Sänka pH

#1 - 15 oktober 2007 15:40
Jag har ett akvarium med spetsnosscalarer mm. Jag har nu ett pH på 7,4 och vill sänka detta. Jag har pH neutral sand flera mangroverötter och planerar att eventuellt göra ett avkok av eklöv men har ej vågat göra denna brygd ännu. Jag misstänker att jag behöver använda kemikalier för att sänka pH och sedan hålla det stabilt med eklöv mm. Jag hoppas kunna komma ner till pH7, gärna ner till 6,5 (kanske önsketänkande). Värdet på mitt kranvatten är 7,4. Akvariet har varit igång i en månad, fiskarna mår bra men kan färga ut mer.
Vad finns det för enkla medel att sänka pH???
#2 - 15 oktober 2007 15:46
Visst kan du sänka ditt pH, men det är både lättare för dig och bättre för fiskarna att ha ett stabilt pH än att det åker lite jojo. Även för algers skull är det lämpligare att köra med ett och samma pH, sedan om det ligger på 7,4 eller 7,0 spelar det ingen större roll.
Det smidigaste du kan göra som drar ner pH:t något är som du redan har, rötter i karet.
Men har du gott om pengar kan du skaffa dig en co2 utrustning med controller och då är det inga problem att dra ner det till 6,5.
#3 - 15 oktober 2007 19:20
Som ansjo säger är de bättre med ett ett lite felaktigt men stabilt pH.
Men det finns en del trix man kan använda. Man kan tillsätta syra, sila vattnet över torv, låta vattnet stå med alkottar, lägga rötter i akvariet och till slut använda något av de medel som finns i akvariebutiken.
Du skulle även kunna använda sjövatten, men då får du koka och sila det först för att bli av med allt bös som finns i det.
#4 - 15 oktober 2007 19:54
Jag använder discusbuffer till mina spetsnosar, altum och discusar. Det är hur stabilt som helst, om jag byter 30-40% så ändras PH ingenting men naturligtvis så måste jag fylla på. Jag har 8.5 i kranen men fiskarna går i PH 5.5
#5 - 15 oktober 2007 20:01
rsoderberg skrev:
Jag använder discusbuffer till mina spetsnosar, altum och discusar. Det är hur stabilt som helst, om jag byter 30-40% så ändras PH ingenting men naturligtvis så måste jag fylla på. Jag har 8.5 i kranen men fiskarna går i PH 5.5

Vad är discusbuffer??? ;)
#6 - 16 oktober 2007 05:04
Det är ett pulver som du häller i akvariet, du köper det i akvarieaffärer.
#7 - 16 oktober 2007 05:57
lågt PH ??

rsoderberg skrev:

PH 5.5 ?????

är inte det lite väl lågt ??

eller är det ett typing error ???

Annons