Sänka pH och höja buffringsförmåga!

#1 - 21 november 2003 09:00
Min tanke är att sänka pH med hjälp av alkottar, det torde bli ganska lätt eftersom vattnet där jag bor har följande värden:
pH ligger runt 8 med en variation på ett par tiondelar

Kalsiumhårdhet ca 10

Hårdhet i Tyska grader 2 - 2,5

Detta enligt vattenverket.
Men hur skall man kunna hålla pH någorlunda konstant på 7 eller strax därunder?
Eftersom jag inte tänker ha några växter, är CO2 och pH controller otänkbart.
Vore tacksam för hjälp!
#2 - 21 november 2003 09:21
Siffrorna du nämner säger ingenting om ditt vatten. Kalsiumhårdhet har du bara användning för vid avancerad växtakvaristik (se aktiva trådar om näringsbrist). Och hårdhet i tyska grader är oväsentligt för buffertförmågan efterssom du inte vet om det är dgh eller dkh. Det vanligaste på vattenverk är att dom räknar dgh och det har du ingen användning för. Om du vill försöka igen så råder jag dig att ta reda på vattnets alkalinitiet i mg/liter. Om du får det värdet så går det att räkna om till kh som är det som är väsentligt. För att göra det ännu enklare så kan du ju köpa ett kh test eller ta med vatten nästa gång vi träffas. Det ända preparat som sänker enbart ph men lämnar kh oberört (indirekt) är co2. Alla andra preparat som sänker ph påverkar kh. Alternativet är torv vars hummussyror ersätter karbonaterna i bufferten, hur detta funkar får petnym berätta, men torv i sig buffrar vattnet utan att höja kh.
MVH
Magnus
#3 - 21 november 2003 09:38
Det enda jag vill är att ha ett stabilt pH, jag skall mäta mitt KH när jag kommer hem, svaret på testen blir i ppm, är det samma som mg/liter?
Tanken på sikt är att eventuellt starta ett lite mer lågbudgetakvarium, med enbart rötter som inredning. I karet skall i sådana fall finnas Scalarer och lite olika malar. Rötterna kommer säkert att sänka pH en del, men min erfarenhet är att rötterna inte gör så stor nytta som många påstår, därför kommer alkottarna in i bilden. Detta är ett sätt att sänka pH som tilltalar mig estetiskt, eftersom man kan använda det i inredningen, utan att behöva slabba med torv i filter och liknande.
#4 - 21 november 2003 09:49
ppm är det samma som mg/liter. Om du får ett resultat i den enheten så kan jag konvertera den till dig, har inte formlen i huvudet bara. Alkottar har jag ingen erfarenhet av, men om den sänker ph så borde den ha samma effekt på bufferten som torv, båda är ju i sådanna fall organiska syror(?).
MVH
Magnus
#5 - 21 november 2003 09:56
Alkottar skall enligt uppgift innehålla samma sak som ek, dvs Garvsyra. Garvsyra är dock ingen kemisk benämning, men jag skulle kunna tänka mig att det handlar om oxalsyra eller liknande.
Enligt konverteraren på "DiscusCD´n" är ppm och mg/l samma sak. Det är ju egenltligen logiskt, eftersom 1 mg är en miljondels kilo, och en liter vatten väger ett kilo!
Kan hända att jag slår dig en signal i helgen!
#6 - 21 november 2003 12:51
17,9ppm = 1dH

Det är väl inget slabb med torv?
#7 - 21 november 2003 13:21
Allt är relativt!

Annons