Varför:confused::confused:.åheim skrev:Den största nackdelen är nog att man inte kan köra dem inomhus;)
Hmmm okej du låter inte så att du kan övertyga mig helt;):D. Men håller pumpen tätt då sedan den startat, och får gå hela tiden som ett vanligt filter? Efter som jag vet vilket filter Steene, menar.åheim skrev:dem är inte täta på det viset som krävs när man ska ha det inomhus bla. har de en vetil i botten som sluter tätt först när pumpen startat!
BRA!!att du frågar om frågan,den försvann visst;):D:DMaffia666 skrev:okej;). Det får jag göra, hur skulle ett sådant filter funka annars tro??
Tillbaks till grund diskussionen då:D jag tror faktiskt inte att den har kraft ens i närheten av att klara belastningen från en damm... menar de är konstruerad att rena relativt rent poolvattenPatrik Steen skrev:Till en damm då??
Det är nog en hel del åsikter om detta, på andra Forum så kan det gå med viss ändring av materialet Bla.åheim skrev:Tillbaks till grund diskussionen då:D jag tror faktiskt inte att den har kraft ens i närheten av att klara belastningen från en damm... menar de är konstruerad att rena relativt rent poolvatten
Varför kan inte det bli Biologiskt med hjälp av sanden??det går givetvis att byta ut sanden mot annat filtermaterial då med mindre Biobollar hade jag tänkt,då det kan bli ett bra Biologiskt filter.Kjell Fohrman skrev:Jag har inte en susning om ett sådant filter funkar inomhus eller inte - dock så fungerar väl ett poolfilter som ett rent mekaniskt filter, medan man i ett akvarium vill ha ett biologiskt.
Dvs dessa filter har helt olika funktion.
Patrik Steen skrev:Varför kan inte det bli Biologiskt med hjälp av sanden??det går givetvis att byta ut sanden mot annat filtermaterial då med mindre Biobollar hade jag tänkt,då det kan bli ett bra Biologiskt filter.
Vill bara ha lite åsikter om det hela,som du sa i ett tidigare inlägg så funkade det inte att ha det som ett biologiskt filter,men i detta inlägget så funkar det tydlingen;)vill som sagt att ha lite synpunkter om det hela här på Zoopet vad ni tycker om iden...Sand eller sten borde vara det bästa tänkbara för att bevara det Biologiska enligt mig,men det är min åsikt:)Sen går det alltid att byta ut sanden med annat menade jag:)Kjell Fohrman skrev:Visst kan det bli ett biologiskt filter med hjälp av sand. Jag besökte en professionell odlare för några år sedan och han körde med sand som filtermaterial och då var 1/3 av volymen sand. Denna volym kan säkert minskas om man kan backspola filtret.
Visst kan man byta sanden mot annat filtermaterial men då är det ju inget sandfilter längre som du frågade om;)
Då handlar det ju bara om att du vill ha en behållare för filtermaterialet och till detta kan man ju använda det mesta.
Patrik Steen skrev:Vill bara ha lite åsikter om det hela,som du sa i ett tidigare inlägg så funkade det inte att ha det som ett biologiskt filter,men i detta inlägget så funkar det tydlingen;)vill som sagt att ha lite synpunkter om det hela här på Zoopet vad ni tycker om iden...Sand eller sten borde vara det bästa tänkbara för att bevara det Biologiska enligt mig,men det är min åsikt:)Sen går det alltid att byta ut sanden med annat menade jag:)
oskarwallin skrev:hmm, Det ända som håller vårat inomhussandfilter till vår pool från att inte bli biologiskt är ju kloret som dödar alla bakterier.
varför skulle de inte klara av att HÅlla en damm ren? det klarar ju alla våra Löv från vintern och all pollen,smådjur etc etc som hamnar i poolen.
Jag gissar på att sandpartiklarna har större yta som bakterierna kan fästa sig vid än tex biobollar. de kör ju sandfilter i många stora Offentliga akvarium, iaf i saltvatten.
...och inte heller krav på täthet på filtret eftersom det ska köras utomhus!Kjell Fohrman skrev:
Som de också skriver så är ju inte filtren i pooler avsedda för att köras biologiskt eftersom man använder klor där och därför finns ju inte där behovet av ett biologiskt filter.
åheim skrev:...och inte heller krav på täthet på filtret eftersom det ska köras utomhus!
Patrik Steen skrev:Det går alltid att köra med luftpump innan så det blir lite rörelse på det hela det funkar hur bra som helst,men om det går till sand nja det ska vara en kraftig i så fall men det går.
Som jag skrev..Kjell Fohrman skrev:Det vill nog till en helsickes stor luftpump för att den skall lyfta all sanden.
Okej! Steene nu tar du och kopplar in ett sådant filter på ett akvarium och kör ett tag:p, så jag får se hur det funkar i verkligheten.Patrik Steen skrev:Som jag skrev..
(men om det går till sand nja det ska vara en kraftig i så fall men det går)men den måste vara stor:D
Går gör det ju men det är stora slangar kanske:Dmen till en damm är det fullt realistiskt med viss ändring att man byter sanden mot nåt annat,"då är det inte ett sandfilter" men man har tekniken fan så mycket billigare än ett riktigt filter under 1000.Lappen;)Maffia666 skrev:Okej! Steene nu tar du och kopplar in ett sådant filter på ett akvarium och kör ett tag:p, så jag får se hur det funkar i verkligheten.
Patrik Steen skrev:Går gör det ju men det är stora slangar kanske:Dmen till en damm är det fullt realistiskt med viss ändring att man byter sanden mot nåt annat,"då är det inte ett sandfilter" men man har tekniken fan så mycket billigare än ett riktigt filter under 1000.Lappen;)
Det var smart:)kanske inte det vackraste men det funkar,många har det systemet som du beskriver,fast dem kör det i slutändan av ett komplement till det filter som dem använder i dagsläget.Ska själv köra så nästa år till min tunna jag byggde som filter,men inte ska det vara en spann utan nåt annat i plastväg;)Kjell Fohrman skrev:Nja, billigt och billigt.
Köp en stor hink, gör ett hål i botten och fyll med biobollar och häng den över akvariet/dammen och pumpa upp vatten.
Perfekt biofilter och billigare behållare finns inte att få tag på;)