Sår på huvudet. Skav eller parasit?

#1 - 27 november 2008 15:03
Min nyinskaffade Aulonocara Blue Neon Chiwindi har plötsligt fått ett litet vitt område på toppen av huvudet. Såg det första gången igår. Min första tanke var att han kanske har skavt huvudet mot något i grottan. Taket är någon form av korall - med snäckskal i taket som nog är lite vassa. :confused:

Är det inte ett skavsår - vad kan det annars vara och hur behandlar man? Den här fisken vill jag inte skall dö. Vildfångad och potentiellt jäkligt vacker vad det lider.
Skickar med några (otydliga) bilder. Såret ser "vitare" ut i verkligheten än på bild.
#2 - 27 november 2008 21:06
Shit. Snabbt framme och nyper maten (räkmix) - men spottar ut igen och drar sig tillbaka till grottan.
Fick hem Metronidazolpulver igår. Har nu strött över lite medicin på en annan sorts räkmix (grön) och placerat i frysen. Och det verkade gå ner (inte spottat ut på 5 minuter i alla fall).

Ingen som har något tips?
#3 - 27 november 2008 21:31
Spontant tycker jag det ser ut som om den gjort en paniksimning in i en sten. Det ser inte ut som hole-in-the-head eller columnaris, det man annars direkt tänker på när man hör orden "sår på huvudet".
#4 - 28 november 2008 09:39
Hade liknande sår på en zebra för ett tag sedan.Dock inte lika stort sår. Jag saltade vattnet med en dl till 360 liter och såret läkte snabbt.
Bilagor:
#5 - 28 november 2008 10:24
Tack för svar.

Hål i huvudet är det väl man själv som har (som köper vildfångad) :-). Den beter sig inte som den vore sjuk men jag fick lite skrämselhicka när den tog in den röda räkmixen i munnen och spottade ut direkt efteråt. Jag gick då och hämtade lite grön räkmix som jag tinade upp och strödde lite Metronidazol och Nifurpirinol över.

Lite senare matade jag med detta och han åt med god aptit.

Jag saltade när jag bytte vatten i tisdags - men jag gör nog ett vattenbyte till i kväll. Dessutom höjde jag temperaturen 2 grader till 27 i går. I morse såg alla fiskarna lika pigga ut som vanligt. Men såret eller vad det är, är fortfarande kvar.

I akvariet (150 L) som är deras tillfälliga hemvist i väntan på nytt akvarium på 375 liter (beställt) går förutom ett par A. Stuartgranti, 2+2 A. Korneliae och runt 10 yngel (1.5-2 cm) av Auloncara Chilumba.
#6 - 28 november 2008 10:33
Ska inte tempen sänkas vid ev sjudomar ?
Kan ha fel men tror mej ha läst detta på flera ställen.
#7 - 28 november 2008 11:53
Jemmba skrev:
Ska inte tempen sänkas vid ev sjudomar ?

Kan ha fel men tror mej ha läst detta på flera ställen.

Jag vet i alla fall att när man behandlar för t.ex. vita prick och bukvattensot, så höjer man temperaturen ett par grader. Men det kanske är fel väg att gå i det här fallet - det lär man väl märka...:confused:

Annons