<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Rickard skriver "pH-minus och fosforsyra har i princip samma beståndsdelar." <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag har provat båda sorterna och de fungerar lika bra eller dåligt.
Jag tycker att Richard har beskrivit det mesta i sina inlägg och jag kan bara hålla med. Om man bara använder någon form av syra så får man inte någon bestående buffertverkan. Man måste alltså använda så mycket syra att man omvandlar vätekarbonaterna till koldioxid som sedan luftas ur, vilket ger ett lågt pH men mycket ostabilt vatten.
Man måste alltså ersätta bufferten med något annat, ex humussyror från torv eller dylikt.
Med kontinuerlig tillförsel av Co2 kan man hålla pH-värdet hyfsat stabilt kring 6,7-7,0 om inte kH är alldeles för högt.
Vill man ha ett lägre pH så är en kombination av syra och torv att föredra.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Se till att ha en stamlösning av fosforsyra (men det är antagligen vad affären har sålt) för annars kan bara någon/några enstaka droppar göra att pH går i botten på några sekunder så att fiskarna dör. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Stamlösning = 1 del 85% Fosforsyra 10 delar Avjoniserat vatten.
Skall aldrig hällas direkt i akvariet utan blandas i en större behållare.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hur ska jag på bästa sätt prova mig fram hur många doppar jag ska ha i vid vattenbyte???
För/nackdelar med detta?? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Beror på vattnets beskaffenhet, kH och GH.
Så här gör jag, jag använder RO-filter som tar ner ledningsförmågan till 0-5 uS och pH 7,0. Detta vatten samlas upp i en 1000 L plastbehållare, vilken luftas och tillsätts vissa mineraler och spårämnen tills jag nått ett ledningstal mellan 80-160 uS beroende på vilka fiskar jag skall använda det till. Sedan tillsätter jag ca 20-60 ml utav stamlösningen (fosforsyra) tills jag nått önskat pH-värde.
Detta vatten tillsätter jag i ett centralfilter (120 L) där jag bla använder en höghumifierad pelleterad trädgårdstorv som hjälper mig att buffra vattnet.
Om man använder mycket vatten som jag gör är det här nästan enda sättet utan att jobba ihjäl sig, men rör det sig om mindre mängder är det betydligt billigare att samla upp regnvatten som renas genom aktivt kol, pH´t brukar ligga kring 3-5 på grund av föroreningarna men är lätt att få bort med hjälp av kolet. Man måste ändå använda torv för att buffra pH´t, brukar hamna runt 6,5.
Det är betydligt lättare att höja pH än att sänka det och få det stabilt, använder man växter i akvariet så trivs inte dessa om pH´t är lägre än 6,7-6,8 optimalt ligger mellan 6,8-7,2 även om det finns undantag.
M.v.h / Janne E