Sår på honungsgurami

#1 - 15 oktober 2010 16:39
Min honungsgurami hane har fått ett litet rött sår under höger gäle och framför fenan, vad kan det vara:confused: Det ser nästan ut som ett litet rött hål som är lite svullet runt om. Han verkar lika pigg och hungrig som vanligt och jagar sin hona. Jag är nybörjare på akvarium så är det någon vänlig själ som har några idéer på vad det kan vara?
#2 - 15 oktober 2010 16:58
Bild? Lägg upp på tex www.photobucket.com och länka hit:).
#3 - 15 oktober 2010 17:37
Sår på honungsgurami

Här kommer en länk till några bilder på såret som guramin har,det är då inte lätt att fota honom snabb som han är.:confused:

http://s1212.photobucket.com/albums/cc448/sasufaugert/Honungsgurami/
#4 - 15 oktober 2010 18:06
Vet inte vad det är för fel på han/hon, men i affärerna säljer dem dessa fiskar som "röd dvärggurami"... De har ofta fel fast jag måste hålla med om att den inte ser ut som mina honungar alls... Dvärgguramisar blir väl ofta sjuka? har inte haft några på väldigt länge..
#5 - 15 oktober 2010 18:09
Det är närmast omöjligt att säga vad det exakt beror på, men kanske en bakterieinfektion. Det är nog inte så mycket annat at göra äm att vänta ett tag och se vad som händer. Prova att tillsätta 2 msk salt/100 liter vatten för att underlätta fiskens ev. tillfrisknande:).
#6 - 18 oktober 2010 16:24
Nu har guramins sår blivit större trotts en extra msk salt (hade redan en i karet), jag tycker att han verkar mer aggresiv än vanligt, kan han varit i slagsmål??
#7 - 18 oktober 2010 21:03
Visst, men ser du ingen fisk som ger sig på den så tror jag ändå på någon slags aggressiv bakerieinfektion. Ser den ut att lida föreslår jag att du tar bort den...
#8 - 25 oktober 2010 15:55
I fredags kväll 22/10 blev guramin sämre, ville inte äta och hängde vid ytan, den tappade balansen oxå så jag tog bort den=(. Det var i allafall det mest humana.
#9 - 25 oktober 2010 15:56
Tråkigt, men tyvärr sådant som händer. Du gjorde säkert rätt som tog bort den...

Annons