Gaffel, läs vad du själv citerat. Avlyssna är en sak, att utnyttja är något annat.
Dit andra citat gäller nyttjandet säger väl egentligen ingenting och är dessutom en fråga.
Jag är själv insatt i ett fall på ett studenthem där just en student hackade sig in i en annan persons WLAN, i detta fall fanns lösenord. Därför är jag hyfsat insatt i ärendet då jag själv är nätverkstekniker.
Det som skrämmer mig är den attityd som håller på att växa fram angående egendom och rätten till denna. Idag tycker många att det är OK att stjäla musik, program och film via nätet. Det är uppenbarligen även OK att snylta på andras WLAN.
Idag förkommer andra fenomen:
Är det OK att sno pengarna i en plånbok du hittar på gatan?
Är det OK att göra en buckla i bilen som är parkerad bredvid och skita i att anmäla det?
Är det OK att vandalisera bilar bara för att man inte "gillar" bilar i staden?
Är det OK att "låna" en cykel bara för att den är olåst?
Är det Ok att kalla en kvinna för hora, det fria ordet gäller ju på internet?
Är det OK att stjäla mat i affären, den är ju mindre värd än programmen som stjäls på nätet?
Var går gränsen, när går gränsen?
Stöld är stöld och det spelar ingen roll om det är en krona eller en miljon.
Så om man inte sätter några gränser så flyttas gränsen hela tiden för vad som är OK.
Var skall vi sätta gränsen för vad som är OK?
Är det OK att stjäla för en krona, tio, hundra eller kanske tusen?
Eller beror det på vem man stjäler ifrån?
Är det OK om jag kommer hem till dig och snor ditt ytterfilter, jag har nämligen grönvatten och har därför större behov av filtret än dig?
När jag ändå är där så hade du ett par fina malar som passar perfekt i mitt akvarie, de är ju bara värda några kronor styck...
Jag är faktiskt riktigt orolig då många inte ens verkar förstå att det är fel.
Var går gränsen för vad som är OK?
Är det jag som börjar bli gammal och gaggig? ;)
Men det var som sagt inte det som trådskaparen frågade om.