Sand & Sten

#1 - 27 januari 2007 09:48
Just för tillfället så kör jag med den engelska sjöstenen i 200L's akvariet.. Har haft det sen startenför 2 år sen ungefär..

Igår började jag fundera lite på ifall man inte skulle kunna "gräva" ur ena halvan eller ett hörn av akvariet o fylla det med blästersand eller liknande. Eller bara framtill på karet.

Eller är det kanske dumt? Det kanske bara skulle blanda sej alltihopa?
Anledningen till att jag inte vill ha sand i hela karet är mest för att den engelska sjöstenen är mycket lättare att sköta med häverten..

Vad tror ni?
O finns det andra som lyckats, ge mej tips o lite bilder ;)
#2 - 27 januari 2007 15:43
Det blandar sig tyvärr.
#3 - 27 januari 2007 16:34
Det blandar sig tyvärr.

Vilket skit.. hade blivit snyggt annars tror jag.. en liten lekplats för corydorasarna ;)
#4 - 27 januari 2007 16:59
Vi har samma problem som du! vi har också engelsk sjösten och ville se om våra corydorasar trivdes bättre med finkornig sand. Vi satte in ett terracotta-blomfat (ett sånt där brunt vanligt) med Rådasand 0,33mm, som vi grävde ner lite i sanden. Corydorasarna älskade det! dom ligger och vilar i fatet hela tiden nu.

så vi har bestämt att successivt gå över till endast finkornig sand...vi vill precis som du börja med ett "hörn" och sen successivt byta till finkornig sand...

men vi har samma problem som du: hur gör man rent den? lägger sig all skit uppepå? vi har en bra balans i akvariet och självklart bryts bajs och annat ner, men kommer det verkligen ner lika lätt till växterna som näring?

vi letar också efter något vi kan ha som avgränsare så länge, så att corydorasarna kan få mer än bara ett fat med sand....
man kanske kan lägga en bit platt rot eller något som avgränsare? hmmm...
#5 - 27 januari 2007 17:50
Ja en rot kanske kunde va en idé som kunde funka?

Har för mej att jag sett bilder på folk som haft båda delar i sina kar, men jag kan lika gärna ha drömt.. det kan hända ibland

Min tanke var ju att jag skulle lägga sjöstenen som i backe o sen lägga sanden allra längst fram emot glaset. Min förhoppning är ju då att sanden som är lite "flygigare" kommer att ligga kvar därframme..

Har kört med bara sand i ett annat kar, o jag tyckte att det var svårt att hålla det rent.. Skiten (gamla växtdelar oxå) följde lixom inte med upp i häverten utan virvlade bara runt med sanden kändes det som.. så det blev inte lika rent som med den engelska sjöstenen (svårt att förklara).
#6 - 27 januari 2007 18:11
jo jag förstår hur du menar, jag är också orolig för att "skiten" ska lägga sig som ett täcke på sanden, och vara svår att suga upp...

visserligen kan man hålla själva hävert-munstycket en bit upp från sanden, då borde det allra ytligaste flyga upp, men inte sanden själv....
men då är jag så rädd att fiskarna ska flyga med upp. har du något sorts nät på din hävert som skyddar fiskar från att flyga in i den?

i en djuraffär såg jag faktiskt att dom hade delat av med finkornig i en del av akvariet - då hade dom en långsmal schiffer-sten som avdelare. det kanske funkar, men det är nog inget för oss.

antar att vi för vår del får testa finkornig i hela akvariet istället :)

men då kommer man till nästa problem: hur mår växterna i sån sand...
aja, ska inte sno din tråd mera nu, har en egen!
lycka till! :)
#7 - 27 januari 2007 21:47
jag har eller kanske snarare hade samma problem!
har eng sjösten men ska byta till blässtersand innom kort. ville inte först pga rengörningen! men det var en kille som berättade och skickade en länk till en film där dom visade hur man gjorde! det är bara att hålla häverten en liten bit ovanför sanden så sugs "bara" skiten upp.
såg jättesmidigt ut! tror att länken ligger under afrikanska ciklider. ska kolla upp det...

Mvh // J
#8 - 27 januari 2007 21:48
#9 - 27 januari 2007 22:12
Läste någonstans om en som hade en list i botten av akvariet med lite sand över sig just för att ha olika sand. Funkande tydligen rätt så hyfsat, men en rot borde ju funka lika bra och bli bra mycket snyggare:) Eller kanske ett område med lite större stenar som en barriär?
Går ganska bra att få bort skräpet med hävert så som på filmen. Man får visserligen med sig lite sand, men det går ju att köpa en extra säck och fylla på då man tycker det blivit för lite kvar.
För mig funkar det bra med växter i sand. Enda jag ibland kan tycka är svårt är själva plantering. Svårt att liksom få fast växterna riktigt i botten utan att halvt gräva ned hela växten;)
#10 - 27 januari 2007 22:26
jag vill ha blästersand 0.8-1.2 :P men bor så långt borta
#11 - 28 januari 2007 09:01
vilken bra videolänk för oss som undrar om finkornig sand och dess skötsel!

men jag tycker ofta att sugkraften blir väldigt stark när man kör med en hink bredvid akvariet (lägre ner).. jag är rädd för att fiskarna ska sugas med. (små pansarmalar, platyyngel, neontetror, osv).. särskilt om man håller den en bit ovanför botten borde den risken vara stor, för fiskarna är ju så nyfikna! men det verkar ju vara enda sättet. det verkar vara bra att bara ha plaströret och inte munstycket som han hade i filmen...

nu har jag inga anledningar till att inte byta till finkornig sand :)
#12 - 28 januari 2007 17:02
Jag har inte fått den uppfattningen om att fiskarna sugs in i häverten.. i karet som vi hade sand i hade vi kakaduaciklider, o de gick ju till "attack" mot häverten när den kom ibland, men oftast höll de sej undan..
Annars så brukar jag vanligtvis när jag kör med häverten hålla koll i karet, kommer nån fisk så flyttar jag på mej eller så håller jag igen slutet på slangen.. brukar funka bra..

Har även kört med en lång vattenslang som gick direkt ut i toastolen, o den delen som var i karet hade jag trätt en klippt nylonstrumpa över. På så sätt kunde jag lämna tömningen på egen hand (tog lång tid) utan risk för att nån fisk skulle följa med..

Annons