Sand & Växter till dvärgciklider

#1 - 1 november 2005 20:34
hej! Vilken sand ska jag har till några dvärgsciklider och ett par malar? Ljust eller mörkt? Tycker svart sand är snyggt, såg nån bild på de i en tidigare diskussion. Vilka växter funkar bra? Vad jag har läst ska man ha rätt mkt växter till dvärgcikliderna.

tacksam för svar mvh max
#2 - 1 november 2005 20:46
Svart, eller åtminstone mörk sand verkar vara det som dvärgciklider gillar bäst. Ett av mina fjärilspar började leka ganska snart efter att jag hade bytt "golv".
När det gäller växter har du möjlighet att välja det du tycker är snyggast. Jag har ganska varmt i mitt akvarium, 28 grader. Om du ska ha fiskar som vill ha det så pass varmt blir du ju lite mer begränsad. Har fått slänga massor av växter pga av att jag läst på för dåligt innan jag handlat. Dvärgcikliderna gräver iaf inte några kratrar i akvariet och verkar inte äta på växterna som t ex levandefödare kan göra.
Lycka till med fiskarna! Jag har haft dvärgciklider ett tag nu, och tycker att de är underbara.
Mvh Jeanette
#3 - 1 november 2005 21:15
Hej! Va roligt jag sitter och planerar exakt samma idé som du. jag har redan svart sand och imorgon ska jag till akvarielagret och höra mig för angående just det här. Då ska jag ta reda på allt om växter och små ciklider som passar till svart sand och vad man ska tänka på mm. Jag kan komma tillbaka hit när jag vet mer!
#4 - 1 november 2005 21:32
till mina fjärilar har jag en hyfsat mörk botten, dok inte svart... har massa boklöv i karet oxå vilket är riktigt snyggt!

jag har vallisneria och javaormbunke o de växer på bra i karet som håller 29 grader...

lycka till!
#5 - 3 november 2005 17:52
Hej! Nu har jag varit på Akvarielagret och hört mig för. Alltså, svart Råda sand ska du absolut inte ha, den är alldeles för vass. Fiskarna får sår i munnen och dör sedan av infektioner. Men det finns en annan sand som jag köpte, det är en näst intill svart lavasand. kostade 250:- för 25 kg. dte ärckte och blev över till mitt 120 liters iaf.
Dvärgciklider gräver inte så mkt så man kan nog välja växter ganska fritt, själv gillar jag anubias, tålig rackare:) sen köpte jag en svärdsplanta. dom poängterade inte att man skulle ha mer växter än vanligt. det viktiga var att om man har mer än ett par så ska man ha så att de kan ha revir. alltså 2 små fiskfort i varsin ände kan man säga..:) hoppas det går bra, själv ska jag köpa fiskar om 1 vecka:)
#6 - 3 november 2005 22:15
Ljus nästan vit sand är det vanligaste i naturen, om vi snackar om sydamerikanska dvärgciklider iallafall. Ljus sand tycker jag du ska ha. Tänk på att köpa sand som inte är så vass eftersom många arter bökar runt efter mat i sanden eller gräver små gropar.

Dock uppskattar Apistogramma släktet att det är lite skuggigt i karet, men då fixar man det med tät växlighet och mörk bakgrund mm.
#7 - 3 november 2005 22:21
Vad jag har hört är att om man har för ljus sand så färgar cikliderna inte ut ordentligt, detta på grund av att dom kämmer sig allt för utsatta och känner att de har en "strålkastare" på sig hela tiden. den "vanliga" råda sanden som är röd/bruna är vad jag hört vanligast i naturen...
#8 - 3 november 2005 22:45
[QUOTE=soetiz] den "vanliga" råda sanden som är röd/bruna är vad jag hört vanligast i naturen...[/QUOTE]

Det beror väl på vilken natur man menar, rådasand är väl vanligt i sverige iallafall :) . Nä skämt åsido, vit/ljus sand är det man ska ha om man vill ha lite mer äkta biotop känsla. Skuggigheten fixar man på annat sätt.

Men det är rätt som du säger att en del fiskar inte färgar ut om det blir för ljust i akvariumet. Man kan ha svart/mörk sand av den anledningen och det är asbsolut inte fel att ha mörk sand. Man ska köpa det man tycker bäst om, förutsatt att det är bra för fiskarna.
#9 - 4 november 2005 15:05
okej då..:) det låter klokt! Nu vill iaf jag spola fram en vecka så man kan köpa fiskar! tjingeling!

Annons