Sand och växter

#1 - 28 juni 2008 21:47
Hej!

Jag funderar på att byta ut min engelska sjösten mot något annat. Antingen sand, eller annan svart finkornig grus jag hittat.

Hur stora måste sandkornen vara för att växter ska trivas, och inte rötterna ruttna bort? Har nämligen läst att de kan göra det i för fin och kompakt sand.

Vad tror ni fiskar uppskattar mest, mörk eller ljus botten? Har bl.a. svart neontetra och vanlig neontetra och har läst att de bäst gillar mörk botten. Vad säger ni?
#2 - 28 juni 2008 22:17
Ett tips om du är sugen på relativt fin sand (Jag har 0.4-0.8 mm) är att fråga akvariehandlaren om malaysiska sandsnäckor. Riktigt effektiva små varelser, vänder på sanden kring växternas rötter, och förhindrar även att gas ska bildas under sanden. De städer även väldigt bra städare så det inte blir så mycket skit på sanden.

De andra frågorna får någon mer insatt svara på :)

MVH Johan
#3 - 28 juni 2008 22:23
Zoologiska miljöer
Rådasand tillverkar ett flertal produkter som passar utmärkt i zoologiska miljöer. Med sin renhet och sin vackra färg är sanden och gruset mycket efterfrågat till bl.a. akvarier och fågelburar.

http://www.radasand.se/Produktinformation/Anvndningsomrde/Zoologiska_miljoer
#4 - 28 juni 2008 23:28
Charlottis skrev:
Hej!

Jag funderar på att byta ut min engelska sjösten mot något annat. Antingen sand, eller annan svart finkornig grus jag hittat.

Hur stora måste sandkornen vara för att växter ska trivas, och inte rötterna ruttna bort? Har nämligen läst att de kan göra det i för fin och kompakt sand.

Vad tror ni fiskar uppskattar mest, mörk eller ljus botten? Har bl.a. svart neontetra och vanlig neontetra och har läst att de bäst gillar mörk botten. Vad säger ni?

Du får i alla fall fram färgerna mer på neonerna om du har mörkt substrat men vad de föredrar själva det vet i ... ;)
#5 - 29 juni 2008 07:53
Det svarta aluminiumsilikatet som ofta säljs som akvariesand vill jag avråda från, många har haft problem med det, i övrigt är det bra med inte alltför ljus botten till de fiskar du nämner. Det finns både fördelar och nackdelar med att ha finkornig sand, men i princip är det att föredra att välja kornstorlek på ca 3-5 mm för växternas del.
#6 - 29 juni 2008 10:25
Johanski skrev:
Ett tips om du är sugen på relativt fin sand (Jag har 0.4-0.8 mm) är att fråga akvariehandlaren om malaysiska sandsnäckor. Riktigt effektiva små varelser, vänder på sanden kring växternas rötter, och förhindrar även att gas ska bildas under sanden. De städer även väldigt bra städare så det inte blir så mycket skit på sanden.

De andra frågorna får någon mer insatt svara på :)

MVH Johan

Hej!
Jag tror faktiskt att det redan är Malaysiska sandsnäckor jag lyckats fått i akvariet utan att jag vet hur. http://web.telia.com/~u48042262/snigel.jpg
Så just nu har jag mer än jag kan räkna, och jag gillar dem skarpt :)

Men just nu har jag grus, kanske ca 2-3 mm. Och där gräver de hela dagen lång. Men de kommer alltså fortsätta gräva och trivas i sand? Jag tänkte att de kanske skulle kvävas där under eller nåt:p
#7 - 29 juni 2008 10:28
Erik... skrev:
Det svarta aluminiumsilikatet som ofta säljs som akvariesand vill jag avråda från, många har haft problem med det, i övrigt är det bra med inte alltför ljus botten till de fiskar du nämner. Det finns både fördelar och nackdelar med att ha finkornig sand, men i princip är det att föredra att välja kornstorlek på ca 3-5 mm för växternas del.

Jag var på biltema igår och kollade på Blästersand och Blästermedel. Det sistnämnda var aluminiumsilikat. Men det verkade ganska vasst? Blästersanden hade 0,2 - 1,0 mm, finns det växter som kan trivas i det?

Annons