Säng akvarium

#1 - 26 november 2007 21:46
Håller just på med ett lite spännande projekt och ska bygga in ett kar i en säng gavel som vi nu håller på att bygga.
Karen är 1 meter långt, 45 högt men bara 17 cm brett för att kunna hålla storleken någolunda nere på själva längden på sängen (inkl säng gaveln)
Har hållit på med projektet ett tag och har tyvärr inte fotat början av projektet.
Någon fler som provat på liknande projekt med att bygga in i sänggavel ?
#2 - 26 november 2007 22:03
[COLOR=blue]Det låter spännande! Kul med något annorlunda.:D[/COLOR]
#3 - 27 november 2007 17:21
Bild

Här kommer en liten bild på projektet. Det fattas ännu fiskar osv, tänkte försöka starta upp karet imorron.
Funderar dock på lite annan bakgrund, passar inte riktigt in med den klassiska affichen bakom och det får ju inte plats med nån btn bakgrund.
Ska prova lite olika få se vad som passar bäst.
Länk till bild finns här http://www.currybus.com/karsang.jpg
#4 - 27 november 2007 17:28
En spegel som bakgrund kanske om du inte ska ha kampfiskar.
#5 - 27 november 2007 17:30
hur kommer du kunna sova med surrandet från pumpen? Jag har aldrig haft ytterfiler så vet inte om det låter lika mycket som innerfilter, men om du ska andvända innefiler får du nog köpa ett par söronproppar med;)
#6 - 27 november 2007 17:46
_Lena_ skrev:
En spegel som bakgrund kanske om du inte ska ha kampfiskar.

Ja jag har funderat på spegel. Ska testa med det faktiskt. Har tänkt att ha det som ett vanligt sällskaps akvarium med mestadels guppy i.
#7 - 27 november 2007 17:49
Joachim.S skrev:
hur kommer du kunna sova med surrandet från pumpen? Jag har aldrig haft ytterfiler så vet inte om det låter lika mycket som innerfilter, men om du ska andvända innefiler får du nog köpa ett par söronproppar med;)

DE blir nog inga problem :) jag upplever inte att det är ett såndan hemskt ljud ifrån pumpen.
Innerfilter blir det iaf i detta kar.
#8 - 27 november 2007 17:53
En annan version av maffians "sleeping with the fishes..."
#9 - 27 november 2007 18:33
Två saker slog mig med en gång. Klarar akvariet vibratinerna som kan bli i en säng?? och hur sjutton kan man sova med ett akvarium igång vid öronen?? Det är knappt jag kan ens med akvarier i andra rum än sovrummet.

Men snyggt ser det ju ut....i teorin...
#10 - 27 november 2007 20:44
Spegel blir nog inte lyckat tror jag. Man ser sig själv speciellt om den står rakt bakom akvariet. Sen är det ju så oxå att vem vill se sig själv på morgonen när man knappt vaknat?
#11 - 27 november 2007 21:01
Jag tycker det var supersnyggt!

Jag skulle vilja ha sådär! :D
Vi har 3 akvarier i sovrummet, 180, 105 och 22liter alla med innerfilter och dom är knäpptysta..

Men ja, lite surr lär det vara när man har det inne i huvudet nästan, men det skulle inte störa mig.. :D
#12 - 27 november 2007 21:36
Det blev ju skitsnyggt:D Faktiskt lite avis.
#13 - 27 november 2007 21:38
Joachim.S skrev:

[COLOR=blue]Jag har ett akvarium med pumpen surrades 10cm från sängens kant. Det är en vane fråga. När man känner att det låter mycket så är det dags att göra rent filtret, det blir genast tystare då:p. Vissa kvällar låter det som in i [:-20], men har man en sterio så är det ett perfekt sett att "glömma" surret. Tänk bara på att om du inte har cirkulationen på max så låter det mycket mer...[/COLOR]

[COLOR=blue]Jag tyckte att 1:a-3:e veckan var hemsk pga surret, men nu är det ingenting. Jag kan nästan ha på syretillförseln och jag somnar så fort jag laggt huvudet på kudden.:D Dessutom så har jag två små syskon (3+1år) som springer omkring kl. 7.00 på morgonen VARJE DAG.[/COLOR]

[COLOR=blue]Ps. Jag känner mig riktigt härdad och om några år kommer jag säkert att kunna sova om så himmelen faller ner;) Ds.[/COLOR]
#14 - 27 november 2007 22:05
xeroz16 skrev:
Det blev ju skitsnyggt:D Faktiskt lite avis.

Tack ! =)
#15 - 27 november 2007 22:06
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Jag har ett akvarium med pumpen surrades 10cm från sängens kant. Det är en vane fråga. När man känner att det låter mycket så är det dags att göra rent filtret, det blir genast tystare då:p. Vissa kvällar låter det som in i [:-20], men har man en sterio så är det ett perfekt sett att "glömma" surret. Tänk bara på att om du inte har cirkulationen på max så låter det mycket mer...[/COLOR]

[COLOR=blue]Jag tyckte att 1:a-3:e veckan var hemsk pga surret, men nu är det ingenting. Jag kan nästan ha på syretillförseln och jag somnar så fort jag laggt huvudet på kudden.:D Dessutom så har jag två små syskon (3+1år) som springer omkring kl. 7.00 på morgonen VARJE DAG.[/COLOR]

[COLOR=blue]Ps. Jag känner mig riktigt härdad och om några år kommer jag säkert att kunna sova om så himmelen faller ner;) Ds.[/COLOR]

Samma här, jag hör inte ens surret ifrån pumpen längre. En vanesak helt klart ! =)
#16 - 27 november 2007 22:09
Det blev svart bakgrund och speglar på sidan om akvariet så att det ser ut att vara lite längre än vad det i själva verket är. Blev rätt läckert!.
Svart grus har också inhandlats. Ska iväg imorron och kika på lite växter =)
#17 - 27 november 2007 22:13
Eurydike skrev:
Två saker slog mig med en gång. Klarar akvariet vibratinerna som kan bli i en säng?? och hur sjutton kan man sova med ett akvarium igång vid öronen?? Det är knappt jag kan ens med akvarier i andra rum än sovrummet.

Men snyggt ser det ju ut....i teorin...

Akvariemodulen och sängen är fristående från varandra, har en glipa på ca 4 cm emellan, de syns dock inte förrän man noga tar bort alla sängkläder och kollar.
Sängen är sedan fastsatt i framkant för att inte förflyttas emot akvariet.
#18 - 27 november 2007 22:32
Solle skrev:
Det blev svart bakgrund och speglar på sidan om akvariet så att det ser ut att vara lite längre än vad det i själva verket är. Blev rätt läckert!.

Svart grus har också inhandlats. Ska iväg imorron och kika på lite växter =)

Riktigt snyggt! Jag vill se en bild på den nya bakrunden och gruset! :D
#19 - 28 november 2007 08:19
Loelle skrev:
Riktigt snyggt! Jag vill se en bild på den nya bakrunden och gruset! :D

Japp jag ska försöka ta lite nya kort idag när jag startat upp det. Återkommer med fler bilder ! =)
#20 - 28 november 2007 08:35
Jättefräckt! vill också gärna se fler bilder
#21 - 28 november 2007 15:41
Helskönt! Låter dock som att man får låta bli rikigt hårda lekar i den sängen :P
#22 - 29 november 2007 10:43
Inka skrev:
Helskönt! Låter dock som att man får låta bli rikigt hårda lekar i den sängen :P

HAHA :D
#23 - 29 november 2007 10:53
man kan nästan höra fiskarna.....

titta...nu är dom igång igen...undrar om de lyckas få fram några rom denna gången...
tror du att dom lägger rommen på kudden och vaktar, elller under sängen som i en grotta ??
#24 - 29 november 2007 11:31
Kensa skrev:
man kan nästan höra fiskarna.....

titta...nu är dom igång igen...undrar om de lyckas få fram några rom denna gången...

tror du att dom lägger rommen på kudden och vaktar, elller under sängen som i en grotta ??

:DVem vill ha resultatet på kudden? Eller under sängen?
Skulle vara kul att höra med din fru vad hon tycker i frågan:p....
#25 - 29 november 2007 11:50
...eller om fiskarna undrar över om den här speciella sängarten är levandefödare, substratruvare eller kanske munruvare...
:D
#26 - 29 november 2007 15:25
Haha! mycket under bältet nu! ;):D

Mvh Patrik
#27 - 29 november 2007 16:09
Såhär blev det
http://www.currybus.com/img0001.jpg

Akvariumet är igång med ett gäng endlers guppy i samt räkor =)
Nästa projekt blir ommålning av sovrummet (inte lika kul som detta dock) =(
#28 - 29 november 2007 16:13
Det blev hel läckert! :D:D Lycka till med målningen! ;) Innnnte avundsjuk...;)

Mvh Patrik
#29 - 29 november 2007 17:09
Humorn flödade hejvilt men roliga kommentarer
#30 - 10 december 2007 10:04
Jättefränt! Så skulle jag oxå vilja ha det, fast då skulle jag säkert få byta till en gubbe som inget hör, och till 2 katter som är blinda :D

Annons