Sänka pH i Göteborgsvatten pga kardinaltetra?

#1 - 21 juli 2005 20:44
Ska köpa mitt första akvarium till helgen och har varit runt i stans (Göteborg) olika zoobutiker. Fick mycket gott intryck av Herkuleszoo men blev lite fundersam på en fråga jag ställde till den trevlige mannen i butiken. Jag undrade hur jag lättast skulle sänka pH för att få kardinaltetra att trivas (vattnet i Göteborg är 7.8 och tetran ska enligt boken "Akvarieguide" vara 5.5-7). Mannen hävdade att jag inte behövde sänka pH eftersom det blev lägre naturligt. Är det rimligt att det sjunker så pass mycket? Blir det inte en väldigt stor variation vad gäller pH när jag gör vattenbyte?

Ska köpa ett Juwel 110-liters akvariepaket är tanken (kostade 1450). Bör jag köpa med några preparat för att öka hårdhet och sänka pH i vattnet och i så fall vad rekommenderas för just dessa specifikationer (dvs avseende på akvariestorlek, kranvattenkvalitéer och fiskval)?
#2 - 21 juli 2005 20:50
Torvfiltrering känns ju inte helt tokigt i detta fall.
#3 - 21 juli 2005 21:37
herkules är en bra butik med mycket fina fiskar och kunnig personal jämfört med andra butiker jag varit i.

har själv kardinaltetra och dom klarar sej finfint.
dom klarar högre ph utan större bekymmer men däremot är ett ph som går upp å ner INTE bra.

torvfiltrering i detta fallet tycker jag låter lite extremt.

vilken av dom va de ?
finns en ung en mellan och en gammel gubbe inne på herkules.
#4 - 22 juli 2005 07:11
Antar att vattnet på Hisingen är detsamma som på Guldheden så då kanske jag inte behöver trycka i en massa torv med andra ord... Hur skulle du rekommendera att jag gjorde för att stabilisera pH då? Kommer ha mycket växter i akvariet om det nu gör till eller från.

Vet inte riktigt var gränsen går till gammal gubbe :) Han som jobbade där var cirka 55 och hans fru jobbade där då också.
#5 - 22 juli 2005 08:35
har mycket växter och skall göra 50% vattenbyte 1gång i veckan men blir lite mer åt 8-9 dagar emellan.
tycker mest det ser ut som fiskarna gillar vattenbytet.
platyna simmar mot vattenstrålen och slår kullerbytor och kardinaltetrorna simmar runt bland bubblorna.
räkorna kommer framspringandes och letar mat.

med andra ord inga djur gömmer sej så jag antar att dom gillar vattnet.
kan ju tilläggas att jag använder sera aquatan för tillfället.
#6 - 22 juli 2005 08:52
Torvfiltrering är väl inte extremt på något sätt? Lätt åtgärd som sänker pH och ger bättre vatten för många fiskar bl.a. tetror.
#7 - 22 juli 2005 18:03
sänker ph ja men inte till några exakta värden
#8 - 22 juli 2005 22:30
[QUOTE=JonathanW]Ska köpa mitt första akvarium till helgen och har varit runt i stans (Göteborg) olika zoobutiker. Fick mycket gott intryck av Herkuleszoo men blev lite fundersam på en fråga jag ställde till den trevlige mannen i butiken. Jag undrade hur jag lättast skulle sänka pH för att få kardinaltetra att trivas (vattnet i Göteborg är 7.8 och tetran ska enligt boken "Akvarieguide" vara 5.5-7). Mannen hävdade att jag inte behövde sänka pH eftersom det blev lägre naturligt. Är det rimligt att det sjunker så pass mycket? Blir det inte en väldigt stor variation vad gäller pH när jag gör vattenbyte?

Ska köpa ett Juwel 110-liters akvariepaket är tanken (kostade 1450). Bör jag köpa med några preparat för att öka hårdhet och sänka pH i vattnet och i så fall vad rekommenderas för just dessa specifikationer (dvs avseende på akvariestorlek, kranvattenkvalitéer och fiskval)?[/QUOTE]
Mannen ,som du köpte akv. av har helt rätt : bättre med ett stabilt vatten än ett instabilt. Om du hoppas på att dina Kardinaler skall "vildleka" i din nystartade burk, kan du glömma det..De är ,näst,intill, omöjliga även för den
erfarnaste akvarist. &&&&&&& Men jag tycker att Kardinaler ser vackrare ut i ett "målat" vatten dvs. torv-färgat, så kör på!!! -Geezer-
#9 - 23 juli 2005 20:23
Jag gick tillbaka till butiken med era råd i ryggen. Köpte mig två stora rötter istället för torv för att dom var snygga, för att dom får ner pH och för att vattnet blir lite mörkare. Satsar på pH-buffer 6.5 eftersom det verkar omständigt med torv.

Stort tack för tipsen!
#10 - 31 juli 2005 03:53
Skippa pH-bufferten om du inte vill få fiskar att leka. Om kH-värdet inte är mindre än 4, så kommer du troligen inte att få det minsta problem med varierande pH-värdert (inte pga vattenbytena i vart fall).
Torv är bättre på att sänka pH-värden än rötter, men rötter förgar vattnet (i olika grad) som torv.

Det är viktigare med vattenbyten (30-50% en gång i veckan är bra riktvärde för att få fiskar och växter att må bra på ett enkelt sätt). Då får du stabilt och bra vatten.

Annons