Sänka vattentemperaturen??

#1 - 5 juli 2010 13:29
Kära Bullen, jag har ett problem....
Har ett 240 liters akvarium i vardagsrummet och nu under sommaren, trots att jag dragit ur kontakten till doppvärmaren får jag inte ner tempen under 29 grader. (innan doppvärmaren drogs ur var det uppe i 31. inte undra på att fiskarna höll sig så stilla.) Dagtid ligger rumstemperaturen på strax över 28, så min fråga är om ni vet något knep på att kyla ner vattnet under rumstemp. i annat fall får jag hoppas att fiskarna klarar sig i samma temp som jag får genomlida.
#2 - 5 juli 2010 13:45
Många har på zoopet rekommenderar att man lägger ner pengar på kylargrillar typ... eller investerar i vanliga fläktar (Vilket inte är så dyrt iofs). Men alla har inte den möjligheten heller (då mitt står emot en vägg)...

Men det jag har gjort när de är som varmast är att göra vattenbyten... och då fylla på med ganska kallt vatten. Eller så fyller jag PET flaskor med vatten, slänger in i frysen och lägger sedan ner dom i vattnet så de ligger och flyter....

PET flaske grejen sänker väl tempen med ½-1 grad MAX... iallafall hos mig :)
Ett tips kan väl vara att dra ner persiennerna och att kanske släcka ner akvariet några timmar då det är som varmast på dygnet.
#4 - 5 juli 2010 15:54
har gjort samma som gaffel. ( fast med typ eltejp o en 12V traffo) funkar guld.
#5 - 5 juli 2010 20:18
du kan löda motstånd direkt på kablarna om du vill få ner varvtalet, vissa av dom mindre datorfläktarna ska INTE ha så mycket som 12V plus att dom vid max belastning oftast låter för dj-vligt!
#6 - 6 juli 2010 07:31
Suck igår när jag komm hem var det 32grader i karet! Min gammelancistrus låg å flöt......
Provar med att stänga av de två mindre lysrören å håller tummarna! Discusarna bryr sig inte i alla fall som tur är....
#7 - 6 juli 2010 07:37
Suck igår när jag komm hem var det 32grader i karet! Min gammelancistrus låg å flöt......

Provar med att stänga av de två mindre lysrören å håller tummarna! Discusarna bryr sig inte i alla fall som tur är....

Har du soljus i rummet?
Jag har en etta där solen ligger på hela dagen och det blir ca 30 grader här inne, det jag gör är att dra för gardinerna och öppnar fönster och öppnar också locket på akvariumet. temperaturen brukar då stanna på 28 grader annars kan det bli över 30 där i!
#8 - 6 juli 2010 07:49
Japp!
Solen ligger på mellan 12:00 tills den går ned..... Har fått upp lamellgardiner så det är inte nå direkt solljus på akvariumet i alla fall.
Lär skaffa markiser oxå men de blir ju så mycket pengar ändå när man byggt nytt! Tänkte inte på att öppna lock på ljusrampen! Får skylla min tröghet på värmen ;)
#9 - 6 juli 2010 07:49
a jag har inte löd utrustning. det stog ju 12V på fläkten så jag trökte på med det. ljudet spelar ingen roll just nu då jag har den på när jag är på jobbet. om jag nu har den på¨förståss. för jag har itne så stora problem med tempökning alls faktiskt.
#10 - 6 juli 2010 07:52
hannesc skrev:
a jag har inte löd utrustning. det stog ju 12V på fläkten så jag trökte på med det. ljudet spelar ingen roll just nu då jag har den på när jag är på jobbet. om jag nu har den på¨förståss. för jag har itne så stora problem med tempökning alls faktiskt.

Finns steglös reglering av hastigheten annars för en bilig peng hos de flesta som säljer datorkomponenter!
Har själv monterat fläkt med en termostat till å med fast den var till stereon..... Behövs mer till akvariumet just nu :(
#11 - 6 juli 2010 07:57
Japp!

Solen ligger på mellan 12:00 tills den går ned..... Har fått upp lamellgardiner så det är inte nå direkt solljus på akvariumet i alla fall.

Lär skaffa markiser oxå men de blir ju så mycket pengar ändå när man byggt nytt! Tänkte inte på att öppna lock på ljusrampen! Får skylla min tröghet på värmen ;)

Jag ska köpa mörkläggningsgardiner på ikea ett billigare allternativ än persienner eller markis. plus att dom är vita så dom reflekterar bort soljuset, mörklägger och minskar värmen! ett billigare allternativ. 350kr tror jag dom kostar
Bilagor:
#12 - 6 juli 2010 08:23
Har faktiskt dom i sovrummen redan :)
Funkar kanon, dock rätt plastiga fästen....
Tror dock inte jag vill sätta dem på alla fönster som värmer upp rummet med akvariet :)
Bifogar en bild så förstår du nog ;)
#13 - 6 juli 2010 08:48
Har faktiskt dom i sovrummen redan :)

Funkar kanon, dock rätt plastiga fästen....

Tror dock inte jag vill sätta dem på alla fönster som värmer upp rummet med akvariet :)

Bifogar en bild så förstår du nog ;)

Jaha oj då:p då förstår jag! Men vad bra att dom funkar då vet jag det iallafall:)
#14 - 6 juli 2010 09:47
Har precis samma problem och mitt kar står inte nära något fönster, hade en vatten tempratur på 31 grader. Det jag har gjort är att jag har 2st 20x10 lock på mitt kar, dem har jag tagit bort sedan fick jag ett tips av en vän som är långt ifrån en nybörjare på akvarium som jag är. Han tipsa mig om att få i syre i vattnet genom pumpen men en slang. nu ligger karet på 28 grader.
#15 - 6 juli 2010 10:14
Har du kopplat in en luftpump efter filtret eller har självsug?
#16 - 6 juli 2010 12:22
Luftbubblor möjligtvis, syresättning av akvarievattnet blir det knappast..
#17 - 6 juli 2010 20:55
Det är självsug har kopplat en slang till pumpen.gaffel har givetvis rätt inte syre utan luftbubblor. Men hur som helst så har ju tempraturen gått ner 3 grader.
#18 - 7 juli 2010 18:35
Nu har mitt kallnat till 28grader igen :D
Funkade bra att fälla upp locken å "vädra"
Tackar för hjälpen!
#19 - 7 juli 2010 19:11
Skönt att det löste sig! =)
#20 - 10 juli 2010 11:55
27° ute, 24.5° inne och 26° i akvarierna, fläktarna gör ett bra jobb!
#21 - 11 juli 2010 11:40
29.5° ute, 25.9° inne och 27° i akvarierna, fläktarna gör fortfarande ett bra jobb!
#22 - 11 juli 2010 15:25
32° Ute nyss, ca: 25-27° inne. Och 24° i akvariet! Fläktarna gör ett otroligt jobb. (3 st btw) :)
#23 - 11 juli 2010 17:57
32 ute 30 inne och 27-28 i karet, bra med fläktar :)
#24 - 11 juli 2010 19:10
jag förstår inte, 'vad är det ni fläktar?
#25 - 11 juli 2010 19:16
jag förstår inte, 'vad är det ni fläktar?

Vattenytan
#26 - 11 juli 2010 20:55
Hittade precis en gammal HP adapter till en skrivare som gått till tippen, 10.6V = 1.36 A ska driva tvärströmsfläkten i rampen till papegojträskert!

Annons