Sänka PH?

#1 - 17 januari 2004 13:29
Hej,

jag har ett 60 liters med 20 neontetror, en skäggmunsmal och en liten rödkrabba.

Jag bor i Göteborg och senast var PH 7,9. Bör det sänkas och hur gör man i så fall enklast?

kram från Johanna
#2 - 17 januari 2004 13:34
Nej. Sänk inte pH. Din krabba tål inte lågt pH, men dina fiskar har inga som helst problem med ett pH på 8.
#3 - 17 januari 2004 23:54
I göteborg är inte PH så högt som 7,9 ur kranen. Kanske har du kalkhaltigt grus e.d. i karet som höjer PH.
#4 - 18 januari 2004 01:14
Visserligen bor jag i Uppsala, men kranvattnets PH, GH och KH brukar i alla fall här i stan variera beroende på vilken stadsdel man bor i, om än inte alltför mycket. Jag vill inte utge mig för att vara insatt i ämnet men kanske det är likadant i Göteborg? Bodde faktiskt där ett år mellan 1998-1999 då jag gick en utbildning, bodde på Siriusgatan och jag vill minnas att vattnet där smakade väldigt mycket klor medans det var bättre inne i centrum. Det kanske vore värt besväret att ta reda på hur mycket klor och andra ämnen du har i kranvattnet i just ditt område? Lycka till!
#5 - 18 januari 2004 01:26
Så länge du inte odlar fisk, så brukar pH-värdet inte vara några problem för de vanligaste fiskarna. Därför bör man inte ändra vattenvärdet, det är en sak till som gör att man kanske hoppar över ett vattenbyte. Och det är sämmre än "felaktigt" pH-värde. Så för att underlätta vattenbyten, ändra inte vattenvärden i onödan. (Gäller dock inte om man vill odla fisken).
#6 - 21 januari 2004 09:54
Hej,

tack för alla svar!

Jag kollade på Göteborgs vattenverks hemsida, dom säger att vårt vatten är mjukt, att pH-värdet är 8.0,låg järnhalt, låg klorhalt och låg aluminiumhalt.

kram Johanna
#7 - 21 januari 2004 10:09
Det viktiga är inte vad vattnet har för kvalité när det lämnar vattenverket utan vad det stabiliserar sig vid i ditt kar. Har du mätt i karet? Ett mjukt vatten med ph 8 existerar inte i naturen. Det vattnet dom skickar från vattenverket är nästintill co2 fritt. När vattnet har stabiliserat sig i akvarium så brukar co2 driva ner ph runt 7, Så mät i ditt kar. Jag tror att du har bra värden för neonerna, värre är det för krabban.
mVH
Magnus

Annons