Sänka PH?

#1 - 27 maj 2006 08:36
Hur gör man på lättaste sättet att sänka PH värdet?
mitt ligger enligt testet på 8 - 8.5..

ska mäta vilket värde jag får från kranen, får hoppas det e lägre då e det ju bara o göra ett vattenbyte..

Finns ju produkter som sänker ph värdet.. "pank just nu".. finns det något annat sätt att sänka, bikarbonat?

EDIT:

"För att sänka pH kan man exempelvis använda sig av torv eller fosforsyra. Om man har ett hårt vatten är det svårare att sänka pH. Ett hårt vatten har en större buffringsförmåga än ett mjukt vatten."

Har hårt vatten, typ 12 får väl inhandla mig massa torv och stoppa i mitt ytterfilter.. men vattnet blir väl då lite "skitigt"
#2 - 28 maj 2006 01:18
[quote=Hynt]ska mäta vilket värde jag får från kranen, [/quote]
då får du högst troligen ett felaktivt värde.
ta istället ett rent glas i med lite vatten och rör runt med en sked och mät efter 20 minuter så får du ett mer korrekt värde.

finns det något annat sätt att sänka, bikarbonat?

bikarbonat höjer ph.
däremot funkar olika syror ex: citronsyra men läs på innan du använder nåt sånt då visa syror är mindre bra.
#3 - 28 maj 2006 07:44
Varför vill du sänka pH?
Om det är för att fisken du har har ett pH i artbeskrivningarna som är lite lägre än det du har, strunta i det.
#4 - 28 maj 2006 15:02
Var mest nyfiken, PH ligger på ca 8.5 "dåligt dropptest 3-10", vattnet från kranen är lika så det ska nog inte vara någon fara..

Annons