Sänka pH

#1 - 23 juli 2002 09:30
Hejsan!
Jag har ett 250 liters m fyra vf diskusar i. Trotts att jag har över 15 kg rötter och två 30 cm strumpor med torv,(som jag klämmer på lite då och då), håller sig ph:t envist sig på 7-7,5. Och som ni kanske förstår är detta (iaf i mitt tycke) alldeles för högt, vill ner mot ca 6-6,5.
Vad finns det för andra möjligheter att få ner pH värdet på??
Är det någon som annvänt något av alla olika sorters PH-minus vättskor som finns att köpa av många märken?
/Lukas


#2 - 23 juli 2002 11:54
Hej!
Jag använder Sera pH minus i mina akvarium. Det tycker jag fungerar bra. Bara man har kommit in i det och vet hur mycket man ska använda. Men det är inte så krångligt.
Mvh Maria

#3 - 23 juli 2002 16:58
Hej!
Hur ofta måsta man ha i Sera pH minus? Är det dyrt??
/Lukas

#4 - 23 juli 2002 19:50
Hej!
Jag har i sera pH minus varje vecka då jag byter vatten. Jag köper flaskor på 250 ml, men det finns större. Jag behöver använda ca 5 ml/20 liter nytt vatten. Men det beror ju på vilket pH du har från början. Jag sänker från 8.6 till ca 7.

Mvh Maria<img src=extra_smilie_tandkarp.gif border=0 align=middle>

Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 juli 2002 08:41
Hej Lukas,
Antar att du tagit del av tipsen på denna sida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=195
Det vore intressant att veta vad KH-värdet är på ditt vatten, är det mycket hårt kan det vara mycket svårt att få ned pH med de sätt som du provat. Då är de andra sätten som anges på ovanstående sida betydligt effektivare.
Vad gäller olika preparat så finns det ett stort antal i handeln som fungerar rätt bra när det gäller att sänka pH. Jag har själv testat Amtras och de fungerade, men jag tror säkert att Seras också är rätt OK. En annan möjlighet är ju också att blanda upp det med osmos-vatten.
En helt annan sak är nog också om det absolut är nödvändigt att få ner pH till 6.5 för att mans skall kunna odla diskus. Inte för att jag är någon större diskus-expert men ett stabilt pH som ligger på 7 borde vara OK.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#6 - 24 juli 2002 10:56
Hej

Håller själv discus vid pH 7,2-7,4(3 dKH)utan problem, jag vet också de som lyckas med odling vid pH-värden över 7. Kläckningen blir väl lite si och så med.

För att ge råd om pH-sänkning bör man känna till karbonathårdheten, är den hög kan det ta både tid och en hel del arbete för att lyckas med torv. Men för att sänka pH-värdet måste vätekarbonaterna avlägsnas på något sätt och här finns fyra grund principer:

1/Fälla ut dem.
2/Omvandla dem till koldioxid och lufta ut koldioxiden. Får upprepas tills kolsyrasystemet är "knäckt".
3/Filtrera bort dem(RO-filter eller U-filter).
4/Jonbyte, t ex. jonbytare/filtrering genom torv.

Vilket man bör välja har att göra med vilken arbetsinsatts man kan tänka sig och hur mycket det får kosta. Det är enkelt om karbonathårdheten är låg men är den hög får man allt räkna med mycket arbete eller en dyrare alternativ(t ex. RO-filter).


Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
**********************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#7 - 24 juli 2002 13:43
Hej igen!
Jag har 1 i KH, det är väll lite lågt??, 5gH. (om nu detta är er till hjälp)
tycker ni att det är OK att hålla vf diskus i pH 7??, mina verkar inte mådåligt av det iaf, och det är ju det viktigaste....
Hur mycket kostar Sera pH minus 250ml?
/Lukas

Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 24 juli 2002 13:53
Hej.
Om ditt KH-värde är så lågt så tycker jag att det verkar underligt att inte pH-värdet sjunkit med de åtgärder du vidtagit.
Har du kollat så att inte "Bäst före"-datumet har gått ut på testen?
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#9 - 24 juli 2002 14:58
Hej

Håller med Kjell, verkar inte rimligt. Har kranvattnet 1dKH räcker det oftast med belastningen som blir av fodret för att pH ska sjunka. Ta kontakt med kommunen(tekniska kontoret) eller vattenverket och kontrollera karbonathårdheten(alkaliniteten). Lägre en vad de uppger får du inte vid tappstället(kranen).

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
**********************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#10 - 24 juli 2002 17:00
kH testet är av märket Sera och införskaffades för lite över ett år sedan, men ph testet är bara någon månad gammalt. Hittade inget "Bäst före datum" på förpackningen.
Jag tycker att det är ganska konstigt att pH värdet höjts så mycket, med tanke på all torv och 15kg rötter iett 250 liters. För ca 2 månader sedan hade jag ett pH på 6-6.5. pH värdet i kranen är just nu ca 8.
/Lukas

#11 - 24 juli 2002 17:34
Hej

Jag har liknande problem som du med att sänka pH. Det går bara inte få ner pH under 7 med hjälp av torv. Jag har prövat i en hink med så mycket torv att botten inte gick se på grund av alla humusämnen som torven gett ut men pH var endå kvar över 7.

Vad jag har för KH vet jag för jag tycker att testet får någon grön färg som inte passar in i färgskalan alls, fast den kan inte vara utanför skalan (20dKH) för då vore den blå. (Någon som vet något bra test för detta?). GH sjunker däremot lätt under 3 om man torvfiltrerar lite. (Jag har använt Teratest 5 i 1 och ytterliggare ett pH-test från Hagen)

Peter


#12 - 24 juli 2002 18:22
Hej

Har man problem med pH-sänkning p.g.a hög karbonathårdhet finns ett dyrt och ett billigt alternativ. Dyra = liten arbete, billigt = mer arbete.

Dyra; RO/U-filter eller jonbytare.
Billigt; Utfällning av karbonaterna.

Ja, det finns faktiskt ett annan alternativ också, skaffa andra fiskar/växter <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle> .

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
**********************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#13 - 24 juli 2002 21:41
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag har ett 250 liters m fyra vf diskusar i. Trotts att jag har över 15 kg rötter och två 30 cm strumpor med torv,(som jag klämmer på lite då och då), håller sig ph:t envist sig på 7-7,5. Och som ni kanske förstår är detta (iaf i mitt tycke) alldeles för högt, vill ner mot ca 6-6,5.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Har precis samma problem som du!
Kranvattnet har pH 7,9 och KH är 3.Har ringt till vattenverket och fått uppgifterna och mätt själv med samma resultat.
Det är ett helskotta att få ner pH-värdet. Testade ekbarksextrakt från Amtra. 8 gånger den rekommenderade dosen fick jag tillsätta för att få ner pH till 6,5.Sen fick jag pytsa i lite dagligen för att hålla det nere. Nu använder jag Waterlifes Acid Buffer 6,5.
8 x grunddosen nu också, men då håller sig i alla fall pH på 6,5. Man hur bra är det med så mycket kemikalier i vattnet? Man vet ju inte hur man ska dosera mediciner och vattenberedningsmedel...

Vet att det tillsätts natronlut på vattenverket. Åvattnet har en pH på runt 6,3 ( beror lite på väder och årstid)

Har funderat på att hämta vattnet till akvariet i en kallkälla i skogen. Skulle det kunna fungera? Eller ska man skicka lite på vattenanalys först? pH på det vattnet ligger på 6,2-6,5. Då skulle man ju inte behöva mixtra med kemilkalier för pH skull.
Men hur blir det med smittoämnen och sånt, det vete sjutton...
Vågar jag testa?

Ulla, med nyvaknat akvarieintresse och ett 350 liters sällskapsakvarium.
#14 - 25 juli 2002 08:39
Vad har du mer i akvariet? du har inga stenar eller liknande som gör vattnet hårt? (Jag är osäker på om du mäter hårdheten ur kran eller i akvariet)
Jag har stött på liknande bekymmer som du, då använde jag mig av någon syra (rosaaktigt) som jag inte kommer ihåg namnet på. Totalt tvingades jag överdosera kraftigt (lite varje dag) innan jag fick ner ph till önskat värde. Därefter räckte det med torvfiltrering och mycket rötter för att hålla det på en rimlig nivå. Jag vet inte varför, kanske "urlakade" jag hårdheten ur något i akvariet.

Annars är co2 ett effektivt sätt att hålla nere ph.

mvh
/Jerka R
www.jerka.nu
#15 - 25 juli 2002 08:40
Hej Ulla, välkommen till klubben som har problem med pH värdet!<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>
8 gånger den rekomenderade dosen!!, lite konstigt.Så mycket skulle nog inte jag ens våga ha i till diskusarna. Jag ska köpa en förpacknig Sera minus och testa om jag med hlälp av detta kan få ner pH värdet.
Vd inehåller dessa medel igentligen??, hör koncentaration av H+ joner??
/Lukas

#16 - 25 juli 2002 09:44
Hej

"Det var en gång en akvarist som tänkte sänka pH-värdet med hjälp av torv. Akvaristen fick de goda råden att använda en nylonstrumpa eller att sätta torven i filtret(i akvariet). Den godtrogna akvaristen gjorde som rådgivarna sa, men se någon större sänkning av pH-värdet inträffade inte. När sedan akvaristen blev uppgiven gjorde han ett sista försök med torv. Han gick till en zoobutik och köpte ett ytterfilter(ett litet) och placerade torv löst i filtret och SE det fungerade."

Ja, så gick det för mig en gång i tiden. Numera har jag dessutom ett eget byggt filter där vattnet får rinna igenom torven sakta, samt ett större kar med en torvskikt i botten där vattnet får stå 1-2 veckor innan jag använder det. Jag kan sänka pH från 8,0 till 5,0 på två dygn med hjälp av det hemmabyggda filtret(från 3,5dKH till 0,5dKH).


Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
**********************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#17 - 25 juli 2002 14:32
Jag ska köpa ett ytterfilter och prova med att bara ha torv i den. Gillar inte det här med kemikalierna riktigt.

Vilken sorts torv ska man ha i?
Från akvarieaffären eller trädgårdstorv?
Hur stor filtervolym kan det krävas till 300 liter envist vatten? pH ska ner från 7,9 till 6,5 eller i närheten av det.
Har även en 120 liters plasttunna som jag skulle kunna ha torv i och "sura ner " vattnet till bytena.Tunnan får nog stå ute på balkongen, för man vill ju få plats att duscha i badkaret ibland...Brukar nämligen ha tunnan stående där.

Blir vattnet mycket brunt av torvfiltreringen? Det mörknar ordentligt av rötterna i akvariet redan nu.
Några stenar som höjer pH har jag nog inte. 14 liter engelsk sjösten finns i akvariet, men ph var detsamma redan innan jag hade i det.


Ulla, med nyvaknat akvarieintresse och ett 350 liters sällskapsakvarium.
#18 - 25 juli 2002 14:41
Jag har för mig att engelsk sjösten innehåller kalk eller åtminstone är "nedsmutsad" av kalk (ser ju faktiskt ut att bestå av kvarts dvs Si02). Ta några korn och häll på avkalkningsmedel till kaffebryggare. Bubblar det så finns det kalk.

Mvh.

Ola
#19 - 25 juli 2002 16:43
Hej

I början var man entusiastisk och inga hinder fanns för att skapa en så naturlig biotop som möjligt i akvariet. Jag själv tröttnade med allt plaskande med både vatten och torv i de stora akvarierna och kör numera vatten direkt från kranen.

Men till mina Killisakvarier plaskar jag fortfarande, enda möjligheten eftersom jag där är intresserad av odling. Men det har ändrat sig med tiden. Ibland får man gå varvet runt innan man hittar rätt eller det som passar en själv.

Men när jag körde torv i ytterfiltret fick jag byta torven med jämna mellan rum, nu var filtret inte så stort (Eheim 2211; 300 l/h). Akvariet var på 250 liter och kranvattnet´s pH 8,0-8,2 samt 3,5dKH. Jag använder trädgårdstorv vilken är lite för fin för ändamålet, den har en tendens att packa ihop sig så att vattnet inte passerar igenom utan snarare runt. Detta medför att en klar försämring, men det är också bra att ha torven blötlagd före den sätts i filtret därför att ytspäningen blir så hög runt torvpartiklarna att vattnet har svårt att tränga igenom. Det tar avsevärt längre tid att få effekt av torven om den inte varit blödlagd.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Blir vattnet mycket brunt av torvfiltreringen? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Prova i tunnan först och se själv, för det finns säker de som tycker att det blir alldeles för mörk medan det finns de som tycker att det är OK.

Du har ett annat alternativ också och det är att först fälla ut endel av karbonaterna i tunnan och slanga över det vattnet till akvariet så slipper du byta torv så ofta eller helt enkelt ha mindra torv i filtret(vilken lång mening <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>).

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
**********************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#20 - 25 juli 2002 16:46
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Du har ett annat alternativ också och det är att först fälla ut endel av karbonaterna i tunnan och slanga över det vattnet till akvariet <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Hur menar du?

Ulla, med nyvaknat akvarieintresse och ett 350 liters sällskapsakvarium.
#21 - 25 juli 2002 17:17
Hej

Man använder sig av oxalsyra,vinsyra,akorbinsyra eller citronsyra. Den första kan du köpa i färgbutiken de andra i matvarubutiken. Gör en lösning bestående av 100 g av ämnet löser det i en liter dest./avjoniseratvatten. Tillsätter det till vattent som ska behandlas. Hur mycket ska tillsättas? Ta 100 ml(1 dl) vatten droppa i en pH-indikator, därefter tillsätter du syrelösningen droppvis(mätpippet är att föredra) tills du för den färg(pH) som du önskar på provet. Läs av tillsatt volym tillprovet. Akorbinsyran ska förvaras mörk och lösningens hållbarhet är begränsad, blir den gulaktig kan den inte användas.

Sedan får du räkna ut hur mycket som behövs till din tunna/behållare med vatten(var noggrann det lönar sig). Det blir en bottensatts som du inte ska använda, vilket består(huvudsak) av kalciumkarbonat. Nu har du ett vatten som har lägre pH, lägre dKH och lägre dGH. Mycket arbete men billigt, alternativet är att köpa ett RO/U-filter vilket är enklare men dyrare.

Den rest av syran som blir kvar i vattnet är inget att oroa sig för. Koncentrationen är så låg och den ackumuleras inte i akvariet. Hoppas att du förstod principen.

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
**********************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#22 - 25 juli 2002 17:21
Hej igen!
Jag var på en zooaför i närheten och rådfrågade mig lite om hur jag ska få ner pH värdet, vilket resulterade i att jag kom hem med en liten burk med fosforsyra.
Hur ska jag på bästa sätt prova mig fram hur många doppar jag ska ha i vid vattenbyte???
För/nackdelar med detta??
Visst har koldioxidhalten i akvariet ett samband med pH värdet??, ju mer koldioxid desto lägre pH. Och jag har sedan några veckor tillbaka skaffat en mängd snabbvexande växter pga trådalgs problem, men som uu gått över.
/Lukas


#23 - 25 juli 2002 17:55
Hej

pH-minus och fosforsyra har i princip samma beståndsdelar. Vad man gör är att omvandla vätekarbonaten(i huvudsak) till koldioxid som avgår. Föst när tillräckligt mycket av vätekarbonaterna har omvandlats stannar pH-värdet kvar på en lägre nivå.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Visst har koldioxidhalten i akvariet ett samband med pH värdet??, ju mer koldioxid desto lägre pH.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Inte riktig sant, eftersom vattnets koldioxid står i jämvikt med luftens koldioxidhalt. Men den biologisaka aktiviteten i akvariet skapar koldioxid vilket ger ett något högre koldioxidtryck i akvariet(1,5-3 gånger högre). Men det är klart placerar du akvariet i en kupa och sedan tillsätter fosforsyra stämmer det nog <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle> .


Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
**********************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#24 - 26 juli 2002 11:54
Hej igen!
Men hus ska jag prova mig fram så att jag vet hu många dropper det behövs?
Ska jag tex byta 50% av vattnet och sedan droppa i, och mäta pH efter varje droppe<img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle>
/Lukas

Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 26 juli 2002 12:20
Hej Lukas,
Se till att ha en stamlösning av fosforsyra (men det är antagligen vad affären har sålt) för annars kan bara någon/några enstaka droppar göra att pH går i botten på några sekunder så att fiskarna för.
Gjorde själv misstaget en gång och försökte droppa i koncentrerad stamlösning i akvariet, jag kommer aldrig att göra om detta misstag.
Du måste mäta pH-värdet efter varje droppe.

Rickard skriver "pH-minus och fosforsyra har i princip samma beståndsdelar."
Det är möjligt att det är så, även om jag är skeptisk. Jag har nämligen rätt dålig erfarenhet av att använda fosforsyra i akvarium (då tänker jag inte på exemplet ovan).
Använde nämligen fosforsyra en längre period (ungefär ett halvår) i ca. 100 akvarier och hade under hela denna period mycket stora algproblem i dessa akvarier och dessutom buffrade det mycket dåligt.
Jag slutade efter ett tips jag fick av Kaj Andersen under ett föredrag han höll för ett tiotal år sedan i Örebro. Han rekommenderade då "eksubstrat" istället. På den tiden fanns inte detta att köpa i Sverige men jag fick tag på det i Tyskland och jag har alltsedan dess använt detta. Med eksubtratet försvann algproblemen samtidigt som det puffrade bättre (tog längre tid innan pH började stiga igen).
Jag är därför tämligen skeptisk till fosforsyra och jag har också pratat med många andra som haft samma erfarenhet med algproblem efter att ha använt detta.
Att så pH-minus (som är ett etablerat varumärke) i princip skulle innehålla samma bestånddelar som fosforsyra och därmed också rimligen skulle ge samma problem, verkar underligt. Jag har dock aldrig använt pH-minus i någon större skala så jag vet inte, utan det är bara vad jag tror.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#26 - 26 juli 2002 14:55
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Rickard skriver "pH-minus och fosforsyra har i princip samma beståndsdelar." <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag har provat båda sorterna och de fungerar lika bra eller dåligt.
Jag tycker att Richard har beskrivit det mesta i sina inlägg och jag kan bara hålla med. Om man bara använder någon form av syra så får man inte någon bestående buffertverkan. Man måste alltså använda så mycket syra att man omvandlar vätekarbonaterna till koldioxid som sedan luftas ur, vilket ger ett lågt pH men mycket ostabilt vatten.
Man måste alltså ersätta bufferten med något annat, ex humussyror från torv eller dylikt.
Med kontinuerlig tillförsel av Co2 kan man hålla pH-värdet hyfsat stabilt kring 6,7-7,0 om inte kH är alldeles för högt.
Vill man ha ett lägre pH så är en kombination av syra och torv att föredra.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Se till att ha en stamlösning av fosforsyra (men det är antagligen vad affären har sålt) för annars kan bara någon/några enstaka droppar göra att pH går i botten på några sekunder så att fiskarna dör. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Stamlösning = 1 del 85% Fosforsyra 10 delar Avjoniserat vatten.
Skall aldrig hällas direkt i akvariet utan blandas i en större behållare.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hur ska jag på bästa sätt prova mig fram hur många doppar jag ska ha i vid vattenbyte???
För/nackdelar med detta?? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Beror på vattnets beskaffenhet, kH och GH.

Så här gör jag, jag använder RO-filter som tar ner ledningsförmågan till 0-5 uS och pH 7,0. Detta vatten samlas upp i en 1000 L plastbehållare, vilken luftas och tillsätts vissa mineraler och spårämnen tills jag nått ett ledningstal mellan 80-160 uS beroende på vilka fiskar jag skall använda det till. Sedan tillsätter jag ca 20-60 ml utav stamlösningen (fosforsyra) tills jag nått önskat pH-värde.
Detta vatten tillsätter jag i ett centralfilter (120 L) där jag bla använder en höghumifierad pelleterad trädgårdstorv som hjälper mig att buffra vattnet.

Om man använder mycket vatten som jag gör är det här nästan enda sättet utan att jobba ihjäl sig, men rör det sig om mindre mängder är det betydligt billigare att samla upp regnvatten som renas genom aktivt kol, pH´t brukar ligga kring 3-5 på grund av föroreningarna men är lätt att få bort med hjälp av kolet. Man måste ändå använda torv för att buffra pH´t, brukar hamna runt 6,5.
Det är betydligt lättare att höja pH än att sänka det och få det stabilt, använder man växter i akvariet så trivs inte dessa om pH´t är lägre än 6,7-6,8 optimalt ligger mellan 6,8-7,2 även om det finns undantag.

M.v.h / Janne E

#27 - 26 juli 2002 17:23
Hej!, tack för era svar.
Om jag har en 10 liters dunk, så kan jag ju ha i en droppe i taget och kolla ph efter varje droppe. Sedan kan jag hälla i den utspädda lösningen i akvariet, och sedan konrtolera pH i akvariet. Och om det nu skulle vara för högt kan man ju bara göra en ny blandning och sedan hälla i<img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle>
Är detta sätt OK?
Vilken typ av alger kan detta frammkalla?
vr får jag tag i ekrubstrat, hur används det?
/Lukas

#28 - 26 juli 2002 18:24
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> vr får jag tag i ekrubstrat, hur används det?
/Lukas<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ekbarksextrakt har i alla fall Hjortgatans Zoo. 1 liter kostar 179:-
(Amtra Oak-bark Extract)

Ulla, med nyvaknat akvarieintresse och ett 350 liters sällskapsakvarium.
#29 - 26 juli 2002 21:55
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Rickard skriver "pH-minus och fosforsyra har i princip samma beståndsdelar."
Det är möjligt att det är så, även om jag är skeptisk<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

pH-minus innehåller svavelsyra(H2SO4) och natriumfosfat(Na3PO4). Fosforsyra(H3PO4) innehåller en vätejon mer än pH-minus. Däremot ska man aldrig syrgöra ett vatten med hög karbonathårdhet utan att först avhärda det(avlägsna karbonaterna).

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
**********************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 27 juli 2002 08:50
Hej,
Ek-substrat finns idag att köpa i de flesta akvarieaffärer (åtminstone de välsorterade) samt via postorder som Ulla nämner ovan och det finns flera olika fabrikat. Själv har jag använt det fabrikat som Ulla nämner, Amtra Oak. Dessa preparat är relativt billiga och dryga.
Även eksubstrat skall dock användas försiktigt eftersom pH kan sjunka "hur lågt som helst" vid överdosering (även om det inte går lika fort som med fosforsyra). Man måste alltså mäta sig fram till korrekt nivå.
Idag finns också några andra preparat på marknaden (t.ex. Amtra Trop) där doseringen inte är riktigt lika noggrann eftersom pH vid överdosering inte sjunker lägre än till 6.5. Dessa preparat buffrar också vattnet ännu bättre än ek-substraten, nackdelen är att de är betydligt dyrare.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#31 - 27 juli 2002 11:07
Hej!
Tack ännu en gång för era svar.
Jsag kanske ska pröva eksubstrat i stället för fosforsyran, som jag tycker verkar ganska bökig att använda. Vad inehåller eksubstrat?, är det lika farligt som fosforsyra?.
Vad kostar Amtra Trop?
/Lukas

#32 - 27 juli 2002 11:36
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag är därför tämligen skeptisk till fosforsyra och jag har också pratat med många andra som haft samma erfarenhet med algproblem efter att ha använt detta.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Under näst intill syrefria förhållanden stämmer detta, men inte i ett akvarum där syrehalten ligger på 3 mg/l eller mer(vilket det gör i princip i alla fall). Det som skapar algproblemet är den snabba förändringen, vilket stör den biologiska aktiviteten. Här är iaktagelsen korrekt men slutsatsen är fel.

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
**********************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 27 juli 2002 12:05
Hej Rickard,
Det är möjligt att det är så, men verkar ju då lite underligt att problemet försvann när jag övergick från fosforsyra till eksyra.
pH-förändringnen var ju lika stor och gick lika snabbt i bägge fallen.

Vad gäller priset som Lukas undrar över så kan det säkert löna sig att jämföra mellan olika ställen. Normalt brukar 1 liter Amtra Oak kosta ca 200 kr, och Amtra Trop ungefär det dubbla.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#34 - 27 juli 2002 12:32
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Det är möjligt att det är så, men verkar ju då lite underligt att problemet försvann när jag övergick från fosforsyra till eksyra.
pH-förändringnen var ju lika stor och gick lika snabbt i bägge fallen.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Själv använde jag tidigare fosforsyra med en koncentration som i mitt fall gjorde att pH-värdet aldrig gick under 6,5 oavsett hur mycket som tillfördes. Fick heller aldrig några algproblem, vilket då skulle visa på motsatsen. Men jag vet också att 99,8% av fosfatjonen sedimenteras i naturen(reningsverk), att så inte gäller i ett akvarium är högst osannolikt. Problemet i naturen är att också kväveföreningar släpps ut vilket leder till sänkta syrehalter och då löses fosfatjonen och du får t ex. alger.

Jag har heller aldrig hör någon som fått algproblem när pH-minus anväds, men däremot får man algproblem av fosforsyra. Kan det bero på att nästa ingen vet att pH-minus innehåller fosfatjon,för "fosfor" vet alla är ett gödningsmedel som inte är bra att det släpps ut i naturen. Därmed måste fosforsyra orsaka algtillväxt, men nu vet alla som läser detta att pH-minus också innehåller fosfatjonen och bör då också orsaka algtillväxt precis som fosforsyran. Detta skulle kunna gå under placebo-effekten.

Vad "eksyra" består av vet jag inte, antagligen organiska syror. Dessa syror innehåller en hel del kol som bakterierna kan nyttja. Det "kan" var så att det är orsaken till att algtillväxten inte uppstår under sådana förhållanden. Däremot innehåller inte fosforsyra eller pH-minus något kol som bakterierna kan tillgodogöra sig.

Orsaken till att jag gick över till torv är att förändra bakterie floran, vilket är ibland nödvändigt vid kläckning av killisägg(och odling ibland).

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
**********************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#35 - 30 juli 2002 10:49
Hej
Ni verkar lite oense vad gäller ev algtillväxt vid användning av fosrorsyra.
Jag har ganska stark cirkulation, ca 1400 liter/h , en del snabbväxande växter.
Kan jag förvänta mig algväxt efter en tids användning av fosforsyra.??
/Lukas

#36 - 30 juli 2002 16:46
Hej igen.
Nu har jag varit och snackat lite vattenkemi med min lokala zoohandlare och en annan kund där. Jag fattade det som att pH värdet inte var lika viktigt som gH och kH. Bäst är aom gH och kH inte skilljer sig mer än 0.75.
Såhär ser mitt vatten ut efter vattenbytet i helgen:
pH 7.5
gH 4
kH 2
Ena killen hade nyligen testat något diskus salt som höjer kH och han var väldigt nöjd med detta salt. han menade på att kH värdet var viktigare.
Är det bättre att höja Kh så att det kommer närmare gh värdet eller tvärt om???
/Lukas
/Lukas

#37 - 30 juli 2002 17:32
Hej Lukas

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag fattade det som att pH värdet inte var lika viktigt som gH och kH. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Den totalahårdheten(dH) har ingenting med pH eller dKH att göra. Den totalahårdheten anger mängden kalcium- och magnesiumjoner i vattnet(i huvudsak i sötvatten). Kalcium och magnesium halten påverkar inte pH-värdet och följaktligen inte heller dKH. Förhållandet mellan pH och dKH är starkt, det finns matematiska samband som visar detta.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Bäst är aom gH och kH inte skilljer sig mer än 0.75. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

För att påvisa en mänsklig påverka eller försurning i naturen använder man sig av ett förhållande(kvot) mellan dH och dKH. Denna kvot ska vara ett(1) där ingen försurning har varit, vilket inte är riktigt hela sanningen men rätt enkel att använda. Att det är bäst om kvoten är 0,75 i ett akvarium har jag aldrig hört talas om eller läst någonstans. Min först reaktion är varför?

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Är det bättre att höja Kh så att det kommer närmare gh värdet eller tvärt om???<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Höjer du dKH "kan" pH-värdet stiga, men det är inte riktigt säker eftersom du ligger på ett så pass högt pH. Varför ska du sänka dH? Visseligen kommer ledningsförmågan att sjunka om du plockar bort kalcium- och magnesiumjoner, men frånsett detta har det ingen påverkan.

När det gäller pH-värdet så är det inte pH i sig som är farligt utan de reaktioner/processer som uppstår under de olika förhållandena. Ett pH på 9 är faktiskt mycket farligare än ett pH på 4, det är ochså betydligt farligare att få lut på sig än syra.

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#38 - 12 augusti 2002 16:17
Hej igen!
Jag har funderat lite på om ett Osmos system skulle kunna vara lösningen på mitt problem. Kan någon berätta lite om ett sådant filter??
Vilka värden har osmosvatten?
Pris?
Kapacitet?
/Lukas

#39 - 14 augusti 2002 05:59
Kan man inte få ner Ph med CO2-anläggning?
Typ Eheims Ph-controller. Ganska dyrt dock.....

#40 - 14 augusti 2002 18:03
Hej Lukas,
Osmosvatten har ett neutralt pH=7,0 och ett ledningsvärde mellam
0-15uS, beroende på vilken osmosanläggning man har så är reningsgraden/ledningsvärdet inställbart. Beror på hur stor del av vattnet som går till avlopp.
I vilket fall som helst så blir vattnet extremt mjukt och påverkas mycket lätt utav syror, men har en mycket dålig buffertförmåga.

Det man bör tänka på när man använder osmosvatten är att man inte ändrar saltförhållandet(ledningsvärdet)för mycket på en gång i akvariet. Fiskars celler är anpassade för ett visst osmostryck, ändras saltförhållandet för mycket kan celler gå sönder eller saltet dras ut i vattnet från cellerna. Och fiskarna mår dåligt eller rentav dör.
Så blanda alltid till osmosvatten i en behållare innan man tillsätter, så att man håller rätt värden.
För att buffra pH't, läs ovanstånde inlägg.

M.v.h / Janne

#41 - 15 augusti 2002 07:27
Hej!
Hur mycket kostar en Osmos anläggning?, runt tuesnlappen??.
Är det verkligen bra för fiskarna i längden med destilerat vatten?
Jag har kommit på hur jag ska använda fosforsyran enklare, jag har gjort en lösning (som beskrivs i ciklid boken). Akvarievattnet och kranvattnet har olika KH så innan jag har i utspädda syran, höjer jag KH värdet med bikarbonat, så att det blir samma som i kranen. Sedan är det bara att ha i syra!!
Om KH värdet vore lägre än i kranvattnet, skulle det väll kunna gått tokigt om jag beräknade sama mängd syra till kranvattnet och akvarievattnet.
/Lukas

#42 - 15 augusti 2002 18:17
Hej Lukas,
Ett osmosfilter/RO-filter kostar från ett par tusen och uppåt, beroende på vilken kapacitet och prestanda det har.
Destilerat vatten är absolut inget bra vatten=död fisk, utan man måste blanda RO-vatten antingen med olika mineraler och spårämnen eller med det vanliga kranvattnet tills man har ett lämpligt vatten för de fiskar man tänkt använda det till.

Det som händer när du tillsätter syra är att kabonaterna reagerar med syran och bildar koldioxid/kolsyra som sänker pH-värdet, först sjunker pH't snabbt för att inom några timmar öka igen till ca 6,7-7,0 vilket är det område som kolsyran buffrar pH't.
Om du tillsätter bikarbonat för att höja kH't så håller du bara igång processen så länge det bildas kolsyra, man kan få för mycket koldioxid också som i sin tur binder syre vilket kan ge syrebrist i vattnet. Vatten kan bara innehålla en bestämd mängd lösta gaser vilket syre är en, ju mer lösta gaser av andra typer reducerar syremängden i vattnet.
Lågt kH är bra om man vill hålla ett lägre pH, buffra med annat, typ torv. Läs igenom tidigare inlägg under den här tråden.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Däremot ska man aldrig syrgöra ett vatten med hög karbonathårdhet utan att först avhärda det(avlägsna karbonaterna).
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

M.v.h / Janne

#43 - 17 augusti 2002 14:23
Hej!
Nu har jag äntligen kommit till skott med användnoingen med fosforsyran! Vid vattenbytena idag sänkte jag ph till 6.5 i både diskus burken och i teleocichlaburken, och vilken skillnad det blev på fiskarna!! Jag ahr aldrig sett teleocichla hanen vara så bedårande vacker, men en så länge verkar diskusarna mer chockade än att gilla det jag gjort...
Tack än en gång för eran hjälp!!
Ha det bra!
/Lukas

#44 - 21 augusti 2002 07:12
Hej igen!
Problem igen... Dagen efter att jag sänkte pH värdet, så hade pH:t stigit till 7.5 i alla fall!!<img src=icon_smile_angry.gif border=0 align=middle> Beror detta på Fosforsyrans dåliga buffring förmåga??
Jag ska nog ta och testa eksubstrakt när syran är slut...
/Lukas

Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 21 augusti 2002 07:31
Hej igen,
Det var som sagt, samma resultat jag fick när jag testade fosforsyra i ett 100-tal akvarium för ett antal år sedan.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#46 - 21 augusti 2002 08:06
Hej Lukas

Svaret på din fundering/fråga finns i tidigare inlägg. Tips, läs igenom alla inlägg ordentligt.



Rickard Berg, SKS 100
*************************
http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
#47 - 1 september 2002 07:25
Hej igen!
Nu har jag sänkt pH:t med Seachem Diskus buffert. Och dagen efter så låg PHt på 6.5, som jag ville!
Det är ganska dyrt med drygt. Är detta en produkt som är frammstäld för att passa just diskus??, salter mm. Det står inte mycket på förpackningen.
/Lukas

#48 - 5 december 2002 11:43
Hej
Är det någon som kan berätta vilken hårdhet vattnet får om man använder seachem diskus buffert??

#49 - 5 december 2002 17:27
Hej!
Mitt kranvattens gH ligger lågt, ca 4, och i akvariet på 4, så jag kan inte avgöra om den sänker hårdheten. Det står inget på förpackningen (tror jag) om att den sänker gH.

/Lukas

#50 - 6 december 2002 02:11
Ursäkta!Men varför i jösse namn vill du sänka ph?Du har vildfångad Diskus men det bästa är ändå ett stabilt ph. Och det är omöjligt att uppnå ett stabilt ph om man laborerar med vattnet.Såvida du inte har stora separata tankar där vatten förbereds.
Nej glöm det med ph och sköt om dina fiskar med delvattenbyten på ca30% en till två gånger i veckan,efter hur de mår.

Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 6 december 2002 08:28
Hej,
Det är helt riktigt att det viktigaste är ett stabilt vattenvärde, men pga den låga buffringsförmåga som finns i dagens kranvatten på många ställen i Sverige så är vattnet inte stabilt.
Dessutom ställer en del arter speciella krav på pH-värdet som man måste tillgodoses, dit hör vildfångade diskus.
De enda preparat som jag själv använder för att sänka pH är eksubstrat så jag kan inte uttala mig om övriga.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#52 - 6 december 2002 17:37
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Och det är omöjligt att uppnå ett stabilt ph om man laborerar med vattnet.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Omöjligt? Nej, möjligen svårare, vilket är orsaken till att de fiskar som kräver lägre pH för att överleva(mycket ovanligt) och för en lyckad odling har ett annat värde i handeln och en annan tillgång.

Rickard Berg,
AKA 7868, BKA 671-10
NANFA, DFC
*************************
http://http://www.killis.tk
#53 - 7 december 2002 14:12
Hej!
Jag hade mina vf diskus i pH 7.5 i några månader förrut, och jag kan ju säga det att de blev bra lyckliga då jag sänkte pH värdet. De blev genasst myket piggare och färgrannare.

Håller man Vf diskus i pH över sju, missar man det bästa av diskusarna!!

/Lukas












Annons