"Sår/Märken" L-MAL! [BILD!]

#1 - 24 september 2010 00:46
Tjenare Zoopet.
Har en erfarenhet utav att få mycket frågor om hur mina "saker och ting" egentligen gått till när jag lagt upp trådar, jag skriver därför ut allting.. Och för er som vill se problemet kortfattat, scrolla till den stora röda texten..

Jag köpte 2 Påfågel Ciklider till mitt 275 L (dom ska få flytta till större när dom växt till sig).
Det slutade med att mina små L-malar blev uppätna och jag bestämde mig då för att istället köpa ett kraftpaket!

I affären såg jag flera fina och stora Gibbiceps men dom var fortfarande lite för stora så jag frågade ägaren ifall han hade sneppet mindre Gibbis.
Det hade han och vi gjorde en deal. När jag kom hem la jag i malen och allt fungerade bra.. Jag la då också märke till att denna var helt kolsvart, och det hade då förmodligen blivit ett missförstånd i affären då jag ville ha en Gibbiceps. Men struntade i det, inget större problem och jag började istället fundera på om inte malen bara var gammal och hade tappat pigment..
Men strunt samma..

Malen har förmodligen ett flertal år på nacken och är fullvuxen (20cm cirkus).
Han har gott om plats på både rutor och en stor öppen yta i akvariet men bestämmer sig ändå envist för att trycka och gräva sig under en stor och vass lavasten (kanske inte just en lavasten, men så ni förstår hur trubbig den är)..

Jag märkte snabbt att han fick vita små fläckar på ryggen men tänkte inte mer på det (inte i närheten likt vita pricken).
Det såg alltså inte ut som någon sjukdom utan bara som sår.. (inte infektions sår).. Hmm hur ska man beskriva? Ja som att han hade slitit upp sig när han envisat sig under denna sten..

Han är väldigt skygg och gömmer sig gärna, och kommer fram när det har varit stille i rummet en stund.. Och sedan gömmer han sig snabbt igen, det är därför svårt att få bra bilder eller närmare inspektera vad det är han har på ryggen..

Jag märke nu att han dessutom fått ett rödaktigt sår bak på stjärtfenan, och förmodar att detta är bitmärken då hans stjärt ligger nära min stora aggresiva ZebraCiklid's revir. (har själv skådat hugg mot det området)..

Så nu en kort sammanfattning, och min fråga!

[COLOR=red][SIZE=3]SAMMANFATTNING;

[/SIZE][/COLOR]Min L-MAL (exakt vilken är okänt), har fått vita "förslitningar" på sin rygg.. Jag misstänker att det är då han envisas och ska under en vass och trubbig sten hela tiden.. Han har haft dessa fläckarna/förslitningarna i minst 2 månader nu utan att något har förvärrats eller att någon annan fisk blivit "smittad".. Så jag har helt uteslutit sjukdom, då det inte heller ser ut som någon..

Nu har han även fått ett sår vid stjärtfennan som ser ut som ett "köttigt" bitmärke..

Men för att inte ligga på latsidan så måste jag för säkerhetsskull kolla vad ni tror dessa fläckar kan bero på?

Pigmentfläckar?
Någon typ av åldrings fläckar? (Fullvuxen och förmodligen rätt gammal.)
Sjukdom?
Förslitningar?
Bitmärken?

Ja? Jag ska nu slutligen lägga upp lite bilder jag tagit.
Dessvärre är det försök med kamera nära en skygg mal (= fail).
En mobil kamera.
Tillfälligt små grumligt vatten.
Och smått skitig ruta.

Men men, det får gå ändå!
Enjoy!

[COLOR=lime]******[Rygg]*****[/COLOR]

1. http://data.fuskbugg.se/skogsturken/DSC00086.jpg

2. http://data.fuskbugg.se/skogsturken/--DSC00094.jpg

[COLOR=navy]******[Stenen (den omtalade)]*******[/COLOR]

1. http://data.fuskbugg.se/skogsturken/DSC00088.jpg

[COLOR=yellow]
[COLOR=green]*****[Stjärt]*******[/COLOR][/COLOR]

1. http://data.fuskbugg.se/skogsturken/DSC00098.jpg

2. http://data.fuskbugg.se/skogsturken/DSC00099.jpg

3. http://data.fuskbugg.se/skogsturken/DSC00100.jpg
#2 - 24 september 2010 09:22
Det ser onekligen ut som skrapmärken. Tycker du skall byta ut stenen, alternativt ta upp den och fila av allt vasst. Sådana småsår som på ryggen brukar självläka, bara fisken mår bra i övrigt.

Det på stjärten ser lite värre ut, där kan man misstänka att en baktereinfektion har slagit till. Även detta kan självläka, men om det inte gör det får du nog behandla med något antibakteriellt medel. Isolera då firren.
#3 - 24 september 2010 14:20
Såg även att du hade Oscars i karet...Kan det vara så att de har bitit den, och det har gått infektion i såret...??
#4 - 26 september 2010 17:02
Tack för svaren..

Nej det är inte någon Oscar som huggit malen, utan min stora Zebra Ciklid hane (aldrig tidigare sett en så stor zebra, en prakt exemplar)..

Okej vore segt om det är en infektion, nu syns det inte lika bra på bilderna som när jag själv lyckats skåda såret.. Det röda ser ut att vara köttet och är alltså inte något skrapsår, tittat lite på internet på hur infektions såren ser ut (även haft en annan fisk med infektion tidigare) och detta såret liknar inte en infektion..

Men för att vara på den säkra sidan så kommer jag göra ett 20% vatten byte, och tillsätta beredningsmedel samt lite salt.. (tror ni det räcker, om det nu skulle vara en infektion?)..
#5 - 26 september 2010 17:29
Men Exight, nåt är galet med ditt kranvatten eller hur du sköter akvariet, listan på sjukdomar i ditt kar är gedigen, ex. "konstigt beteénde" "malar försvunna" "vita prickar på neontetror" "pansarmalar med vita huvuden" "stora pupiller"..... Du måste gå till botten med grundproblemet tycker jag!
#6 - 29 september 2010 06:54
åheim haha små skrattade när jag såg din kommentar, då du är den som kommenterat i samtliga utav mina trådar..
Det är inga problem med mitt kranvatten eller hur jag sköter akvariet.
Ser man mina första trådar så är dom 1 år gamla och var rena "nybörjare-tabbar", så som övergödning, förstora vatten byten, dåligt cirkulation osv osv..
Där efter har jag varit "nojjig" och slängt upp en tråd så fort något har verkat knasigt med en fisk, ifall att. Men har nu svar på alla mina gamla trådar. Och kan skriva ner en snabbis vad problemen har varit..

Jag hade nitrit ifrån övergödning, X-antal fiskar dog, regelbundna vatten byten.. Problem solved.

En utav mina gamla munruvare fick en infektion vid anus, självläkte.

Pansarmalarnas huvud var vita, detta självläkte på ett par veckor (orsak okänd, men förmodligen hade jag för dåligt botten material och det blev skrapsår när dom grävde i "sanden").

Zebraciklid, vårta/finne/utslag vid ena ögat, det försvann efter 1 salt behandling.

Malarna som försvann, uppätna (kräfta).. Ena malen var 9cm(klart man blir förvånad om den bara är helt borta).

Andra trådar har inte varit något större problem och något tillfälligt som ett par dagar ordnat upp sig självt.. Exempelvis "konstigt beteende" som jag skrev för 1 månad sedan.., och har varit en "dubbel kontroll", ifall att.. Då jag är nojig efter tidigare dödsfall vid fiskar man fäst sig hos..

Dessutom är de flesta trådarna skapade pga tidsfördriv.. "Urk.. vad ska jag göra, äsch kollar på zoopet ifall det där skumma såret är något farligt.. man kan aldrig vara mer än säker."
#7 - 29 september 2010 07:08
då tycker jag inte du ska lägga upp massa trådar för du förmedlar bilden av att du sköter karet dåligt. sök information o läs på själv istället för att slänga upp trådar iasåfall.

men om du nu säger att du sköter karet bra o vattnet är okej så borde du ju inte få sjukdomar eller hur?
#8 - 29 september 2010 09:54
hannesc skrev:
då tycker jag inte du ska lägga upp massa trådar för du förmedlar bilden av att du sköter karet dåligt. sök information o läs på själv istället för att slänga upp trådar iasåfall.

men om du nu säger att du sköter karet bra o vattnet är okej så borde du ju inte få sjukdomar eller hur?

Tycker tvärtom. Alla kan råka ut för problem, och att man frågar om det tyder snarare på att man försöker sköta karet bra.
#9 - 29 september 2010 15:00
Jag tror med att det är den vassa stenen. Ta bort den så ser du om "märkena" .
#10 - 30 september 2010 01:30
[B]hannesc

[/B]Jo men jag börjar inte gråta om någon skulle sitta hemma vid skärmen och tänka.. "oj vad han inte sköter sitt kar", då jag vet att det inte är sant..
Söka information har jag försökt med ett flertal gånger, men tycker det är extremt svårt att på exempelvis google kunna beskriva ett problem så precis med få ord..

Ska ge dig ett exempel!
Låt oss bara säga att jag matar mina fiskar precis som man ska göra, kanske till och med för lite då är sannolikheten ganska liten att jag får nitrit.. Där efter får jag en typ av bakterie, temperatursvängning eller vad som helst, så blir mina fiskar "sjuka" och får större och glansigare ögon, vilket vad jag förstått dom får utav en himla massa olika saker..
Jag vänder mig då till en sökmotor för att söka på problemet och skriver följande.
"Mina fiskar har stora glansiga ögon".
http://www.google.se/#hl=sv&q=mina+fiskar+har+stora+glansiga+%C3%B6gon&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=c6265d38031dc24

Där fick jag 9400 träffar, 9000 handlar förmodligen om nitrit (vilket jag i detta fallet inte har, men då jag inte kan skriva en historia på google så får jag med andra ord läsa igenom XXX-antal sidor innan jag just kommer till bukt med mitt problem..

Okej vad kan jag mer skriva för att få annorlunda träffar?

Fisk + stora ögon? Vi testar.
156 000 träffar..
http://www.google.se/#hl=sv&q=fisk+%2B+stora+%C3%B6gon&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=c6265d38031dc24

Och så rullar det på, vill inte veta hur mycket man hade fått gå igenom om man skrev på engelska..

Vad har jag fler för alternativ?
Jo jag kan gå in på en hemsida och kolla "fish diseases" (vilket jag ett flertal gånger har gjort).
Vad får jag nu upp?
En hemsida med 450 olika sjukdomar, bild på 300 och i 50 av dessa fall har fiskarna på något vis fått större eller glansigare ögon.. Jag kör stenhårt och läser och letar.. Jag känner inte till orsaken, allt jag vet är att det INTE är nitrit, där av har jag 49/50 att läsa igenom..
På den ena så kan bakterien uppstå ifrån vissa växter som har dittan och dattan.. Har jag några sådana växter? Nee.. hmm nästa..
Så kan jag sitta och grubbla med en uteslutnings metod, samt läsa om dessa sjukdomarna på engelska i 5-6 timmar..

Vad kan jag mer göra?
Jo jag kan plugga på om ALLA sjukdomar och saker i dess like för att sedan slippa söka information... Jag skulle likaväl kunna bli expert på en gång..

ELLER! Så ägnar jag mig 5 minuter på en hemsida där jag fått otroligt mycket hjälp och respons, där de flesta är trevliga och hjälpsamma.. Där jag noggrant kan beskriva mina problem.. Och väldigt effektivt kunna lösa mitt problem.. Trodde lite av det var syftet med detta forum och "sjukdoms" fliken..

Och nu handlade det ju inte bara om sjukdomar, jag har även gjort trådar där jag ställt otroligt mycket amatör frågor då jag vet att de som svarar på frågorna oftast är erfarna..
Ett exempel..

"Kan jag ha en Zebra Ciklid i ett 275L kar ihop med 5 scalarer och 1 arowana?"

Jag vänder mig till det omtalade google igen och ser vad som händer!
http://www.google.se/#hl=sv&&sa=X&ei=_uSjTKz7EIXNswaTnsGUCA&ved=0CBQQBSgA&q=Kan+jag+ha+en+Zebraciklid+i+ett+275L+kar+ihop+med+5+scalarer+och+1+arowana&spell=1&fp=c6265d38031dc24

Otur inget resultat jag försöker igen..
http://www.google.se/#hl=sv&q=zebraciklid+%2B+scalarer+%2B+arowana&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=c6265d38031dc24

149 resultat, där jag inte kan finna några svar.. hmm vad kan jag nu göra?
Jo jag kan läsa på om varje fisk enskilt..

Sebraciklid;
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212&SOK=1

Skalar;
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1

Arowana;
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=389&SOK=1

Okej.. vad gav det mig för information nu?
Jo, Skalar och Sebra cikliderna kan jag ha i en 275L tank.
Jag fick även lite info om fiskarna.. Jag kör stenhårt, och byter ut arowanan mot en söt liten slöjstjärt istället..

Slöjstjärt;
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1

Strålande! Nu shoppar vi..
Jag går till affären och frågar personen bakom disken vad han anser om mitt val utav fiskar.!
(Jag får nu en enskild individs åsikt).

Perfekt sa han! Jag kör på detta..
2 dygn senare.. Oj min slöjstjärt är köttfärssås.. Woops?!

Eller... Så hade jag bara simpelt kunnat göra en tråd här på zoopet under "mitt första akvarium"..
Där hade jag förmodligen fått ihop 5-20 svar på ett par dygn med folks åsikter.
Där någon kanske har dålig erfarenhet utav kombinationen.
Samtidigt som det fungerat utmärkt för någon annan (exempelvis gubben i fisk affären).
3 personer tror det kommer gå bra.
5 personer avråder mig ifrån mixen.
Jag kan nu dra slutsatsen att jag förmodligen inte bör mixa dessa fiskar!

Och glöm inte att alla namn, sorter, google sökningar osv har varit EXEMPEL!

Blir så trött på besserwissar som ska hålla på att trycka ner och i princip vara uppkäftiga mot amatörer här, sett det i flera andra trådar också där det kan ha varit en 15 årig grabb som vill ha en kampfisk och lite guldfiskar i ett 60L akvarium..

Istället för att nypas, var hjälpsam eller leave it.. Gör ju förmodligen tråden då jag vill ha hjälp, och du läser den förmodligen för att du vill hjälpa.. Men din kommentar är så otroligt irriterande och tråkig så man mår illa..

Det var fan sista gången jag vände mig till denna sida för råd i min osäkra vardag. Hur ska jag annars lära mig? Göra som många andra och "Testa" sig fram och spendera tusentals onödiga kronor på fiskar som dör.. Eller ska jag spendera 30 minuter vid datorn och fråga FOLK som redan vet och har egen erfarenhet?

Tack Jens.
#11 - 30 september 2010 02:13
exight skrev:

Word! För välskrivet inlägg!
Nu återstår det att se hur många som citerar hela inlägget också, smidigt värre..
#12 - 30 september 2010 05:59
ger mig. du har rätt exight. hade nog en dålig dag när jag skrev här. vill inte framstå som en besserwisse då jag inte är det. så jag ber om ursäkt.

vänner? :)
#13 - 30 september 2010 10:37
Exight: Jag ville bara göra dig uppmärksam på att du måste ha ett grundproblem och alla dessa olika symptom som olika fiskar har uppvisat alla härstammar från ett grundproblem men de kan yttra sig på olika vis! Du säger att kranvattnet är ok och att du sköter karet korrekt (även då att filter är tillräckligt och sköts på rätt sätt) så då kommer vi nog inte längre än så här!
#14 - 1 oktober 2010 05:41
[B][B]hannesc

[/B][/B]klart, mitt vredesutbrott var inte speciellt riktat mot dig.
Snarare mot principen, själv kan jag tugga ner att folk nyps.. Men så tråkigt när allt man söker är hjälp ifrån erfarna..

åheim

Yes, jätteuppskattat att du försöker hitta en lösning på mitt problem.

Dock så kan jag utan att tveka säga att kranvattnet är bra, nu har jag inte detta på papper i handen. Men är extremt säker på att jag besitter ett av det renaste kranvatten man kan få ut i länet.
Det är dessutom i ett stort lägenhets område, vilket tydligen ska vara en anledning till att vattnet just är finare.
Min kära mor frågade hyresvärden i uppdrag utav mig att kolla upp om varmvattnet var ****rikt. (minns inte i huvudet vilket värde det var som kunde finnas i varmvatten och vara skadligt, läste om det i en tråd här). Men varmvattnet var dessutom inte rikt på detta, utan pure.. Dock använder jag inte varmvatten, tar näst intill iskallt vatten och gör mindre vattenbyten..
Och sedan var det någonting med rören jag läste också.. Man skulle inte ha plaströr, eller man skulle inte ha blablarör.. men jag har tagit reda på att jag har de typ av rör man ska ha, för att få ut det "bästa"..

Dessutom så har jag ju kommit på orsak till tidigare problem...
Sedan ska jag inte påstå att jag är världselit när det kommer till skötseln, då jag inte kan påstå att jag är fullständigt påläst..
Då har jag frågat det mesta, lånat cirkus 10 akvarieböcker och pluggat på internet..

Som exempel framstod det ingenstans att mycket alger förekommer om man har tänt i karet länge, detta är kanske logiskt för många. Men jag tippade på att detta gällde dagsljus till största del och inte "rörlyset".
Beviset fick jag då jag under 3-4 dagar hade släckt längre och märkte hur algerna sakta men säkert förminskades.

Jag syftar alltså på att, fast än jag pluggat ämnet en hel del så kan det finnas information jag missat. Och därav gör någonting fel...

Kan exempelvis ena orsaken till att mina fiskar kan vara skumma för att jag släcker och tänder akvariet manuellt? (släcker mellan 23:00-01:00 och tänder mellan 11:00 - 14:00).. Är det för oregelbundna tider?
Timer ska införskaffas, gått lite knackigt med det då jag haft en hemma som var "borta", tillslut kom fram och inte fungerade..
#15 - 1 oktober 2010 08:38
exight skrev:
[B]hannesc

[/B]klart, mitt vredesutbrott var inte speciellt riktat mot dig.

Snarare mot principen, själv kan jag tugga ner att folk nyps.. Men så tråkigt när allt man söker är hjälp ifrån erfarna..

jo självklart . o jag hjälper jättegärna till om jag kan.
hade nog varit inne på lite andra forum o sett massa korkade trådar där folk bara häver ur sig korkade frågor utan att söka lite info själv först. din fråga var ju inte så obefogad att den förtjänade ett tyket svar från mig. (det visade du ju själv i ditt exempel) men många gånger så går det ju ta reda på info rätt lätt själv innan man ställer fråga.

jag lever efter att man googlar först o får man inte klarhet så frågar man på forum efter det.

menmen tillbaka till topic :)

angående malen så kan det nog vara så att han skavt sig lite på stenen. risken finns ju att det kan bli infekterat så att ha eSHa 2000 i förebyggande syfte
#16 - 1 oktober 2010 09:39
Ta ut fisken, ge antibiotika. Det är antagligen ett infekterat sår, kanske efter ett bett.
#17 - 1 oktober 2010 23:20
Okej, tack för svaren.. ni tror alltså inte att en liten finjustering med möblering för att undvika fler bitmärken samt skavsår.. ihop med ett vattenbyte + salt + beredningsmedel kommer hjälpa?

Behöver jag verkligen köra den i ett eget kar och låta den läka där med antibiotika?

Annons