sår på diskus??

#1 - 16 november 2009 15:59
hej
en av mins diskusar har fått ett "sår" på sidan nermot bakfenan, ser lite rosa ut och strort som en lillfinger nagel men jag tro det växer så kanske det har blivit infekterat eller vas tror ni experter? ska fösöka ta nått kort på skadan...hon äter allt men håller sig undan förövrigt...
#2 - 16 november 2009 17:31
Ibland så skrapar dom sig om dom far emot en rot eller nåt annat vasst i karet och oftast så läker det själv om det är ytligt.
Har dock sett bilder på folks diskusar ibland då det blivit rena köttsåren som varit infekterade och bara blitt värre o värre tills kniv varit enda medlet att ta fram.
Se om du kan köra temperaturen på 27-28 grader och salta lite i akvariet för att hålla bort en del parasiter.
1 dl jodfritt salt / 100 liter vatten.
#3 - 16 november 2009 20:33
ok, har redan sänkt värmen
tillsatt salt å gjort ett vatten byte, ser nästan värre ut för varje timme.
har du nån anning? har precis haft sjukdom i karet, första gången sen jag startade det för nästan 1,5årsen..hur ofta kan man hälla i salt? alkltså 5dl då mitt kar är på 540L?
#5 - 16 november 2009 20:52
Ser ut som en Aeromonas infektion det blir också ofta svampangrepp sekundärt också. Förloppet är snabbt så jag hade inte avvaktat för länge.
Jag hade sedan satt den i ett karantänskar behandlat med något shotgun preparat typ Bakteriakiller ihop med superkiller.
#6 - 17 november 2009 13:08
fick köpt aquafuran idag pch har genast börjat med en kur av hela karet(det tyckte dem i zooaffären) så det är väl bara att hålla tummarna......
#7 - 19 november 2009 16:36
Hon gick bort idag tyvärr, kanske vänta för länge elller fel sorts medicin, tråkigt iallafall hon hade precis lektför andra gången innann hon blev sjuk...:(
#8 - 19 november 2009 16:39
Tyvärr blir de så ibland :(
#9 - 21 november 2009 16:29
kaj.p skrev:
Ser ut som en Aeromonas infektion det blir också ofta svampangrepp sekundärt också. Förloppet är snabbt så jag hade inte avvaktat för länge.

Jag hade sedan satt den i ett karantänskar behandlat med något shotgun preparat typ Bakteriakiller ihop med superkiller.

Var kan man köpa dessa killerpiller och vad kostar dom???
#10 - 21 november 2009 18:27
Många av våra diskusnissar i landet säljer Huey Hung´s olika mediciner som det är som Kaj skriver om.
Kolla på google efter superkiller eller supercin och eller se på http://www.ndss.se/ för att kolla med forumets sponsorer , en del av dom säljer det i sina webbutiker.

Annons