Sandfilter

#1 - 15 januari 2006 11:08
[FONT=Comic Sans MS]Har ett 160l som jag tänkte göra ett fluidiserande sandfilter till (stavade kanske inte rätt, men tror att ni förstår iaf), hur stor bör behållaren (där sanden ska vara) minst vara eller hur mycket sand behövs minst för det akvariumet?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Om man har ett 75 eller 100mm plexiglasrör med sanden i, hur stark ska pumphuvudet vara då?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Är det typ 500l/h, eller?[/FONT]
#2 - 15 januari 2006 19:24
Nån som vet om det går att limma plexiglas med vanlig akvariesilikon (är ganska säker på det, men kollar ändå =) ?
Man måste väl kunna limma ihop glas med plexiglas, eller varför skulle man inte kunna det?

Hur tjockt plexiglas borde man ha till att limma på ändarna av ett plexiglasrör?
Skulle det ha räckt med 4mm vanligt glas på ändarna av ett rör med diameter 100mm eller 75mm?
#3 - 15 januari 2006 20:08
#4 - 15 januari 2006 23:59
finns även varianter i länk galleriet du hittar i min signatur.

silikon ska inte användas till plexiglas utan där används nån form av plastlim.
#5 - 16 januari 2006 07:09
Ok!

Är den nåt specielt plastlim då, som inte är giftigt eller kan man köpa vilket som helst?
Nåt märke på plastlim, kan man köpa det på typ Hornbach, eller finns det bara i specialbutiker?
#6 - 16 januari 2006 12:01
Gå in på exemelvis www.hardforum.com och söka på plexiglass +glue. har för mig att det som reckomenderas kallas JB-Weld. Beroende på hur fina kanterna är på plexiglaset finns det olika tjocklekar på limmet.
#7 - 16 januari 2006 14:45
Man kan väl borra med vanliga träborr i plexiglas?
#8 - 16 januari 2006 15:13
Det beror på vilken plexi du har.
När ja beställde min så sa man att det finns både borrbar och inte.
#9 - 16 januari 2006 16:53
går ju alltid köra en lödkolv rätt igenom.
#10 - 16 januari 2006 20:12
Okej, ska kolla vad som finns, tänkte på at göra den i slöjden, så behöver man ju inte köpa alla grejer själv =)
Men om dom inte har dom grejerna som behövs så kan man ju lika gärna göra det hemma, fast där har dom ju iof alla verktyg mm, aja, skit samma...
#11 - 18 januari 2006 06:25
Är det lagom storlek med 75 eller 100mm plexiglasrör?
Om man istället bygger ihop en behållare ( http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_fbf.php ) hur tjock ska plexiglaset vara då?
4mm glas hade ju iaf funkat, men ja vet inte riktigt hur plexi är =S
#12 - 18 januari 2006 06:38
tänk på att du får avsevärt mycket starkare pump till 100mm rör jämfört med 75mm.

4mm bör räcka bara du är försiktig och inte använder den som fotboll.
#13 - 18 januari 2006 10:52
Ok, typ hur stark pump ska man ha, 700l/h, eller mindre?
Kan ju köpa en som är högst 700l/h så kan man ju sänka om det är för mkt.
#14 - 18 januari 2006 11:02
du bör nog sätta dej med google och se hur andra har gjort.

fluidiserande sandfilter är inte direkt vanligt så ytterst få kan säga nåt konkret om det.

glöm inte kolla på amerikanska forum, verkar vanligare med sandfilter där.
#15 - 21 januari 2006 17:34
http://www.akriform.se/standard.asp?varu_meny=4 säljer bara till företag o plexirör verkar inte direkt vanligt här i närheten =(
Så det får nog bli en 1-1,5l PET-flaska som sandbehållare ist.

Hittar inget ställe på nätet som säger hur mycket sand/hur stor sandbehållare som man minst bör ha per 100l, eller nåt sånt alls.
Det är det ja är ute efter, men är det någon hör som vet om en 1l PET-flaska med 2dl 0,6mm sand i skulle gå bra i mitt 160l?
#16 - 5 februari 2006 17:41
Har gjort en behållare av en 1,5l PET-flaska nu, plexi är alldeles för dyrt!!

Det funkar inte riktigt, har testat 2 olika sander, den finaste funkade bäst, den kan nog ha varit ca 0,1-0,8mm, kommer från en strand så jag vet ju inte precis.

Har kört med en AuqaClear som är på 990l/h.
Det är alldeles för dåligt flöde i flaskan, går det med en 0,5l PET-flaska till mitt 160l, eller ligger man på gränsen av vad filtret klarar av då (tänker inte ha något annat filter förutom ett litet förfilter, filtermatta, filtevadd, madrass totalt ca 1l förfilter)?
Vill absolut inte ligga på gränsen, kan man köpa färdiga sandfilter-behållare i akvarieaffärer, eller någon annanstans som man kan ha utanför akvariumet?
Annars så får jag väl köpa en starkare pump, kan det räcka med 1200l/h?
#17 - 5 februari 2006 17:42
finns inga sandfilter att köpa vad jag vet.
provat kraftigare pump ?

provat olika sätt att rikta vattnet ?
#18 - 5 februari 2006 17:45
Testade en AquaEl som är på 480l/h innan, sanden rörde sig inte.
Sen med AuqaClearen på 990l/h sanden "bubblade" runt lite på botten, men inget moln steg uppåt i flaskan =(

Har inte testat att rika vattnet på något annat sätt, hur menar du att jag skulle göra för att få det bättre då?
#19 - 5 februari 2006 17:55
990L/H sjunker fort när du har filtermatta förfilter och speciellt filtervadd.

antar att du har så strålen bara går rätt ner i flaskan ?
provat att ändra flödet så sanden börjar snurra runt i flaskan istället typ karusell.
#20 - 5 februari 2006 18:02
Nej, hade bara förfiltret på på min AquaEl med 480l/h, inte på AquaClearen...

Har vänt flaskan så att botten är uppåt. Gjort 2 hål i botten (som är uppåt) och stuckit med en 16/22mm grön akvarieslang i ena hålet (satte sen i en bit 12/16mm i änden på den tjocka slangen för att testa om det gjorde nån skillnad med snabbare vattenrörelse, blev lite, lite lite bättre då) som går ner till ca 3cm ifrån korken. satte en 16/22mm snutt i det andra hålet i botten också, där vattnet ska strömma ut ocg förlängde den med 12/16mm slang.
Hade ca 2-3dl sand i flaskan när jag körde den.
Lite svårt att vinkla slangen inne i flaskan...
#21 - 5 februari 2006 18:10
Annars så skulle jag kunna göra en likadan, fast med smalare slangar direkt (12/16mm istället för 16/22mm), utav en 0,5l PET-flaska så att det blir snabbare genomströmmning, eller räcker det knappt till ett 160l?
Tänkte ha ca 1-1,5dl sand i flaskan.
Så kör jag med min AquaClear som är på 990l/h, med förfilter, typ ett quickfilter.
#22 - 5 februari 2006 18:11
http://www.aquaristic.net/AQ87fb60e1d3833dd82dbbeefeb93f2c3d/html_en/startshop.php?LANG=en&start=1&go=1&0.45641000+1139163235

gå in där o klicka dej fram till externa filter. där finns lite sandfilter, kanske det står nått vettigt där
#23 - 5 februari 2006 18:21
Hittade inget speciellt där, bara att dom säljer filter iaf =)
#24 - 5 februari 2006 18:25
http://www.aquariumliquidators.com/images/ggfluidized.jpg
http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_fbf.php
2 länkar på sandfilter.

en variant ja sett som va lyckad va en petflaska typ cocacola.
pepsi har inte optimal form och botten skars bort och sen sattes bara en slang fast i korken och flaskan monterades uppåner startades och sen hälldes sand i tills det precis va för mycket och då togs lite bort.
funkade helt ok.

0.5liters pet blir nog för litet skulle ja tro.
möjligt om du får tag på 1liters flaska.
#25 - 5 februari 2006 18:34
Jag har en 1l PET-flaska, men den är lika har samma diameter som den flaskan på 1,5l så det gör väl ändå ingen skilland.
Får kolla i affären om dom har någon smalare 1l PET-flaska...
#26 - 5 februari 2006 18:35
kanske skulle titta efter såndär flaska med 1liter morotsjuice.

en del av dom är rätt smala vid korken men vidgar sej mot botten.
#27 - 5 februari 2006 18:45
Ok, vet du vad det är för märke?
#28 - 5 februari 2006 20:10
externt PET-sandfilter

Har byggt ett externt PET-sandfilter av 1,5 l FAntaflaska och biltemas bästersand. vidare har jag använt biltemas nipplar av vinyl till vattentankar.

bilder finns på min zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315
Utförlig beskriving kommer inom sinom tid.

Ett allmänt råd är att gå ner i sandstorlek så behöver man färre antal deciliter sand.
Ett annat råd är att Biltemas väldigt små tuber med "superlim"(inte epoxi!) kan limma ett stort antal svårlimmade plaster.

Jag driver mitt sandfilter med en 30 år gammal eheimpump(700 l/h?) +ett droppfilter 60 cm högre upp.
#29 - 5 februari 2006 20:18
Jag har haft väldiga problem med att limma PET och i dom har akvarieslangarna, måste bara ta och testa det limmet, jag är skeptisk mot att det skulle funka, men det är ju ändå värt ett försök.
Vet du vad det är för märke/modell på limmet, kanske finns att köpa någon annanstans närmare mig isf?
#30 - 5 februari 2006 20:32
biltemas nipplar har gängan 3/4 tum om jag inte minns fel. Jag gängar ett 16 mm hål i botten på pet-flaskan och gängar den med en millimetergäng(fel gäng alltså!).

Sen sätter jag en o-ring på nippeln smetar in allt med sillikon och gängar med våld och kraft ner i PET-flaskans hål. Botten är skålformad så passformen blir 100%.

Korken är svårare. Jag har valt att limma en nippel i korken. Har inte lyckats täta korken med packningar eller o-ringar (korken är för mjuk.) Sillikon eller epoxi fäster ej heller.

Biltemas superlim innehåller mycket lösnings medel, det kan inte användas för att "fylla", passformen måste vara perfekt. Limmets kemiska beteckning är etyl-2-cyanoakrylat.
#31 - 6 februari 2006 19:23
Tack!
#32 - 6 februari 2006 23:04
Har ochså byggt ett sandfilter av en 1.5L petflaska , höll väll i crika 2 månader , sedan droppade det från taket ner på mitt frukostbord.
10L han bara läcka ut men det var jobbigt nog endå. Mitt tips är att
gå till din lokala glasmästare och be dom skära till 2x 50x50 mm samt
4x 50x300mm bitar 3-4mm glas. Och sedan be dom att håla en av dina
50x50mm bitar samt en av dina 50x300 bitar , denna skall ha hålet
"högre upp" , Gå sedan som tidigare nämt till biltema och köp 2 styck
20mm genomförings hål, skruva på dom i dina hål med lite silikon
sedan siliconar du i hopp allt och fyller cirka 1/3 med så fin sand du kan hitta.
woalla! Du har nu ett superbt , litet och smidigt floruserande sand filter.
klarar lungt akvarium på 200l.

frågor? PM!

mvh

/Baggen
#33 - 7 februari 2006 05:49
Varför spela rysk roulette när det finns beprövade lösningar ?
http://www.aquaristic.net/AQ63bb139138a37f8e186d909c620f39cf/app/details.php?shop=1,1060,0,0,id888,,0,
Visst är det kul att mixtra och uppfinna men konsekvenserna kan ju förskräcka.
Sitter det inuti akvariet är det väl ingen större ko på isen, men hur mycket bråte vill man ha där egentligen ?
#34 - 7 februari 2006 07:15
vad är detr som gör att folk vill ha ett sand fileter vad har det för bra/negativa egenskaper?
#35 - 7 februari 2006 07:29
ett fluidiserane sandfilter har öerlägset störst yta för bakterier att växa på och genom sin funktion stöts döda bakterier bort så det behöver aldrig rengöras
#36 - 7 februari 2006 10:37
går det bra med vilken sand som helst till ett sandfilter eller ska det vara något spicial?
#37 - 7 februari 2006 11:00
[QUOTE=Niklas Sundqvist]vad är detr som gör att folk vill ha ett sand fileter vad har det för bra/negativa egenskaper?[/QUOTE]

1. Gigantisk yta för bakterier att växa på
2. Behöver aldrig rengöras
3. Korrekt dimensionerat(phett hög sandbädd) kan det utveckla anaeroba egenskaper och reducera nitrat i vattnet
4. Anpassar sig till förändringar i belastning mycket fort
5. Filtrerar bort microskopiska partiklar och ger mycket klart vatten.

Jag fick mitt mini filter, 0.6L PET, att köra fint med bara en 150L/h pump. Problemet var att starta upp bädden och större filter man har desto värre blir det. Jag har dock fått uppfattningen att ett högt smalt sandfilter är bättre än ett lågt brett. Då med nackdelen att ett högre är ännu svårare att starta.

Jag ser inte ett sandfilter som ett huvudfilter utan mer som ett "bufferfilter" vid stora förändringar i filterbelastning. Vattenklarheten är iofs en mycket bra egenskap.
#38 - 7 februari 2006 17:22
Jag tror inte att cyanoakrylat fäster på PET, nån annan med erfarenhet av det?

Visst, tittade också på det ifrån Aquaristic.net, men det känns lite onödigt att betsälla bara den därifrån och så var den riktigt dyr =(

Att limma ihop glas tänker jag inte göra, det är dyrt och det kommer inte att bli helt perfekt när jag har gjort det.

Vill göra något (eller köpa) som inte kostar mkt... Gärna utanför karet också.
#39 - 8 februari 2006 18:32
Har hittat en flaska som det varit diskmedel i innan, det kan väl inte vara några problem att ha den som sandfilter i karet om man sköljer ur den noga, eller?

Den är på 1l och ganska långsmal, får testa och se, jag ska rapotera hur det gick sen när jag har tid att göra den och testa...
#40 - 26 februari 2006 10:19
beskrivning med bilder finns på pet-sandfilter på min zoon

Nu har jag lagt ut bilder på pet-sandfilter på min zoon. Har inga negativa erfarenheter av denna konstruktion ännu.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315
#41 - 26 februari 2006 11:45
Stuntar i sandfiltret, har testat med olika pumpar och olika stora flaskor och olika sander, men det har ändå inte funkat bra =(
Jag har sandfiltret inne i karet också =(

Jag tänker köpa ett ytterfilter istället.

Annons