sandfilter

#1 - 3 maj 2005 06:10
Hej. Håller på att tillverka ett fluidicerande(tror jag stavade rätt) sandfilter som ska kopplas ihop med mitt ytterfilter. Jag fick tag i en beskrivning på nätet men där står att en nackdel är att det blir låg syresättning i ett sådant filter.
Kan någon som kan sånt här förklara för mig varför?
Kanske en dum fråga men är nybörjare.
Annelie
#2 - 3 maj 2005 06:56
Ingen expert på detta men rimligen är syrehalten lägre efter ytterfiltret. Nitrifikationen förbrukar syre. Om du i stället låter sandfiltret få egen cirkulation räcker syret.
#3 - 3 maj 2005 07:31
Jag uppfattade det som att även med egen cirkulation skulle sandfiltrets vatten inte syresättas lika bra som i ett vanligt filter. Kan det vara så att det förbrukas mer syre i sandfiltret än i det vanliga för att nitrifikationen är högre?
Jag har fått för mig att vattnet syresätts vid vattenytan ioch inte i filtret men jag kan ju ha fått det hela om bakfoten:-}
#4 - 3 maj 2005 08:06
Vattnet syresätts i bla. vattenytan. Sandfilter är effektiva och en bra nitrifikation förbrukar då mer syre än annat filter. Sänd gärna en länk på det du har läst om sandfiltret.
#5 - 3 maj 2005 15:13
[QUOTE=Håven]Vattnet syresätts i bla. vattenytan. Sandfilter är effektiva och en bra nitrifikation förbrukar då mer syre än annat filter. Sänd gärna en länk på det du har läst om sandfiltret.[/QUOTE]
Hej. Här är just det ställe jag läste om syresättningen,men jag har varit på så många sidor där det inte står något om detta.http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=37
Jag vet faktiskt inte hur man skickar en länk, är fullständigt kass på datorn, får be ungarna om hjälp:-)
Jag har hittat det ultimata röret tror jag i alla fall, en 80 cm hög glasvas diametern 10 cm i toppen sätter jag överdelen från en petflaska där jag sätter inblåsröret genom korken och ner till botten av vasen. Hoppas det funkar, har inte hittat tillräkligt fin sand än.
Annelie
#6 - 3 maj 2005 17:34
Kolla biltema, blästersand, finns både hinkar, och 25 kilos säckar, borde fungera upperligt...

Själv har jag insett att då jag inte är gjord av pengar, kommer jag inte ha råd med ett plexiglas rör, utan det blir antagligen ett avlopps pvc rör. Med dremel liknande verktyg tas det upp ett/två hål över längden på röret, samt limmas i en plexiglas remsa för att ge en möjlighet till visuel kontroll av funktionen. Röret bör sedan inte vara omöjligt att färga tex svart givetvis med plexiglaset maskerat för att inte det ska målas. (möjligen före limning)

B!
#7 - 3 maj 2005 20:00
[QUOTE=Mr B]Kolla biltema, blästersand, finns både hinkar, och 25 kilos säckar, borde fungera upperligt...

Själv har jag insett att då jag inte är gjord av pengar, kommer jag inte ha råd med ett plexiglas rör, utan det blir antagligen ett avlopps pvc rör. Med dremel liknande verktyg tas det upp ett/två hål över längden på röret, samt limmas i en plexiglas remsa för att ge en möjlighet till visuel kontroll av funktionen. Röret bör sedan inte vara omöjligt att färga tex svart givetvis med plexiglaset maskerat för att inte det ska målas. (möjligen före limning)

B![/QUOTE]
Tack för tipset.
"Alla sätt är bra utom dom dåliga"
Annelie
#8 - 3 maj 2005 20:52
Hej.
Använd Chinchillasand,bläster är för grov.Sedan en annan sak,det rör som nämns är för grovt,6cm. är tillräkligt.
MVH Mats
#9 - 4 maj 2005 07:26
[QUOTE=mats m]Hej.
Använd Chinchillasand,bläster är för grov.Sedan en annan sak,det rör som nämns är för grovt,6cm. är tillräkligt.
MVH Mats[/QUOTE]
OK, vilken kornstorlek har den? Kanske fågelsand utan snäckskal funkar också (om den inte påverkar pH).
Angående storleken på röret så har det i alla arbetsbeskrivningar som jag har hittat angivits en diameter på 10cm. Det skulle innebära att jag som behöver 5 dl sand behöver ett rör som är ca en halvmeter, skulle jag ta ett smalare 6 cm som du föreslår måste jag ha ett rör på 1meter, ganska högt . Men jag vet ju bara vad andra föreslagit, har ingen egen erfarenhet om detta så jag får prova mig fram.
Tacksam för all hjälp
Annelie
#10 - 4 maj 2005 07:52
#11 - 4 maj 2005 08:52
Hej.
Gå in på min sida ,där är ett filter som hänger på utsidan om mitt 540 som drivs av ett 2213 och redan det är för hög genom strömmning,sedan till sanden så duger fågelsand men den andra är bättre,inget kol eller snäckskal.
MVH Mats
#12 - 4 maj 2005 11:34
[QUOTE=mats m]Hej.

MVH Mats[/QUOTE]

Nå, jag vet inte nu, men det är inte mängden genom pumpat vatten som avgör hurvida ett sandfilter fungerar, eller inte, utan tiden vattnet tillbringar i kontakt med 'filter mediat' altså borde du kunna pumpa mer vatten genom ett grövre rör, med mer sand i, för högre effektivitet.

Själv sitter jag som en del säkert minns o filar på ett system till mitt 375 kar, med pumpkapacitet på strax runt 2500l/h jag har tittat lite olika lösningar, men det ser som sagt ut att bli avlopps pvc rör, och dremel liknande verktyg för att smida till detaljerna så man kan kontrolera att det uppför sig som förväntat.

Chinchillasand, känns otroligt fint, visst skulle det vara perfekt till ett system med lågt flöde, då det i stort sett håller sig svävande i stillastående vatten, men om jag inte har fel för mig, är det kalkhaltigt? Jag håller mig till bläster, 0.1-0.7mm, visar det sig vara för stort, får jag investera i glasblästermedel av lite kvalite, så kan jag få ner genomsnitts storleken en hel del till. (utan att minsta storleken förändras speciellt mycket dock)

Jag inbillar mig, för att köra chinchilla sand i "mitt" system, får jag gåra hål i botten på akvariet, och pumpa in vattnet det hållet, och ha fiskarna i pvc röret sidan om akvariet... Du har säkert rätt, i att det går att optimera för att få tillreklig prestanda i ett litet utrymme, för avset akvarium, men personligen siktar jag hellre en bra bit över målet, kan jag köra 5 liter blästersand, i ett en meters 20cm pvc rör, och det uppför sig som önskat, bör det ge mig rum att växa i...

Mindre måste inte vara mer rätt, möjligen dock mer precist avpassat för kraven. lika lätt att skjuta under ribban som över, och i det här fallet e det nog bättre att skjuta över.

B!
#13 - 4 maj 2005 11:43
Jag är nog inne på samma linje som du Mr B. Att det är bättre med större rör, man kan tänka sig att i ett smalt rör stiger sanden lättare för högt. Det får tiden utvisa. Jag är också lite fundersam på det här med sandens inverkan på pH, kanske bäst att testa innan?
#14 - 4 maj 2005 16:11
Hej.
Om jag har förståt rätt så skall nitrit brytas till nitrat(ofarligt).Nitrit får du om du övermatar dina fiskar och det är ju giftigt med nitrit.Har man för stort filter så svälter ju bakterina ihäl om filtret är för stort,det måste ju vara bättre med ett mindre så bakterina har mat hela tiden.Sanden skall vara i rörelse hela tiden och därför behöver du ej så stor pump med finnare sand.
MVH Mats
#15 - 4 maj 2005 17:33
[QUOTE=aliback] Jag är också lite fundersam på det här med sandens inverkan på pH, kanske bäst att testa innan?[/QUOTE]
Sanden påverkar inte pH.

Jobbar själv på ett koniskt rör - typ upp och nedvänd 1,5L petflaska. Allt för att vattnets hastighet igenom flaskan skall avta och sanden bli kvar. Vill undvika att sanden blir liggande någonstans. Bör med 30% blästersand eller finaste Råda räcka till ett 540L.
#16 - 4 maj 2005 17:54
Nitrificeringsbakterierna blir aldrig fler än dom behövs eller vad ytan begränsar dom till.

Antag ett kar utan mätbart amonium eller nitrit (dvs fungerande/tillfredställande nitrifikation). I ett sådant kar kommer ett större/effektivare filter inte att göra några mätbara skilnader. Men då talar vi mätbara, vad som händer med de omätbara nivåerna av främst algtriggande amonium går inte säga. Bakterierna kommer inte att bli fler om du inte matar mer. Bakteriernas tillväxt beror på tre saker: Plats att växa, tillgång på mat (amonium och nitrit) och tillgången på syre. Altså finns det inga negativa konsekvenser med att ha stora filterm efterssom bakterierna aldrig kan bli fler än vad som finns tillgängligt i mat.

Däremot så kan för mycket filtermaterial vara onödigt. Även om du har tokstora filter så finns det en gräns där fiskarnas och nitrificeringens respiration blir högre än vad du kan trycka i nytt syre i tanken. Detta får koiägare ofta erfara vid vinterförvaring. DVS du kan ha tokstora filter utan möjlighet att utnyttja dem. Dock som sagts innan kan för mycket filtermaterial aldrig i sig skada.
MVH
Magnus
#17 - 4 maj 2005 18:52
Hej.
Vad jag vill komma fram till att det kostar mer än det smakar.med ett stort sandfilter.Pumpen och allt kostar mer än ett som är avpassat till akv.storleken,elförbrukningen blir större i förhållande till vad du får ut,men jag kan ha fel.
MVH Mats
#18 - 4 maj 2005 18:58
OKI, förlåt, det var inte alls i närheten av så som jag tolkade det du skrev.

Menar du att ett sandfilter som är anpassat till akvariet är bättre än ett större sandfilter eller att ett vanligt filter som är anpassat till akvariet är bättre än ett för stort sandfilter?
MVH
Magnus
#19 - 4 maj 2005 19:14
Hej.Jag tänkte göra ett kanske onödigt stort filter eftersom jag har grejorna, förutom sanden redan och elen betalar jag inte (ingår i hyran) :-). Så själva kostnaden blir inte så stor.Det kanske visar sig att det som ser så bra ut teoretiskt blir sk-t i praktiken.
#20 - 4 maj 2005 19:52
Hej.
Vad jag menar är att man skall ej överdriva vissa saker för att man tror dom funkar battre bara för att dom är större,utan det gäller att ha en balans på det hela.
MVH Mats
#21 - 4 maj 2005 20:05
[QUOTE=mats m]Hej.
Vad jag menar är att man skall ej överdriva vissa saker för att man tror dom funkar battre bara för att dom är större,utan det gäller att ha en balans på det hela.
MVH Mats[/QUOTE]

OK, är mitt rör mycket för stort tycker du? Röret är som jag sa innan 10 cm i diameter och 80 cm högt, karet är på 450 L.
Annelie
#22 - 4 maj 2005 22:53
[font=Arial][QUOTE=Håven][QUOTE=aliback] Jag är också lite fundersam på det här med sandens inverkan på pH, kanske bäst att testa innan?[/QUOTE][/font]
[font=Arial]Sanden påverkar inte pH.[/font]

[font=Arial]Jobbar själv på ett koniskt rör - typ upp och nedvänd 1,5L petflaska. Allt för att vattnets hastighet igenom flaskan skall avta och sanden bli kvar. Vill undvika att sanden blir liggande någonstans. Bör med 30% blästersand eller finaste Råda räcka till ett 540L.[/QUOTE][/font]

[font=Arial]Nå, kategoriskt skulle jag vilja säga tvärt om, OM sanden är kalkhaltig, kommer den påverka ph, men då är vi där, Är chinchilla sand kalkhaltig? Att blästersand eller rådasand inte påverkar vattnets ph är nog så sant, det har vi ju använt i baljorna ett tag nu ju *- )[/font]

[font=Arial]Vidare, Som Tropfrog säger, det går inte att ha "för stort" filter, det går att ja för mycket restprodukter som ska brytas ner, vilket snor all syresättning, men det torde inte vara problemet för de flesta akvarium, vinterförvarad guldfisk / koi är lite anorlunda och producerar gärna en hemsk massa avfallsprodukter...[/font]
[font=Arial]Därav att jag hellre siktar över än under målet, mitt mål är förövrigt att slippa köpa fler pumpar, samt enbart köra med grova genom släppande filtermaterial, såsom makaroner, trassel, biobollar...och fluidiserande sandfilter. För att inte råka ut för att jag har för klen filtrerings kapacitet siktar jag på ett fluidiserande som kan ta hela vatten "volymen" från pumparna jag har, ca 2500[/font][size=4][font=Arial][size=2]/h det kommer förhoppningsvis göra det möjligt att upgradera själva baljan i ett par omgångar innan filtreringsbiten blir överbelastad..[/size][/font][/size]
[size=4][font=Arial][size=2]Billigare än avloppsrör blir det inte, traska till nått bygge och tigg till dig, eller erbjud kaffebullar (ca 50 spänn) i utbyte..[/size][/font][/size]
[size=4][font=Arial][size=2][/size][/font][/size]
[size=4][font=Arial][size=2]B![/size][/font][/size]
[size=4][font=Arial][size=2](Edit - text skummade sig, massa bold, utan att vara bold, fel typsnitt antar jag?)[/size][/font]

[/size]
#23 - 5 maj 2005 05:44
För små filter innebär risk för nitrit, algblommningar och sjuka fiskar.
"för" stort filter innebär amonimstabilitet, ingen nitrit, friska fiskar och mindre alger. Dessutom finns det bara en enda negativ konsekvens av "för" stora filter och det är den rent estaetiska, stora filter är inte snygga.

Om man då har möjligthet att bygga ett jättefilter och göra det snyggt alternativt gömma det bra så att det inte stör.....Ja då skall man givetvis göra det. Jag gissar att det finns många fler underfiltrerade/överbelastade kar än vad det finns överdimensionerade/underbelastade i hobbyn. Det första för med sig massor av negativa konsekvenser det andra massor av positiva.
MVH
Magnus
#24 - 5 maj 2005 15:17
Får tacka alla för hjälpen, har kommit fram till att jag kör som planerat med min glasvas så får vi se om jag kan få lagom cirkulation i den.
Återkommer senare i ämnet.
MVH
Annelie

Annons