Sand t fjärilsciklider?

#1 - 14 februari 2006 20:19
Hej!

Funderar på att skaffa mig ett till akvarium o flytta över mitt fjärilsciklidpar dit (en av alla idéer). Vilken sand/grus o sten finns i deras naturliga miljö. Växter kan man ju läsa sig till, men bottenmaterial hittar jag inte. :confused: Är det ng speciell grovlek/färg? Och rötter också förresten.

Tack på förhand! :D *nybörjarn*
#2 - 14 februari 2006 20:26
från zoopets artbeskrivningar:
"Bottenmaterialet skall vara fin sand"
De vill gärna ha mycket gömställen i form av stena, rötter och växter, men även en öppen fri simyta
#3 - 14 februari 2006 20:33
Okej, det hade jag missat (inte läst där på ett tag + att det ibland är ganska kostfattat)
Men vilken "fin sand" o färg/nyans?
#4 - 15 februari 2006 14:18
det spelar nog mindre roll vilken färg, ta det du tycket är snyggast
#5 - 15 februari 2006 16:01
Jag skulle ha satsat på en lite mörkare färg då fisken förmodligen färgar ut mer då :)
#6 - 15 februari 2006 16:59
säger samma som Lubbe,helst rätt mörk färg,fisken ska känna sig tryggare då =)
#7 - 15 februari 2006 17:51
[quote=el_pako]säger samma som Lubbe,helst rätt mörk färg,fisken ska känna sig tryggare då =)[/quote]

Kan man inte kompensera en ljus botten med mycket växter, rötter o dyl. som täcker upp en stor del av botten?
#8 - 15 februari 2006 22:11
Visste väl att det var något med färgen ändå. ;) Har ju engelsk sjösten nu, inte sand men i alla fall mörkare. Får se om jag gör något åt det.
Tack! :D
#9 - 15 februari 2006 22:57
Fjärilarna som går i mitt akvarium med svart sand ser helt utomjordiskt vackra ut. De som går i andra akvariet med ljus sand är visserligen vackra de med men man ser inte hela det vackra färgspektrat de visar upp i det svarta akvariet.
#10 - 16 februari 2006 16:42
[quote=Lenmar]Fjärilarna som går i mitt akvarium med svart sand ser helt utomjordiskt vackra ut. De som går i andra akvariet med ljus sand är visserligen vackra de med men man ser inte hela det vackra färgspektrat de visar upp i det svarta akvariet.[/quote]

Är det ditt 54 liters du pratar om eller? Ser inga fjärilar på bilden.....skulle vara kul att se hur de ser ut med den svarta sanden :rolleyes: . Vad är det för svart sand förresten?
#11 - 16 februari 2006 17:13
det är väl kontrasten som gör att det ser ut som den färgar ut mer?
Mörkare sand gör att belysningen endast koncentreras på fisken o får den att se färgstarkare ut, har svårt att tro att själva fisken skulle tänka "aha här är mörk sand, nu ska jag sätta på maximalt med färg"
En ljusare sorts sand ser ju naturligare ut o i mina ögon mycket snyggare
#12 - 16 februari 2006 17:34
jag tror det även är att fiskarna känner sig tryggare och då färgar ut mer...
#13 - 16 februari 2006 19:42
[quote=Björken]Är det ditt 54 liters du pratar om eller? Ser inga fjärilar på bilden.....skulle vara kul att se hur de ser ut med den svarta sanden :rolleyes: . Vad är det för svart sand förresten?[/quote]
Fjärilarna går inte att fånga :( ... De är för snabba för att fastna... Sanden jag har är inte så superbra för den är så lätt och det är svårt att få växterna att "bottna" ordentligt. Vet inte vad den heter men det är inite värt att lägga på minnet heller. Vi skall snart byta mot svart blästersilikat tänkte vi.
#14 - 16 februari 2006 19:47
Ok, tack :)
#15 - 17 februari 2006 18:13
[quote=smurfmats]jag tror det även är att fiskarna känner sig tryggare och då färgar ut mer...[/quote]
Möjligt, men finns ju många andra sätt att få fiskar att känna sig trygga
#16 - 17 februari 2006 18:22
[quote=androxe]Möjligt, men finns ju många andra sätt att få fiskar att känna sig trygga[/quote]
klart det finns fler sätt! :) Man kan ha jättemycket växter och gömställen, men bottenmaterialet är ändå ganska viktigt :)
Man kanske inte vill att fisken ska gömma sig hela tiden (vilket den förmodligen gör om man har många gömställen..) och därför kan det vara bra med mörkt biottenmaterial så att den känner sig trygg och både vågar visa sig mer och färga ut ordentligt, vilket är väldans trevligt :)
#17 - 17 februari 2006 18:26
[QUOTE=androxe]Möjligt, men finns ju många andra sätt att få fiskar att känna sig trygga[/QUOTE]

Jag tycker den finaste rådasanden är väldigt snygg. Den är mörkare än blästersand men ser inte onaturlig ut.

Fin sand är bra för att när fjärilarna leker vill de gärna gräva små gropar i sanden där de lägger sina ägg. Även om det inte brukar bli några yngel i sällskapsakvarier så är det ändå mycket trevligt med lek :p
#18 - 21 februari 2006 08:19
[QUOTE=Lubbe]klart det finns fler sätt! :) Man kan ha jättemycket växter och gömställen, men bottenmaterialet är ändå ganska viktigt :)
Man kanske inte vill att fisken ska gömma sig hela tiden (vilket den förmodligen gör om man har många gömställen..) och därför kan det vara bra med mörkt biottenmaterial så att den känner sig trygg och både vågar visa sig mer och färga ut ordentligt, vilket är väldans trevligt :)[/QUOTE]
Nu har jag inte vanliga fjärilsciklider utan bolivianska, vet inte ifall det skiljer mycket i beteende. Men jag har ljus sand (biltemas blästersand) och inte jättemånga gömställen. Men mina fjärilar är inte alls rädda av sig, de är alltid framme och försöker aldrig gömma sig, vilket mina andra lite skyggare dvärgciklider gör. De färgar ut riktigt bra i samband med lek, tycker jag...

Så om inte den vanliga fjärilsciklider är mycket räddare av sig än den bolivianska så tycker jag du kan välja den färg som du tycker ser bäst ut.

/Mattias
#19 - 22 februari 2006 16:27
Engelsk sjösand kalkhaltig?

Är det fortfarande så att engelsk sjösand oftast är kalkhaltig, eller var det mer förut det var så? Läste en del gamla trådar där den påstås vara det. Om man skulle fråga efter icke kalkhaltig dito på zoobutiker, skulle man då kunna lita på att det är det man får?

/ Maria
#20 - 23 februari 2006 01:54
[QUOTE=Björken]Är det fortfarande så att engelsk sjösand oftast är kalkhaltig, eller var det mer förut det var så? Läste en del gamla trådar där den påstås vara det. Om man skulle fråga efter icke kalkhaltig dito på zoobutiker, skulle man då kunna lita på att det är det man får?[/QUOTE]

Men det är väl samma sand och kommer från samma plats?

Jag skulle iaf inte rekommendera den för fjärilar. Den är nog för storkorning för deas smak.
#21 - 23 februari 2006 09:45
[quote=batski]Jag skulle iaf inte rekommendera den för fjärilar. Den är nog för storkorning för deas smak.[/quote]

Den finns i många olika storlekar, bla. finkornig sand.
#22 - 23 februari 2006 11:38
[QUOTE=Björken]Den finns i många olika storlekar, bla. finkornig sand.[/QUOTE]

Jasså? Jag hade för mig att den finkornigaste var ändå grövre än den jag har...
#23 - 24 februari 2006 07:44
[quote=batski]Jasså? Jag hade för mig att den finkornigaste var ändå grövre än den jag har...[/quote]

Ja, det är möjligt att du har rätt...... var inne och frågade på butiken igår och tydligen är den finkornigaste de kan få in 2-3 mm. Och det är för grovt va?
#24 - 24 februari 2006 08:10
Blanda rådasand 0,8- 1,2 med blästersand 0,2- 1,0?

Hur tror ni att det blir om man blandar rådasand med ovan nämnd grovlek med blästersand? Någon som har provat? Jag tänkte att det kanske kunde bli bra färg på den då- inte för ljust och inte för rosa.......

Synpunkter?

/ Maria
#25 - 24 februari 2006 09:50
[QUOTE=Björken]Hur tror ni att det blir om man blandar rådasand med ovan nämnd grovlek med blästersand? Någon som har provat? Jag tänkte att det kanske kunde bli bra färg på den då- inte för ljust och inte för rosa.......

Synpunkter?

/ Maria[/QUOTE]

Jag tror faktiskt att resultatet kan bli baby-rosa...
#26 - 24 februari 2006 17:30
[quote=batski]Jag tror faktiskt att resultatet kan bli baby-rosa...[/quote]

Usch då [xx(]! Det vill man till varje pris undvika, hörde nyss att det dessutom kommer att skikta sig. Så det blir nog blästersanden ändå. Den är väl ok för fjärilar? Inte kalkhaltig eller så?
#27 - 24 februari 2006 18:46
[QUOTE=Björken]Usch då [xx(]! Det vill man till varje pris undvika,[/QUOTE]

Hahaha :D Ja verkligen!

[QUOTE=Björken]hörde nyss att det dessutom kommer att skikta sig. Så det blir nog blästersanden ändå. Den är väl ok för fjärilar? Inte kalkhaltig eller så?[/QUOTE]

Nej den ska inte vara kalkhaltig. Och så är den fin så det gillar de. Att den är så ljus kan du kanske kompensera med lite dämpad belysning (ta bort reflektorerna), flytväxter och/eller lite löv på botten. Och så vill de gärna ha mycket växter.
#28 - 24 februari 2006 22:44
[quote=batski] Att den är så ljus kan du kanske kompensera med lite dämpad belysning (ta bort reflektorerna), flytväxter och/eller lite löv på botten. Och så vill de gärna ha mycket växter.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Dumdum fråga bara... men om man dämpar ljuset och har flytväxter samtidigt som man skall ha gott om växter...Jag får inte ihop den kombinationen riktigt... Har läst det i flera trådar nu och kan fortfarande inte se bilden i huvvet???:confused: :confused: [/COLOR][/FONT]
#29 - 25 februari 2006 00:54
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Dumdum fråga bara... men om man dämpar ljuset och har flytväxter samtidigt som man skall ha gott om växter...Jag får inte ihop den kombinationen riktigt... Har läst det i flera trådar nu och kan fortfarande inte se bilden i huvvet???:confused: :confused: [/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Det funkar nog inte i fall man har för mycket flytväxter. Men lite lagom blir fint. Man kan ju gallra när det börjar bli för mycket, så man styr ljusmängden som man vill. Sen får man tänka på att inte ha växter som är för ljuskrävande under flytväxterna förstås.
#30 - 5 mars 2006 06:11
berätta lite om era fjärillar. Funderar på att försöka odla. Dom äär ju så fina.

Annons