Sandbotten

#1 - 13 april 2004 10:41
Har en liten fundering på hur finkornig sand kan man ha?
Tyckte mig läsa att om den är för finkorning så kan den "ruttna"
Har planer på att använda vanlig strandsand i dett askede, vet att många har goda erfarenheter av biltemas blästersand men jag tycker den verkar för ljus.
#2 - 13 april 2004 10:52
OM du har vanlig strandsand kan det kasnke vara bra att tänka på att tvätta den ordentliget innan du har i den, eventuellt koka.
Annars bör det väl gå bra så länge man inte har dy...
Fördelen med finare sand är att skiten inte åker ner emellan lika lätt, och därmed ruttnar det INTE. tror jag iaf...
#3 - 13 april 2004 10:57
Jo jag har tänkt att filtrera bort skräp och koka den innan jag använder den.
#4 - 13 april 2004 14:45
Inte helt riktigt "Nils och Alva" om man har lite grövre grus så kan skiten trilla ner och blir då gödning till växterna om man matar som man ska så det inte blir överflöd.

Det är just därför man inte ska slammsuga bottnen fullständigt utan bara ta det som synd uppe på grusen.
#5 - 13 april 2004 15:30
Jag kör med havssand, spolade bara den i duschen. Skiten lägger sig som sagt ovanpå så det är lätt att hålla rent. Växterna klarar sig bra i mitt kar utan extra gödning.
#6 - 13 april 2004 15:35
Ja det har väl mycket att göra hur mycket växter man har i akvariet. Du har ju inte så mycket i ditt Oscar. Använder du ingen näring alls till dina växter för dom såg ju fina ut ??
#7 - 13 april 2004 15:37
Har sand i alla mina kar.

Har märkt att sanden kan börja rutna? Ca 3-4cm ner i sanden blir det mörkare och luktar sunkigt verkar dock inte farligt för fiskarna.

Jag har bränt det i ugnen på 125grader i 25-30 min, öppnande och rörde runt ibland.

Har kokt sand idag för att testa hur det blir...

Mvh Ola
#8 - 14 april 2004 16:55
125 grader? Satsa istället på 250-300 grader om du nu tror att det kommer att motverka de naturliga processerna i botten.
Sanden ruttnar definitivt inte, inte en chans. Det som ruttnar är i så fall organiskt material som sjunkit ner eller bildats i botten.
#9 - 14 april 2004 21:56
hej. jag passar på att skriva i samma tråd. Jag ska nämligen inreda ett 200 liters akvarie i amazonastil. Jag är sugen på sand men tycker blästersanden e alldeles för ljus. Har hittat Golvsand 0,2 - 2,5 mm hos jehinders grus..frågan e kan man ha sån sand i akvariet? Nån som tom har provat?
#10 - 15 april 2004 06:45
Vad skulle göra golvsanden olämplig?
Det enda jag kan komma på skulle vara om det är någon tillsats i sanden, men det finner jag ytterst osannolikt.
#11 - 15 april 2004 06:58
Ola paul:
Det som ruttnat var det jag skrev om lite längre upp det är mat och avfalls produkter och så länge du matar lagom så gör det bara nytta, i alla fall om du har växter i karet.
#12 - 23 april 2004 19:51
Någon som kanske har testat att använda dansk "strandsand"? Har funderat på att ta med hem en hink flera gånger men det har inte blivit av. Kan det vara lämpligt till akvarium ?
#13 - 25 april 2004 11:44

Det känns som om rådasand 0.8-1.2 aldrig kan vara fel eftersom varenda kar på Akvarielagret har den i...

Christer säger att den motverkar kiselalger och det är ju inte fel !

Annons