Sanering av karet inför omstart. Hur grundligt?

#1 - 22 oktober 2005 19:30
Hej.

Jag har efter en tids sjukdom (verkar vara blandning av fenröta, bakteriella infektioner) bara ett fåtal fiskar kvar. Om dessa inte överlever kommer jag så småningom behöva starta om akvariet och undrar nu vad som krävs för att inte riskera att de nya invånarna också drabbas. (frågar inte efter skötselråd då det redan finns på forumet så det räcker och blir över, utan städtips och eliminerandet av den nuvarande smittan)

Givetvis planerar jag att tömma akvariet, skura ur (utan kemikalier) men kan jag ha kvar mina växter? Räcker det att skölja ur sanden? Kan filtret bära bakterierna tills det tas i bruk igen? (förmodligen dör de, men ja..)

Med bakterier menar ja de som möjligtvis dragit igång infektioner i akvariet.

Akvariet är på 54L, inrett med biltemasand och bladrika växter.

De nuvarande innevånarna är levandefödare, vilket även ersättarna kommer att vara om de nuvarande loggar ur.

tack.
#2 - 23 oktober 2005 23:25
Jag har inte rengjort karet på ngt annat sätt då jag haft sjukdom i det. Och inte har jag drabbats av fler sjukdommar pga av det.
Jag har endast gjort vattenbyten (lite oftare) och tillsatt de medel jag har ordinarie.
#3 - 24 oktober 2005 08:25
Alla fisksjukdomar är miljöbetingade. När du gör storrengöring så försämrar du miljön, dvs ökar risken för sjukdomar. Försök istället att ta reda på vad det var i miljön som gjorde dina fiskar sjuka och ändra på det. Bra skötselrutiner kan inte kompenseras med storstädningar.
MVH
Magnus
#4 - 26 oktober 2005 14:09
Håller med om ovanstående skribenter, att man borde kunna slippa besväret om man får ordning på miljön i akvariet. Dock förstår jag tanken att börja om på nytt om alla firrar dött...

Mitt råd är:
1.) Har du fått bukt med sjukdommarna genom medicin och regelbundna vattenbyten så skall du koncentrera dig på att få en bra miljö med balans av "snälla" bakterier. Det får du genom att inte stoppa i så mycket fiskar, kanske peta i några växter (inte för många) och kanske något för uppstart som sätter fart på de "bra" bakterierna (det finns olika produkter på marknaden).
2.) Dör allt och du känner att akvariet är "ohjälpligt" så kan du ta ut växter och skölja dem, skölja sand, skölja filter i svalt vatten (tvätta akvariet är nog bara nödvändigt av estetiska skäl). Sen fyller du akvariet med sand, vatten och växter. Starta filtret och mata på med de "bra" bakterierna som jag nämnde ovan (det finns olika produkter på marknaden). Låt sedan akvariet stå och gå ett par/tre veckor med regelbundna vattenbyten (10%, 1ggr/vecka). Sen börjar du pluppa i firrar (några åt gången).

Det var allt från mig...
Lycka till
/T
#5 - 26 oktober 2005 14:39
Tack för svaren, undrade som sagt om nuvarande (dåvarande numera) smittan kunde föras över via växter/ i sanden och hur men undviker detta.

Nu behöver jag förmodligen inte starta om akvariet men min tolkning av Svezianos inlägg så räcker det att sköjla av växter/sanden grundligt.
#6 - 26 oktober 2005 14:46
[QUOTE=Användarnamn]Nu behöver jag förmodligen inte starta om akvariet men min tolkning av Svezianos inlägg så räcker det att sköjla av växter/sanden grundligt.[/QUOTE]

Det tror jag borde räcka, tänk bara på att du samtidigt sköljer bort "bra" bakterier i och med detta. Det är därför du skall vara försiktig i omstarten så du inte får problem med nitrit och andra otrevligheter. :-)

Annons