mars 2007 11:54
Mooose skrev:

Jag håller med dig om att det förekommer mycket felstavningar, felskrivningar och diverse språkliga konstigheter här på Zoopet, som på så många andra ställen. Jag vet dock ej hur stort genomslag ett tillrättavisande inlägg på ett internetforum har. Jag tror ej att folk särskriver av illvilja, utan snarare av okunskap. Att påpeka en sådan okunskap skapar knappast ett bättre språkligt klimat, utan skapar snarare motsättningar och dålig stämning mellan forumets medlemmar.

Men, för att följa trådens tema så vill jag kommentera att "ord-polis" inte särskrivs med bindestreck utan skall vara sammansatt på formen "ordpolis".
#26 - 11 mars 2007 13:02
Jag vet inte om jag tycker att det behöver vara perfekt svenska på ett sånt här forum... MEN ibland kan jag ha lite svårt att förstå vad folk menar (kanske är jag som är dum?) när det är mycket felstavningar osv. Fast jag tror att det stora problemet är att det går så fort och att folk inte läser igenom det de skriver innan de skickar meddelandet.
#27 - 11 mars 2007 13:07
Bara man inte börjar med SMS språk tycker jag det är ok med lite särskrivningar och felstavningar. Det är inte lätt ibland att skriva helt rätt. Förstår man inte så får man väll fråga personen som skrev fel?
#28 - 19 mars 2007 22:49
Emmma skrev:
Jag vet inte om jag tycker att det behöver vara perfekt svenska på ett sånt här forum...

Ett rent faktiskt problem är när man söker i forum.
Alg tabletter och algtabletter ger lite olika resultat. Eller yngel foder och yngelfoder.
#29 - 20 mars 2007 00:24
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vilken tur att folk har hittat dit eftersom jag nämnt er affär felstavat fler gånger. Frågan är ju om er kedja då vet hur man skriver ;). En särskrivningsaffär helt enkelt!! Visste inte att det retade dig så infernaliskt...:( Kommer aldrig mer att göra det misstaget...[/COLOR][/FONT]

Haha, det är inte att folk skriver det sammansatt som stör mig utan att det faktiska namnet är särskrivet. Jag har hört från högre poster att det finns en mening bakom det men jag skulle nog ändå föredra att det skulle skrivas ihop.
#30 - 20 mars 2007 00:58
Den roligaste särskrivningen jag hittat på Zoopet är "botten filter".
44 trådar handlar om filter som tydligen är riktigt kassa. ;)
#31 - 20 mars 2007 01:01

Jodå, det finns även kul fisk...
#32 - 20 mars 2007 01:31
erikthur skrev:
Komihåg att svenska är en liten nordisk dialekt som endast cirka 10 miljoner eller så av mänskligheten behärskar. Även om Sverige anses som ett utvecklat land så blir supporten för en så pass liten dialekt begränsad. Mitt rättstavningsprogram protesterar just nu mot ihopskrivningarna av "kom ihåg", "rättstavnings program" och "ihop skrivningarna". Vem har rätt programmet eller jag???

Ja, nu är det ju så att i alla germanska språk utom engelska, så är särskrivning traditionellt en synd.
Samtliga nordiska språk (sisådär gott och väl 20 miljoner), tyska (120 miljoner) och holländska (28 miljoner) har samma enkla regel - ord som uttalas som sammansatta skrivs också sammansatt. Det är trots allt lite mer än en fjärdedel av EU-medborgarna, så jag vet inte om jag håller med om att vi talar om ett fenomen i "en marginell dialekt" längre. Debatten om särskrivning rasar i många andra länder än Sverige.
Den största orsaken är nog angloimperialism ;)
Att engelskan inte skriver ihop beror förmodligen på att språket är väldigt influerat av franska alltsedan den normandiska invasionen på 1000-talet.
I de latinska språken (Italienska, franska, portugisiska m.fl.) särskriver man som allmän regel med ett antal undantag.

Eftersom Zoopet handlar om akvaristik och inte lingvistik så kan man ju ha en del överseende, men det som irriterar mig personligen är att det blir så knöligt att söka, eftersom även allmänna begrepp som vatten värden, botten filter och fling foder inte är samma sak som den hopskrivna varianten. Men inte heller det verkar ju spela så stor roll för de flesta, eftersom folk ju hellre verkar ställa samma fråga om och om igen utan att först läsa det som redan skrivits i ämnet.;)
För övrigt tycker jag att Schmetterlingsbuntbarsch är ett rätt festligt namn på "Fjärils ciklid":D
#33 - 20 mars 2007 07:39
Zoopet kräver ju i sig inte några större författarkunskaper och man ska absolut inte känna sig rädd för att skriva av rädsla för att skriva fel. Det är dock viktigt att göra sig förstådd, dålig stavning och särskrivning är två sätt som kan innebära att ett meddelande missuppfattas. Att använda slanguttryck eller fackuttryck (krångliga ord) är ytterligare två sätt att säkerställa att få begriper.. Men somliga kanske inte vill skriva till alla utan bara till en liten klick experter? Det är ju ett eget val.

Såg förresten att jag inte fått den räkmix som jag bad om i butiken, på förpackningen står det RÄK MIX. Ett betydligt sämre ställe att särskriva på än i detta forum! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 20 mars 2007 07:52

Fast ibland kan ju då ett fel ändå bli en helt korrekt beskrivning:p

Rent allmänt så mår vi väl alla bra av om vi kollar igenom våra inlägg en gång extra innan vi klickar på "Skicka svar". Om vi skriver väldigt slarvigt så kan det lättare missförstås och kan vara svårare att förstå för t.ex. sådana som inte är så bra på svenska och sådana som har språkliga handikapp.
Själv brukar jag ofta upptäcka fel i mina inlägg efter att jag skickat iväg dom, men då är det ju lätt att gå in i inlägget igen och rätta till felet.

Men självklart är ju inte Zoopet något språkforum utan ett akvaristiskt forum och då får man väl ta det för vad det är med språkliga brister etc. - det viktigaste är ju det akvaristiska innehållet

Annons