Sänka PH i GBG

#1 - 17 februari 2004 09:24
Hej allesammans har problem med att sänka mitt ph i min balja försöker att få ner det till runt 6,5 men har inte lyckats.Jag har testat med torv fosforsyra och co2 inget verkar hjälpa.Jag har höjt mitt KH till runt 5 är det för lågt för att få ett stabilt vatten? tycker inte att det borde vara det.Problemet är att jag kan sänka det snabbt och lätt med fosforsyra men efter ett dygn är det uppe på en 7,5 igen alla förslag hjärtligt välkomna tack på förhand.
MVH Daniel
#2 - 17 februari 2004 09:34
kh 5 och ph 6,5 kan du endast nå med hjlp av sanslöst mycket co2 tillsats. För att nå ph 6,5 så måste du gå ner till åtminstone kh 3. Men även då krävs en del co2 för att hålla det nere.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 februari 2004 09:34
Jag har höjt mitt KH till runt 5 är det för lågt för att få ett stabilt vatten?

Nej 4 räcker.
är det för lågt för att få ett stabilt vatten?

Det absolut bästa och säkraste sättet om man vill ha ett stabilt lågt pH är att använda en helautomatisk CO2 anläggning, med en sådan kan du ställa in vattnet på det pH-värde du vill ha.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 februari 2004 09:37
Kan väl också säga att eksubtrat buffrar bättre än fosforsyra - själv använder jag detta och mitt pH ligger stabilt på 6.9-7.1 (mitt KH är 4).
Vill man ha värden en bit under 7 så krävs CO2, eller att man har ett lägre KH (fast då blir vattnet instabilt).
#5 - 17 februari 2004 16:32
Så med andra ord sänk KH till 4 och inhandla eksubstrat så bör jag kunna få ett stabilt PH på runt 6.5?
Tack för hjälpen !!
Mvh Daniel
#6 - 17 februari 2004 18:24
KH 4 och ph 6,5 är en omöjlighet läs kjells inlägg, citat: "Vill man ha värden en bit under 7 så krävs co2, eller ett lägre KH". Prova att sänka kh till3 och tillsätt kolsyra till ph 6,5 då har du fina förutsättningar för växterna också. Vilka fiskar har du i karet? Varför vill du ha så lågt ph?
MVH
Magnus
#7 - 17 februari 2004 20:54
Vill man ha värden en bit under 7 så krävs CO2, eller att man har ett lägre KH (fast då blir vattnet instabilt).

Beror på vilka förutsättningar man har och i vilket syfte man vill ha ett lågt pH.

Mvh Janne
#8 - 17 februari 2004 22:47
Risken är att bottenmaterialet du har är kalkhaltigt-Du nämner inget om det?
Alltför många har gjort tabben att lägga i så kallat Engelskt sjögrus i akvariet...och det är kalkhaltigt. man kan buffra med organiska syror till död dagar med sånt i botten.
#9 - 18 februari 2004 07:34
Jag har ett 720L med rådasand och 15kg rot i så tror inte nått av det skall dra upp PH på något sätt.Tänkte köra diskus fjärilsciklider och lite tetror men har ju som sagt inte kommit ner till den PH jag tycker är lämplig.Trodde först att det berodde på den låga KH jag hadde i vattnet runt 2 att PH vandrade tillbaka till samma värde som jag har i kranen så jag höjde till 5KH och trodde med det att ph skulle stabilisera sig men så var ju tydligen inte fallet :) vattnet letar sig tillbaka till sitt ursprungsvärde när det gäller PH.Problemet var ju att jag inte kunde få ett PH värde som var stabilt under 7.0 med KH 2 i baljan heller med varken syror eller torv, det drog alltid upp mot samma PH som i kranen efter ett dygn då med, så vet inte riktigt vad jag skall göra.
Tack för inläggen.

Mvh Daniel
#10 - 18 februari 2004 08:50
Jag har pH 6.5 och ett KH 3-4, detta åstakommer jag endast med mäsk CO2 men då har jag bara ett 190 liters kar.
Med 720 liter krävs det sjukt många flaskor och bra reaktor om du endbart ska använda mäsk CO2, med högre KH går det också åt mer.
Jag skulle tro att CO2-tub är det enda tänkbara om du vill använda CO2 för att sänka pH till 6.5 i ditt kar

/heeke
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 18 februari 2004 09:51
Alla fiskar ställer krav på pH-värdet men väldigt många trivs bra i ett relativt brett spektra även om det naturligtvis måste hålla sig inom rimliga nivåer.
Viktigare än ett exakt pH-värde är nästan alltid att pH-värdet är stabilt dvs inte rör sig väldigt mycket uppåt och nedåt. Vill man ha ett stabilt pH-värde så är ett KH på 3-4 en förutsättning och om man har ett KH på 4 så anpassar sig alltid pH-värdet till ca. 7.
Men för fiskarna är stabiliteten i pH betydligt viktigare än ett optimalt pH-värde.
Därför tycker jag det är helt fel att skriva
"Alltför många har gjort tabben att lägga i så kallat Engelskt sjögrus i akvariet...och det är kalkhaltigt."
Tvärtom så är ett kalkhaltigt grus som engelskt att föredra på alla de orter i Sverige där vattnet är extremt mjukt (KH 1-3).
Själv har jag i mitt sydamerikaakvarium ställt in pH på ca. 6.9-7.1 och KH på ca. 4 och det fungerar utmärkt.

Har man då vildfångade fiskar (odlade är nästa alltid anpassade till ett högre pH-värde) som kräver ett lägre pH än 7 så finns det bara en effektiv lösning till att få ett stabilt lågt pH-värde och det är en CO2 anläggning. Lägg dock märke till att även om man kör en CO2 anläggning så skall man inte ha ett för mjukt vatten utan KH bör ligga på 4. Anledningen till detta är att pH annars rör sig för snabbt och det blir svårare att justera in CO2 anläggning. Därför står det oftast i rekommendationen för CO" anläggningar att de inte skall köras i vatten som har ett KH på mindre än 4.
#12 - 18 februari 2004 18:39
"Tvärtom så är ett kalkhaltigt grus som engelskt att föredra på alla de orter i Sverige där vattnet är extremt mjukt (KH 1-3).
Själv har jag i mitt sydamerikaakvarium ställt in pH på ca. 6.9-7.1 och KH på ca. 4 och det fungerar utmärkt."
-Förvisso korrekt Kjell...Jag hade mer växterna i åtanke, jag har försökt att trolla med knäna och CO2 med sjögrus och det gick alltid åt pepparn med växtdelen. Men det du säjer stämmer för övrigt med mina erfarenheter med.
-Har alltid upplevt att vattenkemin påverkar växterna mer än fiskarna, de verkar alltid mer förlåtande än växterna. CO2 är ett klart underskattat medium för att få ett vackrare akvarie.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 18 februari 2004 19:46
De områden i sydamerika som har ett högt pH (och därmed också ett hårt vatten) innehåller betydligt mer växter än de områden i sydamerika där vattnet är mjukt och surt.
Jag tror nog att pH-värdet inte är så där jätteviktigt för de flesta växter - utan att andra faktorer som näring, belysning och temperatur är betydligt viktigare.
#14 - 18 februari 2004 20:14
Om du använder torvgranulat i filtret och inte höjer kH så kommer du få ett stabilt pH strax över 6 med fler vattenbyten.
Torv reagerar inte direkt utan det tar några dagar eller vecka innan pH sjunker och stabiliserar sig men för att få det stabilt krävs regelbundna vattenbyten så inte kH sjunker för lågt utan ligger kring 2 som du har, torven behöver bytas ca 1 gång per månad för att humusämnena lakas ur. Ett alternativ om du inte vill investera i Co2.
Att hålla ett lågt stabilt pH = mer arbete och kontroll och tycker man det skapar för mycket pyssel så är det bättre med en Co2 tillsats och en pH controller eller acceptera de värden man har men med ett inte för lågt kH i sådana fall.
Finns inga vattenväxter som trivs i för surt vatten mer än mossor så för deras skull är ett högre pH bättre men däremot inte ett hårt vatten.

Mvh Janne
#15 - 18 februari 2004 20:32
Tack så jättemycket för eran tid och era inlägg verkligen uppskattat!!

Mvh Daniel

Annons