Sänka temperatur fort?

#1 - 26 september 2008 17:36
sen jag fick mitt nya 310 liters så går bara tempen upp sakta men säkert. nu ligger den på 27.8c och för 3 dagar sedan 26.8. doppvärmaren är urkopplad och har 3 st pumpar samt en luft pump.

Hur ska jag göra?

MVH Kristoffer och Sofia
#2 - 26 september 2008 17:37
DJ_Metal skrev:
sen jag fick mitt nya 310 liters så går bara tempen upp sakta men säkert. nu ligger den på 27.8c och för 3 dagar sedan 26.8. doppvärmaren är urkopplad och har 3 st pumpar samt en luft pump.

Hur ska jag göra?

MVH Kristoffer och Sofia

Hur mycket vill du ha ner det? 26 grader är ju ofta en mycket bra temp.
#3 - 26 september 2008 17:46
ca 25-26 grader. som dom jag köpte fiskarna av rekommenderade.

har bara en mal och 30 st Kilfläcksrasboran just nu.
#4 - 26 september 2008 18:00
Frågan är vad har du för belysning och varför 3st pumpar?
har du en heltäckande lysramp så prova att lägga några klossar under så det kan dunsta lite vatten från karet, avdunstning är det enklaste sättet att få ner tempen.
#5 - 26 september 2008 18:27
Vad har du för fisk i akvariet?
#6 - 26 september 2008 18:35
Gaffel skrev:
Vad har du för fisk i akvariet?

Dax att vakna ;)

så här står det i senaste inlägget från trådskaparen

"har bara en mal och 30 st Kilfläcksrasboran just nu"
#7 - 26 september 2008 18:41
Shit, missade jag totalt.

Som förmildrande omständighet får jag åberopa rinnande ögon då jag precis kom in efter att ha parkerat hojen, körde med den öppna krukan med vanliga brillor och det var som att titta under vatten över 80..

Kilfläcksrasboran gillar temperaturer mellan 22-25 grader celcius, vad har du för mal?
#8 - 26 september 2008 18:49
Fuzzop skrev:
Dax att vakna ;)

så här står det i senaste inlägget från trådskaparen

"har bara en mal och 30 st Kilfläcksrasboran just nu"

Fast vad är "en mal"?
Sist jag kollade fanns det 3093 beskrivna arter i 36 familjer... ;)
Pumparna kan värma - behövs verkligen tre stycken? Jag skulle rekommendera en måttligt stark pump till filtret plus en energisnål cirkulationspump (typ en sån här) som bara ska få snurr på vattnet.
#9 - 27 september 2008 00:07
För att ytterliggare sänka värmen på karet:

Du kan ta en frysklamp och låta den flyta i karet om du vet säkert att den inte är giftig eller läcker.

Annars så frys in några petflaskor med vatten, så kan du varva med dessa då det är varmt i karet.

Mer drastiskt vore väl att gör vattenbyte, med lite kallare vatten än det i karet. Tänk på att inte hälla vattnet rakt i då, utan snarare låta det sakta rinna ned typ över din handflata och sen i vattnet, så det inte blir så mkt av en kalldusch för fiskarna.
#10 - 27 september 2008 05:26
fläktkylning funkar ju det med, men det låter lite och så får du fuktigt i rummet & kanske i väggarna om du har dålig ventilation.
#11 - 27 september 2008 08:35
har nu fått ner det till 26.4 med hjälp av er.

men har i 3 pumpar pga en ska bort men hörde att det kan vara bra att ha den i ett tag till pga bakterier mm

Annons