Hej.
Köpte ett nytt 112L akvarium för ca 3 veckor sedan, allt va frid och fröjd i början sen började min platys och svärdbärare dö en efter en, så vattentester införskaffades.
Nitrittestet blev illrött 5mg/l
rådet Zooaffären gav var att göra delvattenbyten och vattenpreparat elelr vad de heter, de nämnde nått nitrivek eller nått, vilket jag självklart inde hade utan bara Aquatan, men de verkar hjälpa föga, byter 1/5 av vattnet, i med medel, 1 dygn senare ligger halten på 5 eller högre igen.
Ska få en flaska nitrivek av en släkting på lördag och se om de hjälper, men vad fasen ska jag göra mer då, har snart inga platys elelr svärdbärare kvar (då är isf problemet löst då inga andra fiskar verkar påverkas)
vad har ni för tips?
Kranvattnet visar precis vad jag önskar låg eller ingen nitrithalt och pH på ca 7,5 vilket borde va rätt lagom.
Kan även tillågga att jag lagt ner matningen just nu medans jag försöker lösa problemet, kan nitrivek göra underverk för de här? börjar bli så jäkla trött på att byta ut vatten och ett dygn senare är de lika dant igen...