sandbotten och malaysiska sandsnäckor...

#1 - 17 februari 2015 12:23
Hej!
Har för ett år sen byt ut mitt grus till sand. Och tycker väl att det funkar ganska så bra.
Förutom att all skit läger sig uppe på sanden och man måste slamsuga väldigt ofta. För att skiten lägger sig precis där det är som mest synligt. :d
Och har väldigt mycket växter till också.
Men nu är det så att jag fick höra bara för några dagar sen. Att när man har sand så behöver man ha malaysiska sandsnäckor.
Är det någon som har någon erfarenhet eller kunskap om detta. Då man drar öronen åt sig så fort man hör ordet snäckor.
Då jag tänker att det kommer att bli svårt att bli av med dom om jag skulle vilja det.
Tacksam för alla svar o råd.
Med vänlig hälsning Glenn.
#2 - 17 februari 2015 12:54
Sleep skrev:
Hej!

Har för ett år sen byt ut mitt grus till sand. Och tycker väl att det funkar ganska så bra.

Förutom att all skit läger sig uppe på sanden och man måste slamsuga väldigt ofta. För att skiten lägger sig precis där det är som mest synligt. :d

Men nu är det så att jag fick höra bara för några dagar sen. Att när man har sand så behöver man ha malaysiska sandsnäckor.

Är det någon som har någon erfarenhet eller kunskap om detta. Då man drar öronen åt sig så fort man hör ordet snäckor.

Då jag tänker att det kommer att bli svårt att bli av med dom om jag skulle vilja det.

Du måste inte ha snäckor, och det med att skiten samlar sig där det är mest synligt...

Ändra om utblås på pumpar så du får vattenströmmarna annorlunda så kommer skiten någon annanstans. Och med tillräckligt bra filter in i filtret.
#3 - 17 februari 2015 12:58
Ok, fick höra att man va tvungen att vända sanden för att det bildas gas. (sumpgas)
ingen känner sig mer lättad över att slippa snäckor än jag! :)
Har precis köpt ett nytt ytterfilter som ska hjälpa till med att skapa mer strömt vatten och suga upp skiten. så får se vad som händer.
simpson skrev:
Du måste inte ha snäckor, och det med att skiten samlar sig där det är mest synligt...

Ändra om utblås på pumpar så du får vattenströmmarna annorlunda så kommer skiten någon annanstans. Och med tillräckligt bra filter in i filtret.
#4 - 17 februari 2015 12:58
Sleep skrev:
Hej!

du måste inget men

Malaysiska sandsnäckor är väldigt bra o ha , född upp några i breeding box , flytta över till akvariet o håll på såhär tills du kastat in 100 st eller så i karet =) allt skit kommer försvinna , dock finns det risk att snäckorna tar över senare men de går o lösa då
#5 - 17 februari 2015 13:01
blaze1337 skrev:
du måste inget men

Malaysiska sandsnäckor är väldigt bra o ha , född upp några i breeding box , flytta över till akvariet o håll på såhär tills du kastat in 100 st eller så i karet =) allt skit kommer försvinna , dock finns det risk att snäckorna tar över senare men de går o lösa då
Hahaha nee det har du ju rätt i! :P
men vad är dom bra för och hur får man bort dom sen?
#6 - 17 februari 2015 14:15
De lever nere i sanden så du kommer knappt att märka av dem även om de är jättemånga. Fördelen är ju att de luftar hela bottnen så de vänder sanden och äter upp sådant som är ätbart på bottnen så du inte märker av det. De kan bli jättemånga om du har mycket matrester men då är de rätt lätta att få bort. Mörklägg, i med mat och dra håven över dem när de samlats för att festa. Jag ser inte mycket av mina, de är framme främst när det är mörkt. Största nackdelen är kanske alla tomma skal från döda snäckor som ligger överallt. Men jag vet inte om det egentligen är en nackdel i mina ögon så...

Eftersom fördelarna med dem är att de luftar bottnen och äter rester så är de givna hemma hos mig. Frågar du i affären efter dem så ser de mest förfärade ut över att du frivilligt ber om sådan skit. ;)

En nackdel kan ju vara att man ser hur hela bottnen rör på sig av snäckor som gräver sig fram. Så är det i mitt kar där de trivs bäst. Ser rätt udda ut. Som att bottnen inte riktigt vill vara där den är.
#7 - 17 februari 2015 14:49
Sleep skrev:
Hahaha nee det har du ju rätt i! :P

men vad är dom bra för och hur får man bort dom sen?

Som axman skriver , dem är något du vill/bör ha även om dem blir många , tyder bara på att du övermatar och matrester hamnar i botten som dem hinner äta upp innan fiskarna.

vill du få bort dem sen så finns det flera sätt att göra det på , enklast och roligast enligt mig har varit Zebrabotier , väldigt trevliga snäckättande fiskar som är ikke aggresiva mot någon fisk art som jag märkt , har mina zebrabotier tillsammans med platy och guppy yngel så det blir nog bra :) jag hade gärna skaffat malaysiska snäckor i akvarier där jag ej har dem :)
#8 - 17 februari 2015 22:08
Axman skrev:
De lever nere i sanden så du kommer knappt att märka av dem även om de är jättemånga. Fördelen är ju att de luftar hela bottnen så de vänder sanden och äter upp sådant som är ätbart på bottnen så du inte märker av det. De kan bli jättemånga om du har mycket matrester men då är de rätt lätta att få bort. Mörklägg, i med mat och dra håven över dem när de samlats för att festa. Jag ser inte mycket av mina, de är framme främst när det är mörkt. Största nackdelen är kanske alla tomma skal från döda snäckor som ligger överallt. Men jag vet inte om det egentligen är en nackdel i mina ögon så...

Eftersom fördelarna med dem är att de luftar bottnen och äter rester så är de givna hemma hos mig. Frågar du i affären efter dem så ser de mest förfärade ut över att du frivilligt ber om sådan skit. ;)

En nackdel kan ju vara att man ser hur hela bottnen rör på sig av snäckor som gräver sig fram. Så är det i mitt kar där de trivs bäst. Ser rätt udda ut. Som att bottnen inte riktigt vill vara där den är.

vad är det för fördel med att dom luftar botten?
jag har aldrig hört talas om det först för någon vecka sen.
#9 - 17 februari 2015 22:22
blaze1337 skrev:
Som axman skriver , dem är något du vill/bör ha även om dem blir många , tyder bara på att du övermatar och matrester hamnar i botten som dem hinner äta upp innan fiskarna.

vill du få bort dem sen så finns det flera sätt att göra det på , enklast och roligast enligt mig har varit Zebrabotier , väldigt trevliga snäckättande fiskar som är ikke aggresiva mot någon fisk art som jag märkt , har mina zebrabotier tillsammans med platy och guppy yngel så det blir nog bra :) jag hade gärna skaffat malaysiska snäckor i akvarier där jag ej har dem :)

njaa vet inte om jag är så sugen på zebrabotia. hade några för ett par år sen.
och dom åt upp mina fjärilcikliders rom hela tiden. och åt inte så mycket snäckor alls. dock så va det ju pest snäckor (post horn) dom kanske inte är lika goda! :P
#10 - 28 februari 2015 11:57
Ett jätte tack för dom svar som jag har fått!
Jag kan meddela att jag fortfarande är kluven i frågan om att skaffa snäckor i karet.
Så det får vänta ett tag till. :P
#11 - 28 februari 2015 17:10
Mallayer är underbara varelser, jag har en hel drös av dem tror jag fast dom är bara uppe ur sanden några timmar när ljuset släckts. Enda jag ser är spår i sanden efter deras städningsrunda..

Jag har ett gäng elefantsnäckor bara för att få se lite snäckor i mitt kar iallafall :)
#12 - 28 februari 2015 20:12
Dopply skrev:
Mallayer är underbara varelser, jag har en hel drös av dem tror jag fast dom är bara uppe ur sanden några timmar när ljuset släckts. Enda jag ser är spår i sanden efter deras städningsrunda..

Jag har ett gäng elefantsnäckor bara för att få se lite snäckor i mitt kar iallafall :)

Tycker snäckor som äppelsnäckan är fina. men annars när jag tänker på snäckor. så tänker jag på dom som man inte vill ha. och hur många dom blir. och jag kan tänka mig att malaysiska snäckor. blir lika många. men kanske har fel där.:d
#13 - 1 mars 2015 09:32
Sleep skrev:
Tycker snäckor som äppelsnäckan är fina. men annars när jag tänker på snäckor. så tänker jag på dom som man inte vill ha. och hur många dom blir. och jag kan tänka mig att malaysiska snäckor. blir lika många. men kanske har fel där.:d

Dom blir nog mångdubbelt flera. Fast man ser dom aldrig, så det är svårt att veta..
#14 - 2 mars 2015 10:21
Dopply skrev:
Dom blir nog mångdubbelt flera. Fast man ser dom aldrig, så det är svårt att veta..

haha så du menar att dom en dag kan vara fler än jag har sandkorn? :P

Tänkte på elefantsnäckor. vad äter dom och kan man ha dom i ett växtkar?
om jag inte minns helt fel. så är det dom med långtskal och störe eller?
#15 - 2 mars 2015 11:28
Sleep skrev:
haha så du menar att dom en dag kan vara fler än jag har sandkorn? :P

Tänkte på elefantsnäckor. vad äter dom och kan man ha dom i ett växtkar?

om jag inte minns helt fel. så är det dom med långtskal och störe eller?

Deras bestånd regleras helt av hur mycket det finns att äta..

Ja, dom är av större modell. Jag upplever inte att dom äter på växter, fast jag har inte så många heller. De första två var ett par utan att jag visste det, så dom har fått några bäbisar lite då och då.
#16 - 2 mars 2015 12:40
Dopply skrev:
Deras bestånd regleras helt av hur mycket det finns att äta..

Ja, dom är av större modell. Jag upplever inte att dom äter på växter, fast jag har inte så många heller. De första två var ett par utan att jag visste det, så dom har fått några bäbisar lite då och då.

ja det är ju iofs sant. hos mig finns det nog en hel del känns det som. specielt under sanden. såg nu när jag står o gör vatten bytte. att det är väldigt mycket skit under sanden längs med kanten av glaset. :( Blääää...
brukar köra runt med fingrarna där för att få bort smuten. men har inte gjort det på ett tag nu.
blir man av med sånt om man har malaysiska snäckor?
#17 - 2 mars 2015 17:36
Nej, tyvärr kan de ju inte trolla bort skiten, men det luckras upp och bryts ned bättre får jag en känsla av så att det inte är lika märkbart.
#18 - 2 mars 2015 17:49
Axman skrev:
Nej, tyvärr kan de ju inte trolla bort skiten, men det luckras upp och bryts ned bättre får jag en känsla av så att det inte är lika märkbart.

haha! nee, tyvärr!

Det låter ju skit bra det dom gör. Men om man inte vill ha dom kvar som invånare sen. är det lätt att bli av med dom då?
#19 - 2 mars 2015 17:53
Du kommer aldrig någonsin att bli av med dem igen, men varför skulle man vilja det?

Eller jo förresten, det finns väl en och annan medicin som de inte tål, men det är definitivt inget man skall använda för att reglera mängden snäckor...
#20 - 2 mars 2015 18:21
Jag är ju förespråkare av sandsnäckor och förutsatt att man inte övermatar så får man aldrig problem med "malajerna". Övermatar man så är det framförallt då de verkligen behövs!

Bara för att illustrera hur oproblematiska de är så gick jag och fotade botten i mitt 310L med extremt många sandsnäckor!

[ATTACH=CONFIG]74586[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74587[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74588[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74589[/ATTACH]
#21 - 2 mars 2015 19:31
sleep, nej vill du bli av med dem så får du nog byte substrat och sedan köra något snigeldödande medel. Men jag håller med Woods, jag har massivis och de är lika synliga hos mig.
#22 - 2 mars 2015 19:34
Tog faktiskt bort det första av mina inlägg då jag uppfattat det som att det var sandsnäckor vi diskuterade... Elefantsnäckor har jag ingen erfarenhet av.
#23 - 2 mars 2015 22:26
Uhm, trodde det var malajer vi pratade om jag med främst. Ser så ut med?
#24 - 2 mars 2015 23:04
Mr Woods skrev:
Tog faktiskt bort det första av mina inlägg då jag uppfattat det som att det var sandsnäckor vi diskuterade... Elefantsnäckor har jag ingen erfarenhet av.

Axman skrev:
Uhm, trodde det var malajer vi pratade om jag med främst. Ser så ut med?

tjena! jo det är malajer som jag undrade över. så det va inte fel. :)
men frågade om elefanter också senare o tråden. :P
#25 - 2 mars 2015 23:08
Mr Woods skrev:
Jag är ju förespråkare av sandsnäckor och förutsatt att man inte övermatar så får man aldrig problem med "malajerna". Övermatar man så är det framförallt då de verkligen behövs!

Bara för att illustrera hur oproblematiska de är så gick jag och fotade botten i mitt 310L med extremt många sandsnäckor!

[ATTACH=CONFIG]74586[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74587[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74588[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74589[/ATTACH]

Wow! ser ju jätte fint ut. vilka fina rötter/grenar du har!
Nee där ser man inte några snäckor alls.
det får bli att införskaffa mig några snäckor i morgon.
Riktigt fina fiskar med. vad är det för några?
#26 - 2 mars 2015 23:11
Axman skrev:
sleep, nej vill du bli av med dem så får du nog byte substrat och sedan köra något snigeldödande medel. Men jag håller med Woods, jag har massivis och de är lika synliga hos mig.

jag tror att min snigelfobi ligger i att man alltid har hört. (ända sen man va liten) att sniglar va pest och väldigt svårt att bli av med.
Men ni har nog övertygat mig. :)
Och vad jag förstår så föder malajer levande o inte ägg!? så om man skulle vilja bli av med dom kanske det är enklare med dom än vad det är med posthorn?
#27 - 2 mars 2015 23:13
På bilderna syns (i storleksordning) T. maculipinnis, M. altispinosus och C. panda.
Och är det sandsnäckor vi talar om så är det en snäcka som du aldrig kommer bli av med när du väl fått in den, men vad gör det? :d
#28 - 3 mars 2015 09:07
Jag var med livrädd för snäckor, men det nog speciellt kanelbulle-snäckorna som jag tycker är otrevliga. Har till och med lärt mig att uppskatta physorna, men hos mig blir det ingen physa-explosion för det verkar som att äppelsnäckorna och sandsnäckorna konkurrerar ut allt annat i snäck-väg. Ser en physa då och då men det är sällan. Kanelbullarna verkar helt ha försvunnit. Nu på senare tid så har jag insett att många snäckor = Jonas behöver inte skrapa alger på glaset = glad jonas.
#29 - 5 mars 2015 01:54
Tack så mycket alla som har svarat o gett mig feedback om sandsnäckor. uppskattar det till tusen och lyssnat.
dags för mig att fixa mig några fina små snäckor! :)

Annons