[QUOTE=mats m]Hej.
Använd Chinchillasand,bläster är för grov.Sedan en annan sak,det rör som nämns är för grovt,6cm. är tillräkligt.
MVH Mats[/QUOTE]
Nå, jag vet inte nu, men det är inte mängden genom pumpat vatten som avgör hurvida ett sandfilter fungerar, eller inte, utan tiden vattnet tillbringar i kontakt med 'filter mediat' altså borde du kunna pumpa mer vatten genom ett grövre rör, med mer sand i, för högre effektivitet.
Själv sitter jag som en del säkert minns o filar på ett system till mitt 375 kar, med pumpkapacitet på strax runt 2500l/h jag har tittat lite olika lösningar, men det ser som sagt ut att bli avlopps pvc rör, och dremel liknande verktyg för att smida till detaljerna så man kan kontrolera att det uppför sig som förväntat.
Chinchillasand, känns otroligt fint, visst skulle det vara perfekt till ett system med lågt flöde, då det i stort sett håller sig svävande i stillastående vatten, men om jag inte har fel för mig, är det kalkhaltigt? Jag håller mig till bläster, 0.1-0.7mm, visar det sig vara för stort, får jag investera i glasblästermedel av lite kvalite, så kan jag få ner genomsnitts storleken en hel del till. (utan att minsta storleken förändras speciellt mycket dock)
Jag inbillar mig, för att köra chinchilla sand i "mitt" system, får jag gåra hål i botten på akvariet, och pumpa in vattnet det hållet, och ha fiskarna i pvc röret sidan om akvariet... Du har säkert rätt, i att det går att optimera för att få tillreklig prestanda i ett litet utrymme, för avset akvarium, men personligen siktar jag hellre en bra bit över målet, kan jag köra 5 liter blästersand, i ett en meters 20cm pvc rör, och det uppför sig som önskat, bör det ge mig rum att växa i...
Mindre måste inte vara mer rätt, möjligen dock mer precist avpassat för kraven. lika lätt att skjuta under ribban som över, och i det här fallet e det nog bättre att skjuta över.
B!