OK, då kommer jag in och berättar om mina erfarenheter. För det här har jag slabbat med i evigheter. När jag flyttade från Skåne (hög kh hög ph) till Småland (lågt kh och högt ph) så följde jag en tråd i detta forum om vattnet i Göteborg. Problemet var att inget av de förslag om åtgärder som togs upp fungerade för mig. Mina erfarenheter pekar åt att det ända som kan sänka ph men inte kh är organiska syror, dessa ställer dock till det när man skall mäta ph för rätt co2 halt. Alla andra preparat kommer att sänka ph och kh. Då behöver man ju höja kh, och det finns inget preparat som höjer kh men inte ph. Att växterna skulle föredra ph mellan 6,8-7,2 tycker jag är en mycket grov generalisering. Allt handlar om ph i förhållande till kh. Tabell finns på: http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=198
Visst stämmer det att stora delar av kol innehållet i vattnet blir karbonater vid högre ph. Hur det fungerar i vårt konstgjorda vatten vet jag dock inte. Men om du följer tabellen jag länkade till så ser du att du kan ha ett optimalt ph för växterna oavsett om du ligger vid 5,0 eller 7,0, under förutsättning att du inte använder organiska syror. Hur sänker du då ph? Jo: genom co2 tillsats. Detta sänker ph men påverkar inte direkt kh,t. Jag körde under lång tid kh 3 och ph 6,49 med controller. Fungerar utmärkt men är kanske lite väl dyrt. Om man inte har ph controll så kan man höja kh lite innan man kopplar in co2 anläggningen. KH 6 och ph 6,8 till ger ett ganska så stabilt och bra vatten. Bredaste spektrumet för detta ligger på kh 10 där du kan ha ph mellan 6,8-7,2. Då har du det absolut mest lättskötta och mest stabila karet. Därav denna grova generalisering. Observera att ph 6,8-7,2 inte alls är optimalt för växterna om kh är 3 (som det är i de mesta svenska kranvatten).
Om jag missat något så får ni gärna komplettera mig. Jag håller på att lära själv.
MVH
magnus