Okej, så om jag inte hittar något bra, billigt & enkelt sätt att sänka pH så kan jag hoppa över det?
Ja.
nytt. Som det är nu byter jag en fjärdedel av vattnet varje vecka, borde man byta mer/oftare med Diskus?
Det kan räcka, men du får hålla noggrann koll. Discus-odlare kör ofta med dagliga vattenbyten, och i ett så litet kar som ditt kanske det blir vad du måste göra också. Ett UV-filter skadar nog inte heller.
Men, som sagt, Discus är stora fiskar och hålls bäst i hyfsat stora grupper, dvs ditt kar är för litet.
Poängen är att mina föräldrar har lovat att betala ett större begangnat akvarium åt mig nästa höst på 350-500 L. Så om det funkar bra fram till dess kommer de få flytta till ett lagom stort kar till nästa höst/vinter.
Jag rekommenderar aldrig att man skall köpa fisk som är för stora för ens akvarie, även om man tänker uppgradera i framtiden. Ofta(st) blir uppgraderingen aldrig av, eller tar mycket längre tid än väntat - och det är fisken som får lida. Vilket inte är bra, särskilt som discus är ganska dyra. Köp fisken när du har karet för dem.