Sandfilter i Akvarium

#1 - 25 juli 2008 17:21
Någon som har testat ett Sandfilter till ett Akvarium ett sådant vanligt som man kan köpa billigt till en pool.Vad är i så fall fördelar med det hela eller Nackdelar med det hela??
#2 - 25 juli 2008 23:13
Den största nackdelen är nog att man inte kan köra dem inomhus;)
Bilagor:
#3 - 26 juli 2008 05:23
Till en damm då??
Maffia666
#4 - 26 juli 2008 06:26
åheim skrev:
Den största nackdelen är nog att man inte kan köra dem inomhus;)
Varför:confused::confused:.
#5 - 26 juli 2008 13:52
Maffia666 skrev:
Varför:confused::confused:.
dem är inte täta på det viset som krävs när man ska ha det inomhus bla. har de en vetil i botten som sluter tätt först när pumpen startat!
Maffia666
#6 - 26 juli 2008 19:11
åheim skrev:
dem är inte täta på det viset som krävs när man ska ha det inomhus bla. har de en vetil i botten som sluter tätt först när pumpen startat!
Hmmm okej du låter inte så att du kan övertyga mig helt;):D. Men håller pumpen tätt då sedan den startat, och får gå hela tiden som ett vanligt filter? Efter som jag vet vilket filter Steene, menar.
#7 - 26 juli 2008 20:20
Prata med med återförsäljare av dessa filter så får du information om lämpligheten om att köra dem inomhus;)
Maffia666
#8 - 26 juli 2008 20:36
okej;). Det får jag göra, hur skulle ett sådant filter funka annars tro??
#9 - 26 juli 2008 20:38
Maffia666 skrev:
okej;). Det får jag göra, hur skulle ett sådant filter funka annars tro??
BRA!!att du frågar om frågan,den försvann visst;):D:D
Bilagor:
#10 - 26 juli 2008 21:13
Till en damm då??
Tillbaks till grund diskussionen då:D jag tror faktiskt inte att den har kraft ens i närheten av att klara belastningen från en damm... menar de är konstruerad att rena relativt rent poolvatten
#11 - 26 juli 2008 21:35
åheim skrev:
Tillbaks till grund diskussionen då:D jag tror faktiskt inte att den har kraft ens i närheten av att klara belastningen från en damm... menar de är konstruerad att rena relativt rent poolvatten
Det är nog en hel del åsikter om detta, på andra Forum så kan det gå med viss ändring av materialet Bla.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 27 juli 2008 08:34
Jag har inte en susning om ett sådant filter funkar inomhus eller inte - dock så fungerar väl ett poolfilter som ett rent mekaniskt filter, medan man i ett akvarium vill ha ett biologiskt.
Dvs dessa filter har helt olika funktion.
#13 - 27 juli 2008 09:44
Jag har inte en susning om ett sådant filter funkar inomhus eller inte - dock så fungerar väl ett poolfilter som ett rent mekaniskt filter, medan man i ett akvarium vill ha ett biologiskt.

Dvs dessa filter har helt olika funktion.
Varför kan inte det bli Biologiskt med hjälp av sanden??det går givetvis att byta ut sanden mot annat filtermaterial då med mindre Biobollar hade jag tänkt,då det kan bli ett bra Biologiskt filter.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 27 juli 2008 09:54
Varför kan inte det bli Biologiskt med hjälp av sanden??det går givetvis att byta ut sanden mot annat filtermaterial då med mindre Biobollar hade jag tänkt,då det kan bli ett bra Biologiskt filter.

Visst kan det bli ett biologiskt filter med hjälp av sand. Jag besökte en professionell odlare för några år sedan och han körde med sand som filtermaterial och då var 1/3 av volymen sand. Denna volym kan säkert minskas om man kan backspola filtret.
Visst kan man byta sanden mot annat filtermaterial men då är det ju inget sandfilter längre som du frågade om;)
Då handlar det ju bara om att du vill ha en behållare för filtermaterialet och till detta kan man ju använda det mesta.
#15 - 27 juli 2008 15:18
Visst kan det bli ett biologiskt filter med hjälp av sand. Jag besökte en professionell odlare för några år sedan och han körde med sand som filtermaterial och då var 1/3 av volymen sand. Denna volym kan säkert minskas om man kan backspola filtret.

Visst kan man byta sanden mot annat filtermaterial men då är det ju inget sandfilter längre som du frågade om;)

Då handlar det ju bara om att du vill ha en behållare för filtermaterialet och till detta kan man ju använda det mesta.
Vill bara ha lite åsikter om det hela,som du sa i ett tidigare inlägg så funkade det inte att ha det som ett biologiskt filter,men i detta inlägget så funkar det tydlingen;)vill som sagt att ha lite synpunkter om det hela här på Zoopet vad ni tycker om iden...Sand eller sten borde vara det bästa tänkbara för att bevara det Biologiska enligt mig,men det är min åsikt:)Sen går det alltid att byta ut sanden med annat menade jag:)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 27 juli 2008 15:27
Vill bara ha lite åsikter om det hela,som du sa i ett tidigare inlägg så funkade det inte att ha det som ett biologiskt filter,men i detta inlägget så funkar det tydlingen;)vill som sagt att ha lite synpunkter om det hela här på Zoopet vad ni tycker om iden...Sand eller sten borde vara det bästa tänkbara för att bevara det Biologiska enligt mig,men det är min åsikt:)Sen går det alltid att byta ut sanden med annat menade jag:)

Jod å det funkar som bilogikst filter eftersom ALLT som inte löser sig i vatten kan fungera som filtermaterial - vad som skiljer mellan olika "filtermaterial" är främst effektiviteten.
Om man t.ex. har en damm på 900 liter så kommer 1/3 av dammen att upptas av ett filter - det blir rätt skrymmande om man säger så.

Så om det är en pool som på 20 kubik så behövs det ett poolfilter på mer än 10 kubik och det tror jag inte att någon har och därför kommer det inte där att fungera som biologikst utan istället som ett mekaniskt filter. Men som sagt kan man backspola sandfiltret och gör så med jämna mellanrum så blir det oerhört mycket effektivare. Detta är jag dock inte så insatt i - däremot säkert t.ex. Lasse eftersom han jobbat med detta på Universeum.
#17 - 27 juli 2008 15:48
Hela iden bygger på som du nämner att backspola filtret,
#18 - 27 juli 2008 15:54
hmm, Det ända som håller vårat inomhussandfilter till vår pool från att inte bli biologiskt är ju kloret som dödar alla bakterier.
varför skulle de inte klara av att HÅlla en damm ren? det klarar ju alla våra Löv från vintern och all pollen,smådjur etc etc som hamnar i poolen.
Jag gissar på att sandpartiklarna har större yta som bakterierna kan fästa sig vid än tex biobollar. de kör ju sandfilter i många stora Offentliga akvarium, iaf i saltvatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 27 juli 2008 16:09
hmm, Det ända som håller vårat inomhussandfilter till vår pool från att inte bli biologiskt är ju kloret som dödar alla bakterier.

varför skulle de inte klara av att HÅlla en damm ren? det klarar ju alla våra Löv från vintern och all pollen,smådjur etc etc som hamnar i poolen.

Jag gissar på att sandpartiklarna har större yta som bakterierna kan fästa sig vid än tex biobollar. de kör ju sandfilter i många stora Offentliga akvarium, iaf i saltvatten.

Det handlar inte bara om att ha så stor yta som möjligt utan att ha så stor effektiv yta som möjligt. Därför fungerar t.ex. en grov filtermatta bättre än en fin, trots att den senare har en större filteryta. Är hålen för små så kloggar snart de små hål igen och det blir syrefattiga zoner där vattnet inte cirkulerar.
Det finns ju däremot en helt annan typ av sandfilter där cirkulationen är så kraftig att sanden svävar och hela tiden snurrar runt - där blir filterytan (ytan på sandkornen) oerhört mycket effektivare än om sand ligger stilla på botten.

Som de också skriver så är ju inte filtren i pooler avsedda för att köras biologiskt eftersom man använder klor där och därför finns ju inte där behovet av ett biologiskt filter.
Bilagor:
#20 - 27 juli 2008 16:10
tror det är så att poolfiltret trycker vattnet genom sandbädden som med tiden blir väldigt kompakt och då nästan noll bilogisk rening till skillnad från fluidiserande sandfilter som virvlar upp sanden och används i akvarier!
edit: där hann jag inte med kjell men jag skrev nästan samma sak:)
#21 - 27 juli 2008 16:16

Som de också skriver så är ju inte filtren i pooler avsedda för att köras biologiskt eftersom man använder klor där och därför finns ju inte där behovet av ett biologiskt filter.
...och inte heller krav på täthet på filtret eftersom det ska köras utomhus!
#22 - 27 juli 2008 16:21
Det går alltid att köra med luftpump innan så det blir lite rörelse på det hela det funkar hur bra som helst,men om det går till sand nja det ska vara en kraftig i så fall men det går.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 27 juli 2008 17:07
åheim skrev:
...och inte heller krav på täthet på filtret eftersom det ska köras utomhus!

Förstår inte riktigt vad du menar?
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 27 juli 2008 17:09
Det går alltid att köra med luftpump innan så det blir lite rörelse på det hela det funkar hur bra som helst,men om det går till sand nja det ska vara en kraftig i så fall men det går.

Det vill nog till en helsickes stor luftpump för att den skall lyfta all sanden.
#25 - 27 juli 2008 17:18
Det vill nog till en helsickes stor luftpump för att den skall lyfta all sanden.
Som jag skrev..
(men om det går till sand nja det ska vara en kraftig i så fall men det går)men den måste vara stor:D
Maffia666
#26 - 27 juli 2008 19:48
Som jag skrev..

(men om det går till sand nja det ska vara en kraftig i så fall men det går)men den måste vara stor:D
Okej! Steene nu tar du och kopplar in ett sådant filter på ett akvarium och kör ett tag:p, så jag får se hur det funkar i verkligheten.
#27 - 27 juli 2008 20:22
Maffia666 skrev:
Okej! Steene nu tar du och kopplar in ett sådant filter på ett akvarium och kör ett tag:p, så jag får se hur det funkar i verkligheten.
Går gör det ju men det är stora slangar kanske:Dmen till en damm är det fullt realistiskt med viss ändring att man byter sanden mot nåt annat,"då är det inte ett sandfilter" men man har tekniken fan så mycket billigare än ett riktigt filter under 1000.Lappen;)
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 27 juli 2008 20:26
Går gör det ju men det är stora slangar kanske:Dmen till en damm är det fullt realistiskt med viss ändring att man byter sanden mot nåt annat,"då är det inte ett sandfilter" men man har tekniken fan så mycket billigare än ett riktigt filter under 1000.Lappen;)

Nja, billigt och billigt.
Köp en stor hink, gör ett hål i botten och fyll med biobollar och häng den över akvariet/dammen och pumpa upp vatten.
Perfekt biofilter och billigare behållare finns inte att få tag på;)
#29 - 27 juli 2008 20:32
Nja, billigt och billigt.

Köp en stor hink, gör ett hål i botten och fyll med biobollar och häng den över akvariet/dammen och pumpa upp vatten.

Perfekt biofilter och billigare behållare finns inte att få tag på;)
Det var smart:)kanske inte det vackraste men det funkar,många har det systemet som du beskriver,fast dem kör det i slutändan av ett komplement till det filter som dem använder i dagsläget.Ska själv köra så nästa år till min tunna jag byggde som filter,men inte ska det vara en spann utan nåt annat i plastväg;)

Annons