Sår på mal

#1 - 19 november 2007 18:04
Hejsan. Jag har en plecostomusmal som har fått ett stor vit fläck på ryggen. En rosa-vit böld ser det ut som, riktigt äckligt. Vad kan det vara och vad ska jag göra åt saken?

Tack på förhand
#2 - 19 november 2007 19:33
Jag vet inte vad det är men du kan ju rådfråga zoo affären =)
#3 - 19 november 2007 20:04
Svårt att säga utan bild, men det skulle kunna vara svamp. Kan bli bra med lite salt i vattnet, annars finns mediciner i affären.
#4 - 20 november 2007 01:04
En sak slog mig just. Har du digitalkamera kanske du kan få till en åtminstone skaplig bild att visa i affären? Kanske vore något för andra med problem oxå? Alltid svårt att säga när man inte ser. Tycker det låter mer som bakterier då du säger rosavitt.
#5 - 20 november 2007 09:48
Jag hade en mal som som fick ett sådant sår. Det visade sig vara en baktriel infektion, och jag fick medicindera med aquafuran. kolla på min zoon där har jag en bild under sjukdomar. kolla om det liknar det.
#6 - 20 november 2007 11:35
Låter som bakterier...men problemet är att bakterier och svamp ofta kommer efter varandra. AquaFuran har jag för mej, är ett dundermedel mot bakterier. Om du behandlar med det i huvudakvariet kommer du också att ta kål på alla bra bakterier i filtret - det blir som att starta upp akvariet på nytt!
Därför skulle du kanske isolera malen under behandlingen?
#7 - 20 november 2007 11:59
Det var en väldigt smart idé att flytta malen till en alternativ plats under behandlingen!

Jag ska försöka knäppa en bild på den senare under dagen.

Såret ser lite annorlunda ut jämfört med det på din mal, smegga. Det kan ju vara samma, bara att min mals sår inte hunnit utvecklas lika mycket :/

Tackar för alla svar än så länge.
#8 - 20 november 2007 19:05
Jens A. skrev:
Låter som bakterier...men problemet är att bakterier och svamp ofta kommer efter varandra. AquaFuran har jag för mej, är ett dundermedel mot bakterier. Om du behandlar med det i huvudakvariet kommer du också att ta kål på alla bra bakterier i filtret - det blir som att starta upp akvariet på nytt!

Därför skulle du kanske isolera malen under behandlingen?

Ja furan tar död på alla bakterier även goda och onda. så därför brukar jag slänga det gammla filtret och köpa nytt till starten efter medicinering.

Står i instruktionerna att man ska ta ur filtret men dom tycker att man ska sätta i det gammla igen efter behandling, Men då är ju sjukdomen där igen!

Men det är en dundermedicin som tar död på alla bakteriela sjukdomar.

Fast flytta fisken under behandling är ju bra men sjukdomen kan ju finnas i hela akvariet så du kanske måste behandla hela.
Såret på min mal är långt begången.
#9 - 20 november 2007 22:14
Jag skulle tro att malen blivit skadad på något vis, och att såret blivit infekterat. Det krävs alltså att det finns ett sår för de bakterierna skall kunna göra det...därför lär de inte vara så värst smittsamma så länge ingen annan fisk blir skadad.

Om du skall isolera firren, så kan du köpa en plastbox från IKEA, fyll den med vatten från akvariet, i med lite grus och en simpel luftpump och bubbelsten, så har du en sjukdomsavdelning. :)
#10 - 22 november 2007 20:10
Hm ja det där medlet låter ju onekligen som att det ger bukt på den typen av problem. Däremot är jag inte säker på att det faktiskt är en bakeriell sjukdom ändå. Jag var till en zooaffär idag och diskuterade problemet och han gissade att det antingen var en svampinfektion eller, som Jens A nyss antydde, att det helt enkelt var ett bett från en annan fisk i mitt akvarium. När jag tog mig tid till att studera den idag tycker jag det nästan ser ut som att det har läkt lite, och formen på såret antyder till att två käkar har varit där.

Så har jag tur är det bara ett sår av sådant slag och då kommer det väl läka snart? :) I alla fall köpte jag hem en påse havssalt för att kunna hejda den ifall det visar sig vara en svampinfektion ändå.

Jens A: Det var ett smart sätt att skapa en frizon till sjuklingar med :)

Annons