Sandbotten?

#1 - 17 november 2009 18:42
Funderar på att byta till sand istället för grus som är lite grövre.
Så nu tänkte jag kolla för och nackdelar och se lite vad ni tycker.
Har kar som är lite större än 300l.
#2 - 17 november 2009 19:00
daniel666 skrev:
Funderar på att byta till sand istället för grus som är lite grövre.

Så nu tänkte jag kolla för och nackdelar och se lite vad ni tycker.

Har kar som är lite större än 300l.

Fördelar grus: Lättare att damsuga
Nackdelar grus: Mkt skit ramlar ner mellan gruskornen och samlas där

Fördelar sand: Skiten samlar sig mer uppe på bottenytan och är lätt att se och håva upp. Uppenbarligen en smakfråga men i princip all sand är snyggare än allt grus.
Nackdelar sand: Mer meckigt att dammsuga.
#3 - 17 november 2009 19:24
Okej, tack så mycket. Det är ju utseendet som lockar. Tycker det är mycket snyggare.
#4 - 17 november 2009 19:26
Vad hade du tänkt dig för sand?
#5 - 17 november 2009 19:37
Vet inte riktigt än, har precis bestämt mej mer eller mindre för att byta.
#6 - 17 november 2009 19:59
0,8-1,2 är en rätt bra storlek, inte för tät och inte för fin. Skaffa lite fisk som plockar i sanden, jordätare om man gillar Sydamerika, Sandlekare om man gillar Tanganyika eller någon Mbuna om man gillar Malawi. Gott om växter om man inte gillar nått av de. Då slipper du ner i sanden o böka utan karets invånare sköter det själv.
Tänker man efter lite när man skaffar sina firrar eller växter så får man det busenkelt att sköta sitt akvarium:)
Jag minns inte ens när ja gjorde en storrengöring senast.
Det viktiga är att hålla lite koll på sitt vatten dock:)
#7 - 17 november 2009 20:21
Jag har 0,2-0,7 och är lite orolig om den är för tät. Många andra har den utan problem. Möjligen kommer jag att komplettera med en 1-1.5 mm för att ha en mix i karet som ser mer naturligt ut och som skapar bättre ventilation i sanden.
#8 - 17 november 2009 20:24
Tack för alla snabba svar och fortsätt gärna komma med fler tankar och ideer.
#9 - 17 november 2009 21:15
Ja 0,2 låter som damm:). Äh ja vet inte om det bildas anaeroba miljöer i sanden om man har några få cm tjock sandbädd. Lasse kan säkert redogöra närmare när riskerna/möjligheterna uppträder.
Har man problem så hjälper Malaysiska snäckor. Dom förökar sig snabbt och är riktiga grävmaskiner. Men ja vet inte om dom är så bra för att har man väl fått in dom ikaret så är dom nästan omöjliga att utrota.

En nackdel så liten sand kan ha är att den flyttar sig lätt om man vill pumpa runt vatten lite extra. O ja gillar när det går en liten vattenström över bottenmaterialet. Då får man tillgång till större tillväxtyta för nitrifikationsbakterierna.
#10 - 17 november 2009 21:37
Malaysiska sandsnäckor löser det problemet dre. Hade i alla mina kar denna oerhört effektiva snäcka. Syntes inte förutom vid matning eller efter släckning. Rör om i sanden oerhört bra :)
#11 - 17 november 2009 21:50
Jag har använt gjutsand (eller krossade takpannor eller torv beroende på vilken fiskart jag har i) i de flesta akvarierna de senaste åren och tycker att det är ganska praktiskt och snyggt. Dessutom billigt. Ofta har jag löv och/eller torv ovanpå. Mycket växter (som verkar gilla sanden) och sällan några filter eller pumpar. Och jag dammsuger aldrig botten. Det är bara ett problem: engelsk sjösand är lika ful i trädgården som i akvariet. Och det bjuder mig emot att hälla 20 hinkar sand i soptunnan.
#12 - 17 november 2009 22:12
Hehe råda är en bit bättre men ja har fått fatt i en ljusare sand som ja gillar betydligt bättre.
#13 - 17 november 2009 22:12
Jag har använt gjutsand (eller krossade takpannor eller torv beroende på vilken fiskart jag har i) i de flesta akvarierna de senaste åren och tycker att det är ganska praktiskt och snyggt. Dessutom billigt. Ofta har jag löv och/eller torv ovanpå. Mycket växter (som verkar gilla sanden) och sällan några filter eller pumpar. Och jag dammsuger aldrig botten. Det är bara ett problem: engelsk sjösand är lika ful i trädgården som i akvariet. Och det bjuder mig emot att hälla 20 hinkar sand i soptunnan.
Vad är problemet med engelsk sjösten, du kör ju med gjutsand...? Håller annars med om att den är fruktansvärt ful och tråkig;)
#14 - 18 november 2009 07:15
Då tar vi nästa fråga när vi ändå håller på. Var hittar man bra prisvärd sand i GBG området?
#15 - 18 november 2009 08:53
Jag kör med Julas blästersand. Tror den kostade 49:- för 25kg.
#16 - 18 november 2009 09:17
Wiie skrev:
Jag kör med Julas blästersand. Tror den kostade 49:- för 25kg.

Okej, är den lagom grov? Och Renar du den på nått sätt innan du använder den?
#17 - 18 november 2009 12:43
åheim skrev:
Vad är problemet med engelsk sjösten, du kör ju med gjutsand...? Håller annars med om att den är fruktansvärt ful och tråkig;)

Det är så sällsynt i naturen med något som ens liknar "sjösten". Vissa partier i forsar och i vissa sjöar, och jag har sällan fisk som kommer från sådana platser. Därför. Fast visst, det är naturligtvis en smaksak!
#18 - 18 november 2009 12:54
daniel666 skrev:
Okej, är den lagom grov? Och Renar du den på nått sätt innan du använder den?

Den är 0,2-0,7 mm men har sandsnäckor som rör runt i sanden hela tiden. Jag slängde bara i den i karet och det gick hur bra som helst och vattnet blev klart rätt så fort.
#19 - 18 november 2009 13:00
Wiie skrev:
Den är 0,2-0,7 mm men har sandsnäckor som rör runt i sanden hela tiden. Jag slängde bara i den i karet och det gick hur bra som helst och vattnet blev klart rätt så fort.

Okej, tack. Verkar ju vara ett bra och billigt alternativ. Hur är sandsnäckorna? Är dom sådana att dom förökar sej i mängder eller?
#20 - 18 november 2009 19:18
Håller med folk här. Själv använder jag aldrig engelsk sjösten utom möjligtvis i yngelkar och dyl. där utseendet inte är så viktigt. I gbg säger du, själv har jag bla. "vanlig" fågelsand som är hyffsat billig, har bra kornstorlek och är mkt snygg. Finns tex. att köpa hos mölndals repilzoo i mölndal centrum.
#21 - 18 november 2009 19:21
Rooster skrev:
Håller med folk här. Själv använder jag aldrig engelsk sjösten utom möjligtvis i yngelkar och dyl. där utseendet inte är så viktigt. I gbg säger du, själv har jag bla. "vanlig" fågelsand som är hyffsat billig, har bra kornstorlek och är mkt snygg. Finns tex. att köpa hos mölndals repilzoo i mölndal centrum.

Fågelsand? har du någon bild?
#22 - 18 november 2009 19:32
Oxå nyfiken på fågelsanden?

Är det någon annan här som använt julas blästersand??
#23 - 18 november 2009 19:47
Jag kör med Julas blästersand, dock ganska nystartat så jag har ingen feedback direkt.

Fågelsand brukar vara råda sand i storleken 0,2-0,7mm cirkus.
#24 - 18 november 2009 19:50
Jag kommer att ha 10 jordätare och 40 corydoras och hoppas de fixar runt tillräckligt för att det ska bli ventilerat. men jag är inne på att ta ut en del sand och lägga i 25 kg av en grövre sand på runt 1-2mm. Jag tro det blir snyggare dessutom, var i naturen hittar man exakt kornstorleken 0,2-0,7 :d
#25 - 18 november 2009 20:35
Va inne på en byggvaruhandel i närheten idag och köpte rådasand 0-2 mm. Misstänker att jag kommer behöva skölja den ganska bra för att få bort allt som är för smått. Kanske inte blir något kvar till karet sen.. :p
#26 - 19 november 2009 05:24
Tack för alla svar.
Nu lutar det väl åt julas blästersand. Någon som vet var man kan hitta sandsnäckor i GBG?
#27 - 19 november 2009 08:55
daniel666 skrev:
Okej, tack. Verkar ju vara ett bra och billigt alternativ. Hur är sandsnäckorna? Är dom sådana att dom förökar sej i mängder eller?

Vet inte så mycket om dem för har precis köpt dem :D
#28 - 19 november 2009 09:20
Dre skrev:
var i naturen hittar man exakt kornstorleken 0,2-0,7 :d

Fixa ordning ett durkslag eller sil med dina max-mått och åk ut till ett sandtag :D

I mitt senaste corydoras-kar hämtade jag sand ifrån vårat sandtag. Sen silade det genom att fylla durkslaget med sand och sen skölja med vatten med en hink under där den silade sanden hamnade :)

Sen är det effektivt att skölja den silade sanden med en stark vattenstråle ner i hinken. Det allra finaste dammet kommer virvla upp lätt och rinna med över kanten på hinken.

Fick på så vis en väldigt ren och fin sand i perfekt storlek.

Helt gratis också :)

Försök inte torr-sila. Bara dammar och är tungt i längden. Satsa på ett durkslag som kan vila själv på hinken under, så kan man bara fylla på med ny sand och spola med slangen i lugn och ro.
#29 - 19 november 2009 15:12
Vilken färg har julas blästersand?? Och så frågar jag igen om var man kan hitta sandsnäckor i GBG??
#30 - 20 november 2009 09:54
Blir nog sand till nästa helg, sen får man väl lägga upp en projekttråd.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 20 november 2009 09:59
LN skrev:
0,8-1,2 är en rätt bra storlek, inte för tät och inte för fin. Skaffa lite fisk som plockar i sanden, jordätare om man gillar Sydamerika, Sandlekare om man gillar Tanganyika eller någon Mbuna om man gillar Malawi. Gott om växter om man inte gillar nått av de. Då slipper du ner i sanden o böka utan karets invånare sköter det själv.

Tänker man efter lite när man skaffar sina firrar eller växter så får man det busenkelt att sköta sitt akvarium:)

Jag minns inte ens när ja gjorde en storrengöring senast.

Det viktiga är att hålla lite koll på sitt vatten dock:)

Tråkigt att skriva samma sak som någon annan - därför kopierar jag istället;). Håller som sagt helt med.

Sedan vill jag nog också tillägga att det rent estetiskt ser mycket snyggare ut om man inte har en enformig sandbotten - så plocka också lite grus och småsten och blanda i för att bryta av.
#32 - 20 november 2009 10:33
Nåt jag tycker är snyggt när man har finsandbotten är att istället för att göra ett helt plant sandlager så gör man vågmönster i sanden, som man ser på sandstränder. Eftersom man troligen inte har vågor i akvariet får man bättra på mönstret då och då, men det håller faktiskt rätt bra.
#33 - 20 november 2009 10:34
Nåt jag tycker är snyggt när man har finsandbotten är att istället för att göra ett helt plant lager, så gör man vågmönster i sanden, som man ser på sandstränder. Eftersom man troligen inte har vågor i akvariet får man bättra på mönstret då och då, men det håller faktiskt rätt bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 20 november 2009 10:45
Azur skrev:
Nåt jag tycker är snyggt när man har finsandbotten är att istället för att göra ett helt plant lager, så gör man vågmönster i sanden, som man ser på sandstränder. Eftersom man troligen inte har vågor i akvariet får man bättra på mönstret då och då, men det håller faktiskt rätt bra.

Ja det ser riktigt snyggt ut, men jag har aldrig testat. Mest pga av att jag är nog lite frågande till att det skulle ha förblivit så snyggt - men med rätt fiskval så......
#35 - 20 november 2009 13:04
har mycket fin sand (0,2-0,8) i mitt största kar. Det fungerar bra eftersom jag har min stora Hästnosgrönling där som bökar och far omkring i och under sanden som en galning ;) Däremot om jag inte haft hästnosen hade jag nog föredragit lite grövre sand :)
Dock måste man räkna med att fylla på med lite sand ungefär en gång om året eftersom att de alltid följer med lite sand när man slamsuger!
#36 - 20 november 2009 13:24
Hur tror ni det är med hummrar och krabber i ett sandbottenkar?
#37 - 20 november 2009 14:21
Det är nog inga problem att ha dom i sandbotten daniel ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 20 november 2009 14:23
daniel666 skrev:
Hur tror ni det är med hummrar och krabber i ett sandbottenkar?

Humrar? - eftersom det inte existerar några sötvattenshumrar måste det vara saltvatten som du har och i saltvatten bör man ha korallsand eller liknande i akvariet.
#39 - 20 november 2009 15:23
Humrar? - eftersom det inte existerar några sötvattenshumrar måste det vara saltvatten som du har och i saltvatten bör man ha korallsand eller liknande i akvariet.

Det är sötvatten jag har, och det kan mycket väl vara någon typ av kräfta kanske men dom ser mer ut som hummrar och blir lite mer än dm stora. I affären jag köpt dom står det röd respektive blå hummer.
#40 - 20 november 2009 15:25
drd skrev:
Det är nog inga problem att ha dom i sandbotten daniel ;)

Tack för svaret. [:-106]
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 20 november 2009 15:39
daniel666 skrev:
Det är sötvatten jag har, och det kan mycket väl vara någon typ av kräfta kanske men dom ser mer ut som hummrar och blir lite mer än dm stora. I affären jag köpt dom står det röd respektive blå hummer.

OFF TOPIC - OK - då är det säkert kräftor och dom är i högsta grad olagliga att inneha. Lämna tillbaka dom till affären (som inte får sälja dom) och kräv pengarna tillbaka
Bilagor:
#42 - 20 november 2009 18:45
Kollade in Rådasand på djuraffären och dom skulle ha 500kr för 50kg.

Bauhaus hade 20kg sandlådesand 0.5-1.5mm för 40kr.
#43 - 20 november 2009 19:44
OFF TOPIC - OK - då är det säkert kräftor och dom är i högsta grad olagliga att inneha. Lämna tillbaka dom till affären (som inte får sälja dom) och kräv pengarna tillbaka

Men om man gillar "hummrarna" vad ska man göra då?
#44 - 20 november 2009 19:46
Koljonen skrev:

Och den funkade bra antar jag. Jag är sugen på färger på dels sandlådesanden och julas blästersand??
#45 - 20 november 2009 20:01
Priset är inte allt. Sanden ska du förhoppningsvis ha i karet under lång tid frammåt och du kommer att se den hela tiden. Satsa på den sanden du vill ha, det är mycket viktigare än att "spara" en hundring eller två. Snåla hellre in på antalet fiskar isåfall och försök att fåtill lek o på så sätt fylla karet. Det är dessutom riktigt kul att se dom små växa fram.
#46 - 20 november 2009 20:08
daniel666 skrev:
Och den funkade bra antar jag. Jag är sugen på färger på dels sandlådesanden och julas blästersand??

Jag har julas blästersand (brogårdssand) i mitt 540. Har blandat ut den med brogårds lite grövre sand samt lite grus/mindre stenar utifrån.

På bilden är det inget vatten och aquarellerör.

[ATTACH]24903[/ATTACH]

EDIT: hittade en bild när jag har vatten i:

[ATTACH]24905[/ATTACH]
#47 - 20 november 2009 20:18
Snyggt DAHLBERG.

Ja körde oxå me blandstruktur i ett troffekar.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=53949&page=15

Andra bilden (på troffekaret). Där finns säkert fler bilder där sandblandningen kommer fram.
#48 - 20 november 2009 20:38
LN skrev:
Priset är inte allt. Sanden ska du förhoppningsvis ha i karet under lång tid frammåt och du kommer att se den hela tiden. Satsa på den sanden du vill ha, det är mycket viktigare än att "spara" en hundring eller två. Snåla hellre in på antalet fiskar isåfall och försök att fåtill lek o på så sätt fylla karet. Det är dessutom riktigt kul att se dom små växa fram.

Det är inte pengen det handlar om, men jula sanden verkar prisvärd för jag tror jag vill ha en ganska fin blandning. Förstår vad du menar och du har absolut rätt. Kan ju som sagt blanda ut den med grövre sand/sten. Vi får väl se, ska försöka starta en projekttråd när allt kommer igång.

Och tack igen för alla svar
#49 - 28 november 2009 17:28
Swedols blästersand är fint!

Hittar den dock inte på deras hemsida men kvittot har jag kvar så återkommer med art nr..
#50 - 29 november 2009 11:15
Koljonen skrev:

Vart bor du? Jag är bortskämd med att bara ha 5 min till Rådas grustag. Köpte direkt av dom och gav runt 200 för 75 kg..
#51 - 2 december 2009 23:10
Eric_H skrev:
Vart bor du? Jag är bortskämd med att bara ha 5 min till Rådas grustag. Köpte direkt av dom och gav runt 200 för 75 kg..

Jo, det ligger runt samma hos bygghandlaren!
Zoo lägger på en hel del vilket förvisso är självklart när man tänker på att dom inte har sån åtgång som bygghandeln har!
#52 - 3 december 2009 07:39
är kräftor olagliga numer? har de alltid varit det?

sandbotten uppskattas ofta bättre av många fiskar än grusbottnen, när jag byggde mitt slamkryparakvarium för att antal år sedan var det dock många här på forumet som direkt sade ifrån om blästersanden, men det kanske har förändras och det är säkert skildnad om man ska ha en fisk som släpar sig fram på magen hela dagarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 3 december 2009 09:20
Triana skrev:
är kräftor olagliga numer? har de alltid varit det?

Lagen har funnits i åtminstone 10 år - hur lagen löd innan dess vet jag inte
#54 - 3 december 2009 10:08
är det då en fråga om bara svenska kräftor eller utlänska också?
sorry för stjälandet av tråden, det känns bara som något som är mycket nyttigt att veta, själv skulle jag aldrig ha så stora rovskaldjur men det är som sagt bra att veta.
#55 - 3 december 2009 16:54
Jag har blästersand från Biltema, kommer inte ihåg vad den kostade men jag är nöjd :)
#56 - 3 december 2009 17:26
Triana >
Signal och svensk flodkräfta är okej enligt lag att ha i akvarium. Inga andra varianter överhuvudtaget.
Lite dubbelmoral angående smittspridningen med tanke på att signalkräftan är en skurk, but still. ^^

Kjell har klippt in hela faderullan i någon tidigare tråd nere på skaldjursforumet.
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 3 december 2009 17:37
Triana skrev:
är det då en fråga om bara svenska kräftor eller utlänska också?

sorry för stjälandet av tråden, det känns bara som något som är mycket nyttigt att veta, själv skulle jag aldrig ha så stora rovskaldjur men det är som sagt bra att veta.

Zoopetinfo om kräftor http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=239
#58 - 3 december 2009 17:51
Pickles skrev:
Triana >

Signal och svensk flodkräfta är okej enligt lag att ha i akvarium. Inga andra varianter överhuvudtaget.

Lite dubbelmoral angående smittspridningen med tanke på att signalkräftan är en skurk, but still. ^^

Kjell har klippt in hela faderullan i någon tidigare tråd nere på skaldjursforumet.

Men det är ändå fruktansvärt förbjudet att släppa i signalkräftor i åar och sjöar.
#59 - 22 december 2009 18:29
daniel666 skrev:
Tack för alla svar.

Nu lutar det väl åt julas blästersand. Någon som vet var man kan hitta sandsnäckor i GBG?

letar du fortfarande sandsnäckor kan du få små av mig, hade två och efter några veckor är det mängder med småsnäckor =)

Annons