1. en del fiskar föredrar sand, eftersom de letar mat i den, genom att sila den i munnen.
2. andra fiskar brukar gräva ut grottor och liknande under stenar, och det är lättare om man har sand än grus.
3. och till sist så brukar en del fiskar gräva ner sig i sanden.
finkorning sand hamnar lättare i pumpen, i min flickväns akvarium så gick det inte att ha insuget till ytterfiltret för nära bottnen, eftersom det följde med sand.
sen finns det en del sand som är ganska vass och som kan skada malar och liknande fiskar som har känslig skäggtömmar.
har man en alltför tjock sandbotten och inget som rör om i sanden(fiskar eller tornsnäckor t.ex) så kan anaeroba bakterier börja bryta ner avfall där, det leder till dålig lukt och kan i värsta fall leda till fiskdöd pga sumpgas.
en syrefri botten kan också innebära att bakterier bryter ned nitrat till kvävgas. sen kan också nedbrytningen av avfallsprodukter hämmas öht om man har en tät botten.
ju finare sand desto större risk.
jag vet inga fiskar som specifikt föredrar grus framför sand.
sen kan man ju tänka på att fiskbajs och avfall syns lättare på sandbotten än på en grusbotten. sand kan också vara svårare att plantera växter i och få dem att trivas i (rötterna påverkas negativt av syrebristen).
personligen skulle jag inte ha sand om ingen fisk krävde det, och även då skulle jag använda mig av så grov sand som möjligt(råda 0,8-1,2mm t.ex).
sen är valmöjligheterna färre med sand, de finns inte i särskilt många färger, och ska man ha malar så minskar valmöjligheterna ännu mer. sand är däremot billigare om man köper det på rätt ställe, djuraffärens råda-sand är densamma som byggvaruaffärens. däremot kan priset skilja sig åt _rejält_.