Sänka temperaturen

#1 - 19 maj 2006 13:45
Jag har haft ganska hög temperatur i mitt akvarium (27-28) för fjärilsciklidernas skull, men nu har jag bestämt mig för att sänka den till 26 grader.

Men kan fiskarna som är vana vid den höga under så lång tid tempen må dåligt av sänkningen?
#2 - 19 maj 2006 13:57
Det ska nog inte vara några problem. Du får ju en liten temp skillnad när du byter vatten. Annars om du är orolig så kan du sänka 1 grad veckan.
#3 - 19 maj 2006 14:33
Tack!
#4 - 19 maj 2006 18:30
Mitt akvarium håller 24,5 när ljuset tänds på fm och 26,5 när det släcks. MH-armaturen höjer temp 2 grader på 10 timmar. Det har aldrig synbart påverkat fiskar/växter.
#5 - 19 maj 2006 22:10
[quote=Ex Libris]Mitt akvarium håller 24,5 när ljuset tänds på fm och 26,5 när det släcks. MH-armaturen höjer temp 2 grader på 10 timmar. Det har aldrig synbart påverkat fiskar/växter.[/quote]

de va inte mycke skillnad ;)
en period när ja körde med glödlampor skillde de som mest 6-7grader mellan dag och natt.
ingen fisk eller räka som mått dåligt av de va ja vet.
tror mer problem kommer när vattnet blir kallare eller varmare än fisken fysiskt sett klarar, sen skiljer sej ju temperaturen en del i naturen också.
#6 - 19 maj 2006 22:28
temperaturer har väl både blötts och stötts många ggr här i forumet... I naturen finns väl ingen nämnvärd temp skillnad dag/natt möjligen över året. man kanske inte ser nån nämnvärd påverkan på fiskarna när tempen åker upp o ner ca:2-5gr/dygn men det försvagar fisken och den blir mottagligare för allting.... stabil temperatur tycker jag är A och O
#7 - 19 maj 2006 23:10
[quote=åheim]I naturen finns väl ingen nämnvärd temp skillnad dag/natt möjligen över året.[/quote]

i en annan tråd kröp det fram bevis att det kan skilja över 15 grader bara mellan dag och natt på vissa ställen så påståendet att temperaturen inte skiljer sej är i grund felaktig.
#8 - 19 maj 2006 23:26
[quote=Raven]i en annan tråd kröp det fram bevis att det kan skilja över 15 grader bara mellan dag och natt på vissa ställen så påståendet att temperaturen inte skiljer sej är i grund felaktig.[/quote]Då kan vederbörande läsa på lite om tropiska fiskar och se att tempen varierar max några grader över året! Tex thailand där är det 27-30gr året runt och då kan inte vattentemeraturen sjunka 15grader...
#9 - 19 maj 2006 23:34
...eller som i detta fall colombia!;)
#10 - 19 maj 2006 23:36
du kan ju börja med att säga till Kjell fohrman då att han har fel i det han skriver :/

Arter som lever i vatten där det är stora svängningar i temperaturen mellan olika årstider är naturligtvis mindre känsliga för temperaturvariationer än de som lever i vatten där temperaturen är ungefär samma året runt.
http://www.zoopet.com/fiskar/pop_symboler.php
#11 - 19 maj 2006 23:44
[quote=Raven]du kan ju börja med att säga till Kjell fohrman då att han har fel i det han skriver :/

Arter som lever i vatten där det är stora svängningar i temperaturen mellan olika årstider är naturligtvis mindre känsliga för temperaturvariationer än de som lever i vatten där temperaturen är ungefär samma året runt.
http://www.zoopet.com/fiskar/pop_symboler.php[/quote] Vi pratar tropiska fiskar här eller hur?! och då skriver kjell att dem har ungefär samma temperatur hela året!! [:-159]
#12 - 19 maj 2006 23:47
fjärilsciklid 25-28gr
#13 - 19 maj 2006 23:56
för att förtydliga mig ska jag tillägga att spannet 25-28 är inte menat att det är en temperatur som kan pendlas mellan dag/natt utan skall hållas konstant
#14 - 19 maj 2006 23:58
[quote=batski]Jag har haft ganska hög temperatur i mitt akvarium (27-28) för fjärilsciklidernas skull, men nu har jag bestämt mig för att sänka den till 26 grader.

Men kan fiskarna som är vana vid den höga under så lång tid tempen må dåligt av sänkningen?[/quote]Nog inga problem!
#15 - 20 maj 2006 00:49
vi pratar tropiska fiskar här eller hur?! och då skriver kjell att dem har ungefär samma temperatur hela året!!

läste du även att Kjell hade skrivit "Vattentemperaturen kan dock variera under året även i tropiska vatten" för det verkar som du missa den delen i länken.

suttit å googlat lite och hittar ingen som helst som stöder ditt påstående åheim om att fjärilscikliden skulle leva i jämntemperat vatten utan den info ja hittar pekar på att den generellt sett lever i vatten som pendlar 25-30gr men kan även gå under 25 och över 30.

även hittat info om en som hade fjärilsciklid i akvarium 23 grader nattetid 29 grader dagtid och dom blev bortåt en 2 1/2 - 3 år och dom va friska starka och välmående vilket indikerar att jämn temperatur inte är ett krav.

har läst och deltagit i flera diskussioner liknande denna och väntar fortfarande på att nån ska komma fram med fakta om att dom fiskar vi har i akvarier lever i jämntemperat vatten dygnet runt året runt.
hittils har jag bara sett åsikter och påståenden.

ps, finns vatten i thailand som pendlar runt 3 grader mellan dag och natt där fiskar lever och frodas.

EDIT:
och då skriver kjell att dem har ungefär samma temperatur hela året!!

skulle du vilja tala om var detta står ? för det står inte i den länken jag postade.
#16 - 20 maj 2006 09:34
Arter som lever i vatten där det är stora svängningar i temperaturen mellan olika årstider är naturligtvis mindre känsliga för temperaturvariationer än de som lever i vatten där temperaturen är ungefär samma året runt. Källa:Kjell F

Arter som har stora svängningar är te.x guldfisk men det var inte den typen det gällde här!;)
#17 - 20 maj 2006 09:43
[quote=batski]Jag har haft ganska hög temperatur i mitt akvarium (27-28) för fjärilsciklidernas skull, men nu har jag bestämt mig för att sänka den till 26 grader.

Men kan fiskarna som är vana vid den höga under så lång tid tempen må dåligt av sänkningen?[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Tänk om dom fryser ihjäl ? :D[/FONT]
#18 - 20 maj 2006 10:03
Nä, frysa ihjäl skulle de förstås inte göra :D Jag tänkte mest på immunförsvaret och sånt.

Annons