Sandbadande guppies?

#1 - 25 oktober 2008 14:33
Så nu har jag släppt ner mina guppies i mitt nya 300 liters. Enligt allt jag läst här borde jag väntat någon vecka minst men nu gjorde jag inte det. Bite me. ;) I alla fall.... I det mindre akvariet hade jag grovt grus och sten jag plockat ute, nu har jag blästersand. Har nu sett att en del av fiskarna då och då simmar ner till botten och på ett sprättande sätt gnider magen och sidan mot sanden. :confused: Precis som sparvar som sandbadar ser det ut. Vad i hela fridens pysslar de med? Brukar guppies göra så på sandbotten?
#2 - 25 oktober 2008 15:34
De kliar sig.
Att fiskar kliar sig då och då är normalt, men kliar de mycket är det en varningssignal. Det kan bero på dålig vattenkvalitet (huden irriteras av t.ex. ammoniak) eller parasiter (t.ex. vitaprick).
#3 - 25 oktober 2008 16:50
Det är pga det är nytt vatten. Det kommer gå över när bakterierna kommer igång.
#4 - 25 oktober 2008 17:30
shpend skrev:
Det är pga det är nytt vatten. Det kommer gå över när bakterierna kommer igång.

Det förklarar saken. :) Tack för svaren. Det ser himla kul ut att titta på i alla fall.
#5 - 25 oktober 2008 22:51
Om du har ett annat kar så kan du ta pumpen från den och köra i det nya.
#6 - 26 oktober 2008 06:19
shpend skrev:
Om du har ett annat kar så kan du ta pumpen från den och köra i det nya.

Nja, men däremot kan man krama ut filtermaterialet från en gammal pump, ner i den nya.

Du kan ju liksom inte köra en pump som är för 60 liters akvarium i ett 300 liters. ;)
#7 - 26 oktober 2008 11:17
Ja det är mitt tandardtips för att snabbstarta ett akvarium; kläm ur lite gojs från ett inkört filter, det får gärna vara så pass mycket att det blir riktigt"skitigt" ett tag innan det nya akvariets pump sugit i sig skiten, sedan kan man nästan betrakta detta "nya" akvarium som om det var gammalt och inkört....

Man behöver alltså INTE köpa dyra vattenberedningsmedel för att få igång akvarier, och inte heller i fortsättningen när man byter vatten, FÖRUTSATT att man inte har eget vatten vill säga, då KAN det vara bra att vara försiktig, eget brunnsvatten KAN innehålla mycket konstigheter, mer än man skulle kunna tro.

Kommunalt vatten håller över lag hyfsad kvalitet nuförtiden.
#8 - 26 oktober 2008 11:30
tummen skrev:
Ja det är mitt tandardtips för att snabbstarta ett akvarium; kläm ur lite gojs från ett inkört filter, det får gärna vara så pass mycket att det blir riktigt"skitigt" ett tag innan det nya akvariets pump sugit i sig skiten, sedan kan man nästan betrakta detta "nya" akvarium som om det var gammalt och inkört....

Man behöver alltså INTE köpa dyra vattenberedningsmedel för att få igång akvarier, och inte heller i fortsättningen när man byter vatten, FÖRUTSATT att man inte har eget vatten vill säga, då KAN det vara bra att vara försiktig, eget brunnsvatten KAN innehålla mycket konstigheter, mer än man skulle kunna tro.

Kommunalt vatten håller över lag hyfsad kvalitet nuförtiden.

Då har jag en fråga:

Så bara man har lite skit från det andra akvariumet att dela med sig av, så kan man stoppa ner mycket mer än 4-5 fiskar direkt?
#9 - 26 oktober 2008 11:54
JojjeN skrev:
Nja, men däremot kan man krama ut filtermaterialet från en gammal pump, ner i den nya.

Du kan ju liksom inte köra en pump som är för 60 liters akvarium i ett 300 liters. ;)

Heh. Jotack det går alldeles utmärkt. ;) Enligt logikens lagar kommer den ju ändå inte filtrera mer än den orkar med. Och den frågade inte hur stort akvariet var innan jag stoppade ner den. Kör naturligtvis med ett filter till då som ÄR anpassat för 300 liter.

Och de har för övrigt dragit ner på sitt sandbadande en massa.

Jag fattar inte, när man läser på det här forumet kan man tro att alla fiskar bara ska tvärdö för minsta lilla förändring eller miss. Mina fiskar bara överlever och överlever. Gudarna ska veta att de har fått utstå allt från snabba stora förändringar i vattenkvalité, till att dela kar med djur som är farliga för dem, till svängningar i vattentemperatur. Två har jag förlorat. Ena blev knipen av en signalkräfta direkt efter att hon ynglat. Den andra var jag lite skeptisk till hans hälsa redan vid inköp, så när han började se lite skruttig ut isolerade jag honom. Han dog då tyvärr men resten av fiskarna frodas. Nu har de dessutom blivit ännu grannare i färgerna vilket är kul att se. ÄR det verkligen så svårt att sköta akvarium som det påstås? ;):D[:o]
#10 - 26 oktober 2008 11:57
Coplins skrev:
Heh. Jotack det går alldeles utmärkt. ;) Enligt logikens lagar kommer den ju ändå inte filtrera mer än den orkar med. Och den frågade inte hur stort akvariet var innan jag stoppade ner den. Kör naturligtvis med ett filter till då som ÄR anpassat för 300 liter.

Och de har för övrigt dragit ner på sitt sandbadande en massa.

Jag fattar inte, när man läser på det här forumet kan man tro att alla fiskar bara ska tvärdö för minsta lilla förändring eller miss. Mina fiskar bara överlever och överlever. Gudarna ska veta att de har fått utstå allt från snabba stora förändringar i vattenkvalité, till att dela kar med djur som är farliga för dem, till svängningar i vattentemperatur. Två har jag förlorat. Ena blev knipen av en signalkräfta direkt efter att hon ynglat. Den andra var jag lite skeptisk till hans hälsa redan vid inköp, så när han började se lite skruttig ut isolerade jag honom. Han dog då tyvärr men resten av fiskarna frodas. Nu har de dessutom blivit ännu grannare i färgerna vilket är kul att se. ÄR det verkligen så svårt att sköta akvarium som det påstås? ;):D[:o]

Jag håller med dig totalt, mina fjärilsciklider har fått utstå en hel del i vattnet, och mår fortfarande perfekt trots att dom tydöogen ska vara skit känsliga.'

Dock är väl det svåra att få dom att må perfekt, inte att överleva.
#11 - 26 oktober 2008 12:09
Coplins skrev:

Jag fattar inte, när man läser på det här forumet kan man tro att alla fiskar bara ska tvärdö för minsta lilla förändring eller miss. ;):D[:o]

Jag schansar också ganska vilt, och för det mesta skulle jag säga att många här överdriver sin skötsel ganska mycket, med vattenberedningsmedel, tester och annat. Är man nybörjare skall man dock inte slarva med INKOPPNINGEN av nya fiskar, där kan man förlora många fiskar om man har otur...annars är de FLESTA fiskar och andra akvarieinnevånare rätt så toleranta....:) Idag gjorde jag t.ex vattenbyte i mitt 144-litersakvarium, bytte ut 30 liter vatten till 30 nya liter KALLT VATTEN DIREKT FRÅN KRANEN, inga problem säger mina fiskar, det motsvarar säkerligen bara ett skyfall ute i naturen, dessutom kommer doppvärmaren snart ha höjt temperaturen till normal nivå i alla fall.:p;)
Den enda art jag hittills fått mycket problem med är CR-räkor, de och många andra räkor är VÄLDIGT känsliga, men det hör till ett annat forum.....:D
#12 - 26 oktober 2008 13:01
JojjeN skrev:

Varför skulle man inte kunna det?:)
Går ju köra 2 pumpar samtidigt.
#13 - 26 oktober 2008 13:32
shpend skrev:
Varför skulle man inte kunna det?:)

Går ju köra 2 pumpar samtidigt.

Ja, om man lägger ner det akvariumet man tar pumpen ifrån ja. Det kan ju inte klara sig utan pump-
#14 - 27 oktober 2008 02:54
Klart dom kan, spelar knappast någon roll om pumpen försvinner i 1 dag från karet.
Att krama ur filtret är väl snabbaste lösningen som ni skrev.
#15 - 27 oktober 2008 03:17
Nja, inte skulle jag vilja köra mitt diskuskar utan pump ett dygn;).
#16 - 27 oktober 2008 11:22
Men jag tror knappast du hade gjort det misstaget att lägga i nytt vatten och sedan nya fiskar;)
#17 - 27 oktober 2008 12:32
shpend skrev:
Men jag tror knappast du hade gjort det misstaget att lägga i nytt vatten och sedan nya fiskar;)

Det "misstaget" har jag gjort mycket medvetet åskilliga gånger,:D utan att vattenkvaliteten krashat, knepet när man gör det är att ha superkoll, och mata försiktigt i början.;)
#18 - 27 oktober 2008 16:12
Jag gjorde samma sak, fyllde upp mitt 540L och sedan orkade jag inte vänta så efter 2-3 dagar så gick jag köpte fiskarna:)
Jag lät bli att mata 1-2 dagar.
#19 - 28 oktober 2008 21:06
shpend skrev:
Jag gjorde samma sak, fyllde upp mitt 540L och sedan orkade jag inte vänta så efter 2-3 dagar så gick jag köpte fiskarna:)

Jag lät bli att mata 1-2 dagar.

Har det gått 2-3 dagar så är det ju bra, du är ett under av tålamod!:D Hade jag 540 liter "tomt" så skulle jag ALDRIG kunna vänta så länge....;)

Annons