Sänka pH!!!

#1 - 20 maj 2004 10:58
Hej!
Jag har ett litet 30 liters kar, där det just nu är alldeles fel pH för fiskarna, som behöver runt 7, men det är ca 8 i vattnet. Då undrar jag:
Vilka sätt finns det att sänka pH men samtidigt ha kvar ett högt KH (helst) förutom att tillsätta co2 eller ha i mängde rmed rötter?

Mvh Malawi´n
#2 - 20 maj 2004 11:14
Är svårt att sänka ph med bibehållet högt KH,näst intill omöjligt faktiskt.Själv använder jag Sera´s "Morena".Det är visserligen dyrt och det sänker även KH:t,men är ett för fiskarna skonsamt sätt att sänka pH:t på.Testa även torv i filtret.Finns även "pH Minus" i Seras sortiment,men jag tycker nog att "Morena" är skonsammare för fiskarna"

Lycka till!
#3 - 20 maj 2004 11:25
Ekbarksextrakt.
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12374

Jag tror att KH sänks när pH sänks, det är liksom en del av vattenkemin.

Frågan är också hur högt KH du har. KH har med buffringsförmåga att göra och därmed också vattnets förmåga att gå tillbaka till ursprungligt pH.

Och jag vet att det inte är vad du frågar, men varför vill du sänka? Vill du få lek på någon speciell fiskart?
#4 - 20 maj 2004 11:30
Co2 är det ända sättet att sänka ph utan att kh förändras permanent. Organiska syror som finns i bland annat rötter, ekbarkextrakt och torv förskjuter förhållandet KH/PH lite, men kommer att påverka båda delarna neråt. Har du växter i karet så skall du inte använda organiska syror.
MVH
Magnus
#5 - 20 maj 2004 11:42
Kör med torvgrunalt i filtret och "Morena" direkt i vattnet.Har inte märkt att mina växter <b>inte</b> trivs tvärtom [:-100]!Varför inte organiska syror ihop med växter?
#6 - 20 maj 2004 11:47
Sorry, min utgångspunkt var växtakvarium. Man kan inte mäta sig fram till co2 halten i karet om det finns organiska syror som stör. Det är enbart ett mättekniskt problem som gör att man alltid kommer att ha otillräcklig co2 halt. Tillsätter man inte co2 så spelar det ingen roll, men då är halten och andra sidan alltid otillräcklig.
MVH
Magnus
#7 - 20 maj 2004 11:58
Okidoki!
#8 - 20 maj 2004 12:05
CO2 går att mäta, men inte genom att mäta pH och KH och därefter gå in i någon tabell.
#9 - 20 maj 2004 12:07
Det är ju i tabellen vi kollar Co2 halten.

Först mäter vi Ph och Kh sedan tittar i tabellen.

Det finns tom en formel för det.
3 * KH * 10^( 7-pH )=ppm Co2
#10 - 20 maj 2004 12:10
Jag vill få ett kampfiskpar att leka, vilket de inte verkar vilja i det pH-värde som jag har just nu...

Mvh Malawi´n
#11 - 20 maj 2004 12:20
Som sagt,jag skulle i Ditt fall prova "Morena".Det tar ett tag att sänka pH:t på detta sätt(ca. 4 veckor) och Du kommer att sänka KH:t men jag har aldrig fått några pH dykninngar när KH:t varit nere i t.om. 2.Du kommer aldrig att få ett så lågt pH så att det blir skadligt för fiskarna.
#12 - 20 maj 2004 12:23
Blir det inte problem med Ph hopp vid vatten byten om man använder Morena ?
#13 - 20 maj 2004 12:23
Är du säker på att det inte är inredningen eller för strömmande vatten som är anledningen till utebliven lek? Fel pH tycker jag verkar långsökt. Är hannen och honan kompatibla? HAr de lekt förut? Hannen kan ibland vara för liten.
#14 - 20 maj 2004 12:26
Holmby:Jo det verkar ju nästan så Kampfiskar brukar ju inte vara skänsliga :-)
#15 - 20 maj 2004 12:29
hm...
Får undersöka saken. Ska köpa en till hane till ett annat kar i morgon, så får man se hur det går där, för i det karet har jag på ngt konstigt sätt bra pH-värde, utan "tillsatser"

Mvh Malawi´n
#16 - 20 maj 2004 14:58
Det är ju i tabellen vi kollar Co2 halten.

Först mäter vi Ph och Kh sedan tittar i tabellen.

Ja, men min reaktion var på:
Man kan inte mäta sig fram till co2 halten i karet om det finns organiska syror som stör.

Vilket inte är sant, men man får byta metod.

#17 - 20 maj 2004 15:15
Ursprungligen skickat av pupfish

CO2 går att mäta, men inte genom att mäta pH och KH och därefter gå in i någon tabell.

Hej,
vore intressant att veta hur man gör utan att titta i en tabell.
Hls
/Jürgen
#18 - 20 maj 2004 18:54
Med hjälp av titrering, jag vet att det finns färdiga test. Bara att köpa och mäta, inte svårare än att mäta KH eller pH.
#19 - 21 maj 2004 06:22
Ursprungligen skickat av pupfish

Med hjälp av titrering, jag vet att det finns färdiga test. Bara att köpa och mäta, inte svårare än att mäta KH eller pH.

Hej igen,
utsäkte en okunnig, men vad är "titrering"? Har varit i Sverige i 35 år men aldrig stött på ordet.
Hls
/Jürgen
#20 - 21 maj 2004 08:05
Om jag minns rätt så är det en term från kemin.

Man kan ha ett ämne i en burk (kanske akvarievatten), sedan tillsätterman ett annat ämne under omrörning. Man håller noga reda på hur mycket av detta "ämne" man tillsätter. När man sedan får ett omslag i färg så vet man koncentrationen av det man ville mäta.

#21 - 21 maj 2004 08:13
Gör en sökning på t ex. google så får du svar (med bilder och allt).
#22 - 22 maj 2004 12:37
Någon som använt soda eller myrsyra för att ändra pH.

När jag ändå är inne på kemikalier, är det någon som använt ammoniak som näring åt nedbrytningsbakterierna vid uppstart av damm/akvarium.
#23 - 2 april 2008 19:03
juha001 skrev:
Hej igen,

utsäkte en okunnig, men vad är "titrering"? Har varit i Sverige i 35 år men aldrig stött på ordet.

Hls

/Jürgen

det är när du droppar i en syra (eller bas), i en lösning som man (oftast) har någon indikator i, och när den indikatorn skiftar färg lr får en utfällning så kollar du på ditt instrument exakt hur mkt av syran (lr basen) du har triterat i.

o sen räknar du ut jämnvikt o skit om du läser kemi A o B,

altså, tritrera är ett finara ord på "droppa i" typ:p

Annons