Sänka KH??

#1 - 29 februari 2004 10:36
Har ett kh på över 20. Ph ligger på 7,6-8. Vad gör man för att sänka kh. Och varför skall man göra det?
#2 - 29 februari 2004 11:15
Vad vill du ha för fiskar och växter? Det avgör om du skall sänka kH.
#3 - 29 februari 2004 13:22
Jag har lite blandat: scalar, guldbarb, zebrafiskar, kardinaltetror, sorgmantel, black molly, silverhaj och en liten mal.
#4 - 1 mars 2004 14:54
Är det någon som kan svara mer på min fundering. Vill ju att mina fiskar skall ha det så bra som möjligt.
#5 - 1 mars 2004 15:04
Det finns ett lätt och ett svårt sätt att sänka kh. Det lätta är ganska så dyrt och heter omvänd osmos. Det andra är att fälla ut karbonaterna med hjälp av någon syra. Har för mig att citronsyra kan användas. Detta måste dock göras i någon annan behållare än den du har fiskarna i. Jag tycker att du skall nöja dig med vattnet du har och låta bli att kladda med det. Du har både survattenfiskar och fiskar från basiskt vatten. Att sänka kh och därmed ph skulle gynna några fiskar och missgynna andra.
MVH
Magnus
#6 - 1 mars 2004 15:11
Vilka är det som trivs i det alkaliska vattnet?
#7 - 1 mars 2004 15:20
...fast med ett KH över 20 och ett pH på 7.6 - 8 är det nåt som inte stämmer. Vad är det för enheter på ditt KH test? Hur gamla är dina testkit?
#8 - 1 mars 2004 16:35
Testet heter eSHa AQUA quick TEST. Värdet är 20 grader d. Det är en teststicka som mäter:NO3, NO2, GH, DT, TH, KH och PH. Vet faktiskt inte riktigt vad allting är. Testen är inte för gammal. I alla fall inte enligt datumen på den. Varar till 04-06-15.
#9 - 4 mars 2004 15:51
Finns det ingen som kan detta. Mår fiskarna bra med ett så högt värde?
#10 - 4 mars 2004 16:01
Låter som det inte stämmer....
Är det inte så att GH och KH avläses med respektive 3 st "rutor" på det testet.
Inte för att jag påstår att du läst av fel, men jag har för mig att jag själv klurade en hel del på just det där med avläsningen av hårdhet innan jag förstod.
När jag kommer hem ska jag titta hur det ser ut på stickorna.
Jag använder nu mera reagensvätskor men har kvar några eSHa stickor.
#11 - 4 mars 2004 16:12
Det finns 7 testkuddar på stickan. Det två första är nitrat och nitrit. De tre närmast efter mäter GH, DT och TH. Sen kommer KH och PH.
Mitt nitrat ligger på 10 mg/l
Nitrit på 0 mg/l
GH på 6 (grader) d
DT på 6 (grader) d
TH på 6 (grader) d
KH på 18-20 (grader) d
PH på 7,6 - 8,0
#12 - 4 mars 2004 19:33
OK, nu har jag tittat hur det ser ut.

Ja KH var ju inga större problem att läsa av bara den näst nedersta "rutan" (Du har en mörkt grön/blå färg antar jag - KH ca 20).

Däremot har du fått GH ~ DT ~ TH om bakfoten, det är bara ETT värde (totalhårdhet), inte tre olika, man mäter. Om alla tre "rutor" är gröna har man mindre än 6°d, om översta är rosa har man mellan 7 och 14°d osv.

Du har alltså en totalhårdhet (GH) som är mindre än 6°d

Man kan ha högre KH än GH men det är inte så vanligt i naturen, men fullt möjligt om man labbar lite med olika preparat.

Är det helt säkert att du inte tillsätter något till dit vatten (är det komunalt vatten)? Bikarbonat?
#13 - 4 mars 2004 19:58
Låter som att vattnet är avhärdat med ett jonbytarfilter.
#14 - 4 mars 2004 22:55
Det enda preparat som jag använder är Aquatan vid delvattenbyte.Och, ja,, det är komunalt vatten. Har testa två bekantas egna brunnar oxå med samma resultat på KH. Det enda som skiljer är PH.
#15 - 4 mars 2004 22:56
Nej jag tillsätter inte bikarbonat och har aldrig gjort. Vårt vatten är så "hårt".
#16 - 5 mars 2004 05:17
Honey ;)
Det som man reagerar på är att kH är så pass mycket högre än dGH därav de lite undrande frågorna, eftersom du bor i Helsingborg och ni normalt har mycket hårt vatten i skåne så är säkert dGH högre än vad du läser på dina stickor.
Ett enkelt test är att ta en spann med vatten och tillsätt ett par gr askorbinsyra...lufta detta 1 dygn och mät sedan kH...den ska bli 0 (eller mycket lägre beroende på mängden syra) men däremot så är dGH oförändrat.
kH sänks med syra som omvandlar vätekarbonat till Co2 eller genom att använda RO, används syra så gör det i ett separat kärl, torv sänker också kH i viss mån så länge den avger org.syra.
dGH sänks med jonbytare eller RO, även om man kan fälla ut kalcium med hjälp av oxalsyra så är det både svårt att få tag på och ett giftigt ämne som man ska hantera försiktigt.

Mvh Janne
#17 - 5 mars 2004 12:09
Hög hårdhet eller dkh är inte farligt för fiskarna. Men däremot så kan för högt ph vara farligt. De flesta fiskar kan dock gå i ph runt 7 utan problem. Tar du bort dina kardinaltetror så klarar sig resten av fiskarna bra i ditt vatten.vill du ha dom kvar så tycker jag att du skall prova med ekbarkextrakt för att få ner ph lite, men då kommer black mollyna att bli lidande.
MVH
magnus
#18 - 5 mars 2004 14:12
_ALLA_ fiskar, inklusive kardinaltetror, klarar sig bara bra i pH runt 7.
#19 - 5 mars 2004 15:32
Men frågeställaren har ph 7,6-8,0. Det är på tok för högt för viltfångade fiskar från amazonas, vilket kardinalerna är. Hade det varit ph7 så håller jag med dig om att dom klarar sig, men optimalt ligger bra mycket lägre.
MVH
Magnus
#20 - 5 mars 2004 19:39
Inte alls säkert att Kardinaltetrorna är VF, odlas väldigt mycket i Tjeckien och grossisterna föredrar dem för de är mycket enklare med mycket lägre dödlighet än VF.
Och tillsätta ekbarkextrakt till ett så högt kH går det åt rätt mycket innan kH har sjunkit så pass att pH ligger kvar på en lägre nivå och skall inte hällas i akvariet...en massa Co2 bildas av vätekarbonatet och pH droppar direkt varefter det stiger igen ända tills balance råder mellan vätekarbonat och Co2 vid tex. pH 7.0
Vattnets pH bestäms utav förhållandet mellan mängden Co2 och mängden vätekarbonat som finns i vattnet om det är denna som är buffert vilket det normalt är i pH över ca 5.6

Mvh Janne
#21 - 5 mars 2004 21:54
Jag tacker för era svar. Skall nu krypa tillbaks i min håla och fundera på vad jag skall göra. Har fått en del ledtrådar.
TACK

Annons