sänka PH med torv??

#1 - 9 maj 2005 20:04
Har mätt ph ikväll...
trodde jag hade ganska neutralt....men ack.
har egen borrad brunn på 90m djup.kh ligger med avhärdningsfiltret inkopplat på8-9 men ph:t på ca 8.
karet är på 450l har AM topps största filter.
nu till frågan då mina discusar kommer till veckan.
Kan jag stoppa torvgranulat i filtret och hur mycket ca för att få ner ph till 6.5-7. vill gaärna ha lite tips hur jag skall göra,vet ej om discusarna gillar mitt höga ph värde.

lennart
#2 - 9 maj 2005 20:14
jag tror inte att ph har nogon störra betydelse.men ring o fråga der du köpar discus vad han har för ph.det enklaste sättet att få ett jämt lågt ph är att investera i en co2 anl.med controller .en komersiel anl. kostar ca 3000 med tub och altt.du behövar bara ställa settpoint sedan skötar dett sig "nästan"själv

mvh janne
#3 - 9 maj 2005 20:14
KH på 8-9?
Då räcker nog inte torvfiltrering.
Reverse Osmos -filter med eller utan ytterligare syra tillsats behövs nog.
#4 - 9 maj 2005 20:22
[QUOTE=erikthur]KH på 8-9?
Reverse Osmos -filter med eller utan ytterligare syra tillsats behövs nog.[/QUOTE]
jag kan få upp kh:t om jag vill iom att jag kopplar över avhärdarfiltret på inkommande vatten,då stiger det till mellan 14-16 tyska grader.

lennart
#5 - 9 maj 2005 20:22
Har inte testat själv men det finns ju olika vattenpreparat som man kan tillsätta som håller Ph på 6,5 konstant, bara att tillsätta en skvätt vid varje vattenbyte, men sen om det funkar det vet jag inte, kanske någon annan som vet?
#6 - 9 maj 2005 20:25
[QUOTE=ChrilleK84]Har inte testat själv men det finns ju olika vattenpreparat som man kan tillsätta som håller Ph på 6,5 konstant, bara att tillsätta en skvätt vid varje vattenbyte, men sen om det funkar det vet jag inte, kanske någon annan som vet?[/QUOTE]
tydligen är de inte stabila saker att använda dessa medel
#7 - 9 maj 2005 20:28
Det kan nog stämma... Jag beställde mig en Osmosanläggning för några dagar sen då jag också har problem med vattnet. Det är tråkigt att betala men det kan nog bli skoj och mixtra lite med =)
#8 - 9 maj 2005 20:29
[QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=erikthur]KH på 8-9?
Reverse Osmos -filter med eller utan ytterligare syra tillsats behövs nog.[/QUOTE]
jag kan få upp kh:t om jag vill iom att jag kopplar över avhärdarfiltret på inkommande vatten,då stiger det till mellan 14-16 tyska grader.

lennart[/QUOTE]
Jag trodde du ville ha ner kh:t sorry.
Vill du ha upp det kan du även tillsätta bikarbonat i och för sej.
Vad vill du egentligen?????
#9 - 9 maj 2005 20:31
[QUOTE=erikthur][QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=erikthur]KH på 8-9?

lennart[/QUOTE]
Jag trodde du ville ha ner kh:t sorry.
Vill du ha upp det kan du även tillsätta bikarbonat i och för sej.
Vad vill du egentligen?????[/QUOTE]
nää de e ph:t jag vill sänka
#10 - 9 maj 2005 20:35
För att sänka pH måste du sänka KH (=alkaliniteten)
#11 - 9 maj 2005 20:40
[QUOTE=erikthur]För att sänka pH måste du sänka KH (=alkaliniteten)[/QUOTE]
kan jag då inte sänka kh till låt säga 4-5 samt filtrera över torv????
#12 - 9 maj 2005 20:42
[QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=erikthur]För att sänka pH måste du sänka KH (=alkaliniteten)[/QUOTE]
kan jag då inte sänka kh till låt säga 4-5 samt filtrera över torv????[/QUOTE]
Knappast från ett så pass högt KH-värde om du inte har en fantastiskt sur torv.
#13 - 9 maj 2005 20:46
[QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=erikthur]För att sänka pH måste du sänka KH (=alkaliniteten)[/QUOTE]
kan jag då inte sänka kh till låt säga 4-5 samt filtrera över torv????[/QUOTE]
Visst kan du filtrera över torv men du kan inte sänka pH till det värdet från KH 8-9 om du inte har tillgång till en fantastiskt sur torv.
Sänk KH/pH med lämplig syretillsats.
Filtrera även med torv.
Torven ger inte bara vacker färg och pH-sänkning den ger också en del antibakteriella och hormonella effekter
Lucas_no1
#14 - 9 maj 2005 21:28
Sen är ju frågan om du behöver sänka ph värdet?
Ph 8 klarar discusen utan problem det är bara vid lek som ph värdet och osmosvatten kan behövas.
De flesta försöker ju så fort som möjligt vänja sina discusyngel med kranvatten för att dom ska va lätta att ha i ett vanligt sällskaps akvarium.
Hör dock efter vilket ph värde dom gått i och koppa in dom i lugn takt så borde det inte vara några problem att hålla dom i ph 8.

Jag funderar själv på att använda mig av ph sänkande medel i stället för torv.
Det ska fungera mycket bra har jag hört.
Fast jag kommer inte använda det i mitt stora kar och för ungfiskarna, enbart i lekkaren.

Mvh Lucas
#15 - 10 maj 2005 05:02
Har själv hållt discus i vatten med pH på 8 vilket gick bra. Men ingen förökning och Discusarna var odlad på orten.

Du kan sänka pH med torv även med ett så pass högt KH, men det krävs förbehandling av vattnet. Jag gissar att med tiden orkar du inte hålla på med detta och framför allt är det inte roligt att plaska på med vatten i bostaden.
#16 - 10 maj 2005 10:04
Spannmetoden: http://www.marksfish.f9.co.uk/diy/peat.htm
"pH of 8.3 and with a carbonate hardness of 13, enough to stand a spoon in!! After filtering, the results are pH 5 and KH 3"
<<<(^:>*
#17 - 10 maj 2005 18:14
tänk på ,om du har 6,5 ph och släppar i fisk som har gået i 8 ph så får du antagligen stora problem med tiden för inkoppning.då är det lättare tvärtom .om du sänkar ph fra 8-6,5 kan du inte göra det på 10 min- en kvart du kan inte sänka mera¨ån 1 gr pr dag

mvh janne
#18 - 10 maj 2005 19:10
Det viktigaste är mängden lösta ämnen i vattnet - inte pH.
Jag har många gånger flyttat fisk från pH närmare 8 till pH runt 5 och vice versa utan problem just under den förutsättningen att osmolaliteten är ungefär densamma. Att detta är möjligt är kännt åtminstone sedan början av 1960-talet då JJ Scheel (en legend bland killiälskarna och dansk för den delen) påpekade detta i olika böcker.
#19 - 10 maj 2005 19:45
hur vet du vilka ämnem som är löst i vattnet och hur mätar du det .som jag ser det är dett ett bra mått ,att titta på ph och utgåfra dett om du inte har erforderlige mätinstrument,vilket många inte har

mvh janne
#20 - 10 maj 2005 20:04
[QUOTE=janne dansk]hur vet du vilka ämnem som är löst i vattnet och hur mätar du det .som jag ser det är dett ett bra mått ,att titta på ph och utgåfra dett om du inte har erforderlige mätinstrument,vilket många inte har
mvh janne[/QUOTE]
Själv mäter jag det inte - tar knappt temperaturen på vattnet...
Jag håller reda på den istället och parerar med salt-tillsats för vissa arter.
Och så tumregeln numero uno - högst halvera saltmängden på ett dygn.
Öka salthalten inget problem - men minska den skall man göra med förstånd.

Men man kan i alla fall mäta vattnets elektriska ledningsförmåga som då är ett indirekt mått på mängden joner i vattnet. Det är många av de stora (åtminstone inom killihobbyn) som gör det och dessutom anser att det är det viktigaste testet. Själv lägger jag hellre pengarna någon annanstans än att investera i testutrustning - åtminstone hitintills.
Vättervatten borde ju funka till det mesta med lite torv eller alkottar. :)
#21 - 10 maj 2005 20:30
[QUOTE=lennart wiklund]...egen borrad brunn på 90m djup...[/QUOTE]
Du har händelsevis inte en gammal grävd brunn på tomten som pensionerats pga för hög bakteriehalt? I så fall kan det vara värt att testa det vattnet, har du tur är det passar det fiskarna mycket bättre.
#22 - 10 maj 2005 20:50
[QUOTE=dgqlof][QUOTE=lennart wiklund]...egen borrad brunn på 90m djup...[/QUOTE]
Du har händelsevis inte en gammal grävd brunn på tomten som pensionerats pga för hög bakteriehalt? I så fall kan det vara värt att testa det vattnet, har du tur är det passar det fiskarna mycket bättre.[/QUOTE]
jodå,gammal brunn finns.
men den är full av skitvatten.
har sänkt ph:t i kväll med ekextrakt av märket JBL. sänkt det till 7.
få se om det blir stabilt.

lennart
#23 - 10 maj 2005 20:54
Nej, avloppsvatten är nog mindre bra i akvariet...

Annons