Sand-Yngel?

#1 - 31 augusti 2005 10:22
Har en fråga om sand (har letat efter svar, men hittade inget). Jag ska sätta upp ett 29 L till yngel. Det är guppy, black molly och platy yngel. Är det lämpligt med sand? Har eng. sjösten i de andra, tyckte det skulle vara kul med något annat.
#2 - 31 augusti 2005 11:07
Spelar ingen roll alls. Det är ju inte direkt fiskar som gömmer sig nere i bottensubstratet. Ta vad du tycker är snyggast ;)

MVH
/Jens
#3 - 31 augusti 2005 11:24
Vad gäller guppy har det ingen betydelse eftersom de ynglen simmar mest i ytan, däremot platyyngel brukar gärna hålla till vid botten så då är grovt grus en fördel då det ger ett bättre skydd. Eller så planterar du tätt med växter istället.
Alaskery
Banned
#4 - 3 september 2005 11:13
Jo det är bäst med sand
#5 - 3 september 2005 22:07
Har man någerlunda med växter (som Hasse skriver), så kvittar det ganska mycket även för yngel som håller till vid botten. Så, kör som du tycker. Kör sjösand (sand ja...inte sjösten) och blästersand i mina kar, fungerar kanon för mig
#6 - 3 september 2005 22:08
Jag har Aqua-clay (tror jag det heter) i mitt yngelakvarium. Det är en bränd lera, vackert terrakotta-röd, som finns på Södermalms akvarieaffär. Växter trivs bra i den, och jag har aldrig haft problem med nitrit, trots litet akvarium och mycket matning. Rekommenderar den verkligen!

Annons