Sänka hög nitrithalt, hjälp sökes.

#1 - 11 januari 2007 17:32
Hej.

Köpte ett nytt 112L akvarium för ca 3 veckor sedan, allt va frid och fröjd i början sen började min platys och svärdbärare dö en efter en, så vattentester införskaffades.

Nitrittestet blev illrött 5mg/l

rådet Zooaffären gav var att göra delvattenbyten och vattenpreparat elelr vad de heter, de nämnde nått nitrivek eller nått, vilket jag självklart inde hade utan bara Aquatan, men de verkar hjälpa föga, byter 1/5 av vattnet, i med medel, 1 dygn senare ligger halten på 5 eller högre igen.

Ska få en flaska nitrivek av en släkting på lördag och se om de hjälper, men vad fasen ska jag göra mer då, har snart inga platys elelr svärdbärare kvar (då är isf problemet löst då inga andra fiskar verkar påverkas)

vad har ni för tips?

Kranvattnet visar precis vad jag önskar låg eller ingen nitrithalt och pH på ca 7,5 vilket borde va rätt lagom.

Kan även tillågga att jag lagt ner matningen just nu medans jag försöker lösa problemet, kan nitrivek göra underverk för de här? börjar bli så jäkla trött på att byta ut vatten och ett dygn senare är de lika dant igen...
#2 - 11 januari 2007 17:34
gör stora vattenbyten flera gånger om dagen tills nitriten inte är mätbar..

så här går det när man ska skynda sig att sätta i för mycket fisk i början ;)
#3 - 11 januari 2007 17:59
Från en amatör till en annan...

Hej, jag kämpar också med mitt nystartade och överbefolkade yngelakvarium...
Proffsen här säger att man inte ska göra rent filtret för att vara rädd om bakterierna men jag tog ut det och kramade ett par gånger i det vatten jag hade tömt ut från akvariet för att få bort det mesta fiskbajset...
Man ska inte heller röra i sanden där bakterierna också bor men jag gjorde det med lite försiktigt för att få bort den mesta skiten, innan jag bytte vatten så klart och innan jag sköljde filtret...
Sen har jag haft i av nyttobakterierna, nitravec, varje gång...
Jag tycker att nivån har sjunkit efter det... Men som sagt det var mitt egna initiativ... :p
Jag har bytt mer vatten än du också men jag vet inte hur känsliga fiskar du har... Och alltid aqua safe...
Kämpa på, det ger sig... ;)
#4 - 11 januari 2007 18:04
Har bytt 1/3 av vattnet nu, får se vad värdet säger imorgon.

Jag har ett gäng platyyngel med i ett yngelakvarium så vill va försiktig med vattenbytet med då jag har varit emd om att yngel dött för förstora förändringar.

hoppas med på att de ger sig snart, fick flytta över fiskarna lite hastighet då mitt förra kar läckte vatten i botten vilket inte va så bra....

Men de va inte så många i början, 20 talet fiskar i storlek som neontetra i ett 112 liter akvarium, men nu har jag köpt till mer där även platy och svärdbärare ingick.
#5 - 11 januari 2007 18:08
Det är mycket fisk...

Proffsen här säger typ 3 fiskar i veckan i nystartat... 3 efter en vecka, 3 nästa... Nått sånt... Och då har man kört i bakterier först... Så det är mycket fisk... :p Sen ska man alltid göra rent sand och pump i svalt vatten... Förrut gjorde jag alltid rent i varmt eftersom det känns som om det blir renare då men då dödar man de nyttiga bakterierna... ;)
#6 - 11 januari 2007 18:12
Katharina skrev:
Proffsen här säger typ 3 fiskar i veckan i nystartat... 3 efter en vecka, 3 nästa... Nått sånt... Och då har man kört i bakterier först... Så det är mycket fisk... :p Sen ska man alltid göra rent sand och pump i svalt vatten... Förrut gjorde jag alltid rent i varmt eftersom det känns som om det blir renare då men då dödar man de nyttiga bakterierna... ;)
Sen kan man alltid köra med två innefilter i karet ett litet vid ytan för rörelsen på ytan, det andra nere vid botten.Så kan man rengöra det andra noggrant med gott samvete:)
#7 - 11 januari 2007 18:15
Fortsätt att byta vatten och mäta nitriten.
Nitrivec skulle du haft redan nu egentligen,ju förr desto bättre.
Men fortsätt med vatten bytena flera ggr per dag så ordnar det sig till slut ska du se.
MvH Richard
#8 - 11 januari 2007 18:22
blir lite problem med att byta flera gånger om dagen då jag faktiskt har ett jobb att sköta...

Trodde aquatan hjälpte till för att fixa bakterierna men de kanske de inte gör?

De sa iaf zoobutiken när jag köpte karet, i med vatten och de medlet så skulle de gå bra med fiskar efter 24 timmar-.....
#9 - 11 januari 2007 18:35
Pumba skrev:
blir lite problem med att byta flera gånger om dagen då jag faktiskt har ett jobb att sköta...

Trodde aquatan hjälpte till för att fixa bakterierna men de kanske de inte gör?

De sa iaf zoobutiken när jag köpte karet, i med vatten och de medlet så skulle de gå bra med fiskar efter 24 timmar-.....
Aguatan??Tillsätt Toxivec vad det inte Nitriten som var för hög eller är jag ute och yrar:D
#10 - 11 januari 2007 18:44
stene skrev:
Aguatan??Tillsätt Toxivec vad det inte Nitriten som var för hög eller är jag ute och yrar:D

Nitriten är hög ja, aquatan är ett vattenberednings medel 5 i1 står det, Sera är tillverkaren.

Toxivec?

Nitrivek va nått Zooaffären sa jag skulle använda i samband med att jag bytte vatten ca 1 gång per dag i någon veckas tid.
#11 - 11 januari 2007 18:50
Pumba skrev:
Nitriten är hög ja, aquatan är ett vattenberednings medel 5 i1 står det, Sera är tillverkaren.

Toxivec?

Nitrivek va nått Zooaffären sa jag skulle använda i samband med att jag bytte vatten ca 1 gång per dag i någon veckas tid.
Toxivec är ett medel som tillför bakterier som tar bort ditt nitrit i karet,Nitrivec är ett medel som innehåller bra bakterier till ditt nystartade akvarium så det inte ska bli nitrit tar även bort nitriten på längre sikt men inte direkt som Toxivec gör lika efektift.Vattenberedningsmedel används till vattenbyte inte till att bekämpa nitrit:)
Bilagor:
#12 - 11 januari 2007 19:07
har kollat på Seras hemsida och Toxivec verkar precis som de jag behöver, konstigt att Zooaffären inte nämnde nått om det, problemet är bara att de är 8 mil fram och tillbaks till den som är hyfsat seriös, finns en här i stan men de är dyra så de lönar sig att åka till den andra då bensinen är billigare än prisskillnaden... + att affären här är kass.

får väl bli en 3dje runda dit imorgon.

Vad kostar en sånn liten flaska 200 spänn?
#13 - 11 januari 2007 19:15
Pumba skrev:
har kollat på Seras hemsida och Toxivec verkar precis som de jag behöver, konstigt att Zooaffären inte nämnde nått om det, problemet är bara att de är 8 mil fram och tillbaks till den som är hyfsat seriös, finns en här i stan men de är dyra så de lönar sig att åka till den andra då bensinen är billigare än prisskillnaden... + att affären här är kass.

Du gör ett vattenbyte i kväll tillsätter Nitrivec om du har det hemma.
Köper toxivec i morgon gör ett vattenbyte tillsätter det, efter tre dagar gör du ett vattenbyte tillsätter nitrivec sen får du se kostar ca 150 kr tror jag sen är det inte alla som har den hemma så bättre att ringa först kanske
#14 - 11 januari 2007 19:21
jag har gjort delvatten byte ikväll, nitrivec har jag inte hemma som jag skrev i tidigare inlägg, men ska till en släkting imorgon eller på lördag och hämta en sånn flaska där,

får ta och ringa zoo affären imorgon och höra.
#15 - 11 januari 2007 19:25
Lycka till
#16 - 11 januari 2007 19:27
Men till dess måste du då göra vattenbyten ofta om du inte har något hemma
#17 - 12 januari 2007 13:00
Så nu är meddel inköpt, dock hade de inte toxivec utan nått som heter ammovec som gör samma sak (sänker nitrithalten)
även en nitrivec köptes,

totaltkostade båda flaskorna 130kr så hoppas nu de ska funka, sen så får jag väl köpa 3st nya Platy, har ju ett gäng yngel men lär ju dröja innan man vågar släppa de ihop med de stora.

Tack för hjälpen alla, hoppas de komemr funka nu.

Trevligt forum detta så här kommer man nog sitta en del =).
#18 - 12 januari 2007 17:19
Priser??

Pumba skrev:

:) Här i stockholmstrakten kostar Nitrivec 100 ml Sera 78:-
Aqutan Sera 100 ml 59:-.

LIVET ÄR INGET FÖR AMATÖRER!
#19 - 12 januari 2007 20:12
Malinitzi skrev:
:) Här i stockholmstrakten kostar Nitrivec 100 ml Sera 78:-

Aqutan Sera 100 ml 59:-.

LIVET ÄR INGET FÖR AMATÖRER!

Då köpte jag dem billigare än dig,,,,

nitrivecen kostade 64kr..

Kostanden spelar väl ingen större roll men de blir en jäkla massa åkande för Zooaffären inte kunde klämma ut att de faktiskt fanns medel för att lösa problmet, än mindre att jag skulle ha nitrivec i, köpte nämliget ett helt "paket" på mellandagarna som de ingick "allt som behövs" så utgick ju från att de vattenpreparaten som va med där va fullt tillräckligt.

Nu har jag fått ner så halten ligger på ca 0,3-0,5mg och har legat där sen jag hälde i grejerna vid 14 tiden, så hoppas de håller sig där nere nu iaf.
#20 - 12 januari 2007 21:48
Sämre service!

Pumba skrev:
Då köpte jag dem billigare än dig,,,,

nitrivecen kostade 64kr..

Kostanden spelar väl ingen större roll men de blir en jäkla massa åkande för Zooaffären inte kunde klämma ut att de faktiskt fanns medel för att lösa problmet, än mindre att jag skulle ha nitrivec i, köpte nämliget ett helt "paket" på mellandagarna som de ingick "allt som behövs" så utgick ju från att de vattenpreparaten som va med där va fullt tillräckligt.

Nu har jag fått ner så halten ligger på ca 0,3-0,5mg och har legat där sen jag hälde i grejerna vid 14 tiden, så hoppas de håller sig där nere nu iaf.

:( Alla zooaffärer är inte så värst proffsiga. Det fick jag erfara då jag köpte växter sist. De påstod att alla var lättskötta, vilket alla inte var. Då man handlar ska det gå fort och har du inte "läst på" om varan får du skylla dej själv. Men jag anser att en "bra" zooaffär ska upplysa en frågande kund korrekt. Läste att Zoopet ska få en länk om vad vi tycker om varor och affärer. Ska bli mycket intressant.
Bra att du fått ned nitrithalten, hoppas det fortsätter så.;)
#21 - 12 januari 2007 21:50
Roligt att det löste sig då blir det ett vattenbyte i morgon också i med Nitrivec så blir det ännu bättre
#22 - 13 januari 2007 21:55
hallå.

idag visar nitrittestet inget alls, så nu ska jag fortsätta kuren enligt flaskorna med 10ml per dag tillsatt, tyvärr tog de tvära ändringen av nitriten även ihjäl mina fiskyngel jag hade i yngelkaret, men bättre det än de stora fiskarna.

de verkar iaf som de va meddlet som tog dem eftersom de började dö ca 1 dag efter jag började behandlingen.
#23 - 14 januari 2007 06:58
Pumba skrev:
hallå.

idag visar nitrittestet inget alls, så nu ska jag fortsätta kuren enligt flaskorna med 10ml per dag tillsatt, tyvärr tog de tvära ändringen av nitriten även ihjäl mina fiskyngel jag hade i yngelkaret, men bättre det än de stora fiskarna.

de verkar iaf som de va meddlet som tog dem eftersom de började dö ca 1 dag efter jag började behandlingen.
Medlet har ingen som helst inverkan på fiskarna,det tillför bara ämnen som utrotar nitriten.Det var bra att du blev av med det till slut:)
#24 - 14 januari 2007 09:19
Konstigt...

stene skrev:
Medlet har ingen som helst inverkan på fiskarna,det tillför bara ämnen som utrotar nitriten.Det var bra att du blev av med det till slut:)

Hej, jag har haft samma problem som Pumba i mitt räkkar och i mitt yngelkar pga att vi fick 60 yngel i julhelgen som skitade ned räkkaret på en vecka och som fick ett nytt eget kar där samma problem inträffade...

Mina yngel mår också skitdåligt... De drar ihop fenorna och det är nu när jag har fått ned nitriten till 0,3 och inte när den var hög???
Jag har också pytsat i rejält av bakterierna... :confused: Räkorna mår prima, jag har rom och nya räkbebisar... Men vad jag gör ser ynglen ynkliga ut och leker "10 små negerpojkar" alltså en i taget dör... Har varit försiktig med temperatur, använt aqua safe osv.. :confused: :(
#25 - 14 januari 2007 11:52
jag gissar på att mina dog pga de kraftiga svängningarna.

de är ju oftast inte lämpligt att flytta yngel mellan olika vatten, lika så kan jag inte tänka mig att ynglen mår bra av att byta ut hälften av vattnet 4 dar i rad sen i med en mängd medel som sänker värderna som de är "vana" vid.

Men nu hr iaf de vuxna slutat att dö och rör sig betydligt mer än innan.

Har en platy till som troligen kommer få ungar de närmaste dagarna så får väl hoppas att de mår bättre då de slipper större svängningar är de första.
#26 - 14 januari 2007 15:09
Har hört fler nu...

Känner en tjej till som har förlorat sina yngel någon dag efter att hon hällt i bakteriekultur... De dog inte heller när nitriten var hög utan sedan hon hade lyckats få ned den??? Hon var också noga med temperatur och aqua safe vid vattenbyten... :confused: Jag förlorar en om dan typ och de flesta ser hängiga ut med ihopdragen stjärtfena... :mad:
Nu tar jag vatten från stora karet bara och struntar i alla medel till de små, så får vi se... Har ju 0 nitrit i mitt stora och har inte förlorat en enda fisk där iaf... än... ;)
#27 - 14 januari 2007 15:17
Dem måste dött av något annat bakteriekultur är helt ofarligt för fisken.

Annons